Ärsyttää, kun miehelle ei kelpaa mikään perus "kotiruoka".
Itse suosin niitä perinteisiä kotiruokia, jotka ovat edullisia ja kerralla saa tehtyä useammaksi päiväksi suuren satsin. Oma syömiseni siis tulisi halvaksi, mutta miehelle ei kelpaa kuin erikoiset ruoat, sellaiset mihin tulee montaa eri ainesosaa, mieluiten ulkomaalaisia ruokia syö. Kyse ei ole siitä, että ei pitäisi minun tekemästäni ruoasta, hän, kun on yleensä se, joka kokkaa meillä aktiivisemmin, mutta perustelut sille miksei kotiruoka kelpaa on se, että se on hänen hienoille makunystyröilleen liian tylsää ja tavallista. Kismittää, kun ruokaan menee niin paljon rahaa, kun muutenkin kaikki ruoka kallistuu.
Haluaisin itse syödä arkena sitä arkiruokaa ja sitten, vaikka silloin tällöin viikonloppuisin mennä, vaikka ravintolaan syömään, mutta herralla pitää olla kotona ravintolatason sapuskat joka arkipäivä, joten eipä ole varaa käydä koskaan missään. Olen jo harkinnut, että alamme ostamaan omat sapuskamme ja teemme itse omat ruokamme, mutta olisiko siinäkään järkeä :D
Kellään muulla kiistaa suhteessa siitä mitä syödään?
Kommentit (444)
Vierailija kirjoitti:
Meillä sellainen tilanne, että minä kokkaan mielelläni ja teen myös mielelläni isompia annoksia jotka ovat edullisia. Mies aina kehuu ruokia ja syö niitä mielellään sen yhden päivän, mutta seuraavana päivänä alkaa valitus nälästä eikä kaapissa olevat syömäkelpoiset ruuat enää kelpaa. Pitää saada jotain uutta. Minä olen se joka useammin käy kaupassa, joten olen myös enemmän kartalla siitä, kuinka paljon ruokaan kuluu rahaa. Turhauttaa heittää ruokaa roskiin ja kuunnella toisen valitusta ruuasta. Haluaisin myös arkisin syödä edullisemmin ja välillä sitten paremmin ja kalliimmin. Mies ei tunnu ymmärtävän, että niin suuri osa pienituloisista ihmisistä syö ja elää.
Voi luoja... tuollaisen itsekkään ja nirson pennun olet sitten valinnut mieheksesi.
Kaikenlaisia herrankekkuloita ja ruokahifistelijöitä tämä Suomenkin maa päällään kantaa. Miksei arkena tehdä perusruokaa, jota voi halutessaan maustaa tykimmäksi, ja viikonloppuisin sitten sitä hifistely- ja gourmet-ruokaa, varsinkin kun on aikaa tehdä sitä.
Meillä mies kulinaristi ja valittaa, kun kokkailen tavallisia kotiruokia meidän viisihenkiselle perheelle ja syyttää mua, kun lapset nirsoilevat eivätkä suostu syömään kaikkea, mitä mies heillä maistattaa. Meillä ei myöskään olisi varaa hänen ruokavalioonsa, kaiken lisäksi juo myös kalliita erikoisoluita. Viikonloppuisin minä ja lapset halutaan karkkia ja siitä hän sitten valittaa, miten karkit ovat niin kalliita, että meidän rahat menee niihin. Kyllä ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sellainen ratkaisu toimiva, että miehesi kokkaisi ruoan, ja ottaisi siitä sinulle annoksen erikseen ennen kuin lisää niitä sairaan kalliita mausteitaan siihen ruokaan? Silloin niitä mausteita kuluisi vähemmän, eikä näin ollen niitä tarvitsisi niin usein ostaa lisää. Vuositasolla säästö saattaisi olla jopa useita euroja.
No ei tuossakaan ole kyllä järkeä🙄 ellei tämä nyt ole provo niin veikkaan että kyse ei ole siitä että mies heittää jotain eksoottisia kastikkeita/mausteita/raaka-aineita sen "perinteisen" kotiruuan päälle vaan alusta alkaen tekee siis jotain ruokaa jonka inspiraatio on saatu maailmalta, jolloin luonnollisesti tiettyjen ainesosien erottelu on oikeastaan mahdotonta. En ainakaan koskaan ole kuullut että kukaan harrastaisi sitä että kokkaa ensin jonkun perinteisen makaronilaatikon, pinaattikeiton tai karjalanpaistin ja sitten sotkee sekaan kimchiä, tabboulehhiä tai pico de galloa saadakseen sitä maukkaampaa twistiä.
Tottahan tuo on että hieman kalliimpaa on kokkaus kun keittiöstä pitää aina löytyä kastikkeita, limeä ja tuoretta korianteria, mutta jos noista kokkailee jatkuvasti, ilman hävikkiä, ei se myöskään ole niin kallista kuin ap luulee.
Ellei ap tosiaan haluaisi syödä koko viikkoa apetta joka koostuu keitetystä perunoista veteen tehdyllä, ruskealla jauhelihakastikkeella jonne on nakattu lihaliemikuutio perään.
Onhan nuo thai-ruuat yms, ihan perus koti-ruokaa . Ainaki meillä.
Vierailija kirjoitti:
Se, joka kokkaa, päättää mitä ruokaa tehdään. Jos mies haluaa syödä mieleisiään ruokia, niin voi kokata ne itse. Eikö mies laita itse ruokaa? Anna hänen kokata, niin hän alkaa arvostaa laittamiasi perusruokiakin.
Voisiko lukea sen aloituksen uudestaan ja oikein ajatuksella?
Aasiassa syödään kadulla eläviä langanlaihoja eläimiä, joista ei liha irtoa kuin veistämällä suikaleiksi. Siksi niissä on paljon mausteita ja kasviksia. Yleensä hyvää toki, kuten laadukkaista raaka-aineista tehty suomiruokakin.
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa syödään kadulla eläviä langanlaihoja eläimiä, joista ei liha irtoa kuin veistämällä suikaleiksi. Siksi niissä on paljon mausteita ja kasviksia. Yleensä hyvää toki, kuten laadukkaista raaka-aineista tehty suomiruokakin.
Kyllä minä provon tunnistan, mutta hassua että ihan oikeastikin on ihmisiä jotka, vailla minkäänlaista henkilökohtaista kokemusta tai edes tippaakaan asiasta selvää ottamatta, ovat täysin vakuuttuneita asian olevan juurikin näin. Ojista kapiset elukat pannulle ja jotain kasviksia oikein joutuvat laittamaan lisäksi kun muuten jäisi maha kurnimaan. Koska sitä sitkeää stressilihaa on niin vähän ja kasvikset tietysti yäk, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin kuorruttaa se tulisilla mausteilla ettei vaan maistu mikään paikallinen selleri läpi.
Kertokaapas nyt te maustehörhöt, että minkä ihmeen takia niitä curryja ja koriantereita pitää siihen ruokaan työntää? Saako niistä enemmän vitamiineja, tuleeko ruoasta kenties ravitsevampaa vai ehkä helpommin sulavaa (tuskin!). Suola ja ehkä hieman pippuria riittää ruokaan kuin ruokaankin. Lisäksi mausteet peittävät ruoan oman maun, en todellakaan haluaisi syödä perunalaatikkoa joka maistuisi vaikka pippurille ja kynsilaukalle. Perunalle kuuluu sen maistua.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas nyt te maustehörhöt, että minkä ihmeen takia niitä curryja ja koriantereita pitää siihen ruokaan työntää? Saako niistä enemmän vitamiineja, tuleeko ruoasta kenties ravitsevampaa vai ehkä helpommin sulavaa (tuskin!). Suola ja ehkä hieman pippuria riittää ruokaan kuin ruokaankin. Lisäksi mausteet peittävät ruoan oman maun, en todellakaan haluaisi syödä perunalaatikkoa joka maistuisi vaikka pippurille ja kynsilaukalle. Perunalle kuuluu sen maistua.
Ei kukaan syö perunalaatikkoa.
Makkara ei ole kotiruokaa, se on eines.
Tätä ketjua lukiessa olen iloinen omasta miehestäni. Hänelle kelpaa kaikki, ihan kaikki. Paitsi kaalilaatikko. Ja sekin menee runsaan ketsupin kanssa, jos ei ole muuta tarjolla.
Ai, minä vedän usein itsekin, vaikkei ole pidetty nälässä
Nainen 39v
Vierailija kirjoitti:
Jos et ymmärrä, että maailmassa on erilaisia ruokakulttuureja, joiden maustamisperinteet ovat erilaisia, niin sivistyksessäsi on aika suuri aukko. Kannattaa perehtyä, voit vaikka yllättyä ja löytää uusia makuja!
Kukaan ei ole laittamassa perunalaatikkoosi currya, eikä siitä ole nyt puhe. Minusta perunalaatikko on ihan hyvää (imellytetty sellainen), mutta syön sitä kerran vuodessa. Jää aika monta päivää syödä jotain muuta, toisin maustettua ruokaa.
Kyllä itselläni menisi vaimo vaihtoon, jos joka päivä samanlaista harmaata mautonta mössöä olisi ruokana eikä mitään kiinnostusta edes yrittää tehdä pikkasen maukkaampaa ja monipuolisempaa ruokaa.
Kiinnostavaa luettavaa. Teille jotka kirjotatte paljoko menee ruokii, kirjottakaa vielä kuinka monta on syömässä. Kiitos.
Nyt kun hinnat vaan nousee niin huomaan että alan itse syömään aina vaan vähemmän.
Ei pahaksi, minulla on joku 10 kiloa ylimäärästä. Ruoka pitää riittää lapsille.
No annat sen ukkosi tehdä ruoat vaikka seuraavan kahden kuukauden ajan. Saattaa alkaa se kotiruokakin kelpaamaan.
Mutta kyllähän se kotiruokakin voi olla huonosti tehtyä ja täysin mautonta. En tiedä teidän tilannetta?
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua syödä perunalaatikkoa. Yhtä tyhjää hiilaria koko vuoka. En vaikka siinä olisi mitä maustetta.
T: eräs tän ketjun ruokahifistelijä, jolta löytyy curryt ja korianterit
No nuo mausteet olisi se kompromissi.Tai sitten arkena perusruokaa ja viikonloppuna erikoista. Jos on varaa niin voisi tehdä toki omat ruuatkin. Typeräähän tuo on että pitää tehdä kallista ja erikoista ja sitten koko palkka menee ruokaan. No makuja on monia, itse en näe mitään lisäarvoa ruuassa jossa 20+ eri ainetta ja valmistus vie pari tuntia , versus esim perus wokki, joka valmis vartissa.
Jos ne 2 maustepurkkia pitää ostaa kerran kuussa, voi tulla halvemmaksi ostaa kerran vuodessa 20 maustepurkkia. Se pippuri nyt vaan ei satu olemaan markkinoiden edullisin mauste.