Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(

epätoivoinen.
10.08.2022 |

Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.

Kommentit (525)

Vierailija
261/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda verhot vihreiksi (jokin luonnossa esiintyvä vihreä).

Mattoon oranssia ja tai keltaista tai tummanruskeaa. Seinälle taulu, jossa lämpimät värit, luontoa, vihreää, ehkä mertakin (sinistä).

Nojatuolille syksyn värinen tyyny ja torkkupeitto (punaista, keltaista, lämmintä ruskeaa).

Työpöydälle/keittiöön vaasi ja kukkia.

Vierailija
262/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vinkkini on: rohkeasti kuosia ja väriä mukaan! Itse tykkään paljon sisustaa verhoilla, ja esim. yhdessä tummalattiaisessa vuokrakämpässä minulla oli aikoinaan aika voimakkaan "kuosilliset" Marimekon kukkaverhot (Tiara-kangas), jotka tekivät huoneeseen kivan fiiliksen. Verhoja on aika helppo vaihtaa eivätkä ole niin hintavia kuin vaikka matot, joten tästä syystä suosittelen testaamaan kuosillisia/värikkäitä verhoja jonkun neutraalimman maton kaverina. Ei mitään yksivärisiä tai läpinäkyviä. Selaile kangaskauppojen valikoimaa!

Toinen vinkkini, mitä on kyllä jo ketjussa käsitelty, on karsiminen. Minulla esimerkiksi muutamat eri jakkarat toimittavat "sohvapöytien" virkaa, koska sohvapöytä tekee tilasta usein ahtaan. Toimivat sitten myös vieraiden istuimina joskus, eli käytännöllisyys ennen kaikkea. Kannattaa myös rohkeasti kokeilla käännellä isompia huonekaluja niin, ettei kaikki ole seiniä pitkin (pienessä asunnossa voi olla toki vaikeaa).

Kolmas vinkkini: hyödynnä seinät! Vaikket saa maalata, seinälle saa kivasti väriä ja tunnelmaa taiteella tai julisteilla. Jos budjetti riittää, niin älä osta mitään Desenion höpöhöpöjulisteita, vaan ihan oikeasti sinua miellyttävää taidetta. Ja näissä sanoisin, että koko on valttia. Pienet kehykset näyttävät helposti irrallisilta, mutta suuri maalaus voi tuoda tilan yhteen ihan yksinäänkin. Jos olet käsityöihmisiä, niin mikseipä makramee tai joku muu sopisi mukaan myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaa Pinterest ja laita hakuun yksiön sisustus. Kun löydät ekan mieluisan tyylin, sitä klikkaamalla löytyy tuhat lisää samalla linjalla.

Mutta eihän noissa ole samanlaiset huonekalut tai lattiansävyt kuin minulla?

Sitten klikkaile niitä mitkä on lähinnä, kelaa alas ja klikkaile niin kauan, että alkaa tulla.

Katso mitä hakusanoja niissä on, esim dark floor ym tai green sofa voit käyttää sinne hakusanoja, ellei ala löytyä.

Vierailija
264/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei voiisnko vielä kysyä sellaista apua huonekalujen järjestyksestä eli miten asettelisitte ne yhteen huoneeseen? Kun minulla on nyt nojatuoli siis nurkassa, ja osoittaa sänkyyni päin. Kun en omista tv:tä niin muuten nojatuoli osottaisi varmaan tv-tason suuntaan, (selllaistakaan ei ole) . Työpöytä on keittiön vieressä, siis jääkaapin vieressä.  Hyllykkö on nojatuolin takana. Sänky on heti kun tullaan käytävästä oikealla, muuta paikkaa sille ei oikein ole, koska en halua jääkapin viereen tai ikkunan viereen. Keskelle jää siis tyhjä tila. Onko tämä ihan ok järjestys? Vai miten muuten asettelisitte nämä huonekalut yhteen huoneeseen??

Vierailija
265/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kotoisuus syntyy luonnonmateriaaleista, muistoista (matkamuistot, valokuvat, perityt huonekalut, lapsuuden tavarat tms.), kasveista, isoista pehmeistä matoista, persoonallisista yksityiskohdista (taide, hassut koristeet, värikkäät tyynyt tms.). Sellaisesta kerroksellisuudesta, jota ei saa ostamalla kaikki kamansa uutena Jyskistä/Ikeasta.

Toki joskus asunto itsessään ei ole kotoisa... se voi olla liian uusi tai vanha/nuhjuinen. Eihän ole sisäilmaongelmia?

Kun muutin tänne niin ajattelin että esim noilla huonekaluilla jossa puuta tulisi luonnonläheinen kiva koti. Mutta ei ne sitten käynytkään yhteen jotenkin, ainakaan lattian kanssa. Kyllähän tää asunto vanha on, varmaan siinäkin on vikaa. Mutta sijanti on hyvä ja halpa vuokra, niin tässä ajattelin vielä ainakin parisen vuotta asua.. Niin ja kun joku sanoi remontoimisesta, en ole koskaan maalannut listoja tai mitään,joten en tiedä osaisinko vaikka ei se varmaan kovin vaikeaa ole. Enkä tiedä vielä antaako vuokra-antaja edes siihen luvan, mutta voisin sitä kysyä.

Ihan oikeesti. Kuka haluaa asua mattopinojen keskellä. Antaa lattian näkyä. Kun huoneessa on muuten katsottavaa, kuka sitä lattiaa tuijottaa. Ja vaaleasävyiset matot nimenomaan pääsevät oikeuksiinsa tummaa taustaa vasten.

Koko lattian kokoinen matto voisi tosiaan olla hyvä ajatus, koska tuo kirsikanvärinen lattia ei oikein käy yhteen vaalean puun ja luonnonläheisen värimaailman kanssa.

Vaikea löytää kevyttä roosan väristä kokolattia mattoa joka olisi myös suht edullinen... :(

Voi myös laittaa jonkun neutraalin värisen edullisen pohjamaton ja siihen päälle pienempiä roosanvärisiä.

Vierailija
266/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, onpa surkea tilanne.

Kun itse muutin yksin asumaan eka asuntooni, olin saanut käydä vuokranantajan kanssa tyhjää asuntoa katsomassa, sanonut, että ok, sopii minulle, tehdään paperit. Pian oli avaimet taskussa. Asuntoon mittanauhan, lehtiön ja kynän kanssa. Mittasin ja piirsin.

Takaisin asuntoon, joka pian olisi entinen asuntoni, lapsuudenkotini. Ikean kataloogi esiin ja selaamaan, tarkistamaan mittoja, materiaaleja, hintoja. Löytyi ruokapöytä ja siihen kelpaavat yksinkertaiset tuolit. Hinta oli edullinen, se määräsi paljon. Laadusta en kuitenkaan halunnut tinkiä liikaa. Sohva, jossa pestävä, mielestäni tyylikäs, moderni mutta tavallaan ajaton kangasverhoilu. Sohvapöytä, pyökkiä, lakattu, jalat teräsputkea. Sänky, 100cm leveä, jousipatja. Päiväpeitteen ja pussilakananan kangas sama, kuin sohvassa. Rakenne sänkyssä umpipuuta. Kirjahylly samoin lakattua umpipuuta. Tosi luja, kestävä. Kattolamppu, yksinkertainen, kuten myös eteisen lamppu. Keittiötarvikkeet osittain Ikeasta, kuten veitset ja aterimet, kattilat postimyynnistä usean kattilan pakettina. 

Kun sain kamat uuteen asuntoon, pakkaukset sijoitettiin suoraan sinne, missä niiden sisältöä oli tarkoitus käyttää.

Kaikki sujui hyvin kitkatta ja onnistuneesti, valinnat osoittuivat hyviksi ja toimiviksi. Jotain toki hankin myöhemmin, kuten matot, verhot, suihkuverhon ja parvekekalusteet, joista osan tein osaavana ihmisenä itse alumiinista.

Vierailija
267/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko harmaata mattoa piristää valkoisilla raheilla? tai lattiatyynyillä

Jos ap osti harmaan maton vain kuin ei muuta keksinyt, niin ei samaan kaivoon kannata heittää enempää rahaa. Pitää sitä tilastotappiona, myy pois ja ostaa sellaisen, josta syntyy oman näköistä kotia.

Ap:n ideaali ei selvästikään ole harmaavalkoinen sisustus, joten miksi yrittää sovittaa sisustukseen väkisin harmaata mattoa, ja alkaa tuhlata siihen rahaa ja energiaa.

Vierailija
268/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Hei voiisnko vielä kysyä sellaista apua huonekalujen järjestyksestä eli miten asettelisitte ne yhteen huoneeseen? Kun minulla on nyt nojatuoli siis nurkassa, ja osoittaa sänkyyni päin. Kun en omista tv:tä niin muuten nojatuoli osottaisi varmaan tv-tason suuntaan, (selllaistakaan ei ole) . Työpöytä on keittiön vieressä, siis jääkaapin vieressä.  Hyllykkö on nojatuolin takana. Sänky on heti kun tullaan käytävästä oikealla, muuta paikkaa sille ei oikein ole, koska en halua jääkapin viereen tai ikkunan viereen. Keskelle jää siis tyhjä tila. Onko tämä ihan ok järjestys? Vai miten muuten asettelisitte nämä huonekalut yhteen huoneeseen??

Sä olet tehnyt jo tästä omankin ketjun, ja kuten sulle monet jo vastasi, niin aika mahdoton on täältä sanoa, ilman mitään pohjakuvaa.

Vierailija
269/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Sä olet tehnyt jo tästä omankin ketjun, ja kuten sulle monet jo vastasi, niin aika mahdoton on täältä sanoa, ilman mitään pohjakuvaa.

Ok :)

Vierailija
270/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "sisustaminen"....unohda.

Ostat sitä miltä itse tuntuu parhaimmalta.

Saat persoonallisen kodin, ainakin itse arvostan. En ole koskaan käynyt kenenkään kodissa arvostelemassa, jokainen saa omistaa mitä haluaa ja oma koti voi näyttää vaikka tilkkutäkiltä!

Jos joku arvostelee kotiasi....sano, että et ole tänne enää tervetullut...

Vierailija
271/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Nyt en saa kiinni asuntosi pohjapiirroksesta. Millä vuosikymmenellä se on rakennettu? Ruskeat listat viittaisivat 70-lukuun, mutta silloin on ollut enemmänkin keittokomeroita yksiöissä.

Nykyään tehdään ns putkiyksiöitä, joissa on keittiökalusteet yhdellä pitkällä seinällä, valtavan vaikea sisustaa, mutta niissä tuskin on ruskeita tai mustia jalkalistoja.

Vierailija
272/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

harkitsemalla kerralla valmista kirjoitti:

Voi voi, onpa surkea tilanne.

Kun itse muutin yksin asumaan eka asuntooni, olin saanut käydä vuokranantajan kanssa tyhjää asuntoa katsomassa, sanonut, että ok, sopii minulle, tehdään paperit. Pian oli avaimet taskussa. Asuntoon mittanauhan, lehtiön ja kynän kanssa. Mittasin ja piirsin.

Takaisin asuntoon, joka pian olisi entinen asuntoni, lapsuudenkotini. Ikean kataloogi esiin ja selaamaan, tarkistamaan mittoja, materiaaleja, hintoja. Löytyi ruokapöytä ja siihen kelpaavat yksinkertaiset tuolit. Hinta oli edullinen, se määräsi paljon. Laadusta en kuitenkaan halunnut tinkiä liikaa. Sohva, jossa pestävä, mielestäni tyylikäs, moderni mutta tavallaan ajaton kangasverhoilu. Sohvapöytä, pyökkiä, lakattu, jalat teräsputkea. Sänky, 100cm leveä, jousipatja. Päiväpeitteen ja pussilakananan kangas sama, kuin sohvassa. Rakenne sänkyssä umpipuuta. Kirjahylly samoin lakattua umpipuuta. Tosi luja, kestävä. Kattolamppu, yksinkertainen, kuten myös eteisen lamppu. Keittiötarvikkeet osittain Ikeasta, kuten veitset ja aterimet, kattilat postimyynnistä usean kattilan pakettina. 

Kun sain kamat uuteen asuntoon, pakkaukset sijoitettiin suoraan sinne, missä niiden sisältöä oli tarkoitus käyttää.

Kaikki sujui hyvin kitkatta ja onnistuneesti, valinnat osoittuivat hyviksi ja toimiviksi. Jotain toki hankin myöhemmin, kuten matot, verhot, suihkuverhon ja parvekekalusteet, joista osan tein osaavana ihmisenä itse alumiinista.

Sepä kiva sinulle, mutta ap: ta tämä ei nyt oikein auta.

Vierailija
273/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa lukea näitä vinkkejä, ei ihme että maapallo on surkastumassa....

Vierailija
274/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Nyt en saa kiinni asuntosi pohjapiirroksesta. Millä vuosikymmenellä se on rakennettu? Ruskeat listat viittaisivat 70-lukuun, mutta silloin on ollut enemmänkin keittokomeroita yksiöissä.

Nykyään tehdään ns putkiyksiöitä, joissa on keittiökalusteet yhdellä pitkällä seinällä, valtavan vaikea sisustaa, mutta niissä tuskin on ruskeita tai mustia jalkalistoja.

Jollain 60 luvulla varmaan. 

Vierailija
275/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista kalusteista saa ihan kivan skandiboheemin. Mukaan tuon vaalean puun värisiä koreja viherkasvien ruukun peitoksi ja lehtikoriksi. Jos korissa on vähän tummaa ruskeaa, ei haittaa koska sulla on ne ruskeat listat. Pari viherkasvia olisi kiva tuomaan esiin tuon tuolin vihreyttä.

Tekstiileissä on nyt kivoja vihreitä peikonlehtiä, jota sulla voisi olla esim yksi verho, valkoisten verhojen kaverina, tai pari tyynyä valkoisella päiväpeitolla, tai pussilakanat sun sängyssä.

Voisi olla boheemisti myös amppelikasvi sellaisessa naruamppelissa, jonka väri myötäilee joko tuota vaaleaa puuta tai luonnonvalkoista.

Valitettavasti koska sulla on jo noissa kalusteissa valkoinen, vaalea puu, musta ja vihreä, niin sitten ympätty harmaa matto yms onkin varmaan tunkkainen.

Tuon työpöydän mustat jalat tuo tietysti vähän vaikeusastetta, kun sen kaverina olisi hyvä olla jotain mustaa aksenttia, eli pari mustaa ohutta kehystä jossain, ehkä siro musta lamppu jossain. Olisi vähän helpompi jos pöydän jalat olisi vaaleaa puuta tai valkoista, mutta mustankin kanssa voi elää, ehkä se tuo särmää. Voihan peikonlehtityynyjen kaverina olla yksi mustavalkoinen marimekkotyyny. Tai joku kori on musta.

Helpoin matto olisi varmaan yksivärinen luonnonvalkoinen tai oljenvärinen.

Tai tulee mieleen vahva mustavalkoraitakin.

Jos haluat tuoda mukaan sinistä, se on taas uusi taso, voisit kertoa mitä sillä tavoittelet. Jos se on sävyltään tuon vihreän pari, niin voisi onnistuakin. Ehkä silloin siinä tekstiilissä voisi olla vihreää ja sinistä ja valkoista "viidakkomaista".

Mäkään en tykkää noista työpöydän mustista jaloista. Ajattelin että voisiko ne päällystää jollain muovilla, sellaisia kai on :D lämpi värejäni on kaikki luonnnonläheiset värit, ja tykkään sinisestä paljon. Ja pinkki on myös kiva. Mutta en tykkää räikestä, mutta en myöskään liian hailakasta, tai täysin harmaa valkoisesta asunnosta. Kun otin kuvia kameralla niin näytti kaikki vaan tosi synkältä ja kolkolta. 

Peitä tuo työpöytä sellaisella suurella, liki maahan ulottuvalla kangaspöytäliinalla. Rakenna sisustus sen nojatuolin sävyn ympärille. Jos se on kuva kaltainen vihreä, ei siihen sovi harmaa, eikä oikein sininenkään. Ennemmin viininpunaista, luonnon vaaleaa, beigeä, oranssia jne. Tai vaikka puuteriroosaa.

Ne harmaat jutut ankeuttavat. Eli jotain lämpimiä sävyjä, pehmeän oloisia materiaaleja jne. Jos haluat sinistä joku sellainen vaalean sininen voisi sopia.

Vierailija
276/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Voitko yhtään kuvailla pohjapiirrosta.

Vierailija
277/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vähän millaisia kalusteita, tavaroita, värejä sulla nyt on?

Olen saanut kalusteet osan kavereilta ja osan ostanut halpana kun muutin tänne. Voin tähän joitain listata. Tämä on siis pieni yksiö.

Mulla on tämäntapainen työpöytä ja siinä työtuoli:

https://jysk.fi/tyohuone/tyopoydat/tyopoyta-vandborg-60x120-tammi/musta…

Ja sitten yksi nojatuoli, vihertävä, tämäntapainen:

https://www.lahdesmaki.fi/media/catalog/product/cache/28e97e484e0602be0…

Sitten mulla on puisia jakkaroita, tai yksi valkoinen ja puinen.

Ikeasta yksi kirjahylly, taisi olla Billy hylly, valkoinen. 

Sohvapöytä tämäntapainen:

https://www.vepsalainen.com/fi/fi/boconcept-bornholm-sohvapoyta-o-59-cm…

Siten sänky on tietty, sellainen valkoinen, se on oikestaan ainoa asia mihin olen tyytyväinen...

Mulla on yksi iso tummanharmaa nukkamatto ja yksi pienempi vaalea räsymatto ja verhot on harmaat...

Minkä värinen tai millainen lattia asunnossa on? Olen itse huomannut, että jos matto ja lattia ei sovi yhteen, se pilaa koko tunnelman.

Vierailija
278/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vadelmanpunaista tai muuta tehosteväriä johonkin,esim. verhot. Ripaus mustaa, esim. taulu, vaaleaa seiniin. Voi olla kultaväriä jossakin. Ei liikaa eri värejä,huonekaluja. Ostaessa huonekaluja mittaa asuntosi ja sijoita huonekalut paperille piirtäen,näet,miltä ne sopivat,siten saat oikeankokoiset kalusteet. Vaaleaan asuntoon on hyvä ,jos yksi seinä on erivärinen,tummempi ,jotakin sopivaa sävyä oleva kirjava tapetti käy myös.

Vierailija
279/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Voitko yhtään kuvailla pohjapiirrosta.

Kun tullaan ulko-ovesta sisään, on ahdas pieni käytävä, kun tullaan vähän peremmälle, vasemmalla on ovi josta tullaan keittiöön (joka on erillinen pieni tila). Keittiö tila on kuitenkin niin pieni ettei sinne mahdu mitään huonekalua, ehkä yksi jakkara korkeintaan. Keittiössä on ihan erityyliset lattiat, sellaiset ruudulliset muoviset, ei puiset. Käytävää vastapäätä avautuu siis tämä yksi tila jossa on kaikki huonekaluni. (Olohuone/makkari). En osaa kuvailla mutta voit kysyä lisää.

Vierailija
280/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vähän millaisia kalusteita, tavaroita, värejä sulla nyt on?

Olen saanut kalusteet osan kavereilta ja osan ostanut halpana kun muutin tänne. Voin tähän joitain listata. Tämä on siis pieni yksiö.

Mulla on tämäntapainen työpöytä ja siinä työtuoli:

https://jysk.fi/tyohuone/tyopoydat/tyopoyta-vandborg-60x120-tammi/musta…

Ja sitten yksi nojatuoli, vihertävä, tämäntapainen:

https://www.lahdesmaki.fi/media/catalog/product/cache/28e97e484e0602be0…

Sitten mulla on puisia jakkaroita, tai yksi valkoinen ja puinen.

Ikeasta yksi kirjahylly, taisi olla Billy hylly, valkoinen. 

Sohvapöytä tämäntapainen:

https://www.vepsalainen.com/fi/fi/boconcept-bornholm-sohvapoyta-o-59-cm…

Siten sänky on tietty, sellainen valkoinen, se on oikestaan ainoa asia mihin olen tyytyväinen...

Mulla on yksi iso tummanharmaa nukkamatto ja yksi pienempi vaalea räsymatto ja verhot on harmaat...

Minkä värinen tai millainen lattia asunnossa on? Olen itse huomannut, että jos matto ja lattia ei sovi yhteen, se pilaa koko tunnelman.

Sellainen puinen, ehkä hieman punertava mutta ei paljon. Linkkasin jo aiemmin kuvan.. :)