Olen tullut siihen tulokseen että 25-28 neliön yksiöt on aivan kamalia asua.
Muutin 3 vuotta sitten tuon kokoiseen yksiöön ja jos tänne ostaa vähänkin isomman huonekalun, esim. sohvan tai nojatuolin, niin koko huone näyttää jo ahtaalta. On tosi vaikea löytää siroja sopivia huonekaluja ja sommitella ne nätisti tilaan mitä pitäisi käyttää samaan aikaan makkarina, olohuoneena ja keittiönä. Siinä sitten yksi iso sohva maton keskellä ja vieraat tuijottaa suoraan lemuavaa keittiötä, tai sitten ikkunaa josta paistaa valo suoraan kasvoille. Järkevin ratkaisu olisi varmaan yksi leveä sänky ja vastapäätä televisio, mutta outoa olisi vieraat istuttaa aina oman sängyn ääreen. Sosiaalista elämää ei kehtaa enää viettää kun ketään ei voi kutsua kylään... Sitten aamulla kun heräät niin sinua tuijottaa takaisin aina sama seinä ja samat huonekalut. Järjestystä ei koskaan oikein voi muuttaa, koska ei ole mitään muuta ratkaisua miten sommitella huonekalut. Ja joo, minulla on jo "sirot" huonekalut, levein hylly on 70cm, siitä ei suorempaa ole, ja yksi hylly vain. Sänkykin on tällä hetkellä kapea.
Anteeksi, vaan mutta piti nyt avautua näistä Suomen 25-27 neliön yksiöistä. 34 neliön yksiö varmaan jo menettelee, mutta joku 26 neliötä mikä minulla on, niin huh huh. Ja ei, en omista edes paljon krääsää, ihmiset on aina sanoneet että eihän sulla oo paljon tavaraa yhtään. Tänne asuntoon ei vaan mahdu mitään vähän isompaa, kaikki huonekalut ja tavarat pitäisi olla pikkuriikkisiä, sellaisia missä pieni hiiri istuu. Kyllä olen tympääntynyt ja väsynyt....
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelisi että ns. itsemurhayksiö toimii tehokkaana kannustimena opiskelulle ja työnteolle, jos haluaa parantaa elämän tilannettaan. Järkevämpää asua vähän kauempana keskustasta etenkin kun samalla rahalla saa isomman asunnon.
Jos on esim sinkku ihminen, mihin ihmeeseen tarvitsee isoa asuntoa?
Olen asunut 20 neliössä ja 300 neliössä, enkä tähän ikään ole ymmärtänyt että miten ihmeessä se asunnon pinta-ala vaikuttaa siihen haluatko vetää narun kaulaan vai et...
Kyllähän esimerkiksi 50 neliön asunnossa viihtyy varmasti paremmin ja silloin on mahdollista panostaa siihen asumisviihtyvyyteen. Kotonakin voi harrastaa kaikenlaista ja siellä saa olla halutessaan omissa oloissaan ilman että ahdistuu asunnon pienuudesta. Silloin sitä asunto ei hallitse se yksi sänky vaan sinne voi sijoittaa mm. ruokapöydän, kirjoituspöydän, sohvan ja erilaista viihde-elektroniikkaa omien tarpeittensa mukaan.
naisethan asuu näissä kopeissa vain sen vuoksi, että pääsevät keskustaan metsästämään rikasta miestä ja sitten muutetaan sen miehen siivelle isoon asuntoon ja valitetaan, kun imurointi ja tiskaus ei jakaannu puoliksi
Oikeasti täällä valitetaan kun asutaan yksin 35 neliön asunnossa? Lapsen kanssa asuttiin 27 neliön yksiössä eikä tehnyt edes tiukkaa. Ihme itkua aina kaikesta.
Mun kodikkain kämppä taas on ollut 19 neliötä. Ensimmäinen asunto jossa asuin yksin. Lämmöllä muistelen. Siellä oli hyvä olla. Ei ollut turhaa krääsää. Ainoastaan tarpeellisimmat.
Vierailija kirjoitti:
naisethan asuu näissä kopeissa vain sen vuoksi, että pääsevät keskustaan metsästämään rikasta miestä ja sitten muutetaan sen miehen siivelle isoon asuntoon ja valitetaan, kun imurointi ja tiskaus ei jakaannu puoliksi
No minä muutin kyllä ekaan yksiöön opiskelujen perässä ja saadakseni omaa rauhaa :D Uskoisin että suurin osa asuu yksiöissä ihan persaukisuuden vuoksi, kuten minäkin. Vai miksi moni mieskin asustaa näissä 'kopeissa'? Ei se ole vain naisten juttu, vaikka fantasiassasi naiset ovatkin jotain kujeilevia miestennielijöitä, eikä omia ajatuksia, unelmia tai tavoitteita omaavia yksilöitä..
Opiskeluaikana oli 26m2 yksiö ihan ok. Nyt 37m2 yksiöön olen tyytyväinen. On iso parveke ja merinäköala. Kahdelle olisi ahdistava. Helsingistä saa vain yksiön hyvältä paikalta samalla rahalla, millä monesta muusta kaupungista saisi uuden rivitalokolmion.
Vierailija kirjoitti:
Just tänään ihmettelin ihan samaa tässä ketjussa: https://www.vauva.fi/keskustelu/4677023/uudet-talot-eli-kaikkea-sita-na… Tosin siinä oli alle 22-neliöinen yksiö, mutta kyllä tällaisia on oikeasti vaikea sisustaa järkevästi. Eikä ole todellakaan mitenkään hyödyllisesti käytetty vähäiset neliöt, vaan asunto on selvästi tarkoitettu ikisinkulle, joka ei koskaan kutsu ketään kotiinsa, eikä ainakaan yövierasta :D
Eihän tonne tosiaan mahdu parisänkyä, eikä tartte tuoda hoitoja kylään. Hyvästit lemmenelämälle.
Opiskelijana mulla oli, muistaakseen 27 neliön asunto, jossa oli pieni alkovi.
Alkoviin mahtui sänky ja pieni koulupöytä. Koulupöydän ääressä istuin paljon.
Hyvin toimi.
Kun olin etätöissä, homma toimi, jos oli ovi, minkä sulkea.
Mulla on 22 neliöinen kaksio. Kuulostaa pieneltä, mutta se on ratkaisevasti parempi kuin 22 neliöinen yksiö. Siinä on mh ja oh erikseen, niin ei tarvitse tuijottaa koko ajan samoja seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tänään ihmettelin ihan samaa tässä ketjussa: https://www.vauva.fi/keskustelu/4677023/uudet-talot-eli-kaikkea-sita-na… Tosin siinä oli alle 22-neliöinen yksiö, mutta kyllä tällaisia on oikeasti vaikea sisustaa järkevästi. Eikä ole todellakaan mitenkään hyödyllisesti käytetty vähäiset neliöt, vaan asunto on selvästi tarkoitettu ikisinkulle, joka ei koskaan kutsu ketään kotiinsa, eikä ainakaan yövierasta :D
Eihän tonne tosiaan mahdu parisänkyä, eikä tartte tuoda hoitoja kylään. Hyvästit lemmenelämälle.
Mahtuu jos ei haittaa että huonekalut on melko kiinni toisissaan. Itse tykkään että jäisi avaraa tilaa esim tehdä jumppaa/tanssia. Yksiössä vähän hankalaa.
Ruudulliset lasiseinät näyttää kyllä hyvältä tilanjakajina, jos on varaa. Myös korkean ja kapean hyllyn voi laittaa huoneosioiden väliin.
Vierailija kirjoitti:
Ruudulliset lasiseinät näyttää kyllä hyvältä tilanjakajina, jos on varaa. Myös korkean ja kapean hyllyn voi laittaa huoneosioiden väliin.
Jos yksiö on yksi huone niin aika vaikeaa alkaa laittaa hyllyä huoneen keskelle? näyttää vaan tyhmältä
Alle 35 neliötä on kidutusta. Nyt 41 neliötä kaksio ,on just ja just toimiva koska tarvitsen kaksi pöytää jne..
Myös uusista taloista puuttuu nykyään sauna joka on monella ollut varastona, kaappien lisäksi, joten alle 30 neliötä ahdistaisi ihan tavattomast. En usko että voisin asua niin.
Näyttää näillä sisustajilla olevan silmä hukassa, jos pieneen yksiöön välttämättä täytyy vuodesohva änkeä.
Puusänky, jonka alla on vetolaatikko vuodevaatteille.
Pieni ruokapöytä ja siihen pari tuolia. Käy myös tietsikkapöytänä. Lisäksi joku pienehkö nurkka tv-taso ja lepotuoli.
Nuo ei paljon tilaa vie,
kenties jokin metrin leveä kirjahyllyn pätkä.
Ja tavaraa tietysti karsitusti.