Miksi kukaan haluaisi omistaa asuntoa?
Ainakin minusta vuokralla on paljon helpompaa ja vapaampaa. Ei tarvitse tehdä kaikkea itse, säästyy vaivaa eikä vuokra-asunnosta tarvitse kantaa vastuuta. Luulisi myös säästyvän rahaa, kun ei tarvitse tehdä mitään remontteja, ja jos tulee isompia ongelmia niin ei ole omalla vastuulla. Minua ainakin ahdistaisi noin iso vastuu. Vuokrakämpästä on myös helppo muuttaa pois, omistusasunto pitää taas myydä mutta sen kaupaksi meneminen ei ole taattua mitenkään.
Kommentit (94)
Minä lähestyn eläkeikää. Tavoitteena on luopua velattomasta omistusasunnosta. Loppuelämän sijoituspaikka tulee olemaan vaivaton vuokra-asunto kerrostalossa. Ei puutarhatöitä, ei lumitöitä eikä taloyhtiön kalliita remontteja riesana.
Yleensä eläkeläisillä on velaton asunto ja he maksavat vain vastikkeen tai vastaavasti omakotitalon kulut. Vuokralla asuvien eläkeläisten asumiskulut sen sijaan pysyvät samana. Moni eläkeläinen on hämmästynyt pudottuaan köyhyyteen.
Ei omistasen kannattavuus ole itsestään selvä jos otetaan kaikki omistamisen kulut huomioon. Pelkästään vastike+korko vs vuokra ei riitä määrittäämään kannattavuutta. Pitää ottaa huomioon myös hankinta/myyntikustannukset sekä niihin liittyvät verot, kassavirta, vaihtoehtoinen tuotto jne. Jos sijoittaa käsirahan niin, muistakaa korkoa korolle vaikutus, tuotot kattavat vuokran sekä tuottaa positiivista kassavirtaa vs asunto joka edelleen tuottaa negatiivista kassavirtaa.
Mä ostin talon kolmekymppisenä, jotta sain autolle parkkipaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin aina laittaa tän vuokralle, ottaa sun kaltaisen reppanan tähän asumaan ja muuttaa itse parempaan.
Muista että kaikki viat talossasi ovat edelleen sinun vastuulla
Mitäs sitten, köyhä?
Enhän minä edes ole köyhä, sitten tosin olisin jos tekisin kalliita remontteja. Joten hetkessä elävänä valitsen vuokra-linjan
No paljonkos sinulla on omaisuutta? Minun omaisuuteni arvo on hippasta vajaa 300 k€.
Mulla on n. 600ke, kaikki velatonta.
Minusta on mukava omistaa asunto. Kommuunissa asujista ei varmaan ole.
Asunnon kunto ja sijainti varmasti määrittää paljon onko kannattavaa vai ei omistaa. Ihan rahallisesti ajateltuna siis. Kyllä varmasti ainakin Helsingissä ja kehyskunnissa on edelleen kannattavaa omistaa. Vuokrat on korkeat, ja vaikka asunnotkin on kalliit, ne on sentään joskus maksettu omaksi, eikä jää enää muuta maksettavaa kuin vastike. Toisin kuin vuokra-asunnossa jossa kulut pysyvät samana maailman tappiin. Tai itseasiassa vuokrankorotuksia kyllä väistämättä tulee vuosien saatossa. Helsingissä asuntojen arvokin pysyy, ja pitkällä tähtäimellä nouseekin, joten myydessä saa varmuudella omansa pois korkojen kanssa. Eläkkeellä voi sitten myydä asuntonsa ja muuttaa halvempaan (joko vuokta tai omistusasuntoon, tai vaikka toiselle paikkakunnalle). Sitten jää hyvin rahaa muuhun käyttöön asunnon myynnistä.
Itsellä on asunnon arvosta lähtenyt jo sen verran että ei velanmaksu ole välttämättä hyödyttänyt mitään. Mutta etukäteen näitä on mahdoton tietää ja arvioida, vuokrat tulevat taatusti nousemaan aina mutta niinpä nuo yhtiövastikkeetkin nousee.
Jos nyt pääsisin ajassa takaisin 10 vuotta varmaan taloudellisesti olisi ollut parempi päätös sijoittaa kaikki ylijäämä ja ehkä vasta nyt katsella asuntoa. Mutta pitää elää siinä hetkessä missä on, asiat on kuitenkin ihan hyvin ja voisi olla paljon huonomminkin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä eläkeläisillä on velaton asunto ja he maksavat vain vastikkeen tai vastaavasti omakotitalon kulut. Vuokralla asuvien eläkeläisten asumiskulut sen sijaan pysyvät samana. Moni eläkeläinen on hämmästynyt pudottuaan köyhyyteen.
Tämä köyhyyteen putoaminen eläkkeellä on niin totta pääkaupunkiseudulla monelle yksin asuvalle eläkeläiselle. On ihan eri asia maksaa asunnosta 300 euroa yhtiövastiketta kuukaudessa, kun vastaavan asunnon vuokra olisi 1000 euroa kuukaudessa.
No oma syyni oli se, että maksan nyt asuntolainaa ja vastiketta noin 100 €/kk vähemmän kuin mitä maksoin vuokraa. Ostamani asunto on myös 10 m2 isompi kuin vuokrakämppä. Matka keskustaan ja töihin piteni 10 min, mutta ratikalla pääsen edelleen ovelta ovelle. Nämä olivat mielestäni ihan valideja syitä, kun pari vuotta sitten tein päätöksen asumismuodon vaihtamisesta.
Me asutaan omalla tontilla tilavassa omakotitalossa, joka on suunniteltu juuri meitä varten. Maksetaan tästä huomattavasti pienempää lainan lyhennystä kuin mitä maksettaisiin vastaavankokoisesta vuokra-asunnosta (jossa ei siis olisi myöskään vapautta tehdä esimerkiksi pihalle ja seinille mitä huvittaa). Jokaisen lyhennyksen myötä maksetaan omaamme pois, ei vuokraa vieraan taskuun. Kukaan ei tule meille sanomaan, että tästä talosta pitäisi muuttaa pois.
Onneksi on oma velaton koti. Tykkään kovasti asunnosta ja sijainnista ja pelkkä ajatus muutosta väsyttää. Asuminen on edullista ja mitään isoja taloyhtiön remppoja ei ole tulossa kun talo ei ole vanha.
Kuka on niin tyhmä nykyään, että ostaa asunnon kun ei ole edes varmoja työpaikkoja? Ei se seinien omistaminen tee onnelliseksi, monesti perustuu vain kulissiin kun omistetaan hienot talot ja sitten petetään puolisoa. Ei kiitos sellaista, tahdon aitoa elämää enkä kulissia.
Koska se on halvempaa. Ja ainakin täällä pk-seudulla pääsee kyllä halutessaan asunnnosta eroon halutessaan. Naapurusto on ihan eri maata kuin aiemmin nuorempana vuokralla asuessa. Asunnon arvokin on noussut huimasti ostohintaan nähden, ja kun nyt maksetaan pelkkää vastiketta on rahaa reilusti sijoituksiin ja elämiseen. Tämä asunto (ja ne sijoitukset joihin siis nyt voidaan säännöllisesti panostaa) turvaa hyvän toimeentulon meille myös sitten aikanaan eläkkeellä.