Miten teillä on varaa omakotitaloon, mökkiin, matkustamiseen?
Ja harrastuksiin. Toisilla jopa vene lisäksi. Omakotitalossa, mökissä ja veneessä on niin paljon kustannuksia. Teettekö paljon töitä hyväpalkkaisissa tehtävissä? Vai millä kaikki laskut maksetaan? Onko koskaan taloudellisesti tiukkaa?
Kommentit (222)
Onneksi ei ole tarvetta mökkeilyyn, veneilyyn yms
Meillä on mökki mutta puoliso käy siellä harvakseltaan, Itse en jaksa sitä edestakaista autoilua viikonloppuisin.
Viihdyn kotona koirien kanssa. Kesällä on ihanaa kun naapurit on mökeillään ja on ihanan rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen että mitenkä ihmisillä on varaa remontoida taloaan?
Joka vuosi tehdään joku yksittäinen remontti - ikkunaremontti, kattoremonttia yms yms
Miten ihmisillä on varaa asua omakotitalossa ja remontoida sitä?
Kiertävät kaupustelijat myy niitä remontteja puoliväkisin.
Itse en jaksaisi jatkuvaa remontoimista. Säästää ja remontoi?
Ei olekaan varaa. 3 vuotta sitten ostettu talo, nyt muutamme pois. Yhtäkkiä sähkölaskut olivatkin 700-1200e/kk vaikka miten tinki ja säästi. Työmatkakulut järjettömät kun julkiset ei kulje. Kaikki rahat menevät taloon ja ylimääräistä ei jää. Koroista puhumattakaan.
Kyseessä talo haja-asutusalueella, ostohinta 120k eli ei mikään lukaali. Lämmitysmuotona VILP. Mukava, kun myyntimies ei kertonut ettei kyseisiä laitteita ole suunniteltu kestämään Suomen pakkasia. Välillä napsahtaa pois päältä ja töiden jälkeen kotona odottaa 13 asteinen talo. Mahtavaa ja ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi tehdään joku yksittäinen remontti - ikkunaremontti, kattoremonttia yms yms
Miten sulla on varaa maksaa kalliita vastikkeita tai vuokria? Omakotitalossa on halpa asua, ei tarvitse tehdä tiliä rempoista kenellekään. Kerrostalossa tarvitaan sata lupaa ja todistusta, meillä mm. sähkötyöt tekee jo eläkkeellä oleva tyyppi, jolla ei enää lupia mutta pitkä kokemus ja hyvä taito. Ikkunoita ja keittiö on vaihdettu ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sitä on joka vuosi jotain remonttia tehdä, jos haluaa, että arvo säilyy.
Mutta säilyykö se arvo? Kallista puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkärin työstä saa ihsn mukavan palkan ja lisäksi voi pitää yksityisvastaanottoa ja saada sillä mukavat lisätienestit. Asiakkaita riittää, kun julkiselle puolelle on vaikea päästä hoitoon ilman erikoislääkärin lähetettä.
Mutta olet kokoajan töissä!
Yksityisellä voi valita työaikansa ja joissakin kunnissakin voi tehdä lääkärintöitä lyhennetyllä työviikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vuositulot 36000 brutto yhteensä - verot ja 2 lasta.
Eli puolison palkka vuorotyöstä kokoaikatyö kaupassa 26000 brutto - verot vuodessa ja minun työmarkkinatuki 10000 brutto-verot vuodessa.
Noilla tuloilla ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Asutaan vuokralla, ei ole saunavuoroa eikä köydä parturissa, hiukset leikataan itse.
Auto on puolison vuorotyön takia.
Sellaista se on olla PORILAINEN työtön tradenomi Hönö Tiainen 🤣😂😆
Joo, kohta on tämäkin ketju pilalla.
Täällä isojen kaupunkien ulkopuolella omakotitalo on halvempi kuin uusi tai uudehko kerrostalokolmio. 'Mökki' on rivarikämppä laskettelukeskuksessa ja matkoja ehkä kerran vuodessa. Ihan kahden ihmisen palkkatuloilla.
Olen minimieläkkeellä, talo maksoi 20 tonnia. Siinä vieressä on aiemmin ostamani pieni homemökki. Tiukkaahan se välillä on, kun sähkölämmitys jne on maksettava, laina onneksi nyt yli 20 vuoden jälkeen loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sitä on joka vuosi jotain remonttia tehdä, jos haluaa, että arvo säilyy.
Mutta säilyykö se arvo? Kallista puuhaa.
Jos säilyy, niin luuletko että saa hautaan mukaan? Tai muutakaan omaisuutta. Mulle riittää, että on asuttava mun eliniän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla on varaa maksaa kalliita vastikkeita tai vuokria? Omakotitalossa on halpa asua, ei tarvitse tehdä tiliä rempoista kenellekään. Kerrostalossa tarvitaan sata lupaa ja todistusta, meillä mm. sähkötyöt tekee jo eläkkeellä oleva tyyppi, jolla ei enää lupia mutta pitkä kokemus ja hyvä taito. Ikkunoita ja keittiö on vaihdettu ihan itse.
Siis asumme myös omakotitalossa vaikka itselle kävisi paremmin joku muu asumismuoto.
Just rempattiin olohuonetta. Talo 10 v vanha. Pitäisi laittaa aurinkopaneelit yms
Haaveilen kerrostaloasunnoista. Tiedän jo talonkin mutta saa nähdä onnistuuko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin käy myyjät. Muistan kyllä kerran, pyysi isäntää sitten paikalle ja ihmetteli kun asun yksin ja miksei ole "isäntää". Sulki suunsa kun sanoin etten tiedä kun ne aina karkaa. Mutta jännä että huomasin ikkunani toisessa rakennuksessa rikkoutuneen just sen jälkeen kun ikkunamyyjä kävi.
Vierailija kirjoitti:
No perityllä omaisuudella tietenkin. Ei kellään ole varaa noihin kaikkiin vain töissä käymällä.
On varaa jos hallitsee rahankäytön.Meillä on on ne kaikki ja ihan matlapalkka-alalla olen töissä ollut,mies samoin ja ollut työttömänäkin välillä.Perinnöt 0 euroa.
Meillä, pariskunta 61 v. ja 70 v., on pieni omakotitalo haja-asutusalueella ja se toimii myös kesämökkinä sekä vain yksi auto taloudessa, vanhahko, edullinen korjauttaa. Mieheni on tehnyt rempat ja sisustus sekä irtaimisto yms., on pitkälti kierrätystavaraa. Meillä on kaksi kissaa, joten emme juurikaan matkustele, koska kissat eivät voi jäädä yksin kotiin. Harrastan lukemista sekä puutarhanhoitoa. Pihalla kasvaa lähinnä perennoja sekä luonnonkukkia. Rikkaruohoa myös. Pyrimme välttämään shoppailua. Tavaraa on silti aivan liikaa. Lämmitämme talvisin puulla, mutta sähköpatterit ovat myös. Rahasta on kroonisesti tiukkaa, mutta olemme selviytyneet. Toisinaan vaivaa eristäytyneisyys, varsinkin talvella. Kotoa ei tule helposti lähdettyä mihinkään, vaikka iso kaupunki on vain n. 35 kilometrin etäisyydellä. Lähinnä kaipaisimme tiiviimpiä kontakteja jäljellä olevien lähisukulaisten kanssa. Elämä on mitä on, eipä tilanteelle oikein paljon mahda, ehdottomasti paras ratkaisu meille kuitenkin. Luonnonläheinen asuinpaikkamme on todella kaunis ja rauhallinen, hyvä ratkaisu, kun muuhun ei ole varaa. Olisi ehkä mukava matkustella ja shoppailla. Maailmalla on kuitenkin levotonta ja tavaraa on jo nyt liikaa. Ehkä olisi hauska olla sosio-ekonomisesti korkeatasoisempi kotitalous ja itse jotenkin huomattavampi henkilö, mutta kun ei ole. Vieraat kehuvat pikku taloamme sekä pihaamme, vaikka mitään kallista tai hienoa siellä ei ole. Emme käy koskaan Ikeassa tms. Kaikki huonekalut ovat todella vanhoja ja oikeaa puuta ja kunnon joustimin varustettu sohvakin löytyy. Sen korjauttaminen ainakin osittain on suunniteltu lähivuosien budjetissa tapahtuvaksi.
Meidän yhteenlasketut vuositulot on 180k€ vuodessa. Asutaan (ei pk-seudulla) ihan normaalissa omakotitalossa (mutta uusi) ihan normaalilla asuinalueella. Mökkiä ei ole, ei venettä, ei reissata ulkomailla. Auto on kyllä minun mielestäni liiankin arvokas. Lapset saa harrastaa juuri sitä mitä tykkäävät eikä sellaisia tarvi rahan kautta miettiä. Mutta ei tuosta verojen jälkeen jää NIIN paljon enempää käteen, että tällä mitään ökyelämää voisi todellakaan elää. Ei kyllä olla mitään perijöitäkään, vaan kaikki on pitänyt itse ansaita.
Perintöhän se on millä jyllätään, mitä olen seuraillut niin aika monella vahtimestarilla tai kirppiksen myyjällä on joku 300 000 e perintömökki. Työtä tekemällä ei juuri rikastuu. Itselläni kilahti tilille 2000 e tilille kun brutto oli 2600, 3000 e kun brutto oli 4300 e, siitä voi jokainen laskea mitä tuolla ylimäärällä ostelee, joku kuppainen kesämökki kuivalta maalta 30 vuodessa. Mukaan vielä elatusmaksujen korotus niin eipä tuossa paljoa jää. En tosin valita, koska asun kyllä mieluummin hyysäyssuomessa kuin jossain Amerikoissa.
Toinen tietysti että kannattaa valita vakaa nainen, joka ei eroa. Eroaminen on todella kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksaisi jatkuvaa remontoimista. Säästää ja remontoi?
Onkin varmaan tosi mukava asua vuokraläävässä, jota ei ikinä remontoida.
Ahkeruus palkitsee!
Mökki on itse rakennettu kesälomien aikana. Työskennellen seitsemän päivää viikossa, 12h päivässä.
Omakotitalo ostettu lainalla, mutta remontoitu omin käsin iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla.
Palkkatyö, josta maksetaan paremmin on ansaittu ahkeruudella ja aidolla yrittämisellä töissä. Lisäksi nuorena ahkeralla opiskelulla, jota toki jatkoin töihin jo mentyäkin, yhteensä opintopisteitä on 7,5 vuoden verran.
Käärikäähän hihat. Tsemppiä hommiin !
Mökki on peritty, okt itse rakennettu ja maksettu. Perheessä lisäksi 3 autoa, 18veellä on oma.
Nettotulot yhteensä 5500e/kk