Se on hirveä huoli siitä että ylimääräisen lapsilisän saisi mahdollisesti myös hyvätuloiset.
On kyllä ihmeellistä touhua noiden vasemmistopuolueiden ajattelu.
Kommentit (965)
Täysin pöljä idea. Luulevat myös, että tuolla saadaan muka ihmiset hankkimaan lapsia 🤦
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaan voida katsoa listasta pinimmillä elävät ihmiset ja antaa satanen heille ???
Toimeentulotuen saajia tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsilisä ylipäänsä maksetaan rikkaille? Miksi minun köyhän lapsettoman ihmisen pitää rahoittaa rikkaiden lapsilisät?
Rikkaat saavat lapsilisänä takaisin murto-osan maksamistaan veroista. Kokonaisuuden kannalta on järkevämpää (ja todennäköisesti myös halvempaa) maksaa lapsilisä kaikista alle 17-vuotiaista, kuin vaatia selvityksiä tuloista, elämäntilanteesta yms. sekä luoda ja ylläpitää siihen tarvittava byrokratia.
Jos sinä olet oikeasti köyhä tai pienituloinen, et todellakaan maksa veroina edes omaa osaasi julkisin varoin kustannettavien palveluiden tuottamisen aiheuttamista kustannuksista, saati sitten kenenkään muun saamia lapsilisiä. Todennäköisemmin sinä saat tukia, jotka maksetaan niiltä rikkailta perityistä veroista...
Vierailija kirjoitti:
Nuoet saa sitten suuremman bilerahan kun täyttävät 18
Mistä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsilisä ylipäänsä maksetaan rikkaille? Miksi minun köyhän lapsettoman ihmisen pitää rahoittaa rikkaiden lapsilisät?
Köyhänä sinä et rahoita edes omaa osuuttasi julkisista menoista.
Älä huoli, lapseni osaavat sijoittaa ne tuottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Entä vähävaraiset eläkeläiset? Jotka saa 1000e tai sitä vähemmän eläkettä.
Saatiin jo tässä kuussa n. 20 euron korotus kansaneläkkeeseen. Se on nyt ~703 euroa/kk.
Aina jatkuva naukuminen ettei hyvätuloiset tarvitse.
Hyvätuloiset on kummaa sakkia.
Niiltä ei raha koskaan lopu, heillä on pohjaton kaivo mistä ammentaa.
Loputtomiin.
Itse en tienaa kuin viisi tonnia kuussa brutto, mutta monesti on kirstun pohja paistanut kun kaikesta maksat monilapsisessa perheessä maksimin mukaan.
Mitään apuja et saa, koska olet hyvätuloinen ja sulla on rahaa ostaa apua omalla rahalla täyteen hintaan.
Monesti olen miettinyt että pitäisikö heittäytyä työttömäksi.
Vähäosaisista pidetään aina huoli.
Hyvätuloisista ei koskaan.
M40
Vierailija kirjoitti:
Maksatkohan edes veroja, tuskin. Silloin kannattaa unohtaa ne kateelliset puheet meidän hyväosaisten lapsilisistä. Toisekseen järjettömintä sitä rahaa tukiporukalle on syytää, eihän ne nytkään maksa itse sähkölaskujaa, että sähkön hinnan korotukset missään tuntuisivat. Toinen se tilanne on lapsiperheillä, siellä on sähkölämmistteisten omakotitalojen ja auton kulut räjähtämässä.
Oikeasti hyvätuloisia on ehkä pari prosenttia aikuisväestöstä eikä kaikilla ole lapsia, eli ei koske tosiaankaan isoa joukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloinen ei sitä ekstraa tarvitse, pärjää ilmankin. Miksi valtio antaisi rahaa ilmaiseksi rikkaalle.
Saa edes pienen osan omista rahoistaan takaisin siitä hyvästä että on tehnyt tulevaisuuden veronmaksajia.
Hyvätuloinen maksaa jo nyt veroina pienituloisten tuet ja palvelut.
Hyvätuloinen ei saa lapsilleen ilmaista päivähoitoa, ei saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Hyvätuloisen ei kuitenkaan sallittaisi saada lapsilisää. Vajaa satanen kaiken maksamisen jälkeen on niin väärin köyhää kohtaan!
Kyllä jaksaa rupusakki olla kateellisia keskiluokalle. Työtä tekemällä on ne veroeurot kuulkaa tienattu, ei ole tullut kelalta. Jos edes joskus tulisi joku ropo meillekin siltä kelalta, niin jaksaisi uskoa ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat saavat lapsilisänä takaisin murto-osan maksamistaan veroista. Kokonaisuuden kannalta on järkevämpää (ja todennäköisesti myös halvempaa) maksaa lapsilisä kaikista alle 17-vuotiaista, kuin vaatia selvityksiä tuloista, elämäntilanteesta yms. sekä luoda ja ylläpitää siihen tarvittava byrokratia.
Jos sinä olet oikeasti köyhä tai pienituloinen, et todellakaan maksa veroina edes omaa osaasi julkisin varoin kustannettavien palveluiden tuottamisen aiheuttamista kustannuksista, saati sitten kenenkään muun saamia lapsilisiä. Todennäköisemmin sinä saat tukia, jotka maksetaan niiltä rikkailta perityistä veroista...
Ensinnäkin, kun on riittävän rikas, ja omistaa yhtiöitä, joiden kautta voi laillisesti harjoittaa verosuunnittelua s.e. ei maksa käytännössä yhtään veroa mistään tuloista. Toiseksi, kaikki julkiset palvelut pitäisi olla maksullisia, ja asikkaita laskuttaa todellisen käytön mukaan niinkuin yksityisellä sektori tekee juuri sen vuoksi, koska tämän tapaista hölmöä argumentoitua voidaan esittää, että koska minäkin käytän palveluita. Juu, en ole pistänyt lapsia päiväkotiin ja peruskouluihin, joiden ylläpitäminen maksaa hirveästi, koska minulla ei ole lapsia. Juu, juuri siksi kaiken toiminnan pitää olla maksullista, että kukaan ei voi sanoa, että kävinhän minäkin koulua. Juu, minulla ei ollut vapaata tahtoa sen asian osalta, että minut potkaistiin tähän yhteiskuntaan, siitä minua ei voi moittia, mutta vanhempia voi moittia siitä, että ne hankkivat ylipäänsä lapsia, koska ne maksavat yhteiskunnalle paljon, ja sitä paitsi maailma on ylikansoittunut, niin miksi niitä lapsia ylipäänsä pitäisi hankkia?
Siispä lapsilisän tilalle lapsivero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloinen ei sitä ekstraa tarvitse, pärjää ilmankin. Miksi valtio antaisi rahaa ilmaiseksi rikkaalle.
Saa edes pienen osan omista rahoistaan takaisin siitä hyvästä että on tehnyt tulevaisuuden veronmaksajia.
Tämä on sairas ajattelutapa hyvätuloisilla. Ovat aina leikkaamassa köyhimmiltä, ja sitten ne omat tulonsiirrot nähdään PALKINTONA jostain jumalaisesta veronmaksusta. Ihan nyrjähtänyttä. Itse elin todella kovassa köyhyydessä 25 vuotta elämästäni, ja kun sitten kouluttauduin korkeammalle ja työelämässä vaurastuin, en KOSKAAN tullut ajattelultani niin sairaaksi että yhteiskunta olisi minulle maksamani verot jotenkin henkilökohtaisesti velkaa. Olen hyvätuloinen, eikä tulisi mieleenkään nostaa mitään tukia! Ne ovat köyhille joille arki on KAMPPAILUA, ja se on itsestään selvää ettei valtion kuulu syytää rahaa meille hyvätuloisille jotka elämme laadukasta elämää jo muutenkin.
Mielestäni se on ongelmallista. Lapsilisä on kompensaatio, ei mikään tukiraha. Jos sitä halutaan nyt antaa tukirahana, niin asia pitää miettiä uudestaan. Rikkaille saa antaa tukea myös. Ne saavatkin jos sitä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jaksaa rupusakki olla kateellisia keskiluokalle. Työtä tekemällä on ne veroeurot kuulkaa tienattu, ei ole tullut kelalta. Jos edes joskus tulisi joku ropo meillekin siltä kelalta, niin jaksaisi uskoa ihmisiin.
Vai rupusakki. Olen tehnyt töitä koko ikäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä vähävaraiset eläkeläiset? Jotka saa 1000e tai sitä vähemmän eläkettä.
Saatiin jo tässä kuussa n. 20 euron korotus kansaneläkkeeseen. Se on nyt ~703 euroa/kk.
Kotihoidontuesta jää käteen 250 e/kk + lapsilisä 94 e/kk. Sinähän olet rikas!
En tajua miten ihmiset jaksaa olla niin kiinnostuneita siitä mitä joku muu saa. Ei mua kiinnosta saako joku mua parempituloinen jotain mitä minäkin saan. Eikä edes se saako hän jotain mitä minä en saa.
Itseäni kiinnostaa tasan se selviänkö arjesta vai en. Olen toki keskituloinen että ehkä se vaikuttaa. Mutta en opiskelijana tai työttömänäkään jaksanut kytätä muiden saamisia.
Ihan samalla tavalla tai jopa enemmän myös hyvätuloisten menot ovat kasvaneet: isot ok-talot vievät paljon sähköä, katumaasturit kuluttavat kallista bensaa tai dieseliä. Ruoka on kallistunut jne. Kyllä ylimääräinen lapsilisä kuuluu ihan kaikille. Ei yhteiskunnan pidä kannustaa taloudellisesti vain köyhiä lisääntymään, vaan kaikentuloisia.
Mahdutte kyllä yksiöön muttette halua, ette edes kaksiota. Itse olen viiden lapsen perheestä ja kahden huoneen mummonmökistä lähtöisin. Niin on myös moni aikalaiseni.