Onko työpaikassasi mahdollista tehdä etätöitä ulkomailta käsin?
Omassani ei ole. :( Suomessa saisi kai tehdä vaikka Utsjoelta tai Hangosta käsin, mutta ei missään nimessä ulkomailta. Ankeaa ja vanhanaikaista.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sais firmat tehdä jo ison loikan nykyaikaan jos haluavat pitää työntekijät tyytyväisenä. Luulis että olisivat tyytyväisiä jos hommat hoituu tehdään niitä mistä vaan
On eri asia jos yrityksellä on toimintaa siinä maassa, silloin asiat on jo hoidettu.
Mutta moniko yritys haluaa satsata monta sataatuhatta per vuosi jokaiseen maahan missä joku satunnainen työntekijä voisi sattumalta haluta tehdä töitä? Ei ole kyse mistään "ei voi tulla viikkopalaveriin" -kiusanteosta, vaan oikeasti pitää alkaa maksaa veroja, työntekijämaksuja, vakuutuksia, terveydenhuolta ja selvittämään maan työlakia. Varmasti, jos itse olet valmis maksamaan vaikka 20 000/kk siitä ilosta, että pääset ulkomaille tekemään työsi, niin varmaan työnantaja suostuu. Tätä selvitin ruotsin osalta, niin about tuon verran oli kuukausikustannus per työntekijä meille ja ollaan vielä aika pieni yritys, isommilla varmaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa yrityksissä on mahdollista tehdä 1kk etätöitä ulkomailla. Mieheni on ollut parhaillaan 2 vkoa loman jatkeeksi etelä-Euroopassa.
Ei tuossa säännössä ole mitään järkeä - jos olisimme mökillä Suomessa vaikka 12kk vuodessa etänä kukaan ei noteeraisi. Mutta kun olemme etelässä se on hirveä haloo. Tuolla tuo on tehnyt tänäänkin jo 1,5h töitä ihan kuten muinakin päivinä! Meillä on täällä hyvät nettiyhteydet ja kaikki työt sujuu ihan normaalisti.
Todellakin on eroa.
*Miten työterveys? Se on pakollinen asia, mutta tosi hankala hoitaa ulkomailla.
*Mitä jos sinulle tapahtuu ulkomailla onnettomuus työtehtävissä? Kuka korvaa?
*Voit toki itse sanoa, että hoidat asiat itse. Mutta kuvitellaan, että loukkaannut vakavasti. Oma vakuutusyhtiösi katsoo, että olet ollut töissä eli sinut kotiutettaisiin Suomeen työnantajan vakuutuksen kustannuksella. Työnantaja ei ole sinua lähettänyt ulkomaille, vaan olet siellä etätöissä, joten työnantajan vakuutusyhtiö katsoo, ettei asia kuulu heille.
*Verotuksesta ja muusta puhumattakaan.
Vakuutukset korvaa kuten työmatkoillakin ulkomailla, siihen ei ole eroa mikäli esimies on antanut luvan etätöihin.
Verotus siinä maassa mistä palkka maksetaan, miksi muutaman kuukauden takia pitäisi muuttaa verottajaa?? Olen itse ollut kansainvälisissä yrityksissä töissä ja työskennellyt 2 maassa jaksoina ja aina on ollut vain yhdestä maasta verot ja palkanmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Ei, tietosuojasta johtuen.
Avaisitko hieman?
Terveisin tietosuojan ammattilainen, joka työskentelee Ranskasta etänä Suomeen.
Tietosuoja tulee ongelmaksi vain, jos tieto siirtyy EU:n ulkopuolelle. Aloituksesta ei käynyt tällaista ilmi.
On. Neljä viikkoa vuodessa missä tahansa maassa, jossa yhtiöllä on haarakonttori.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tulee lakipykälät vastaan.
Verotus, työntekijän ja työnantajan. Esimerkiksi Ruotsissa on määritelty ihan lähiaikoina, jos siellä työskentelee yli 2 viikkoa, niin yrityksen pitää alkaa maksaa heille veroa.
Vakuutukset, eivät kata ulkomaita. Kenellä on vastuu maksaa, jos jotain tapahtuu.
Tietoturva ja GDPR.
Työlaki ja sen soveltaminen kohdemaassa.
Yrityksellä pitää olla resursseja selvittää kaikki asiat kyseisen maan säädöksistä ja verotusasioista. Samoin selvitys suomesta. Samoin selvitys vastuuasioista. Tehdä mahdollinen uusi työsopimus tai ainakin liitteet.
Sellaiset mutut sieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa yrityksissä on mahdollista tehdä 1kk etätöitä ulkomailla. Mieheni on ollut parhaillaan 2 vkoa loman jatkeeksi etelä-Euroopassa.
Ei tuossa säännössä ole mitään järkeä - jos olisimme mökillä Suomessa vaikka 12kk vuodessa etänä kukaan ei noteeraisi. Mutta kun olemme etelässä se on hirveä haloo. Tuolla tuo on tehnyt tänäänkin jo 1,5h töitä ihan kuten muinakin päivinä! Meillä on täällä hyvät nettiyhteydet ja kaikki työt sujuu ihan normaalisti.
Naapurissani on ollut nyt kuukauden verran etätyötä tekevä suom. nuorehko mies. Tyttökaverinsa kanssa istuvat aamusta alkaen vuokraamansa kämpän uima-allas terassilla; miehen tehdessä töitä; naisen vain oleillessa/ kuluttaessa aikaansa. Välillä pulahdetaan uimaan, välillä touhutaan jotain muuta. Oluttakin nautiskellaan jo puoliltapäivin tai jotain sitä väkevämpää...(ulkomailta)
Mun mies on tehnyt etätöitä 15 vuotta ilman ongelmia Suomessa ja ulkomailla (toimisto on toisessa maassa). Tunnollisesti jo 7 aikoihin avaa koneen ja kuittaa ensimmäiset viestit ennen aamiaista. Toki tulee hetkiä jolloin odottelet vastauksia esim tehtaalta tai päämieheltä etkä voi tehdä mitään. Silloin voi hyvin käydä uimassa tai kaupassa. Niin kauan kun tulosta syntyy (paras tulos pohjoismaissa 12v peräkkäin) ei pitäisi olla ongelmia.
Näin minäkin olen aina tehnyt, olen ollut etänä Suomessa viimeiset 7v. Laitan kyllä pyykit pyörimään tai aloittelen ruuanlaittoa samalla kun odottelen jotain vastauksia maailmalta jos ei ole mitään työtehtäviä. Käyn uimassa. En koe siitä huonoa omaatuntoa koska saatan vastaavasti klo 21-23 olla yhteydessä Jenkkeihin tai muualle maailman toiselle puolelle selvitelläkseni jotain asiaa.
Tuohan on jokaisen omasta työmoraalista kiinni. Jokainen myös vastaa omasta tuloksestaan, kyllä siitä äkkiä näkee onko istuskeltu terassilla drinksuilla vai tehty töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuollainen on mieletön tilaisuus ja mahdollisuus, avaa uusia ovia. Ja kyllähän ulkomailla työskentely aina opettaa ja saa uusia näkökulmia, harvoin paluuta vanhaan enää on.
Ulkomailla työskentely ja ulkomailta etätyö Suomeen on mielestäni kaksi hyvin eri asiaa. Oikeasti kohdemaan työkulttuurissa mukana oleminen avaa uusia ovia ja kokemuksia, etätyö Suomeen ei niinkään. Itse olen molempia tehnyt. Etätyön mahdollisuus ulkomaille on kyllä iso bonus ja sitä kannatan kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on eroa.
*Voit toki itse sanoa, että hoidat asiat itse. Mutta kuvitellaan, että loukkaannut vakavasti. Oma vakuutusyhtiösi katsoo, että olet ollut töissä eli sinut kotiutettaisiin Suomeen työnantajan vakuutuksen kustannuksella. Työnantaja ei ole sinua lähettänyt ulkomaille, vaan olet siellä etätöissä, joten työnantajan vakuutusyhtiö katsoo, ettei asia kuulu heille.
Etätöissä harvoin sattuu työtapaturmia työtehtäviä tehdessä. Esim. kahvin kaataminen kuppiin tai vessassa käynti eivät ole työtehtäviä, joten niihin liittyvät vahingot eivät ole korvattavia työpaikan vakuutuksesta. Istuminen ja näppiksen näpyttely eivät aiheuta tapaturmia. On ihan sama, missä maassa itsesi satutat etätyöpäivän aikana, kun työtapaturmaksi ei kuitenkaan katsota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuollainen on mieletön tilaisuus ja mahdollisuus, avaa uusia ovia. Ja kyllähän ulkomailla työskentely aina opettaa ja saa uusia näkökulmia, harvoin paluuta vanhaan enää on.
Ulkomailla työskentely ja ulkomailta etätyö Suomeen on mielestäni kaksi hyvin eri asiaa. Oikeasti kohdemaan työkulttuurissa mukana oleminen avaa uusia ovia ja kokemuksia, etätyö Suomeen ei niinkään. Itse olen molempia tehnyt. Etätyön mahdollisuus ulkomaille on kyllä iso bonus ja sitä kannatan kovasti.
Jos jo muutenkin on kiinnostunut ulkomailla työskentelystä, niin mielestäni etätyö ulkomailla vain antaa siihen lisäpotkua ja näkee kulttuuria sekä maan tapoja.
Vain kaksi viikkoa vuodessa. Monet yhdistävät nuo etätyöviikot lomamatkaan ja ovat sitten pitempään poissa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sais firmat tehdä jo ison loikan nykyaikaan jos haluavat pitää työntekijät tyytyväisenä. Luulis että olisivat tyytyväisiä jos hommat hoituu tehdään niitä mistä vaan
On eri asia jos yrityksellä on toimintaa siinä maassa, silloin asiat on jo hoidettu.
Mutta moniko yritys haluaa satsata monta sataatuhatta per vuosi jokaiseen maahan missä joku satunnainen työntekijä voisi sattumalta haluta tehdä töitä? Ei ole kyse mistään "ei voi tulla viikkopalaveriin" -kiusanteosta, vaan oikeasti pitää alkaa maksaa veroja, työntekijämaksuja, vakuutuksia, terveydenhuolta ja selvittämään maan työlakia. Varmasti, jos itse olet valmis maksamaan vaikka 20 000/kk siitä ilosta, että pääset ulkomaille tekemään työsi, niin varmaan työnantaja suostuu. Tätä selvitin ruotsin osalta, niin about tuon verran oli kuukausikustannus per työntekijä meille ja ollaan vielä aika pieni yritys, isommilla varmaan enemmän.
Kuka näitä alapeukuttaa, ja miksi?
Ei se ulkomailta työntekeminen suomalaiseen yritykseen ole ihan niin yksiselitteistä, ja etteikö siitä tulisi erinäisiä kustannuksia yritykselle. Mm. nuo liikevaihtoon perustuvat verot ym. työntekijämaksut. Työnantaja on aina vastuussa työajan vakuutuksista, sairasvakuutusmaksuista ym.
Lisäksi oma henkilökohtainen verotus pitää muistaa pitää mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on eroa.
Etätöissä harvoin sattuu työtapaturmia työtehtäviä tehdessä. Esim. kahvin kaataminen kuppiin tai vessassa käynti eivät ole työtehtäviä, joten niihin liittyvät vahingot eivät ole korvattavia työpaikan vakuutuksesta. Istuminen ja näppiksen näpyttely eivät aiheuta tapaturmia. On ihan sama, missä maassa itsesi satutat etätyöpäivän aikana, kun työtapaturmaksi ei kuitenkaan katsota.
Ei se nyt ihan näin mene kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tulee lakipykälät vastaan.
Verotus, työntekijän ja työnantajan. Esimerkiksi Ruotsissa on määritelty ihan lähiaikoina, jos siellä työskentelee yli 2 viikkoa, niin yrityksen pitää alkaa maksaa heille veroa.
Vakuutukset, eivät kata ulkomaita. Kenellä on vastuu maksaa, jos jotain tapahtuu.
Tietoturva ja GDPR.
Työlaki ja sen soveltaminen kohdemaassa.
Yrityksellä pitää olla resursseja selvittää kaikki asiat kyseisen maan säädöksistä ja verotusasioista. Samoin selvitys suomesta. Samoin selvitys vastuuasioista. Tehdä mahdollinen uusi työsopimus tai ainakin liitteet.
Sellaiset mutut sieltä!
Kuinka niin mutua?
Tuohan oli ihan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on eroa.
Vakuutukset korvaa kuten työmatkoillakin ulkomailla, siihen ei ole eroa mikäli esimies on antanut luvan etätöihin.
Verotus siinä maassa mistä palkka maksetaan, miksi muutaman kuukauden takia pitäisi muuttaa verottajaa?? Olen itse ollut kansainvälisissä yrityksissä töissä ja työskennellyt 2 maassa jaksoina ja aina on ollut vain yhdestä maasta verot ja palkanmaksu.
Koska esimerkiksi tuo ruotsin laki sanoo, jos henkilö työskentelee ruotsissa, katsotaan yrityksellä olevan toimintaa ruotsissa, jolloin yrityksen pitää maksaa veroa sinne. Ei siis ole kyse pelkästään sinun velvotteista, jotka nekin ovat viimevuosina etätyön lisääntyessä tiukentuneet, vaan myös yrityksen velvotteista.
Samoin ennen on oli etätyötä vähemmän, niin ei ollut selkeitä sääntöjä, jolloin joku on voinut loman yhteydessä tehdä muutaman kuukauden töitä lomakohteessa. Eikä tekijä tai työnantaja ole tiennyt rikkovansa mitään lakeja/asetuksia tai niitä ei ole ollut. Nykyään etää on niin paljon enemmän, että asia on ollut pakko selvittää ja useat maat ovat tiukentaneet politiikka tämän osalta.
Myös kerrot olleesi kansainvälisessä yrityksessä töissä, jolloin heillä on voinut olla toimintaa kyseisessä maassa ja asiat on jo aiemmin selvitetty, eikä juuri se aika/paikka aiheuttanut lisäluluja.
Lisäksi tietosuoja asiat tiukentuu jatkuvasti. Työkaveri oli työmatkalla eu:n ulkopuolella, eikä me saatu hänelle jakaa edes ruutua palaverissa, saatika että olisi päässyt kiinni järjestelmiin.
Ei saa. Vaikka joku ulkomaalainen onkin tehnyt töitä meille sieltä käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on eroa.
Koska esimerkiksi tuo ruotsin laki sanoo, jos henkilö työskentelee ruotsissa, katsotaan yrityksellä olevan toimintaa ruotsissa, jolloin yrityksen pitää maksaa veroa sinne. Ei siis ole kyse pelkästään sinun velvotteista, jotka nekin ovat viimevuosina etätyön lisääntyessä tiukentuneet, vaan myös yrityksen velvotteista.
Samoin ennen on oli etätyötä vähemmän, niin ei ollut selkeitä sääntöjä, jolloin joku on voinut loman yhteydessä tehdä muutaman kuukauden töitä lomakohteessa. Eikä tekijä tai työnantaja ole tiennyt rikkovansa mitään lakeja/asetuksia tai niitä ei ole ollut. Nykyään etää on niin paljon enemmän, että asia on ollut pakko selvittää ja useat maat ovat tiukentaneet politiikka tämän osalta.
Myös kerrot olleesi kansainvälisessä yrityksessä töissä, jolloin heillä on voinut olla toimintaa kyseisessä maassa ja asiat on jo aiemmin selvitetty, eikä juuri se aika/paikka aiheuttanut lisäluluja.
Lisäksi tietosuoja asiat tiukentuu jatkuvasti. Työkaveri oli työmatkalla eu:n ulkopuolella, eikä me saatu hänelle jakaa edes ruutua palaverissa, saatika että olisi päässyt kiinni järjestelmiin.
Nimenomaan näin.
Muutenhan yritykset voisivat vain *lähettää 30 henkilöä etätöihin* mihin tahansa maahan, ja käytännössä perustaa sinne tytäryrityksen maksamatta veroja.
Eli ei ole niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, tietosuojasta johtuen.
Avaisitko hieman?
Terveisin tietosuojan ammattilainen, joka työskentelee Ranskasta etänä Suomeen.Tietosuoja tulee ongelmaksi vain, jos tieto siirtyy EU:n ulkopuolelle. Aloituksesta ei käynyt tällaista ilmi.
Eipä käynyt ilmi myöskään ettei olisi eu:n ulkopuolella. EUn sisällä ei yleensä tule ongelmaa, potilasdata, kansallinen turvallisuus ja teletiedot voi tähän tuoda poikkeuksia. Mutta ei ihmiset tätä tajua ja ihmettelevät "miksen minä voi mennä puoleksi vuotta brasiliaan, kun Terttukin oli viikon saksassa." Työnantajan on usein helpompi vain kieltää kaikki, kuin yrittää selittää mitä eroa noilla on. Varsinkin isoissa yrityksissä on kaikenlaista hiihtäjää, kuten tästäkin keskustelusta selviää.
Meillä ei saa, vakuutukset kuulemma syynä.
Saa tehdä max 3 kk per vuosi, Euroopan alueella mm. Sveitsi.
Saa. Pääkonttori on Moskovassa.🤣