Kaveri suuttui, kun en vuokraa hänelle kaksiota halvalla
Omistan Helsingissä Kalliossa kaksion, jonka olen ostanut itselleni ensi-asunnoksi noin kymmenen vuotta sitten. Sittemmin ollaan miehen kanssa muutettu isompaan lapsen tultua. Kaksio on ollut vuokralla pitkään ja on tällä hetkellä vapautumassa. Etsin siihen uutta vuokralaista.
Olen tuntenut erään ystäväni syntymästä saakka. Hän on sairauksien ja mielenterveysongelmien takia työtön ja velkaantunut. Hänellä on kaksi kissaa, jonka takia hän ei halua asua yksiössä, mutta haluaisi muuttaa eräästä maakunnasta Helsinkiin. Nyt tämä ystäväni vaatii, että vuokraisin kaksion hänelle noin 500-600 eurolla. Ulkopuoliselle vuokrattuna saisin noin reilun kokoisesta kaksiosta yli 1200 euroa. En haluaisi suostua tähän ystäväni vaatimukseen ja olen sen hänelle sanonutkin. Hän ei kuitenkaan ymmärrä ja sanoo vaan, että kahden omistusasunnon omistajana ja hyvätuloisena hän pitää minua ahneena, jos en vuokraa hänelle. En haluaisi menettää tätä ystävää, koska ollaan tunnettu tosiaan syntymästä ja meillä on paljon muistoja. Mitä teen?
Kommentit (89)
Jos kaverisi elämä on tuossa jamassa, miksi ihmeessä puhut hänelle tähän asuntoon tai omaisuuteesi liittyvistä asioista? Ei sinun olisi koskaan tarvinnut edes kertoa, että kaksio on jäänyt sinun omistukseesi.
Ja vaikka kaverilla olisi asiat hyvinkin, rahaan ja omaisuuteen liittyvät asiat kannattaa pitää vain omana tietonaan. AIheuttaa turhaa kateutta, katkeruutta ja em. kaltaisia tilanteita.
Ystävälle vuokraamisesta koituu helposti ongelmia, etenkin jos hän pitää sinua varakkaana hyväntekijänä. Jälkiviisaana ei kannata puhua omistusasunnoistaan ja niiden vapautumisesta yhtään mitään.
Sano nyt kuinka paljon vastike on?
Ystävälle voi vihjata että hänen parastaan ajatellen hänen on parempi asua maakunnassa jossa hänen tulotasollaan asumiskulut tulevat noususta huolimatta pysymään kuitenkin edullisempana kuin pääkaupungissa.
Mitä tuossa on edes miettimistä? Tietenkään et vuokraa noin paljon alihintaan! Erotushan markkinavuokraan olisi 600-700€! Sen verran menettäisit joka ikinen kuukausi! Vaikka kuinka olisi hyvä ystävä, niin ei kukaan tuollaisa summia toiselle lahjoittele kuukausittain. Sitähän se käytännössä tarkoittaisi. Jos ystäväsi ei tuon vertaa ymmärrä, niin tyhmä on. Anna sitten suuttua ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Sano nyt kuinka paljon vastike on?
Mitä väliä sillä nyt sitten on? Ei liity mitenkään asiaan! T.eri
Tietenkin vuokraat normihintaan . Muutenkin ystävälle vuokraamisessa riskinsä. Voi vedota ystävyyteen jos ja 99 % todennäköisyydellä kun vuokrat viipyvät. Lisäksi ystävän häätäminen on huomattavasti vaikeampaa kuin tuntemattoman
Tiedät tämän itsekin
Taitaa ongelmat olla ap:lla itsellään.
Sanot, ettet vuokraa sukulaisille, ystäville etkä tuttaville syystä että raha-asioita ei tule sekoittaa ystävyyteen.
Ap on tosi ystävä. Yleensä ystäviä autetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tosi ystävä. Yleensä ystäviä autetaan.
Totta, voihan ap auttaa ystäväänsä etsimään oman hintatason mukaisen vuokrakämpän.
Vierailija kirjoitti:
Järkky vuokra 1200 euroa.
Totta. Nykytaso noissa on 1000-1150 e / kk. Toki kannattaa varautua etukäteen vastikkeen nousuun energian hinnan nousun mukaan.
Tanssi ripaskaa ja lopeta paskojen provojen väsääminen. Jookos?
Kenenkään järjissään olevan ei tarvitse täältä kysyä mitä mä teen tuommoisessa asiassa.
Älkää uskoko näitä keksittyjä tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää Vuokraturvaa, sen kautta ilmeisesti saa hyvät ja luotettavat vuokralaiset.
Voin kuvitella miltä asuntosi näyttäisi kahden kissan jälkeen jos omistajalla ongelmia itsensäkin kanssa.
Tämä! Mulla tuli myös heti mieleen, että mielenterveysongelmat ja pari lemmikkiä ei välttämättä ole hyvä yhtälö. Kohta olisi asunto kissanjätöksissä ja haju sen mukainen. Eikä sitä hajua niin vain saa pois.
Teet ap elämäsi virheen, jos vuokraat asunnon "ystävällesi". Jossain vaiheessa tilanne menisi siihen, että sinun täytyisi olla "joustava ja ymmärtäväinen" ja hyväksyä mukisematta maksamattomat vuokrat.
Sinun ei tarvitse keksiä mitään selityksiä, vaan sanot suoraan, että vuokra olisi se ja se, ja lemmikit kielletty. Jos tästä syyllistää ja haukkuu sinut, niin älä anna sen vaikuttaa. On vain manipulointia ja yritys käyttää sinua hyväksi. Asunto on sinun omaisuttasi ja sinä päätät!
Jos ei ole provo, niin löytyyhän tuolta Etuovesta ym. sopivankin hintaisia asuntoja Hgistä.
Älä kyse muroihin, joita syöt. Ei saa koskaan sotkea bisnestä ja huvia. Ja mitä näitä sanontoja nyt kaikkia on.... Mut ne pitää paikkaansa.
Olen joskus itse muokannut ja saanut kärsiä siitä. Sen vuoksi en koskaan edes lainaa rahaa ystäville, saati että lainaisin heiltä itse. Ystävät/ kaverit on ystäviä ja kavereita, kaikenlainen rahan säästäminen on riski kaveruudelle, voi mennä ystävyys poikki ja sitten kaikkia harmittaa.
Sinuna minä sanoisin, että se asunto valitettavasti meni jo, ei mahda mitään. Voit tarvittaessa kertoa asunnon kuluista sinulle, mutta periaatteessa näitä ei kyllä tarvii kaverille perustella, kyllä kaverin pitäisi asia ymmärtää itse.
Miksi ystävän pitää muuttaa Helsinkiin? Pysyköön siellä maakunnassa vaan. Ystäville yleensäkään ei kannata vuokrata yhtään mitään.