Ärsyttää, kun miehelle ei kelpaa mikään perus "kotiruoka".
Itse suosin niitä perinteisiä kotiruokia, jotka ovat edullisia ja kerralla saa tehtyä useammaksi päiväksi suuren satsin. Oma syömiseni siis tulisi halvaksi, mutta miehelle ei kelpaa kuin erikoiset ruoat, sellaiset mihin tulee montaa eri ainesosaa, mieluiten ulkomaalaisia ruokia syö. Kyse ei ole siitä, että ei pitäisi minun tekemästäni ruoasta, hän, kun on yleensä se, joka kokkaa meillä aktiivisemmin, mutta perustelut sille miksei kotiruoka kelpaa on se, että se on hänen hienoille makunystyröilleen liian tylsää ja tavallista. Kismittää, kun ruokaan menee niin paljon rahaa, kun muutenkin kaikki ruoka kallistuu.
Haluaisin itse syödä arkena sitä arkiruokaa ja sitten, vaikka silloin tällöin viikonloppuisin mennä, vaikka ravintolaan syömään, mutta herralla pitää olla kotona ravintolatason sapuskat joka arkipäivä, joten eipä ole varaa käydä koskaan missään. Olen jo harkinnut, että alamme ostamaan omat sapuskamme ja teemme itse omat ruokamme, mutta olisiko siinäkään järkeä :D
Kellään muulla kiistaa suhteessa siitä mitä syödään?
Kommentit (444)
Meillä pottumolskovi, kalakeitto veteen ja voihin tehtynä, uunipaisti, lihakukko, riisivelli, pannari, jäkkärinä aina on rompotti. Aina on miehet löytyneet ruoka aikana eikä valituksia vastaanotetakkaan. Itse kasvatamme paljon,jos ne ruokalaivat ei tulisikaan.
Miten tuo ruoka voi olla toisille jopa arjessa niin ihme intoilun kohde. Rasittavaa sakkia täällä. Riittää että on teveellistä. Tuolla intoilulla kyllä lihoo nopeasti. Tiedän kyllä erityisen tyhmän pariskunna joka panee ruokaan palkkansa. Toinen saa 6 000 / kk ja toinen saa 8 900 e / kk. Asuvat vuokralla ja yleensä rahat loppu. Kun tulee nälkä tilataan kotiin ruokaa. Ei järjen häivää eikä mitään suunnitelmaa. Aivan uskomatonta , vaikka totta. Läheisiä , sääli.
Ette kai te ala äijille kokkaamaan intialaisia
Ei mä en kestä...
Kyl on toisilla penet ongelmat!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaisi olla keskustelijoiden BMI...?
Minä kuulun monipuolisten ja kaikkiruokaisten hifistelijöiden leiriin, varmaan satakunta eri tuotetta löytyy erilaisissa muodoissa tälläkin hetkellä, bmi hieman alle 19, ikä lähenee neljääkymppiä.
Syön optimimäärän erittäin maukasta ja pääsääntöisesti terveellistä ruokaa, en koskaan vain täyttääkseni itseäni.
"Tuotteita" löytyy, mutta löytyykö ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan suosiolla alkanut valmistaa meille kaikille eri ruokia. Perheessä siis minun ja mieheni lisäksi lapsi, jolle ei maistu juuri mikään (ja tulee fyysisesti pahoinvoivaksi jos yrittää syödä ns. väkisin). Esim. tänään lapsi söi riisiä ja broileria, mies grillimakkaraa sekä maissintähkiä, ja minä taas riisi-broilerisalaattia. Pyrin edes käyttämään samoja aineksia, mutta aina ei onnistu.
Ennen tätä meillä meni hirveästi ruokaa roskiin ja tuli ikäviä välikohtauksia kun lapsi itki nälkäänsä, silti suostumatta syömään koko päivänä, Mies taas halusi tehdä keittoja, joita syödään koko viikko, ja minusta ei sellaiseen ole. Siinä missä mies voisi elää leivällä, minä en edes syö sitä koska vatsa ei tykkää. Kaalia ja herneitä syön paljonkin, mies ei suostu edes maistamaan, lapsi syö herneitä ainoastaan tuoreina. Jne. Voisi luulla että ruokaan menee hirveitä summia, mutta eipä oikeastaan. Saman pöydän ääressä syömme myös kaikki samaan aikaan.
Aivan sairasta touhua teillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makua elämään kirjoitti:
Pippuri on kalliimpaa kuin moni muu mauste. Ja uusi mauste tuntuu pienempänä annoksenakin kun siihen ei vielä tottunut. Voit jopa vähentää suolan määrää. Onhan suola halpaa mutta kovin epäterveellistä. Minä Itse käytän paljon sitruunaa, sipulia ja yrttejä että voisin jättää suolan määrän pieneksi. On muitakin arvoja kuin raha, esim terveys. Kerran täällä vaan eletään
Suolaa pelätään ja kavahdetaan ihan suotta. Jos ei syö eineksiä, niin ei sitä suolaa liikaa saa.
Itse päinvastoin otan ihan suolalisän, merisuolaa suoraan suuhun, kun ei sitä muutoin oikein saa. Ja elimistö kuitenkin tarvitsee suolaa.Tämä ei kyllä pidä millään muotoa paikkaansa. Suurin osa suomalaisista syö liikaa suolaa, mutta ei ne kaikki eineksiä vedä. Suolaa on kuitenkin kaikkialla leivästä juustoihin, ja lisäksi useimpien makuaisti on tottunut melko runsaaseen suolamäärään. Harva myöskään mittaa ruokaan laittamaansa suolaa, jolloin sitä tulee helposti lisättyä liikaa. Useimmat meistä myös syö päivittäin lounaan ravintolassa tai oppilaitoksessa, ja ravintolaruoka on lähes poikkeuksetta hyvin suolaista, joten jo siitä yhdestä ateriasta voi kertyä melko paljon suolaa.
Suolalisää ei tarvitse tai kannata ottaa kenenkään joka syö muutoin monipuolisesti, sillä täysin ilman lisättyä suolaakin valmistetusta ruoasta saa tarvittavat natriumit, sitä kun on ruoassa ihan luontaisestikin. Monet ihmiset eivät käytä suolaa ollenkaan, ja siitä ei kyllä koidu mitään negatiivisia terveysvaikutuksia, kenties joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta.
Niinpä. En voi mennä mihinkään lounasmestoihin enää syömään, koska niissä ruoka on niin suolaista että en saa sitä alas. Me emme mieheni kanssa käytä suolaa moneenkaan asiaan johon muut käyttävät, esimerkkinä nyt paistetut kananmunat/keitetyt munat, munakas/kokkeli, kaurapuuro, pastan ja perunan keitinvesi.
Miehen laset taas syövät suolaa aivan älyttömästi. Suolapurkki otetaan pöytään ja ripasistaan ruuan päälle jo ennen maistamista, ja aamupala leipä on leipä(jossa suolaa), margariini/voi(jossa suolaa), juusto(jossa suolaa), keitetty kananmuna(jonka päälle suolaa), ja 8 viipaletta suolaista maustekurkkua.
Samaa mieltä, että ravintolaruoka on usein ylisuolattua, mutta ei se sitä tarkoita että ruoka on parempaa kokonaan ilman. Puuro, munakas, pastan ja perunoiden keitinvesi kaipaavat kyllä suolaa.
Kyllä varmasti sinun mielestäsi. Moni muu ei pidä suolasta niin paljon kuin sinä, joten he eivät noihin suolaa kaipaa. Suola tulee päällisistä, kastikkeista, voista jne. Ei ole syytä lisätä suolan määrää suolaamalla vielä muutakin.
Perunoiden keitinvedessä suola on osmoosin vuoksi. Kukaan tuskin haluaa vetisiä perunoita. -eri
Myös pastan keitinvedessä se vaikuttaa pastan rakenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makua elämään kirjoitti:
Pippuri on kalliimpaa kuin moni muu mauste. Ja uusi mauste tuntuu pienempänä annoksenakin kun siihen ei vielä tottunut. Voit jopa vähentää suolan määrää. Onhan suola halpaa mutta kovin epäterveellistä. Minä Itse käytän paljon sitruunaa, sipulia ja yrttejä että voisin jättää suolan määrän pieneksi. On muitakin arvoja kuin raha, esim terveys. Kerran täällä vaan eletään
Suolaa pelätään ja kavahdetaan ihan suotta. Jos ei syö eineksiä, niin ei sitä suolaa liikaa saa.
Itse päinvastoin otan ihan suolalisän, merisuolaa suoraan suuhun, kun ei sitä muutoin oikein saa. Ja elimistö kuitenkin tarvitsee suolaa.Tämä ei kyllä pidä millään muotoa paikkaansa. Suurin osa suomalaisista syö liikaa suolaa, mutta ei ne kaikki eineksiä vedä. Suolaa on kuitenkin kaikkialla leivästä juustoihin, ja lisäksi useimpien makuaisti on tottunut melko runsaaseen suolamäärään. Harva myöskään mittaa ruokaan laittamaansa suolaa, jolloin sitä tulee helposti lisättyä liikaa. Useimmat meistä myös syö päivittäin lounaan ravintolassa tai oppilaitoksessa, ja ravintolaruoka on lähes poikkeuksetta hyvin suolaista, joten jo siitä yhdestä ateriasta voi kertyä melko paljon suolaa.
Suolalisää ei tarvitse tai kannata ottaa kenenkään joka syö muutoin monipuolisesti, sillä täysin ilman lisättyä suolaakin valmistetusta ruoasta saa tarvittavat natriumit, sitä kun on ruoassa ihan luontaisestikin. Monet ihmiset eivät käytä suolaa ollenkaan, ja siitä ei kyllä koidu mitään negatiivisia terveysvaikutuksia, kenties joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta.
Niinpä. En voi mennä mihinkään lounasmestoihin enää syömään, koska niissä ruoka on niin suolaista että en saa sitä alas. Me emme mieheni kanssa käytä suolaa moneenkaan asiaan johon muut käyttävät, esimerkkinä nyt paistetut kananmunat/keitetyt munat, munakas/kokkeli, kaurapuuro, pastan ja perunan keitinvesi.
Miehen laset taas syövät suolaa aivan älyttömästi. Suolapurkki otetaan pöytään ja ripasistaan ruuan päälle jo ennen maistamista, ja aamupala leipä on leipä(jossa suolaa), margariini/voi(jossa suolaa), juusto(jossa suolaa), keitetty kananmuna(jonka päälle suolaa), ja 8 viipaletta suolaista maustekurkkua.
Samaa mieltä, että ravintolaruoka on usein ylisuolattua, mutta ei se sitä tarkoita että ruoka on parempaa kokonaan ilman. Puuro, munakas, pastan ja perunoiden keitinvesi kaipaavat kyllä suolaa.
Kyllä varmasti sinun mielestäsi. Moni muu ei pidä suolasta niin paljon kuin sinä, joten he eivät noihin suolaa kaipaa. Suola tulee päällisistä, kastikkeista, voista jne. Ei ole syytä lisätä suolan määrää suolaamalla vielä muutakin.
Kyllä varmasti monen mielestä, enkä tosiaan pidä suolaisesta ruoasta, enkä ole ikinä käyttänyt suolaa pöytämausteena. Suolalla on funktionsa ruuassa (esim korostaa aineksen omaa makua) ja ennemmin kannattaa jättää ylisuolatut leikkeleet ja einekset syömättä kuin syödä mauton munakas täysin suolattomana.
Monien suut ovatkin turtana suolasta, ja joka paikkaan sitä pitää olla lisäämässä tai ruoka on "mautonta". Minun makuaistini toimii vielä hyvin, enkä täten kaipaa suolaa joka paikkaan. Näin me ollaan erilaisia.
Selvä. Sulla on toimiva makuaisti ja syöt esim jauhelihan ilman suolaa. Hyväähän se on itsessään.
Ei tarvitse suuttua siitä että joku on kanssasi eri mieltä, eikä täsmälleen samanlainen ihminen kuin sinä olet. Eiköhän kaikki mahdu maailmaan.
Ei tarvitse olla samanlainen, mutta kannattaa olla looginen. Jos munakas ei tarvitse yhtään suolaa, niin miksi jauheliha tarvitsisi? Tai mikään ruoka ikinä? Totean edelleen, että suola (samoin kuin sokeri tietyissa ruuissa) korostaa raaka-aineen omaa makua, eikä sillä ole mitään tekemistä ylisuolaamisen kanssa. Tietenkin jos ei ole väliä miltä ruoka maistuu, niin eihän sitä sitten tarvitse laittaa. Tässäkin keskustelussa erottuvat ne, joille ruoka on nautinto, arkenakin ja ne, joille ruoka on polttoainetta. Nämä kaksi ryhmää eivät ehkä kykene koskaan toisiaan ymmärtämään.
Ostatte omat ruuat. Ehkä mieskin sitten havahtuu, että halvemmallakin voi välillä mennä.
Omat ruoat. Ne ihme mausteet ja putelit tulevat ajan saatossa kalliiksi. Samoin, jos ainesosia jää käyttämättä. Jos tahtoo erikoisia ruokia, niin täytyy myös ymmärtää käyttää tähteeksi jääneet elintarvikkeet, harvoin niin vain tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makua elämään kirjoitti:
Kyllä varmasti monen mielestä, enkä tosiaan pidä suolaisesta ruoasta, enkä ole ikinä käyttänyt suolaa pöytämausteena. Suolalla on funktionsa ruuassa (esim korostaa aineksen omaa makua) ja ennemmin kannattaa jättää ylisuolatut leikkeleet ja einekset syömättä kuin syödä mauton munakas täysin suolattomana.
Monien suut ovatkin turtana suolasta, ja joka paikkaan sitä pitää olla lisäämässä tai ruoka on "mautonta". Minun makuaistini toimii vielä hyvin, enkä täten kaipaa suolaa joka paikkaan. Näin me ollaan erilaisia.
Selvä. Sulla on toimiva makuaisti ja syöt esim jauhelihan ilman suolaa. Hyväähän se on itsessään.
Ei tarvitse suuttua siitä että joku on kanssasi eri mieltä, eikä täsmälleen samanlainen ihminen kuin sinä olet. Eiköhän kaikki mahdu maailmaan.
Ei tarvitse olla samanlainen, mutta kannattaa olla looginen. Jos munakas ei tarvitse yhtään suolaa, niin miksi jauheliha tarvitsisi? Tai mikään ruoka ikinä? Totean edelleen, että suola (samoin kuin sokeri tietyissa ruuissa) korostaa raaka-aineen omaa makua, eikä sillä ole mitään tekemistä ylisuolaamisen kanssa. Tietenkin jos ei ole väliä miltä ruoka maistuu, niin eihän sitä sitten tarvitse laittaa. Tässäkin keskustelussa erottuvat ne, joille ruoka on nautinto, arkenakin ja ne, joille ruoka on polttoainetta. Nämä kaksi ryhmää eivät ehkä kykene koskaan toisiaan ymmärtämään.
On sekin kyllä vähän ylimielistä jos tullaan sanomaan ettei suolaa tarvitse mihinkään, sitä saa liikaa jne. Kärsin itse ajoittain liian matalasta verenpaineesta johon auttaa jokin suolainen ruoka, kahvi tms. Ehkä asia olisi toisin jos söisin monta kertaa päivässä todella suolaista ruokaa.
Syön vain pari kertaa päivässä ja harvoin leipää sekä teen ruokani itse. Silloin tuskin saan kovin runsaasti suolaa vaikka sitä ruokaan lisäisinkin. Mausteita käytän paljon ja teen niitä etnisiä ruokiakin.
Tämä siis vastauksena aiempiin kommentteihin joita en jaksa kaivaa edellissivuilta.
Otan nyt kantaa vain tuohon hintakysymykseen, en mieltymyksiin. Intialaiset, thaimaalaiset, jne ruuat eivät välttämättä ole kalliita tehdä. Etnisistä kaupoista saa tarvittavat mausteet isoissa pusseissa. Linssit ja pavut eivät maksa paljon. Muhennosten, patojen ja keittojen tekeminen voi toki olla aikaavievää, mutta iso osa tuosta ajasta on sitä hauduttamista.
Vierailija kirjoitti:
Omat ruoat. Ne ihme mausteet ja putelit tulevat ajan saatossa kalliiksi. Samoin, jos ainesosia jää käyttämättä. Jos tahtoo erikoisia ruokia, niin täytyy myös ymmärtää käyttää tähteeksi jääneet elintarvikkeet, harvoin niin vain tapahtuu.
No eipä ne mausteet nyt kovin kalliiksi tule, kun yksi pussi tai pieni purkki kestää aika kauan, vaikka tekisi aika usein jotain intialaista tms. Jos jättää käyttämättä jonkun avatun tahnapurkin, niin se on haaskausta, mutta ei niistä jää yli, jos tekee usein aasialaista tms. Esim. teriyaki-purkki tulee helposti käytettyä muutamassa viikossa.
Mutta kannattaa käyttää pääasiassa kuivamausteita ja tehdä itse koko kastike, ei intialaista varten tarvitse ainakaan ostaa mitään tahnapurkkia.
Ei varmaan kehtaa sanoa, että olet huono kokki, niinkuin suurin osa suomalaisista on.
Mautonta mössöä olen usein saanut kylässä ollessani.
Vierailija kirjoitti:
Otan nyt kantaa vain tuohon hintakysymykseen, en mieltymyksiin. Intialaiset, thaimaalaiset, jne ruuat eivät välttämättä ole kalliita tehdä. Etnisistä kaupoista saa tarvittavat mausteet isoissa pusseissa.
Ei se valmistaminen kallista olekaan, mutta ostappa ensin edes jonkinlainen aloitussetti vaadittavia aineksia, niin siinä on satanen pikkurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä käy helposti niin, että vuosien päästä huomaat miehen syöneen rahasi. Eri ruuat pääosin on mun suositus. Astuin nimittäin itse tuohon miinaan.
Sitten ei kannata olla yhdessäkään. Pitää mennä yhteen sellaisen ihmisen kanssa jolla on samat elämän tavoitteet ja mielipiteet.
Tuollainen ole mikään parisuhde missä lasketaan minun ja sinun rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä käy helposti niin, että vuosien päästä huomaat miehen syöneen rahasi. Eri ruuat pääosin on mun suositus. Astuin nimittäin itse tuohon miinaan.
Mä olen nyt myös siinä pisteessä että aion ehdottaa miehelleni että nyt katsotaan yksi kk niin että molemmat ostaa omat ruokansa. Ajattelin perustella jollain muulla kuin sillä että epäilen hänsn syövän niin paljon että minunkin vähät pennoseni hupenevat miehen vatsaan.
Oikeasti kun syön aamulla kaurapuuron ja keitetyn munan, lounaalla feta-pastasalaattia, päivälliseksi kauhallisen jauhelihakastiketta ja pari pientä perunaa, sekä salaattia, ja illalla kaksi leipää joiden päällä on voita ja juustoa, niin ei mitenkään voi mennän ruokaan niin paljon rahaa kuin meillä menee.
Et selvästi harrasta liikuntaa kun et mitääne edes syö.
Vierailija kirjoitti:
Ostatte omat ruuat. Ehkä mieskin sitten havahtuu, että halvemmallakin voi välillä mennä.
Ruoka on ihmisen tärkein menoerä. Mielummin leikkaa siitä että ei matkustele, ei ostele merkkivaatteita, ei juo alkoholia, ei ostele elektroniikkaa jne. Mutta ruoka on kaiken a ja o. Sitten tulee liikunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan suosiolla alkanut valmistaa meille kaikille eri ruokia. Perheessä siis minun ja mieheni lisäksi lapsi, jolle ei maistu juuri mikään (ja tulee fyysisesti pahoinvoivaksi jos yrittää syödä ns. väkisin). Esim. tänään lapsi söi riisiä ja broileria, mies grillimakkaraa sekä maissintähkiä, ja minä taas riisi-broilerisalaattia. Pyrin edes käyttämään samoja aineksia, mutta aina ei onnistu.
Ennen tätä meillä meni hirveästi ruokaa roskiin ja tuli ikäviä välikohtauksia kun lapsi itki nälkäänsä, silti suostumatta syömään koko päivänä, Mies taas halusi tehdä keittoja, joita syödään koko viikko, ja minusta ei sellaiseen ole. Siinä missä mies voisi elää leivällä, minä en edes syö sitä koska vatsa ei tykkää. Kaalia ja herneitä syön paljonkin, mies ei suostu edes maistamaan, lapsi syö herneitä ainoastaan tuoreina. Jne. Voisi luulla että ruokaan menee hirveitä summia, mutta eipä oikeastaan. Saman pöydän ääressä syömme myös kaikki samaan aikaan.
Aivan sairasta touhua teillä!
Olen samaa mieltä. Jos ei voi syödä samaa ruokaa niin erotkoon.
Meillä on vähän samanlainen ongelma. Kyse ei ole siitä, etteikö mulle maistuisi monenlainen ruoka. Ennemminkin haasteena on suunnitelmallisuuden puute. Pitää olla ties mitä purkkia ja purnukkaa ja kustakin otetaan yhden kerran kokkailuun. Sitten japanilainen (tai mikä ikinä) keittiö ei enää kiinnostakaan ja mä nakkelen puoli vuotta kaapissa lojuneet aloitetut pakkaukset roskiin.
En ole pihi, mutta sen verran maailmanparantajaa minussa on, etten haluaisi ruokatarpeita heitettävän roskiin. Helpottaisi myös elämää, jos joka päivä ei tarvitsisi käydä kaupassa hakemassa tarpeita sen päivän inspikseen ja kokata joka päivä, vaan joskus mentäisi samalla satsilla muutama päivä.
Itse en oikein osaa noita spessumpia tarpeita hyödyntää, teen aika harvoin ruokaa ja tosi simppeliä kun teen. Mies tykkää ruuanlaitosta ja koska minä hoidan valtaosan muista kotitöistä, niin saa sen pitää vastuullaan, mutta pientä marttahenkisyyttä kyllä kaipaisi.