Kyllä kiukuttaa työnhaku!!
Miksi ei korkeasti koulutettu nuori kelpaa töihin mihinkään? Mitä olen niin väärin tehnyt? 200 hakemusta, 1 haastattelu. Kauppatiede koulutusalana. Ja työvoimapulasta vaan jauhetaan...
Niin, ja CV on yhden sivun, hakemukset lyhyitä ja napakoita.
Kommentit (55)
Et sinä ole tehnyt mitään väärin. Työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja. Jos et ole jo hakenut, iin hae nyt mitä työtä tahansa, että saat työkokemusta. Työkokemuksella olet jatkossa edellä niitä hakijoita, joilla työkokemusta ei ole. Siivoojan työkokemus käy ihan yhtä hyvin kuin mäkkärin kokemuskin.
Työpaikat menevät käytännössä työpaikkojen vaihtajille, ei valmistuneille.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun taannoin koronarajoitusten takia marjayrittäjät itkivät, kun eivät saa duunareita ulkomailta? Sitten kun ehdotettiin että palkkaisivat suomalaisia, niin vastaus oli että se "työ ei kelpaa suomalaisille". Tämän jälkeen yli 10 000 suomalaista ilmoittautui poimintahommiin, mutta marjaporvarit sanoivat että "suomalaiset eivät osaa poimia marjoja". Sitten kun sekin väite todettiin paskapuheeksi, kuten kaikki muutkin valheet tähän mennessä, niin olikin kulunut jo niin kauan aikaa, että 5€/päivä -duunarit olivat tulleet maahan "omia reittejään", kaikkien karanteenien ja koronatestauksien ohi.
Eli karjuva työvoimapula olikin palkkojen polkijoista, eikä niinkään työntekijöistä.
Näinhän se oli ja samaa itsekin ihmettelin. Ja tämä sama palkkojen ja työolosuhteiden polkeminen on siirtynyt monille muille aloille. Sitten onkin hyvä itkeä miksei suomalaiselle työ kelpaa kun ei palkata kuin ulkomaalaistaustaisia, jotka eivät osaa vaatia sitä mitä heille kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ole tehnyt mitään väärin. Työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja. Jos et ole jo hakenut, iin hae nyt mitä työtä tahansa, että saat työkokemusta. Työkokemuksella olet jatkossa edellä niitä hakijoita, joilla työkokemusta ei ole. Siivoojan työkokemus käy ihan yhtä hyvin kuin mäkkärin kokemuskin.
Mun mielestä AP:n olisi kannattanut harjoittaa itsetutkiskelua jo 100 hakemusta sitten. Että miksi nämä minun hakemukseni eivät herätä minkäänlaista positiivista reaktiota, ja voisinko itse tehdä asialle jotakin sen sijaan, että ulvon "mutta kun työvoimapula, kaikkien pitää silloin saada töitä surkeillakin hakemuksilla".
Sh*t Sherlock, hakijoita on enemmän kuin paikkoja...
Sympatiaa AP:ta kohtaan oli, ei oo enää.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni työnantaja on iloinen, jos uusi tekijä voi aloittaa heti huomenna eikä viidestoista päivä. Koska usein työpaikalla on jo pissi päässyt housuun kun uutta aletaan vasta etsiä. Ja tarvitaan nopeasti.
Työnantajilla on ollut jopa vähän nihkeätä asennetta, kun joudut kertoa, että mulla on sitten 2 vko irtisanoutumisaika.
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistunut on seuraavaksi halutuin, työtön vasta sitten.
Työpaikan vaihtajan ja vastavalmistuneen ei myöskään ihan suoranaisesti pitäisi hakea samoja paikkoja. Valitettavasti rekrytointia suorittavilla henkilöilläkään ei ole aina käsitystä siitä, minkä tason paikkaan ovat henkilöä hakemassa, joten se vuosien työkokemuksella varustettu hakija menee vastavalmistuneen ohi.
Valittu henkilö ymmärtää parissa päivässä tai viikossa, että työnkuva on paljon matalampi kuin se työ, mistä vaihtoi, päätyi tekemään entry level -tason töitä.
En hakisi mihin tahansa työhön esim. siivoojaksi tai mäkkäriin jos oman alan työt on tavoitteena. Enemmin täydennyskouluttautuisin. Jos on jo vaikka siivoojan töissä, on vaikeaa lähteä kesken työpäivän työhaastatteluun ja työpäivän jälkeen et välttämättä jaksa päivittää oman alan osaamista. Itsellä ainakaan ei työnhakua helpottanut se että olin matalapalkka-alan töissä.
Kannattaa tehdä Linkediniin avoin videohakemus, näyttävät saavan hirveästi näkyvyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan vaihtajan ja vastavalmistuneen ei myöskään ihan suoranaisesti pitäisi hakea samoja paikkoja. Valitettavasti rekrytointia suorittavilla henkilöilläkään ei ole aina käsitystä siitä, minkä tason paikkaan ovat henkilöä hakemassa, joten se vuosien työkokemuksella varustettu hakija menee vastavalmistuneen ohi.
Valittu henkilö ymmärtää parissa päivässä tai viikossa, että työnkuva on paljon matalampi kuin se työ, mistä vaihtoi, päätyi tekemään entry level -tason töitä.
Se vuosien työkokemuksella varustettu ei ole kyllä aina se parhain vaan saattaa olla iäkäs boomeri, joka ei osaa kirjoittaa tietokoneella kuin yhdellä sormella ja on aina väsynyt ja himmailee ja laiskottelee ja odottaa eläkettä eläkevirassa. Sekoilee tietokoneen kanssa ja vaatii itselleen kädestä pitäen koulutusta, että osaa käyttää jotain uutta ohjelmaa tms.
Vierailija kirjoitti:
En hakisi mihin tahansa työhön esim. siivoojaksi tai mäkkäriin jos oman alan työt on tavoitteena. Enemmin täydennyskouluttautuisin. Jos on jo vaikka siivoojan töissä, on vaikeaa lähteä kesken työpäivän työhaastatteluun ja työpäivän jälkeen et välttämättä jaksa päivittää oman alan osaamista. Itsellä ainakaan ei työnhakua helpottanut se että olin matalapalkka-alan töissä.
Jaa minäpä taas hakisin, jos en juuri silloin muuta löytäisi. Työkokemus on aina työkokemus ja työtödistus on aina työtodistus. Kyllä minä katson enemmän arvostaen ihmisiä, jotka ovat olleet välillä uransa alussa ns. paskahommissakin. Niistä saa näkökulmaa ja oppii arvostamaan siistiä sisätyötä ja sitä kautta panostamaan sihen, että tekee työt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vuosien työkokemuksella varustettu ei ole kyllä aina se parhain vaan saattaa olla iäkäs boomeri, joka ei osaa kirjoittaa tietokoneella kuin yhdellä sormella ja on aina väsynyt ja himmailee ja laiskottelee ja odottaa eläkettä eläkevirassa. Sekoilee tietokoneen kanssa ja vaatii itselleen kädestä pitäen koulutusta, että osaa käyttää jotain uutta ohjelmaa tms.
Boomerit on jo eläkkeellä ja heillä oli kutakuinkin kaikilla toimistohommissa taustalla konekirjoitusta eli siis myös kymmensormijärjestelmä, jota ei opi puhelimella. Kun on 35 vuotta tehnty töitä tietokoneella, niin ei ne uudet ohjelmatkaan hämmästytä, samat virheet nähdään 10 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele palkanlaskijaksi ja mene Helsingin kaupungille töihin. Saat töitä ja haasteita, mutta et palkkaa.
Palkanlaskija tekee vaan toimenkuvansa mukaista työtä eli laskee palkkaa, tässä tapauksessa nollaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiselleko pitäisi antaa entry levelin paikka? Ajattelit, että tulisi sinne opettelemaan tietokoneen käyttöä?
Parhaalla kokemuksella varustettu hakija ei useinkaan ole paras valinta avoinna olevaan paikkaan. Se riippuu täysin avoinna olevan paikan tasosta. Se ei aina välity oikein rekryprosessissa.
Voi tietenkin käydä myös niin, että hakijalle ei hahmotu, että assistentin paikka ihan oikeasti on sihteerin paikka, ja valittu henkilö lähtee siitä pian pois.
Yleisempää kuitenkin on, että paikan tasoa ei ole kerrottu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa minäpä taas hakisin, jos en juuri silloin muuta löytäisi. Työkokemus on aina työkokemus ja työtödistus on aina työtodistus. Kyllä minä katson enemmän arvostaen ihmisiä, jotka ovat olleet välillä uransa alussa ns. paskahommissakin. Niistä saa näkökulmaa ja oppii arvostamaan siistiä sisätyötä ja sitä kautta panostamaan sihen, että tekee työt hyvin.
Teoriassa noin. Käytännössä kuitenkaan ei oikein herätä luottamusta jos CV koostuu paskasta. VARSINKIN, jos ne eivät edes liity haettavaan työtehtävään tai edes ole samalta alalta.
Pitää hakea niitä töitä, joita muut eivät halua. Kokeile vaikka henkilökohtaisen avustajan paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Osan otot! Samassa tilanteessa on todella monta!
Osankin otto
Osanottokin
Ei ihme että teillä ei työt tärppää. Onko CV samalla tasolla?
Sama ongelma kuin miehillä parisuhteessa.
Kaikki naiset katsoo ettei tuo ole kelvannut muillekaan, miksi minä sen ottaisin? Siinä on varmasti jotain vikaa.
Niin, ja hr on tosiaan naisvaltainen ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan sanoa tämän ihan sinun parhaaksesi: 200 hakemusta, lyhyitä ja napakoita, kuulostaa siltä, että spämmit vaan hakemuksia ympäriinsä. Ja vaikka olisitkin kirjoittanut kaikki 200 hakemusta erikseen alusta loppuun, niin ehkä lyhyt ja napakka hakemus silti saattaa näyttää copy pastelta?
Sanon vaan, koska oma saldoni on aika paljon parempi, ja minun hakemuskirjeeni ovat pitkiä (1 sivu, fontti 11-12, 1,3—1,5 rivivälillä, alussa toki tilaa yhteystiedoille) ja paikkaan räätälöityjä. Aloitan aina sillä, miksi kiinnostuin tästä paikasta ja miksi haen juuri tätä paikkaa. Toki mulla on myös vakiolauseita, joita voi käyttää useimmiten seassa, eihän esim. oma luonne muutu, mutta tietysti eri asioita voi korostaa.
Ei ne kuule ole yhtään parempia, jos et ole saanut työtä.
Mistä sinä niin päättelit? Olen kuule saanut töitä ainakin kymmenesti ja ollut kymmenissä haastatteluissa palkintosijoilla. Mitä oikeen selität. Mutta erinäisistä syistä johtuen en ole tyyppi, joka hinkkaa kymmenen vuotta samaa penkkiä, joten olen ollut useita kertoja työnhakijana, myös työttömänä hakijana monta kertaa lähivuosina.
Jatka ihmeessä "Olen 25-vuotias sosiaalinen ja reipas naisen alku" -spämmiä jos ei apu kelpaa.
Vai ihan kymmeniä kertoja? Taidat olla joku 2 kk määräaikainen rutku.
Olet siis yliopistosta valmistunut? Mikä oli pääaineesi ja millaisia töitä haet?
KTM vaihtelee työtilanne todella paljon pääaineen, maantieteellisen alueen ja taloustilanteen vuoksi.
Osa pk-sektorin firmoista miettii nyt tarkkaan avaako paikkoja, kun joillakin aloilla menee kovaa.
Itse valmistuin 2014 ja oli vaikeaa saada töitä taloushallinnon puolelta (KTM Pirkanmaalta). Pitkä taantuma/lama vaikutti, että paikkoja oli niukasti auki ja yli 200 hakijaa jokaiseen. Kappas aina oli paljon pätevämpiä kuin vasta valmistunut...Lopulta ja sit on ollut helpimpi saada töitä, kun on kokemusta. Tässä välissä on ollut vuosia, jolloin paikkoja on paljon auki ja nuoret ovat päässeet heti töihin laskiksen puolelta ja ura etenee hyvin.
Muistan itselläni sen vaikeuden, että joku kirjanpitäjän työtä hakiessani kysyi, miksi haet kun oot KTM ja sitten vaativimpiin tehtäviin ei ollut kokemusta tarpeeksi. Hain paljon kirjanpitäjän töitä, mutta en saanut. Kirjanpitäjistä on kova pula, mutta silloin se tarkoitti, että kova pula osaavistq tekijöistä, joille ei tarvitse opettaa mitään ja osaavat kaiken sekä suostuvat paskalla palkalla tekemään pitkää päivää eivätkä kuvittele vaihtavansa muualle. Näin luulen vieläkin olevan.
Lisäksi kokeneemmilla KTM on vaikeaa päästä sisäisen laskennan/business puolelle ekaa kertaa, varsinkin jos oot lisääntymisikäinen nainen tai urapolku ei ole tyypillinen. Syynä tähän, koska hakijoita on ja niitä, joilla on jo kokemusta ja ulkoisesti vastaavat työnantajien käsitystä ihanteellisesta työntekijästä. Ikävää työnhakijoiden puolesta, mutta tarjontaa on paljon.
Jos olet taloushallinnon töitä etsimässä niin suosittelen hakemaan isoon pörssiyritykseen, tilkkariksi tai konsultiksi. Kaikissa paljon töitä(burnout uhka) ja paska palkka aluksi, mutta ainakin viime vuosina ovat hakeneet paljon. Kun kallisarvoista kokemusta saat niin on helpompi saada inhimillisestä paikasta töitä.
Tsemppiä! Työnhaku on rankkaa (kokemusta on).
Vastavalmistuneelle KTM:lle sopivia töitä on tarjolla ihan kaikissa isommissa kaupungeissa. Jos on opintojen jälkeen muuttanut takaisin iskän ja äiskän helmoihin Tohmajärvelle, tilanne on toki toinen.