Kaisa tyrmistyi lomamatkallaan: miksi lapsille tyrkytetään vain nakkeja ja ranskalaisia?
Minäkin ihmettelen miksi lapsille syötetään tuollaista moskaa. Joo lapset haluaa syödä niitä mieluummin... koska ne on totutettu niihin ja laiskat vanhemmat antaa periksi. Näistä kasvaa niitä ärsyttäviä nirsoja ranskis-nakki-aikuisia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1e88c895-fe12-461e-8bfb-cf37b4d369cb
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Luitteko edes artikkelia? Nyt ongelma oli siinä, ettei vegetaristimamma löytänyt kasvisruokavaihtoehtoja lastenmenusta.
Syökööt itse mitä lystää, mutta lasten pakottaminen johonkin erityisruokavalioon on väärin.
Löysikö se itselleen ruokaa? Mikseivät lapset voineet syödä samaa? Vaikka annos puoliksi kahdelle lapselle jos ovat pieniruokaisia.
Oltiin laivalla buffetissa. Kun lapset menivät aloittamaan linjastossa, työntekijä sanoi heille että lasten pöytä (se missä on hampurilaisia ja ranskalaisia) on tuolla. Lapset kysyivät pettyneinä, eikö me saada syödä muuta. Saivat toki, onneksi, sillä rakastavat mm. kalaa. Lasten pöydästä kukaan ei halunnut mitään.
Ilmeisesti suurin osa kasvattaa lapsensa syömään niitä nakkeja ja ranskalaisia kun oletus on, ettei lapsille kelpaa muu. Sitä tarjotaan mitä kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Kaisan kannattaisi käydä muuallakin syömässä kuin vain ABC:llä ja Rossossa. Niin tulisi muitakin näkemyksiä elämään.
Aina tämä sama typerä kommentti. Rossossa ja Abc:llä nimenomaan on paljon muitakin vaihtoehtoja lapsille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen syö vaikka pieniä kiviä jos on nälkä ja muuta ei ole tarjolla. Nirsoilu ei ole ok.
Jos haluat mennä ravintolaan syömään; syömään jotain sellaista vähän erillaisempaa , mitä et kotioloissa yleensä syö; saat vähän nirsoillakin. Jos sinulla on niin kova nälkä, että pienet kivetkin uppoavat, et yleensä mene ravintolaan. Ravintolassa ruokailu on muutakin kuin "maha täyteen" ja pihalle...Myöskin käyttämällesi rahalle on saatava vastinetta.
Pakasteranskalaiset ja nakit- niiden takia ei kannata lastakaan ravintolaan syömään viedä.
Jos ollaan reissussa, niin silloin on syötävä jotain. Eli syötävä jotain. Ei voi odottaa, että pääsee taas kotioloihin syömään kotiruokaa. Nirsoilla pystyykin; harvassa paikassa on vain 1 vaihtoehto listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja miksi aikuisten listat ovat pelkkiä burgereita, pizzoja ja ceasar-salaatteja?
Kävimme viime kesänä Naantalissa. Halusimme mennä satamaan syömään. Emme kuitenkaan syö kalaa. Istuimme vaikka kuinka monessa paikassa menu kädessä, ja lähdimme lopulta pois Naanatalissa.
Miksi ette syö kalaa?
Ei tykätä muusta kuin savulohesta. Ja sitä saa mökillä.
Jatkan: siis syömme sushia ja tonnikalaa ja mätiä, mutta tarkoitin kalalalla sellaisia saariston noutopöytiä, joista emme niin välitä
Pysykää himassa vinkuja-perhe.
Ei pysytä. Syömme itse asiassa ulkona viikottain. Ja löydämme kyllä ruokaa, kunhan matkustaa muualla kuin Suomessa.
Toki kärjistän, löysimme kyllä Turusta hyviä ravintoloita. Mutta nuo ravintolat monessa paikassa, joissa kävimme koronavuonna, olivat ala-arvoisia niin ruokalistaltaan kuin viihtyisyydeltään. Me siis olimme turistipaikoissa, ja sitä suuremmalla syyllä ruoan olisi pitänyt olla jotain erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs vika nakeissa ja ranskiksissa on?
Ei tulis mieleenikään syödä tai syöttää lapsilleni nakkeja ja ranskalaisia ravintolassa. Mikä järki on mennä ravintolaan, jossa ruoka on tuota luokkaa?
Samaa olen ihmetellyt. Omat lapset ainakin syövät kaikkea muuta kuin nakkeja ja ranskalaisia, ihan normaalia kotiruokaa. Miksei ravintolat tarjoa lapsille esim. paistettua lohta ja perunamuusia (ei mitään pussimuusia), höyrytettyjä vihanneksia, sitä samaa pihviä ja perunoita kuten aikuisillekin?
Lapset kannattaa opettaa kärsivällisesti syömään edes niitä kasviksia ja hedelmiä.
Minä olin lapsena ja nuorena nirso. Syytän tästä kotiani. Isäni oli nirso, niin äitini osti kaappiin lähinnä vain sitä mitä isäni söi. Ja ruokavalioon ei todellakaan kuulunut paljonkaan terveellisiä ruoka-aineita.
Isäni oli tosissaan sitä mieltä, että yksi banaani kerran viikossa riittää kattamaan koko viikon vitamiinin tarpeet. Kasviksiin ei suostunut koskemaan lainkaan. Esimerkiksi kastike jossa oli pilkottuna pieniä porkkanan paloja, ei kelvannut.
Jokainen voi kuvitella missä fyysisessä kunnossa ihminen on reilu kuusikymppisenä, kun koko elämän ajan elimistö ei ole saanut tarpeellisia vitamiineja eikä hivenaineita. Pääasiallinen ravinto on vielä tänä päivänäkin pullapitko, makkara, lihapiirakka ym. sonta.
Itse opettelin pois nirsoudesta kotoa pois muuttaessa. Koin sen noloksi ja hankalaksi esim. juhlissa. Aloin opetella ruoan laittoa ja tietoisesti kokeilin eri makuja ja ruoka-aineita. Esimerkiksi sipulin ja tomaatin syömisen opettelin kaksikymppisenä. Siitä se pikkuhiljaa lähti. Tänä päivänä menee kaikki muu paitsi maksa ja korianteri. :)
Eli, jos ihminen (ikä mikä tahansa) on nirso, niin syyttävän sormen voi usein osoittaa lapsuudenkotia kohti.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset eivät mäkkärissäkään halunneet lastenateriaa neljän ikävuoden jälkeen. Juuri täytteiden takia.
Tietty on aistiyliherkkiä lapsia, mutta yleisellä tasolla Eiköhän se kotoa lähde, että lapset ovat nirsoja. Jos 1-vuotiaalle alkaa syöttää vaikkea kaikkea omituista, niin kyllä se syö myöhemminkin.
EI se valitettavasti ihan niin mene. Meillä minä syön aivan kaikkea, joten tarjolla on ruokaa laidasta laitaan. Lapsi söi pari ensimmäistä vuotta ihan hyvin, mutta sitten alkoi se nirsoilu. Hampparin väliin ei todellakaan saanut laittaa kuin juustoa ja ketsuppia. Kurkkua lukuun ottamatta mikään kasvis ei kelpaa jne. Kala ei mene kuin kalapuikoissa (joita kotona ei ole koskaan tarjolla). En kyllä ole koskaan tilannut nakkeja ja ranskalaisia hänelle, mutta nugetit, hampparit ja pitsat on reissussa vakiokamaa. Kotona yritetään laajentaa ruokavalikoimaa, mutta kenelläkään ei ole kivaa, jos matkalla lapsi itkee nälkäänsä, joten tilaan varmoja juttuja. Isänsä kyllä nirsoilee aikuisenakin, joten ehkä toivoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuos sitten kävin siskon muksun kanssa linnanmäellä ja erehdyin ostamaan sille lasten purilaisen.
Se oli pelkkä sämpylä, pihvi ja ketsuppia. Oli vähän pettynyt siihen.
En muista mikä niistä ravintolaista oli.
Mitä siinä olisi pitänyt olla?
Olis kai sinne voinut majoneesia ja suolakurkun edes heittää, aika tylsän makuinenhan se on kun on pelkkä sämpylä ja pihvi ketsupilla.
Ja sitten tilataan ilman majoneesia ja kurkkua. Tiedän kokemuksesta, olen töissä ABC:n keittiössä ja meillä lasten hampurilaisessa on mukana majoneesi ja se pyydetään usein jättämään pois. Samoin lapselle tilattu juustohampurilainen tilataan usein pelkällä ketsupilla, pihvillä ja juustolla.
Juuri näin.
Omat lapseni tilaavat aina hampurilaiset pelkällä ketsupilla. Itse en voi sietää sinappia ja kurkkusalaattia, joten tilaan aikuisenakin ilman niitä. Jos on pelkkä suola/maustekurkku, niin nyppäasen ne itse pois. Nyt on kätevää, kun Mäkissä ja BK:ssa voi tehdä tilaukset itse automaatilla ja kustomoida sen, mitä hampurilaisen välissä on.
Harvat lapset tykkäävän etikkaisista asioista, kuten suolakurkusta ja -salaatista.
Harvat lapset vai vaan teidän lapset? En ymmärrä tätä "harvat lapset syö asiaa Y tai asiaa X" asennetta, olen oppinut aikuisena että monet ruuat jotka ovat olleet suosikkejani lapsena ovatkin "kaikille lapsille niitä hyi yök inhokkeja". Samoin palstalla usein näkyvät kyselyt siitä että ruokaa pitäisi tehdä kun esim. sukulaislapset tulee kylään ovat minusta outoja, olisin pettynyt ihan älyttömästi pienenä jos kyläpaikassa olisi ollut aikuisille jotain maukasta herkkuruokaa ja minulle jotain paperiarkilta maistuvaa makaronimössöä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapselle saa ostaa annoksia myös 'aikuisten listalta'.
Jep, meilläkin 10-vuotias poika halusi savuporoa, mustajuurikeittoa ja pääruuaksi ankanrintaa, kun oltiin syömässä Kappelissa :) On aivan pienestä pitäen syönyt mm. silliä ja homejuustoakin. Oliiveista ei tykkää.
Kyllä lapsetkin tykkää syödä eri makuja ja kokeilla. Riippuu vain siitä, antaako aikuiset erilaista ruokaa maisteltavaksi. Jos aina olettaa, että makaronilaatikko on lasten lempiruokaa, muu on pahaa, niin eihän se makuaistikaan pääse kehittymään.
Myös aikuisten ennakko-oletukset vaikuttaa. Jos lapsi kuuntelee sivusta miten aikuiset arpoo, että tykkääköhän Liisa tästä edes, niin jo se asenne voi aiheuttaa epäilyksiä ruokaa kohtaan.
Vain suomimamma osaa tehdä ulkona syömisestä numeron. Aina. Olkoon kyse hänestä itsestään tai lapsistaan.
Jokaisen ravintolan listoilta löytyy salaatteja, keittoja, vegevaihtoehtoa, kalaa, lihaa, pastaa, alkupaloja, bursaa tai pizzaa. Ja näissä kaikissa vaihtoehdoissa on aina vikaa.
Sen näkee jo kaukaa ulkoa kun laahustellaan turpa väärässä asenteella ettei täältäkään meille mitään syötävää löydy. Tässä kohtaan henkilökunta pistää vedon pystyyn onko A) gluteeniherkkä B) vegaani C) Sisulle ei sipulia ja Sannukalle pelkkä sämpylä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulis mieleenikään syödä tai syöttää lapsilleni nakkeja ja ranskalaisia ravintolassa. Mikä järki on mennä ravintolaan, jossa ruoka on tuota luokkaa?
Samaa olen ihmetellyt. Omat lapset ainakin syövät kaikkea muuta kuin nakkeja ja ranskalaisia, ihan normaalia kotiruokaa. Miksei ravintolat tarjoa lapsille esim. paistettua lohta ja perunamuusia (ei mitään pussimuusia), höyrytettyjä vihanneksia, sitä samaa pihviä ja perunoita kuten aikuisillekin?
Mikä vika on pussimuusissa? Mitä lisäarvoa annokselle tulee, jos se peruna muussataan paikan päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin eivät tarjoa? Aika monessa on tätä listalla:
ROSSO:
Lasten lohi
G
L
13,60 €
Pariloitua lohta, kermaista tattikastiketta, pisaratomaattia, melonia ja kurkkua sekä perunamuusia.
SCANDIC
Paistettua lohta, majoneesia ja ranskalaisia tai minisalaatti, kasvikset valinnan mukaan, juoma L, G 7,40€
ABC
Lohta ja muusia (G,L)
salaattipöytä, leipäpöytä, juoma, jälkiruoka
Norm. hinta 7,10€
Vierailija kirjoitti:
Lapset kannattaa opettaa kärsivällisesti syömään edes niitä kasviksia ja hedelmiä.
Minä olin lapsena ja nuorena nirso. Syytän tästä kotiani. Isäni oli nirso, niin äitini osti kaappiin lähinnä vain sitä mitä isäni söi. Ja ruokavalioon ei todellakaan kuulunut paljonkaan terveellisiä ruoka-aineita.
Isäni oli tosissaan sitä mieltä, että yksi banaani kerran viikossa riittää kattamaan koko viikon vitamiinin tarpeet. Kasviksiin ei suostunut koskemaan lainkaan. Esimerkiksi kastike jossa oli pilkottuna pieniä porkkanan paloja, ei kelvannut.
Jokainen voi kuvitella missä fyysisessä kunnossa ihminen on reilu kuusikymppisenä, kun koko elämän ajan elimistö ei ole saanut tarpeellisia vitamiineja eikä hivenaineita. Pääasiallinen ravinto on vielä tänä päivänäkin pullapitko, makkara, lihapiirakka ym. sonta.Itse opettelin pois nirsoudesta kotoa pois muuttaessa. Koin sen noloksi ja hankalaksi esim. juhlissa. Aloin opetella ruoan laittoa ja tietoisesti kokeilin eri makuja ja ruoka-aineita. Esimerkiksi sipulin ja tomaatin syömisen opettelin kaksikymppisenä. Siitä se pikkuhiljaa lähti. Tänä päivänä menee kaikki muu paitsi maksa ja korianteri. :)
Eli, jos ihminen (ikä mikä tahansa) on nirso, niin syyttävän sormen voi usein osoittaa lapsuudenkotia kohti.
Useimmat lapset käyvät koulussa ja pystyvät siellä maistamaan makuja laajemmin, mitä kotona. Hassua, jos ei esim. tomaattia ole koskaan koulussa ollut.
Nirsous voi johtua myös aistiyliherkkyydestä, joka makujen tai rakenteen osalta. Oma lapsenikin on nirso, mutta syö esim. sieniä ja homejuustoja. Mutta esim. sipuli, ananas tai marjat/hedelmät eivät mene. Kokeiltu on ihan pienestä lähtien ja kokeilu päättyy edelleen oksennukseen. Pärjää kuitenkin ok ilman noitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuos sitten kävin siskon muksun kanssa linnanmäellä ja erehdyin ostamaan sille lasten purilaisen.
Se oli pelkkä sämpylä, pihvi ja ketsuppia. Oli vähän pettynyt siihen.
En muista mikä niistä ravintolaista oli.
Mitä siinä olisi pitänyt olla?
Olis kai sinne voinut majoneesia ja suolakurkun edes heittää, aika tylsän makuinenhan se on kun on pelkkä sämpylä ja pihvi ketsupilla.
Ja sitten tilataan ilman majoneesia ja kurkkua. Tiedän kokemuksesta, olen töissä ABC:n keittiössä ja meillä lasten hampurilaisessa on mukana majoneesi ja se pyydetään usein jättämään pois. Samoin lapselle tilattu juustohampurilainen tilataan usein pelkällä ketsupilla, pihvillä ja juustolla.
Juuri näin.
Omat lapseni tilaavat aina hampurilaiset pelkällä ketsupilla. Itse en voi sietää sinappia ja kurkkusalaattia, joten tilaan aikuisenakin ilman niitä. Jos on pelkkä suola/maustekurkku, niin nyppäasen ne itse pois. Nyt on kätevää, kun Mäkissä ja BK:ssa voi tehdä tilaukset itse automaatilla ja kustomoida sen, mitä hampurilaisen välissä on.
Harvat lapset tykkäävän etikkaisista asioista, kuten suolakurkusta ja -salaatista.
Harvat lapset vai vaan teidän lapset? En ymmärrä tätä "harvat lapset syö asiaa Y tai asiaa X" asennetta, olen oppinut aikuisena että monet ruuat jotka ovat olleet suosikkejani lapsena ovatkin "kaikille lapsille niitä hyi yök inhokkeja". Samoin palstalla usein näkyvät kyselyt siitä että ruokaa pitäisi tehdä kun esim. sukulaislapset tulee kylään ovat minusta outoja, olisin pettynyt ihan älyttömästi pienenä jos kyläpaikassa olisi ollut aikuisille jotain maukasta herkkuruokaa ja minulle jotain paperiarkilta maistuvaa makaronimössöä.
Perustan mielipiteeni:
- omiin lapsiin
- lasten kavereihin
- kavereiden, sukulaisten lapsiin
- työhöni pikaruokaravintolassa opiskeluaikoina.
Voi olla, että kaipaisi laajempaa otosta, mutta tuolla perusteella uskallan sanoa, että suolakurkut, pikkelsit ja sinappi tai raaka sipuli eivät kovinkaan monelle lapselle maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin eivät tarjoa? Aika monessa on tätä listalla:
ROSSO:
Lasten lohi
G
L
13,60 €
Pariloitua lohta, kermaista tattikastiketta, pisaratomaattia, melonia ja kurkkua sekä perunamuusia.
SCANDIC
Paistettua lohta, majoneesia ja ranskalaisia tai minisalaatti, kasvikset valinnan mukaan, juoma L, G 7,40€ABC
Lohta ja muusia (G,L)
salaattipöytä, leipäpöytä, juoma, jälkiruokaNorm. hinta 7,10€
Jep. Mutta kun nakkikammo löytää listalta vain ja ainoastaan jotain haukuttavaa.
Lohikeittokin löytyy joka kioskista nykyään. Aikuisten listalta voi pyytää ihan minkä paistetun kalan ja vaihtaa siihen sen muusin ellei ole jo valmiina. Mutta kun ei, ei käy!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika on pussimuusissa? Mitä lisäarvoa annokselle tulee, jos se peruna muussataan paikan päällä?
No jos et tiedä, niin googlaa vaikka perunamuusin resepti ja pussimuusipaketin sisällysluettelo. Myös maussa huomaa eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et tiedä, niin googlaa vaikka perunamuusin resepti ja pussimuusipaketin sisällysluettelo. Myös maussa huomaa eron.
Kerrohan itse, kun varmaan jo tiedät. Mikä siinä pussimuusissa on niin kamalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi kuvitella missä fyysisessä kunnossa ihminen on reilu kuusikymppisenä, kun koko elämän ajan elimistö ei ole saanut tarpeellisia vitamiineja eikä hivenaineita. Pääasiallinen ravinto on vielä tänä päivänäkin pullapitko, makkara, lihapiirakka ym. sonta.Itse opettelin pois nirsoudesta kotoa pois muuttaessa. Koin sen noloksi ja hankalaksi esim. juhlissa. Aloin opetella ruoan laittoa ja tietoisesti kokeilin eri makuja ja ruoka-aineita. Esimerkiksi sipulin ja tomaatin syömisen opettelin kaksikymppisenä. Siitä se pikkuhiljaa lähti. Tänä päivänä menee kaikki muu paitsi maksa ja korianteri. :)
Useimmat lapset käyvät koulussa ja pystyvät siellä maistamaan makuja laajemmin, mitä kotona. Hassua, jos ei esim. tomaattia ole koskaan koulussa ollut.
Nirsous voi johtua myös aistiyliherkkyydestä, joka makujen tai rakenteen osalta. Oma lapsenikin on nirso, mutta syö esim. sieniä ja homejuustoja. Mutta esim. sipuli, ananas tai marjat/hedelmät eivät mene. Kokeiltu on ihan pienestä lähtien ja kokeilu päättyy edelleen oksennukseen. Pärjää kuitenkin ok ilman noitakin.
Ainakin Helsingin koulujen ruuat on karmeaa kuraa.
Luulis, että kaikki muu maistuu kullalta ja mirhalta.
No se lomamatka viikon pari. Ei kai se haittaa jos lomareissulla syö roskaruokaa.