Olen tullut siihen tulokseen että 25-28 neliön yksiöt on aivan kamalia asua.
Muutin 3 vuotta sitten tuon kokoiseen yksiöön ja jos tänne ostaa vähänkin isomman huonekalun, esim. sohvan tai nojatuolin, niin koko huone näyttää jo ahtaalta. On tosi vaikea löytää siroja sopivia huonekaluja ja sommitella ne nätisti tilaan mitä pitäisi käyttää samaan aikaan makkarina, olohuoneena ja keittiönä. Siinä sitten yksi iso sohva maton keskellä ja vieraat tuijottaa suoraan lemuavaa keittiötä, tai sitten ikkunaa josta paistaa valo suoraan kasvoille. Järkevin ratkaisu olisi varmaan yksi leveä sänky ja vastapäätä televisio, mutta outoa olisi vieraat istuttaa aina oman sängyn ääreen. Sosiaalista elämää ei kehtaa enää viettää kun ketään ei voi kutsua kylään... Sitten aamulla kun heräät niin sinua tuijottaa takaisin aina sama seinä ja samat huonekalut. Järjestystä ei koskaan oikein voi muuttaa, koska ei ole mitään muuta ratkaisua miten sommitella huonekalut. Ja joo, minulla on jo "sirot" huonekalut, levein hylly on 70cm, siitä ei suorempaa ole, ja yksi hylly vain. Sänkykin on tällä hetkellä kapea.
Anteeksi, vaan mutta piti nyt avautua näistä Suomen 25-27 neliön yksiöistä. 34 neliön yksiö varmaan jo menettelee, mutta joku 26 neliötä mikä minulla on, niin huh huh. Ja ei, en omista edes paljon krääsää, ihmiset on aina sanoneet että eihän sulla oo paljon tavaraa yhtään. Tänne asuntoon ei vaan mahdu mitään vähän isompaa, kaikki huonekalut ja tavarat pitäisi olla pikkuriikkisiä, sellaisia missä pieni hiiri istuu. Kyllä olen tympääntynyt ja väsynyt....
Kommentit (95)
Asun suuren kaupungin keskusta neliöitä 20
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan miten tää on tullut sulle yllätyksenä? Noi on ihan itsemurhakoppeja, ei ihmisen elämää.
Tuo on onneksi rahalla ratkaistava ongelma, ei sen suurempi kysymys.
Muuta 24 neliön yksiöön ja lopeta kitiseminen!
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin: pieniä yksiöitä pitäisi olla enemmän. Kaikilla ei ole varaa asua isommissa asunnoissa. Kun neliömäärä nousee, nousee vuokrakin.
Itse asun stadin kämpät kaksio ,ihan riittäisi pieni yksiö.Niitä vaan ei ole vapaana ja joka oksalla saatavilla. Moni vaihtaisi kaksiosta yksiöön, kun asuu yksin ja kotona vietä vain ajan nukkuessa . Kyllä se raha josta nyt kasiosta maksaa,maksaisi ilolla, halvempaa pienestä yksiöstä.Mutta makuja on monta kuin mieltäkin ja saa ollakin!
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Ja pienemmällä paikkakunnalla reilu 500€/kk saattaa saada 70+ neliöisen kolmion. Mutta jos haluaa väkisin asua Helsingissä, mutta ei tahdo siitä ilosta maksaa, pitää tyytyä vähempään.
Asuttiin joskus 25 neliön yksiössä 2 ihmistä ja koira. Elämäni parasta aikaa.
Olen tullut siihen tulokseen, että Helsingin kantakaupungin ulkopuolella on aivan kamala asua.
Mulle varmaan sopisi. Olen nyt kolme viikkoa viettänyt tässä yhdessä huoneessa, paitsi käynyt pyykkiä pesemässä ja vessassa. Parveke tai piha on kyllä mulle must, mutta muuten en tarvitse elintilaa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle varmaan sopisi. Olen nyt kolme viikkoa viettänyt tässä yhdessä huoneessa, paitsi käynyt pyykkiä pesemässä ja vessassa. Parveke tai piha on kyllä mulle must, mutta muuten en tarvitse elintilaa paljoa.
Pari 3 ekaa viikkoa oli ihan kivaa, muistaksseni. Tossa vuoden sisällä alkaa sosiaalinen elämä ja pää hajota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari 3 ekaa viikkoa oli ihan kivaa, muistaksseni. Tossa vuoden sisällä alkaa sosiaalinen elämä ja pää hajota.
Me nähdään yleensä mun kavereiden kanssa hotelleissa, jotka ovat yhtä pieniä koppeja.
Ikävämpi on on rappukäytävässä, tai veneen alla.....
Muutin kaksiosta 28 neliön yksiöön, laskeskelin että se juuri ja juuri riittäisi. Mutta en jaksa pitää paikkoja niin hyvässä järjestyksessä että se toimisi. Seuraavaksi isompaan asuntoon. Siskolle riitti kyllä pitkään 22 neliötä Helsingin keskustan vieressä.
Ihanin kämppä minkä olen omistanut, oli 27m2 yksiö Helsingin etutöölössä.
Kukaan ei tuppautunut kylään, saatika tunkenut yöksi, mikä oli ihanaa.
Kaikki palvelut, luonto, meri kävelymatkan päässä.
Jos kavereita nähtiin, niin mentiin ravintolaan, elokuviin, kävelylle, kaupungille tms, koskaan ei tarvinnut siivota ennen eikä jälkeen vieraiden. Eikä tarvi kokata.
Minä ostan asunnon ensisijaisesti itselleni ja perheelleni, en tavaran varastointiin tai tuttujen majataloksi.
Ukko39 kirjoitti:
Kaikki palvelut, luonto, meri kävelymatkan päässä.Jos kavereita nähtiin, niin mentiin ravintolaan, elokuviin, kävelylle, kaupungille tms, koskaan ei tarvinnut siivota ennen eikä jälkeen vieraiden. Eikä tarvi kokata.
Minä ostan asunnon ensisijaisesti itselleni ja perheelleni, en tavaran varastointiin tai tuttujen majataloksi.
Söitkö sängyssä?
Vierailija kirjoitti:
Ikävämpi on on rappukäytävässä, tai veneen alla.....
Eroa ei ole paljon
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Kaikki palvelut, luonto, meri kävelymatkan päässä.Jos kavereita nähtiin, niin mentiin ravintolaan, elokuviin, kävelylle, kaupungille tms, koskaan ei tarvinnut siivota ennen eikä jälkeen vieraiden. Eikä tarvi kokata.
Söitkö sängyssä?
Joskus tuli parisängyssä syötyä.
Joskus myös juotua.
Joskus taas ruokapöydän ääressä, mutta useimmiten kahvilassa tai ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nähdään yleensä mun kavereiden kanssa hotelleissa, jotka ovat yhtä pieniä koppeja.
Sama.
Mut mä kutsun heitä asiakkaiksi, en kavereiksi.
Jotkut tosin haluaa että kutsun isiksi, sedäksi, kapteeniksi tai rehtoriksi.
Helsingissä on myynnissä 11 neliöinen yksiö 159k. Ostin ite omakotitalon jossa 70 m2 2 kerroksessa ja tontti 1800m2 päättyvän tien päässä pellon ja ison metsän välissä ja hinta oli 30k. turun keskustaan 16 km. elämä on valintoja.
Kyllä paikka missä asuu vaikuttaa vahvasti elämänlaatuun: onko rauhaa, tilaa olla ja tehdä asioita, yksityisyyttä jne.