Sähköautolla seinäjoelta kilpisjärvelle
Autona Tesla model S
Keskikulutus 26,3kw/100km
Halvin lataus noin 0,34e/kw
Kallein lataus 1,49e/kw
Matkaa kertyi 1874km
Hinta matkalle 528,74 euroa
Siis yli 28 euroa satasella maksoi reissu 😳
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis bensalla päässy puolet halvemmalla 😂
Ja vielä halvemmalla sähköllä jos ei olisi idiootti kuten aloittaja.
Minkäs teet kun latausasemien hinta on mitä on. Ja nopeuret melko haastavia.
Suomessa Superchargerit on 32 senttiä per kWh Tesloille. Teslakuskin kannattaisi ladata niillä. Perus 50 kWh CCS:t sitten 25-30 senttiä yleensä.
En tiedä Model S:n kulutuksesta, mutta isolta vaikuttaa, varsinkin kun ei ole moottoritieajoa. Ajoin Volkkarilla (ID.3) Rovaniemeltä Stadiin ja keskikulutus oli 17-18 kWh. Olikohan Tesla-miehellä talla pohjassa ja purje katolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Teslankin range putoaa jos tekee kylmiltään lyhyitä kaupunkiajoja. Samalla tyylillä saa polttiksenkin kulutuksen etenkin talvella katosta läpi.
Mun kokemus on ollut että kun joudun työni vuoksi ajamaan lyhyitä matkoja niin kulutus on talviaikaan jotain ihan posketonta. En edes uskalla laskea paljonko se maksaa kun auto kerkiää jäähtyä ja taas lämmitys ja ajo jne.. Kesällä ihan ok auto, mutta puolet vuodesta susi.
Kulutus talviaikaan on posketonta millä tahansa autolla tuolla ajotyylillä.
Kyllä mä paljon halvemmalla oon päässyt pa autoilla jos vertaan sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Teslankin range putoaa jos tekee kylmiltään lyhyitä kaupunkiajoja. Samalla tyylillä saa polttiksenkin kulutuksen etenkin talvella katosta läpi.
Mun kokemus on ollut että kun joudun työni vuoksi ajamaan lyhyitä matkoja niin kulutus on talviaikaan jotain ihan posketonta. En edes uskalla laskea paljonko se maksaa kun auto kerkiää jäähtyä ja taas lämmitys ja ajo jne.. Kesällä ihan ok auto, mutta puolet vuodesta susi.
Kyllä mä paljon halvemmalla oon päässyt pa autoilla jos vertaan sähköautoon.
Sulla ei ole koskaan sähköautoa ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis bensalla päässy puolet halvemmalla 😂
Ja vielä halvemmalla sähköllä jos ei olisi idiootti kuten aloittaja.
Minkäs teet kun latausasemien hinta on mitä on. Ja nopeuret melko haastavia.
Suomessa Superchargerit on 32 senttiä per kWh Tesloille. Teslakuskin kannattaisi ladata niillä. Perus 50 kWh CCS:t sitten 25-30 senttiä yleensä.
En tiedä Model S:n kulutuksesta, mutta isolta vaikuttaa, varsinkin kun ei ole moottoritieajoa. Ajoin Volkkarilla (ID.3) Rovaniemeltä Stadiin ja keskikulutus oli 17-18 kWh. Olikohan Tesla-miehellä talla pohjassa ja purje katolla?
Se hinaa perässään varmuuden varalta sitä dieselfarkkuaan, missä on jarrut ruostuneet kiinni.
Täällä on sähköauton puolustajien yleinen reagtio "SULLA EI OO KOSKAAN SÄHKÖAUTOA OLLUTKAAN" Heti kommentti jos ajatus ei sovi omaan agendaan =)
Vierailija kirjoitti:
Kesäajan kulutus model S:llä noin 24-25kwh ja talvelle 36-38kwh. Vuoden ajan kun laskettiin niin koko vuoden keskikulutus 31kwh joka tekee super chargerilla 31 x 0,32e = 9,92 euroa/100km.
Siinä meidän kulutus
Ruutupaperilleko laskitte? Eikö se Tesla näytä pitkän ajan keskikulutusta suoraan?
Se Ylhäisen model S taisi olla niin vanhaa mallia ettei siinä ole ilmalämpöpumppua. Uudemmissa on ja se vähentää akun kulutusta talvella lämmityksen takia.
No pakko se on oma soppakin tähän keskusteluun laittaa.
Auto T mode 3
Keaäajan keskikulutus seka-ajossa 21-22kwh
Talviajan keskikulutus onkin sitten jo paljon suurempi 33-34kwh (paljon lyhyitä ajoja)
Vuoden keskikulutus noin 27-28kwh/100km.
Siinä mun lullan lukemat.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on sähköauton puolustajien yleinen reagtio "SULLA EI OO KOSKAAN SÄHKÖAUTOA OLLUTKAAN" Heti kommentti jos ajatus ei sovi omaan agendaan =)
Ei, se on vain totuus. Jonkun toisen agendaan eivät sovi sähköautot niin käyttää aikansa keksiäkseen satuja keskustelupalstoille.
Vierailija kirjoitti:
Kesäajan kulutus model S:llä noin 24-25kwh ja talvelle 36-38kwh. Vuoden ajan kun laskettiin niin koko vuoden keskikulutus 31kwh joka tekee super chargerilla 31 x 0,32e = 9,92 euroa/100km.
Siinä meidän kulutus
Eli vähäkulutuksisella diesel-autolla (4,3L/100km) ajaminen tulee halvemmaksi. Noh, onhan polttis ollut halvempi tähänkin asti, mutta nyt se alkaa voittaa myös energiakustannuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman kylänmiehet kehittelevät vauvapalstalle tarinoitaan. Kun näkisi yhdenkin haastattelun omalla naamalla ja nimellä tyypistä, joka vaihtoi takaisin polttisautoon.
Ei minulla kummempaa agendaa ole. Kukin ajaa millä lystää. Sähköautoilla ei ilmastonmuutosta pysäytetä kuitenkaan, vaikka niistä marginaalista helpotusta tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Auto T mode 3
Talviajan keskikulutus onkin sitten jo paljon suurempi 33-34kwh (paljon lyhyitä ajoja)
Vuoden keskikulutus noin 27-28kwh/100km.Siinä mun lullan lukemat.
Eli ainakin talvella sun sähköauto (jos T mode 3 tarkoittaa Tesla model 3?) on kalliimpi ajaa kuin mun diesel-peli, 4,3L/100km?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä meidän kulutus
Eli vähäkulutuksisella diesel-autolla (4,3L/100km) ajaminen tulee halvemmaksi. Noh, onhan polttis ollut halvempi tähänkin asti, mutta nyt se alkaa voittaa myös energiakustannuksissa.
Eipä ole siis ihme, että sähköautoista joku luopuu ja palaa polttomoottoriautoon. Ei sitä kenenkään enää pidä täällä ihmetellä ja vaittää ettei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimetalvena sähköautolla, pörssisähkö matka Kuopio-Tampere maksoi 120€ .
Ensitalvi ennustetaan olevan synkempi sähköautoille.
Viime talvena pörssisähkö maksoi kalleimmillaan 24 snt/kWh että tuolla rahalla saat 500kWh.
Matkaa on 300km.
Onnistuit kuluttamaan 167kWh/100km kun tuossa edellä tubevideolla Teslan talvikulutus Hki-Ruka matkalla oli 20kWh/100km.
Haluatko yrittää uudelleen?
Viimetalvenä pörssisähkö käväisi 1,41€/Kwh (tai 1,42€). Kulutus talvipakkasella, 30Kwh/100km x 300km => 90Kwh => 90Kwh*1,41€/Kwh = 126,0€ .
Siinä teille tulevaisuutta . Onnea matkaan.
Kenenkään kellä on normaalia kotitalouskulutusta enempää sähkönkäyttöä (sähkölämmitys, sähköauto tms) ei kannata ottaa pörssisähkösopimusta.
Totta hitossa sähköauto kannattaa ladata liki ilmaiseksi pörssisähköllä yöllä. Sähkölämmitys on sitten vähän kinkkisempi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto T mode 3
Eli ainakin talvella sun sähköauto (jos T mode 3 tarkoittaa Tesla model 3?) on kalliimpi ajaa kuin mun diesel-peli, 4,3L/100km?
Paljonko sä tankkaat kotona diesel-peliäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä meidän kulutus
Eipä ole siis ihme, että sähköautoista joku luopuu ja palaa polttomoottoriautoon. Ei sitä kenenkään enää pidä täällä ihmetellä ja vaittää ettei ole totta.
Se halpa hypetys on loppumassa sähkönhinnan nousun myötä. Sitten jos mietit että maksat 15-20 000 euroa autosta enemmän niin saattaa aharistaa. Sillä rahalla tankkaa jo melko paljon polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä meidän kulutus
Mielikuvitusteslalla ajaminen on ilmaista. Sen kun kääntelee ilmarattia ja imitoi sähkömoottorin ininää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto T mode 3
Paljonko sä tankkaat kotona diesel-peliäsi?
Miksi sitä pitäis kotona tankata kun huoltoasemia on joka nurkas 😂
Hah hah, mun toyota priuksella saman reissun polttoaineet olisi maksaneet noin 150€, kulutus 3,7-4,0 litraa satasella. Kerran tarvisisi tankata tulomatkalla, ja tankkaus tapahtuu muutamassa minuutissa, ei tarvitse tuntitolkulla hukata aikaa latauspisteellä lorviessa ja odotellessa että akun latautumista.
Itse itsensä lataavalla hybridillä matkan teko on yhtä juhlaa, sähkökikottimiin verrattuna.