Ärsyttää, kun miehelle ei kelpaa mikään perus "kotiruoka".
Itse suosin niitä perinteisiä kotiruokia, jotka ovat edullisia ja kerralla saa tehtyä useammaksi päiväksi suuren satsin. Oma syömiseni siis tulisi halvaksi, mutta miehelle ei kelpaa kuin erikoiset ruoat, sellaiset mihin tulee montaa eri ainesosaa, mieluiten ulkomaalaisia ruokia syö. Kyse ei ole siitä, että ei pitäisi minun tekemästäni ruoasta, hän, kun on yleensä se, joka kokkaa meillä aktiivisemmin, mutta perustelut sille miksei kotiruoka kelpaa on se, että se on hänen hienoille makunystyröilleen liian tylsää ja tavallista. Kismittää, kun ruokaan menee niin paljon rahaa, kun muutenkin kaikki ruoka kallistuu.
Haluaisin itse syödä arkena sitä arkiruokaa ja sitten, vaikka silloin tällöin viikonloppuisin mennä, vaikka ravintolaan syömään, mutta herralla pitää olla kotona ravintolatason sapuskat joka arkipäivä, joten eipä ole varaa käydä koskaan missään. Olen jo harkinnut, että alamme ostamaan omat sapuskamme ja teemme itse omat ruokamme, mutta olisiko siinäkään järkeä :D
Kellään muulla kiistaa suhteessa siitä mitä syödään?
Kommentit (444)
Onko se paljon vaadittu jos mies haluaa hanhen maksa palleroita tryffelikastikeessa kaviaarin kera ja juomaksi konjakkia?
Mua itkettäisi, jos joku pilais mun ruuat saippuan makuisella korianterilla kulinarismin nimissä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas nyt te maustehörhöt, että minkä ihmeen takia niitä curryja ja koriantereita pitää siihen ruokaan työntää? Saako niistä enemmän vitamiineja, tuleeko ruoasta kenties ravitsevampaa vai ehkä helpommin sulavaa (tuskin!). Suola ja ehkä hieman pippuria riittää ruokaan kuin ruokaankin. Lisäksi mausteet peittävät ruoan oman maun, en todellakaan haluaisi syödä perunalaatikkoa joka maistuisi vaikka pippurille ja kynsilaukalle. Perunalle kuuluu sen maistua.
Ei kukaan syö perunalaatikkoa.
Jouluisin varsin monessa perheessä syödään imellettyä perunalaatikkoa, lisäksi kaikki kinkkukiusaukset jne ja vaikka kermaperunat ovat myös perunalaatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas nyt te maustehörhöt, että minkä ihmeen takia niitä curryja ja koriantereita pitää siihen ruokaan työntää? Saako niistä enemmän vitamiineja, tuleeko ruoasta kenties ravitsevampaa vai ehkä helpommin sulavaa (tuskin!). Suola ja ehkä hieman pippuria riittää ruokaan kuin ruokaankin. Lisäksi mausteet peittävät ruoan oman maun, en todellakaan haluaisi syödä perunalaatikkoa joka maistuisi vaikka pippurille ja kynsilaukalle. Perunalle kuuluu sen maistua.
Ei kukaan syö perunalaatikkoa.
Kinkkukiusaus ja kermaperunat on samaa höttöhiilaria. Kinkkukiusauksessa saa mm. myös nitriittiä ja aimo annoksen suolaa. Jos yhtään välittää terveydestään, kannattaa jättää väliin.
Jouluisin varsin monessa perheessä syödään imellettyä perunalaatikkoa, lisäksi kaikki kinkkukiusaukset jne ja vaikka kermaperunat ovat myös perunalaatikoita.
Mikä tarve on nimittää ruokia, joista ei pidä, mössöiksi tai sotkuiksi? Toimii näköjään molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
No mausteita käytetään koska niiistä saa hyvää makua. Esim. peruna on minusta täysin mauton aines jota en söisi koskaan jos siihen ei saisi makua muista aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon samanlainen kuin sun mies, INHOAN sellaista mautonta suomalaista lihaa- ja perunaa kotiruokaa. Teen vahvasti maustettua, usein esim. Intian, Meksikon tms. keittiöiden inspiroimaa kasvispainotteista ruokaa. Eikä mua kyllä millään saisi joka päivä syömään sitä ankeaa mautonta mössöä mitä lapsuudenkodissani jouduin syömään aikoinaan. Joo, rahaa menee enemmän kuin liha-makaronilaatikkoihin ja vastaaviin, mutta tämä on minulle se tärkein nautinnon lähde elämässäni, joten siitä en tingi. Jos puolisolle ei sopisi, menisi vaihtoon. Onneksi mun puoliso tykkää, mutta hän tosin onkin ulkomaalainen joskin kulttuurista jossa ruoka on yhtä ankeaa kuin Suomessa jos ei vielä pahempaa.
Ap:n tapauksessa minusta tuossa ei niin kauheasti ole valittamista kun mies kerran tekee itse nitä ruokia pääosin. Kai siitä hinnasta jotain kompromissia voi yrittää, että jos hän jättäisi tiettyjä kalleimpia aineita harvempaan käyttöön tms. Mutta ruoka on varmaan hänelle, kuten mullekin, tärkeä asia ja pääharrastus, ankeaksi menee elämä jos se liian tiukalle vedetään.
Mikä estää maustamasta niitä perus kotiruokia? Ei kai niiden lihojen ja perunoiden mauttomia tarvi olla.
Ei, ja joskus teenkin näin. Teen esim. omanlaista "makaronilaatikkoa", mutta kreikkalaisen pastavuoan tyyliin jolloin siihen tulee tomaattikastikepohja, chiliä, kanelia, vihanneksia jne. Mutta vaatii tuon tomaattipohjan, jos sellaiseen munamaitojuttuun vaan lisää mausteita, ei se kummoista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mausteita käytetään koska niiistä saa hyvää makua. Esim. peruna on minusta täysin mauton aines jota en söisi koskaan jos siihen ei saisi makua muista aineista.
Miksi peruna ei saa maistua perunalle?
Vierailija kirjoitti:
Makua elämään kirjoitti:
Pippuri on kalliimpaa kuin moni muu mauste. Ja uusi mauste tuntuu pienempänä annoksenakin kun siihen ei vielä tottunut. Voit jopa vähentää suolan määrää. Onhan suola halpaa mutta kovin epäterveellistä. Minä Itse käytän paljon sitruunaa, sipulia ja yrttejä että voisin jättää suolan määrän pieneksi. On muitakin arvoja kuin raha, esim terveys. Kerran täällä vaan eletään
Suolaa pelätään ja kavahdetaan ihan suotta. Jos ei syö eineksiä, niin ei sitä suolaa liikaa saa.
Itse päinvastoin otan ihan suolalisän, merisuolaa suoraan suuhun, kun ei sitä muutoin oikein saa. Ja elimistö kuitenkin tarvitsee suolaa.
Tämä ei kyllä pidä millään muotoa paikkaansa. Suurin osa suomalaisista syö liikaa suolaa, mutta ei ne kaikki eineksiä vedä. Suolaa on kuitenkin kaikkialla leivästä juustoihin, ja lisäksi useimpien makuaisti on tottunut melko runsaaseen suolamäärään. Harva myöskään mittaa ruokaan laittamaansa suolaa, jolloin sitä tulee helposti lisättyä liikaa. Useimmat meistä myös syö päivittäin lounaan ravintolassa tai oppilaitoksessa, ja ravintolaruoka on lähes poikkeuksetta hyvin suolaista, joten jo siitä yhdestä ateriasta voi kertyä melko paljon suolaa.
Suolalisää ei tarvitse tai kannata ottaa kenenkään joka syö muutoin monipuolisesti, sillä täysin ilman lisättyä suolaakin valmistetusta ruoasta saa tarvittavat natriumit, sitä kun on ruoassa ihan luontaisestikin. Monet ihmiset eivät käytä suolaa ollenkaan, ja siitä ei kyllä koidu mitään negatiivisia terveysvaikutuksia, kenties joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta.
Mies on siis Mumba Zumba ja lyö kovaa kun on tyytymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies syö pelkkää makkaraa. Mies on sika.
Mies syö vain pakastepizzaa. Mies on sika.
Mies syö ainoastaan ravintolatason ruokia. Niin, tiedättehän, mies on sika.
Naisella on mielipide siitä että jokin asia yhteisessä kodissa pitäisi tehdä eri tavalla kuin mies on päättänyt=nainen nimittelee miestä siaksi.
Tosi harvoin nykyään on yhdessäkään kodissa asiaa, minkä mies olisi päättänyt. Ja jos onkin, niin kohta ei tarvitse päättää kun tulee ero.
Oletteko miehenne palveluskuntaa, täysihoitolan pitäjiä, vai miksi ne miehen mielipiteet, tarpeet ovat niin tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miehenne palveluskuntaa, täysihoitolan pitäjiä, vai miksi ne miehen mielipiteet, tarpeet ovat niin tärkeitä.
Miestään mielellään palveleva vaimo on onnellisin kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Miehille sitten samat. Eli ei sitä naista tarvitse kuunnella missään asiassa, koska ette ole naisenne palveluskuntaa tai täysihoitolan pitäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makua elämään kirjoitti:
Pippuri on kalliimpaa kuin moni muu mauste. Ja uusi mauste tuntuu pienempänä annoksenakin kun siihen ei vielä tottunut. Voit jopa vähentää suolan määrää. Onhan suola halpaa mutta kovin epäterveellistä. Minä Itse käytän paljon sitruunaa, sipulia ja yrttejä että voisin jättää suolan määrän pieneksi. On muitakin arvoja kuin raha, esim terveys. Kerran täällä vaan eletään
Suolaa pelätään ja kavahdetaan ihan suotta. Jos ei syö eineksiä, niin ei sitä suolaa liikaa saa.
Itse päinvastoin otan ihan suolalisän, merisuolaa suoraan suuhun, kun ei sitä muutoin oikein saa. Ja elimistö kuitenkin tarvitsee suolaa.Tämä ei kyllä pidä millään muotoa paikkaansa. Suurin osa suomalaisista syö liikaa suolaa, mutta ei ne kaikki eineksiä vedä. Suolaa on kuitenkin kaikkialla leivästä juustoihin, ja lisäksi useimpien makuaisti on tottunut melko runsaaseen suolamäärään. Harva myöskään mittaa ruokaan laittamaansa suolaa, jolloin sitä tulee helposti lisättyä liikaa. Useimmat meistä myös syö päivittäin lounaan ravintolassa tai oppilaitoksessa, ja ravintolaruoka on lähes poikkeuksetta hyvin suolaista, joten jo siitä yhdestä ateriasta voi kertyä melko paljon suolaa.
Suolalisää ei tarvitse tai kannata ottaa kenenkään joka syö muutoin monipuolisesti, sillä täysin ilman lisättyä suolaakin valmistetusta ruoasta saa tarvittavat natriumit, sitä kun on ruoassa ihan luontaisestikin. Monet ihmiset eivät käytä suolaa ollenkaan, ja siitä ei kyllä koidu mitään negatiivisia terveysvaikutuksia, kenties joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta.
Syön monipuolisesti ja liikun myös tarpeeksi, joten juon runsaasti vettä päivän aikana. Liian vähällä suolalla tehtyä ruokaa syödessä joudun lisäämään suolaa juomaveteen, etten kärsi vähän väliä, varsinkin kesällä, darraoireista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve on nimittää ruokia, joista ei pidä, mössöiksi tai sotkuiksi? Toimii näköjään molempiin suuntiin.
Visuaalisesti munamaidossa tai kermassa tehdyt paistokset ovat kaikkea muuta kuin houkuttelevan näköisiä. Jos on vielä välissä pakastettu, tulos on entistä pahempi. Maun kannalta maitotuotteet neutraloivat radikaalilla tavalla kaiken muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makua elämään kirjoitti:
Itse päinvastoin otan ihan suolalisän, merisuolaa suoraan suuhun, kun ei sitä muutoin oikein saa. Ja elimistö kuitenkin tarvitsee suolaa.Tämä ei kyllä pidä millään muotoa paikkaansa. Suurin osa suomalaisista syö liikaa suolaa, mutta ei ne kaikki eineksiä vedä. Suolaa on kuitenkin kaikkialla leivästä juustoihin, ja lisäksi useimpien makuaisti on tottunut melko runsaaseen suolamäärään. Harva myöskään mittaa ruokaan laittamaansa suolaa, jolloin sitä tulee helposti lisättyä liikaa. Useimmat meistä myös syö päivittäin lounaan ravintolassa tai oppilaitoksessa, ja ravintolaruoka on lähes poikkeuksetta hyvin suolaista, joten jo siitä yhdestä ateriasta voi kertyä melko paljon suolaa.
Kouluissa, yliopistoruokaloissa ja vanhustenhoidossa on jo vuosikausia tehty niin vähäsuolaista moskaa, että sitä ei syö erkkikään. Käypä joskus kokeilemassa. Ei ole tätä päivää tuo kommenttisi ja luulosi suolatusta laitosruoasta ollut vähintään yli 10 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Jankutijankutijankjankjaa...
Jäikö vähän levy päälle.
Tuntuu sinulla kyllä jääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makua elämään kirjoitti:
Kouluissa, yliopistoruokaloissa ja vanhustenhoidossa on jo vuosikausia tehty niin vähäsuolaista moskaa, että sitä ei syö erkkikään. Käypä joskus kokeilemassa. Ei ole tätä päivää tuo kommenttisi ja luulosi suolatusta laitosruoasta ollut vähintään yli 10 vuoteen.
No sehän on hyvä! Ravintolaruokaa tämä ei kuitenkaan koske, vaan niissä käytetään edelleen runsaasti suolaa, sillä useimmat ovat tottuneet siihen, että juuri suola (ja rasva) tekee ruoasta hyvänmakuista. Työskentelen itse ravintolassa, ja ero suolan määrässä on huomattava verrattuna itse laittamaani, suhteellisen vähäsuolaiseen ruokaan.
Taitaa olla se peruswokki jo ap:lle liian erikoista. Siinähän saattaa olla vaikka kalakastiketta ja korianteria.
Täällä joku mainitsi esim. sushin erikoisuudeksi, jota syö vain ravintolassa. Meillä se on perusruokaa, jota erityisesti perheen 14-vuotias tykkää tehdä. Ihan suomalaisia ollaan.