Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri suuttui, kun en vuokraa hänelle kaksiota halvalla

Vierailija
08.08.2022 |

Omistan Helsingissä Kalliossa kaksion, jonka olen ostanut itselleni ensi-asunnoksi noin kymmenen vuotta sitten. Sittemmin ollaan miehen kanssa muutettu isompaan lapsen tultua. Kaksio on ollut vuokralla pitkään ja on tällä hetkellä vapautumassa. Etsin siihen uutta vuokralaista.

Olen tuntenut erään ystäväni syntymästä saakka. Hän on sairauksien ja mielenterveysongelmien takia työtön ja velkaantunut. Hänellä on kaksi kissaa, jonka takia hän ei halua asua yksiössä, mutta haluaisi muuttaa eräästä maakunnasta Helsinkiin. Nyt tämä ystäväni vaatii, että vuokraisin kaksion hänelle noin 500-600 eurolla. Ulkopuoliselle vuokrattuna saisin noin reilun kokoisesta kaksiosta yli 1200 euroa. En haluaisi suostua tähän ystäväni vaatimukseen ja olen sen hänelle sanonutkin. Hän ei kuitenkaan ymmärrä ja sanoo vaan, että kahden omistusasunnon omistajana ja hyvätuloisena hän pitää minua ahneena, jos en vuokraa hänelle. En haluaisi menettää tätä ystävää, koska ollaan tunnettu tosiaan syntymästä ja meillä on paljon muistoja. Mitä teen?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin monta varottavaa asiaa jo ilmassa, että jos jätät ne huomioimatta niin myöhemmin on sitten turha valittaa kun asiat menee pieleen.

Suosittelisin vastaamaan, että et vuokraa tutuille, ettei raha asiat sotke välejä. Ja perusteluina mainitset, että nyt jo tuntuu painostavalta kun haluaa puoleen hintaan. Maksat kuitenkin jo verojen kautta ystäväsi ja muiden elättämisestä varmasti ihan tarpeeksi.

Vierailija
62/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi pummia millään hinnalla. Sossu ei maksaisi perheettömälle tukea 1200 eur asuntoon, eli elättäisit pummia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan vuokraa. Seuraavaksi alkaa vuokrat jäädä rästiin ja sinun pitää vaan ymmärtää, että hänellä on vaikeaa kun on työtön. Ja kissat vielä? Juu, ei. Saat tehdä sen jälkeen remontin asuntoon.

Mt-ongelmat kyllä kuultavat läpi tuosta kiristämisestä.

Saat sen kaksion vuokrattua vaikka kahdelle siistille korkeakouluopiskelijalle. Näin omakn lapseni asuu Kalliossa, opiskelijakaverinsa kanssa. Ymmärtävät, että Kalliossa on kallista asua ja noin vuokran saa jaettua kohtulliseksi per hlö.

Vierailija
64/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä vuokraisi ystävälle, vaikka maksaisi täyden hinnan. Raha-asioita ja ystävyyttä ei pidä koskaan sekoittaa, siitä ei seuraa muuta kuin riitaa ja entinen ystävyys.

Vierailija
65/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian halvalla jos vuokraa, tulee veroseuraamuksia . Määritellään lahjaksi. Tiedän tapauksen kun isä vuokrasi halvalla lapselleen asunnon niinlapsi sai mätkyt, lahjasta.

Vierailija
66/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pn sukulaiselle vuokrattu asunto Helsingin keskustassa. Onpa vaikea ottaa vuokrankorotus puheeksi. En suosittele.

Vierailija
67/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten et nyt tuota jaloa työtöntä auta? Olet itsekäs ja paha. Ahne riistäjä. Ei sun tarvitse sun oman työn hedelmistä nauttia. Voisit vain päästää sen ihmisen siihen asuntoon ja vaikka maksaa siitä että suostuu siellä asumaan.

Ei näköjään taas yhtään sarkasmin tajua alapeukuttajilla.

Vierailija
68/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ystävälle vuokraaminen on huono idea.

Näin on, ei kannata vuokrata sukulaiselle tai ystävälle, eikä näitten edellisten tuntemillekaan henkilöille, Noilla jos tulee vuokrarästiä, niin saa kuulla olevansa mulkku, saita ja ahne riistäjä. 

Kyllä vuokralaisen pitää olla ventovieras.

69/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko tuollaista keskustelua edes jatkaa?

Mulla vähän sama tilanne. Kaksio Helsingissä tyhjänä ja eräs kaveri vihjailee että hänelle pitäisi vuokrata. Hänellä on vammainen poika, joka on tehnyt tuhoa heidän asunnossa. En vuokraisi hänelle mistään hinnasta. Kun ottaa puheeksi, vaihdan vaan tyynesti puheenaihetta.

Sanot vaikka, että asunto vuokrattiin välittäjän kautta ja siinä on jo uusi vuokralainen, se siitä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
70/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä vuokraisi ystävälle, vaikka maksaisi täyden hinnan. Raha-asioita ja ystävyyttä ei pidä koskaan sekoittaa, siitä ei seuraa muuta kuin riitaa ja entinen ystävyys.

Juurikin näin. Itselle tosin kävi toisinpäin, eli ystäväni olisi halunnut minut vuokralaiseksi sijoitusasuntoonsa, koska olen hänen mielestään fiksu, säntillinen ja siisti. Totta nuo toki on, mutta mielestäni parempi pitää rahat ja ystävyys erillisinä asioina. Vaikka asunto oli kaunis ja viiden minuutin kävelyn päässä keskustasta, niin ystävyys vei voiton.

Vierailija
71/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "ystävän" lapsen pitäisi saada muuttaa meille asumaan/opiskelemaan takahikiältä, koska meillä on tilaa. Tätä ennen ei ollut aikaa minulle vuosikausiin.

Vierailija
72/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käyttää Vuokraturvaa, sen kautta ilmeisesti saa hyvät ja luotettavat vuokralaiset.

Voin kuvitella miltä asuntosi näyttäisi kahden kissan jälkeen jos omistajalla ongelmia itsensäkin kanssa.

Höpö höpö. Kissat on siistejä vuokralaisia. Omanikin siistimpi kuin minä itse olen. Tottakai hiekkalaatikko putsataan päivittäin ym.

Vierailija
73/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, heivaa tuollainen "ystävä" elämästäsi ikiajoiksi.

Jos ystävä on tuollainen, niin siinä tapauksessa et vihollisia enää tarvitsekaan.

Tuo moniongelmainen, päätön rahankäyttäjä ja nuppivikainen "ystäväsi" on ihan täysi roisto, riistäjä, iilimato ja parasiitti. Hylkää hänet sinne jonnekin periferiaan siihen nykyiseen kissanvirtsanhaujuiseen homemöksäänsä (ja tämän sanon nyt tämän ihmisen tapauksessa vaikka itse olenkin kissojen ystävä ja ns. "kissaihminen") ahmimaan mielialalääkkeitään kunnes hän poistuu areenalta luonnollisen poistuman kautta: tuolla ihmistyypillä se yleensä tapahtuu väestön keskimääräistä elinajanodotetta nuoremmassa iässä.

Ihan uteliaisuuteni vuoksi silti kysäisen, minkä ikäinen hän / te molemmat olette, siis noin suunnilleen vaikka kolmen vuoden tarkkuudella? Ei täällä noilla lähtötiedoilla kukaan ketään voi tunnistaa, paitsi enintäänkin se nilviäisystäväsi itse, ja jos hän tunnistaisi ja suuttuisi loppuiäkseen Sinulle, niin Sinähän siinä silloin voittaisit, joten sen puoleen uskallat kyllä kertoa ikänne: onko hän ns. "laman lapsi" joka ei 30 vuodessa ole toipunut siitä kun hänen lapsuudessaan isä menetti työnsä puoleksitoista vuodeksi ja kun joutui käyttämään muodista poistuneita tai peräti käytettyinä ostettuja vaatteita ja kun koulukirjatkin uusiokäytettiin niin että joutui lukemaan vanhoja ja jo hieman nuhjaantuneita kirjoja (olin alaluokkaikäinen pikkukoululainen 1980-luvun alussa: syksyllä 1979 ekaluokalle, syksyllä 1985 yläasteelle, ja ainakin jo noina vuosina kaikki oppikirjat kierrätettiin ihan samalla tavalla, eikä siitä tuolloin kukaan edes ymmärtänyt mitään itkeä, joten tämäkin on taas ihan keksitty ja huomiohakuisuutta palveleva "trauma" johon nämä laman lapset tarvitsevat "terapiaa"; voi että minua oksettaakin tuo ulosteenjauhanta), niin että onko hän siis tuota kehdosta hautaan syntymälamassaan piehtaroivaa ikäluokkaa?

Passgatyyppi hän joka tapauksessa on: älä auta häntä mitenkään äläkä asuta häntä minnekään.

Vierailija
74/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän provo, tässä mitalli...

Joo en usko, että kirjoittaisi näin tunnistettavasti, jos ei olisi provo. Kuka edes miettiiä tällaisia tosielämässä. Totta kai se on ehdoton ei eikä tuota tarvitse kahta sekuntia enempää pohtia. 

Vierailija
75/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian halvalla jos vuokraa, tulee veroseuraamuksia . Määritellään lahjaksi. Tiedän tapauksen kun isä vuokrasi halvalla lapselleen asunnon niinlapsi sai mätkyt, lahjasta.

En ihan äkkiä usko, lahjaveron raja on kuitenkin tuhansia euroja ja sen LISÄKSI saa maksaa kohtuullisia elämiseen meneviä kustannuksia.

Vierailija
76/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän saat tehdä omaisuudellasi mitä haluat, mutta kyllä se on ahneutta mitä sinä harrastat. Ei siitä pääse mihinkään. 

Vierailija
77/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin ystävälle  / tuttavalle vuokrauksen pikkuisen markkinahintaa alemmalla hinnalla sillä ajatuksella, että saat hyvän vuokralaisen. 

Mutta mt-ongelmainen kahden kissan omistaja puolikkaalla vuokralla ei kyllä mene siihen kategoriaan. 

Vierailija
78/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän menetät isot vuokratulot, koska ei varmasti kaverisi muuttaisi niin edullisesta asunnosta pois pitkään aikaan. Joissain tapauksissa on oltava järkevä eikä tyhmä. :)

Vierailija
79/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on ystävä kun vaatii, kiristää ja heittää tantrumia.

Ei kannata vuokrata, joku päivä se saattaa tehdä kirveellä uuden oven seinään ja muuta jännää. Sit olet ahdasmielinen kun asiasta sanot.

Mistä tämä outo oletus, että mt-ongelmainen sotkee ja rikkoo? Itselläni ollut masennusta, tietenkään en sotke enkä riko mitään.

Vierailija
80/89 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan äkkiä usko, lahjaveron raja on kuitenkin tuhansia euroja ja sen LISÄKSI saa maksaa kohtuullisia elämiseen meneviä kustannuksia.

Verottomasti voi lahjoittaa 4999,99 euroa kolmessa vuodessa. Tuossahan olisi hyöty suurempi jo vuodessa. 

Pahimmassa tapauksessa verottaja voi epäillä, että osa vuokrasta maksetaan käteisellä pimeänä ja yritetään huijata verotuloja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme