Millainen maa Israel on mielestäsi?
Olen käynyt muutaman kerran lomalla ja mielestäni se on helposti Lähi-idän miellyttävin maa ja olen käynyt aika monessa maassa tuolla aluueella. Ollaan muuttamassa sinne mun isän töiden takia ja ajattelin kysyä millaista päivittäinen elämä on siellä.
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen, Herramme Vapahtajan synnyinmaa, jossa jokaisen Kristityn pitäisi käydä!
bullshit! Vaan samapa tuo mulle on, en ole yhtään minkään uskonlahkonjäsen tai sellaisen orja. Tosi tyhmän näköisi ukkoja, jotka seisovat vieretysten ja keräävät rohkeutta hakatakseen päällään muuria saadakseen selvää, kumpi on lujempaa tekoa, pää vai muuri.
Sannahan hakkaa päätään Karjalan mäntyyn ja muuriinsakin nyt.
Israel on samaa paskaa Venäjän, USA:n, Intian ja Arabimaiden kanssa, joissa mielivaltaa ja aggressiivista valtapolitiikkaa oikeutetaan uskonnolla ja uskonnollisilla traditioilla. Jopa Lähi-Itä rauhoittuisi, jos ihmiset lakkaisivat uskomasta satuolentoihin ja korvaisivat jumalansa filosofialla.
Vierailija kirjoitti:
Israel on Lähi-Idän ainoa demokratia ja sivistyksen kehto. Maailman keksinnöistä suuri osa on juutalaista perua. Tuleeko mieleen mitään sivistävää tai ihmiskuntaa hyödyttävää innovaatiota Israelin naapurimaista? Onko öljy ja kebab ainoita?
Mitä nyt Sumerilaiset vaan keksivät kaupungin, kaupunginjohtajan, kirjoituksen, numerot tähtitieteen ja savenvalannan , mosaiikin ja patterit ja siis sähkön, keksivät lääketieteen ja armeijan. Ei paljoo mutta tuossa muutamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Israelissa kaksi kertaa. On todella kaunis maa. Ennen pelkkää aavikkoa ja erämaata, jonka juutalaiset muuttivat hedelmälliseksi maaksi vuoden 1948 jälkeen. Kauniit maisemat, suosittelen opastettua ryhmämatkaa, niin saa laajemman käsityksen maasta.
Eilatin alue on ihan omanlaisensa (enempi turisteja), siellä oli upea vedenalainen museo. Jerusalem taas hyvin mielenkiintoinen, tosin jännitteiden kaupunki. Siellä kannattaa liikkua turistioppaiden mukana, niin tietää pysyä turvallisilla (juutalaisilla) alueilla - yksinäinen nainenkin pärjää siellä. Jalokivialue oli hieno, ostin sieltä useita koruja.
Näitä kommentteja lukiessa huomaa, että suurin osa ei ole käynyt paikan päällä ja vaan toistaa kuultuja ennakkoluuloja. Myös historian tuntemus tekisi terää useimmille.
Juutalaiset asui myös ennen vuotta 135. Viitaten siihen historian tuntemukseen minkä mainitsit:
"Simon bar Kokhba perusti vuonna 132 lyhytaikaiseksi jääneen itsenäisen juutalaisvaltion, jota hän johti kolme vuotta käyttäen arvonimeä nasi. Roomalaiset kukistivat hänen valtakuntansa vuonna 135 kaksi ja puoli vuotta kestäneen sodan jälkeen.Jo ennen juutalaissotia oli juutalaisia asunut runsaasti Israelin ulkopuolellakin, mutta kapinoiden jälkeen roomalaiset pakkosiirsivät loputkin juutalaiset eri puolille valtakuntaa. Juutalaisia kiellettiin asumassa maassa kuolemanrangaistuksen uhalla. Näin sai alkunsa juutalaisten diaspora. Roomalaiset alkoivat käyttää Israelin entisestä alueesta nimeä Palestiina, joka johtui rannikolla aikoinaan asuneista filistealaisista."
Tuleeko tuosta nasi sanasta nasiiri ja nasiirilupaus? Entä Nasse?i Kysyn kun en tiedä.
Kyllä kannata Israelia,on ainut demokraattinen valtio Lähi-idässä.Palestiinalaiset opettavat lapsiaan sotimaan.Laittavat räjähdevyöt ja lähettävät tappamaan juutalaisia,samalla tappavat itsensä.Ovat sen jälkeen marttyyreita,joita juhlitaan.
Ostan Israelilaisia tuotteita.Jaffa appelsiinit mitä parhaimpia.Olen asunut 2 vuotta Israelissa.Aivan ihana maa.Kibbutzilla vapaaehtoisena olen ollut.Parasta aikaa elämässäni.Kaunis maa,ihanat ihmiset.
Israel pitää puoliaan ja rankaisee kunnolla jos sitä vastaan hyökätään.
Jatkuvasti Israeliin on hyökänneet arabit.Arabit aloittivat itsenäisyyssodan,Jom kippur sota,6 päivän sota.Rakettti iskut,kun Israel luovutti gasan.Israel voittanut sodat.Israel haluisin rauhaa,mutta arabit eivät.
Ei ole mitään Palestiinan valtiota.Milloin saanut itsenäisyyden? Israel ollut iki ajoista olemassa.Kuningas Daavidin ajoilta asti.Yk julisti Israelin itsenäiseksi valtioksi 1948.
Israel on tarjonnut palestiinalaisella omaa valtiota, mutta nämä eivät ole suostuneet. Eivät halua elää rauhanomaisesti Israelin kanssa, vaan pyyhkiä sen kartalta. Terroristijärjestö Hamasia kannattaa 50% palestiinalaisista, äänestivät kyseisen järjestön itse valtaan. Käsittämätöntä- äänestää terroristijärjestöä valtaan.
Roistovaltio.
Gazassa Israelin hyökkäyksessä kuolleiden määrä on noussut yli 2 200:een ihmiseen, kertovat palestiinalaiset viranomaiset. Kuolleiden joukossa on yli 700 lasta.
Kyllä ne ampuu raketteja, tuli -ilmapalloja,jotka aiheuttavat maastipaloja.Taas keskustelupalstalla ihan tietämätön asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan kiva jos on juutalainen. Jos ei niin sitten vähemmän. Kuten yleensäkin maissa, joissa tehdään umpirasistista politiikkaa.
ai kuten persut?
Pääministeripuolue Likud on tosiaan hyvin samanlainen puolue kuin perussuomalaiset. Vähän vielä kiihkouskovaisuutta enemmän persuille niin päästään suunnilleen tasoihin.
Vierailija kirjoitti:
Israel on Lähi-Idän ainoa demokratia ja sivistyksen kehto. Maailman keksinnöistä suuri osa on juutalaista perua. Tuleeko mieleen mitään sivistävää tai ihmiskuntaa hyödyttävää innovaatiota Israelin naapurimaista? Onko öljy ja kebab ainoita?
Monet matematiikan keksinnöt on tehty Mesopotamiassa nykyisen Irakin alueella. Esim. toisen asteen yhtälöiden ratkaisu, äärellisten geometristen sarjojen summat, neliöjuuri ym.
Olen käynyt 2 krt, eka ja vika samalla kertaa.
Verrattavissa Viroon, kun ihmimen on töissä, ollaan ilkeitä, kun ollaan vapaalla, ollaan mukavia.
Turisteja sai huijata lupaamalla liikoja
Ilman uskontoa siitä maasta olisi loppunut turistit satoja vuosia sitten.
Kuollut meri oli kiva kokea.