Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaisa tyrmistyi lomamatkallaan: miksi lapsille tyrkytetään vain nakkeja ja ranskalaisia?

Vierailija
09.08.2022 |

Minäkin ihmettelen miksi lapsille syötetään tuollaista moskaa. Joo lapset haluaa syödä niitä mieluummin... koska ne on totutettu niihin ja laiskat vanhemmat antaa periksi. Näistä kasvaa niitä ärsyttäviä nirsoja ranskis-nakki-aikuisia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1e88c895-fe12-461e-8bfb-cf37b4d369cb

Kommentit (195)

Vierailija
41/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hmm. Mulla lapsi söi joskus niitä nugetteja tai lihapullia, mutta usein syömme ravintolassa, jossa ei ole erikseen lasten listaa. Pienenä tilasimme usein hänelle myös oman lautasen, johon jaoimme omista annoksistamme, näin tuli kokeiltua kaikenlaista. Kouluikäisestä lähtien hän on kyllä itse tilannut mitä on halunnut ja yleensä aikuisten listalta.

Outo ongelma. Luulen, että kyse on ennemmin siitä, että lasten listalla annokset ovat yleensä (tai niiden odotetaan olevan) edullisempia.

Miksi lapsen ruoka pitäisi olla edullisempaa. Jos ei ole varaa mennä niin syö sitten lapselliset perheet kotonaan. Silloin kun minulla oli pieniä lapsia, ei ollut edes lasten annoksia olemassakaan. Onneksi oli kaksi lasta, että jakoivat yhden aikuisen annoksen. Ei ollut koskaan valittamista ja narinaa, edes lapsilla. 

Vierailija
42/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja miksi aikuisten listat ovat pelkkiä burgereita, pizzoja ja ceasar-salaatteja?

Kävimme viime kesänä Naantalissa. Halusimme mennä satamaan syömään. Emme kuitenkaan syö kalaa. Istuimme vaikka kuinka monessa paikassa menu kädessä, ja lähdimme lopulta pois Naanatalissa.

Miksi ette syö kalaa?

Ei tykätä muusta kuin savulohesta. Ja sitä saa mökillä.

Siistiä! Mökki Norjan rannikolla. Maksoiko paljon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä ongelmaa. Ravintoloissa on yleensä niin isot annokset, ettei aikuiset jaksa syödä niitä loppuun. Jos ravintolaan mennään jonkun 3-4-vuotiaan kanssa, niin ihan voi pyytää hänelle oman lautasen, johon vanhemmat antavat sitten omista annoksistaan. Viisivuotiaasta eteenpäin (tai mikä kullakin on se ikä, kun syö jo vähän enemmän) voi tilata lapselle oman annoksen aikuisten listalta. 

Jossain italialaisessa tai nepalilaisessa ravintolassa niitä pääruokia on helppo jakaa useammankin kesken ja usein aikuisetkin maistelee toisten annoksista. Kiinalaisissa sama juttu. Sushipaikoissa on muutenkin tavallista ottaa isompi valikoima vaihtoehtoja, jotka jaetaan koko pöytäseurueen kesken. Annoskokoa voi säätää myös alkuruuan avulla. Voidaan ottaa vaikka kaksi alkuruokaa, joka jaetaan kolmelle. 

En muista, että oltaisiin meidän lapselle ikinä tilattu yhtään mitään lasten listalta. Jossain ravintoloissa se on tuotu tarjolle, mutta eipä niiltä lasten listoilta yleensä mitään syötäväksi kelpaavaa ole löytynyt. 

Vierailija
44/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja miksi aikuisten listat ovat pelkkiä burgereita, pizzoja ja ceasar-salaatteja?

Kävimme viime kesänä Naantalissa. Halusimme mennä satamaan syömään. Emme kuitenkaan syö kalaa. Istuimme vaikka kuinka monessa paikassa menu kädessä, ja lähdimme lopulta pois Naanatalissa.

Vuosia käynyt kesäisin Naantalissa reissulla. Kertaakaan en muista syöneeni siellä kalaa. Eka muistikuva on joku bratwursti-annos siinä rantabulevardilla, en muista kyllä mikä ravintola oli kyseessä. Kylpylän yhdessä ravintolassa olen syönyt 27€ sisäfilepihvin (ei ollut hintansa väärtti). Pizzaa on tullut siellä myös syötyä ainakin kerran. Että en tiedä, missä te siellä olette syöneet, mutta kyllä siellä saa ihan kaikkea muutakin kuin kalaa.   

En väittänyt, että siellä on pelkkää kalaa. Muistan vain saaristolaispöydän yhdessä ravintolassa. Kaikki muut olivat sitä burgerceasarpizzaa.

Vierailija
45/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin lasten kanssa vähän yli viikko lomalla eikä missään tyrkytetty lapsille nauravia nakkeja ja ranskalaisia. Tarjoilija toi ihan sen ruuan, jonka tilasimme eikä jäänyt urputtamaan, että kyllä pitää ne ranskalaiset ainakin tilata, ei me muuten ruokaa tuoda lainkaan.

Pitää ihan itse opetella tilaamaan lapsille vaikka lohta ja uunijuureksia tai mitä lapset nyt haluavatkin. Pyynnöstä ravintola yhdistää vaikka 3 eri annoksesta yhden lapselle sopivan, pitää vain opetella kysymään ja maksamaan. Meillä lapsi sai annoksen riisiä ja sitruunakastiketta, hinta oli 16 e ja lapsi onnellisempi kuin koskaan. Ei sitä listalla ollut, mutta eipä tuo ollut kokille isoa asia tehdä.

Vierailija
46/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette syö kalaa?

Et vissiin ole kala-allergiasta kuullut?

Oli ainakin jossakin vaiheessa yleisin ruoka-aineallergia.

Vierailija
47/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaisan kannattaisi käydä muuallakin syömässä kuin vain ABC:llä ja Rossossa. Niin tulisi muitakin näkemyksiä elämään. 

Jos luet linkitetyn jutun, huomaat, että ABC:llä lasten menussa on Kaisan kaipaamat kala- ja kasvisannokset.

No niin on ihan jokaisessa suomalaisessa ravintolassa. En ole vuosiin törmännyt ruokalistaan, jossa ei lasten menussa olisi liha-, kala-, kana- ja kasvisvaihtoehtoja. Mutta kun itse en noissa em. mainituissa käy, oletin että ehkä niissä sitten vaan on nakit/nuggetit ja ranut ainoa vaihtoehto. 

Vierailija
48/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosia käynyt kesäisin Naantalissa reissulla. Kertaakaan en muista syöneeni siellä kalaa. Eka muistikuva on joku bratwursti-annos siinä rantabulevardilla, en muista kyllä mikä ravintola oli kyseessä. Kylpylän yhdessä ravintolassa olen syönyt 27€ sisäfilepihvin (ei ollut hintansa väärtti). Pizzaa on tullut siellä myös syötyä ainakin kerran. Että en tiedä, missä te siellä olette syöneet, mutta kyllä siellä saa ihan kaikkea muutakin kuin kalaa.   

En väittänyt, että siellä on pelkkää kalaa. Muistan vain saaristolaispöydän yhdessä ravintolassa. Kaikki muut olivat sitä burgerceasarpizzaa.

Luepa toi alkuperäinen tekstisi vielä kerran ja sitten toi sun viimeisin vastaus. Kumpi se nyt oli: "yksi ravintola" vai "monessa paikassa"?

Vierailija
49/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaisan kannattaisi käydä muuallakin syömässä kuin vain ABC:llä ja Rossossa. Niin tulisi muitakin näkemyksiä elämään. 

Jos luet linkitetyn jutun, huomaat, että ABC:llä lasten menussa on Kaisan kaipaamat kala- ja kasvisannokset.

No niin on ihan jokaisessa suomalaisessa ravintolassa. En ole vuosiin törmännyt ruokalistaan, jossa ei lasten menussa olisi liha-, kala-, kana- ja kasvisvaihtoehtoja. Mutta kun itse en noissa em. mainituissa käy, oletin että ehkä niissä sitten vaan on nakit/nuggetit ja ranut ainoa vaihtoehto. 

Kaisa ei löytänyt lasten kala- tai kasvisannoksia.

Vierailija
50/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuos sitten kävin siskon muksun kanssa linnanmäellä ja erehdyin ostamaan sille lasten purilaisen.

Se oli pelkkä sämpylä, pihvi ja ketsuppia. Oli vähän pettynyt siihen.

En muista mikä niistä ravintolaista oli.

Mitä siinä olisi pitänyt olla?

Olis kai sinne voinut majoneesia ja suolakurkun edes heittää, aika tylsän makuinenhan se on kun on pelkkä sämpylä ja pihvi ketsupilla.

Ja sitten tilataan ilman majoneesia ja kurkkua. Tiedän kokemuksesta, olen töissä ABC:n keittiössä ja meillä lasten hampurilaisessa on mukana majoneesi ja se pyydetään usein jättämään pois. Samoin lapselle tilattu juustohampurilainen tilataan usein pelkällä ketsupilla, pihvillä ja juustolla.

Juuri näin.

Omat lapseni tilaavat aina hampurilaiset pelkällä ketsupilla. Itse en voi sietää sinappia ja kurkkusalaattia, joten tilaan aikuisenakin ilman niitä. Jos on pelkkä suola/maustekurkku, niin nyppäasen ne itse pois. Nyt on kätevää, kun Mäkissä ja BK:ssa voi tehdä tilaukset itse automaatilla ja kustomoida sen, mitä hampurilaisen välissä on.

Harvat lapset tykkäävän etikkaisista asioista, kuten suolakurkusta ja -salaatista.

Vierailija
51/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette syö kalaa?

Ei tykätä muusta kuin savulohesta. Ja sitä saa mökillä.

Jatkan: siis syömme sushia ja tonnikalaa ja mätiä, mutta tarkoitin kalalalla sellaisia saariston noutopöytiä, joista emme niin välitä

Pysykää himassa vinkuja-perhe.

Vierailija
52/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuinen ei pyydä tyhjää lautasta ja anna omastaan osan lapselle?

Siksi, että on suhteellisen tuore äiti (lapsi 2v) ja haluaa tehdä numeron asiasta. Kun lapsi kasvaa tai niitä on enemmän, vanhempikin voi oppia, että lapsi saattaa tykätä niistä nakeista.

Vierailija
53/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opetella syömään kalaa jos matkailee merenrantakaupungeissa. Vai oletteko molemmat allergisia?

Vierailija
54/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hmm. Mulla lapsi söi joskus niitä nugetteja tai lihapullia, mutta usein syömme ravintolassa, jossa ei ole erikseen lasten listaa. Pienenä tilasimme usein hänelle myös oman lautasen, johon jaoimme omista annoksistamme, näin tuli kokeiltua kaikenlaista. Kouluikäisestä lähtien hän on kyllä itse tilannut mitä on halunnut ja yleensä aikuisten listalta.

Outo ongelma. Luulen, että kyse on ennemmin siitä, että lasten listalla annokset ovat yleensä (tai niiden odotetaan olevan) edullisempia.

Miksi lapsen ruoka pitäisi olla edullisempaa. Jos ei ole varaa mennä niin syö sitten lapselliset perheet kotonaan. Silloin kun minulla oli pieniä lapsia, ei ollut edes lasten annoksia olemassakaan. Onneksi oli kaksi lasta, että jakoivat yhden aikuisen annoksen. Ei ollut koskaan valittamista ja narinaa, edes lapsilla. 

no silläpä juuri en ymmärrä koko ongelmaa. Tilaa aikuisten listalta jos ei lasten lista miellytä. Jos annos on liian iso, ottaa loput vaikka kotiin evääksi. Joten oletin, että haluttaisi lasten listan hinnalla aikuiselle suunnattu annos (?) 

En ole koskaan vielä eksynyt ravintolaan, jossa lapsen olisi pakko valita annoksensa lasten listalta.

Vierailija
55/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ite pienenä halusin syödä niitä, koska kotona niitä ei syöty juuri koskaan. Ja olin melko nirso lapsi, niin ainakin se nakit ja ranskalaiset oli sellainen mikä sopi mulle aina ravintolassa.

Vierailija
56/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä Rosson lasten lista, on muutakin:

https://www.raflaamo.fi/fi/ravintola/espoo/rosso-iso-omena-espoo/menu/1…

ABC:n lasten lista oli jo kuvattu tuossa jutussa. Molemmissa on muutakin kuin nakkeja.

Vierailija
57/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen syö vaikka pieniä kiviä jos on nälkä ja muuta ei ole tarjolla. Nirsoilu ei ole ok.

Jos haluat mennä ravintolaan syömään; syömään jotain sellaista vähän erillaisempaa , mitä et kotioloissa yleensä syö; saat vähän nirsoillakin. Jos sinulla on niin kova nälkä, että pienet kivetkin uppoavat, et yleensä mene ravintolaan. Ravintolassa ruokailu on muutakin kuin "maha täyteen" ja pihalle...Myöskin käyttämällesi rahalle on saatava vastinetta.

Pakasteranskalaiset ja nakit- niiden takia ei kannata lastakaan ravintolaan syömään viedä.

Vierailija
58/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön höpön taas teiän kanssa. Meiän lapset sai aikoinaan tilata mitä halusivat ja usein se oli just nakit ja ranut tai lihapullat ranuilla. 

Nyt aikuisena syövät ihan kaikenlaista ruokaa ja tuskin enää ranuja ja nakkeja :D 

Koittakaa nyt herran tähden relata niin mukuloitten kanssa, antakaa edes kesälomalla valita vaikka jätskiä pääruoaksi, ei se ole todellakaan vaarallista. Nyt kun lapset ovat aikuisuuden kynnyksellä, on ongelmatkin hieman eri tasoa kuin että janipetteri syö ranuja, omg. 

Vierailija
59/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä nämä "ME emme syö sitä ja tätä, ja ME syömme vain savulohta ja sushia" -tyypit oikein on? Siamilaiset kaksoset? Ei erillisiä mieltymyksiä lainkaan?

Vierailija
60/195 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuos sitten kävin siskon muksun kanssa linnanmäellä ja erehdyin ostamaan sille lasten purilaisen.

Se oli pelkkä sämpylä, pihvi ja ketsuppia. Oli vähän pettynyt siihen.

En muista mikä niistä ravintolaista oli.

Mitä siinä olisi pitänyt olla?

Olis kai sinne voinut majoneesia ja suolakurkun edes heittää, aika tylsän makuinenhan se on kun on pelkkä sämpylä ja pihvi ketsupilla.

Omat lapset karttaa majoneesia ja toinen haluaa burgerin ilman suolakurkkuakin. Epäilen Linnanmäen ravintolan menneen sen mukaan, mitä kuluttajat tilaavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan