Se on hirveä huoli siitä että ylimääräisen lapsilisän saisi mahdollisesti myös hyvätuloiset.
Kommentit (965)
Vuonna 2020 Saksan valtio jakoi 300 euroa "bonuslapsilisää" per lapsi
Vuonna 2021 150 euroa ja nyt vuonna 2022 100 euroa. En kuullut kenenkään kitisevän että miks hyvätuloisetkin saa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloinen ei sitä ekstraa tarvitse, pärjää ilmankin. Miksi valtio antaisi rahaa ilmaiseksi rikkaalle.
Yksikään hallitus ei anna lakiehdotusta lapsilisien poistamisesta rikkailta, koska silloin tuo etu poistettaisiin kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti ongelma. Samalla suuri osa pienituloisista jää ilman apua. Ei mitään järkeä, vastustan koko hölmöä ideaa.
Suurimmalla osalla perheitä on ensi talvena tiukkaa, ei pelkästään toimeentulotuen saajilla. Toimeentulotukilaisia ei voi auttaa mitenkään, koska sitä lakia ei saa rukattua tarpeeksi nopeasti. Pitääkö siis olla auttamatta kaikkia muitakin?
Myös meillä yksin asuvilla nousee sähköt, ruoka jne. Olen aivan s****nan kyllästynyt olemaan maksumiehenä KAIKILLE muille.
Sinulla on kuitenkin vähemmän suita ruokittavana samasta palkasta, todennäköisesti pienempi asunto jossa pienemmät lämmityskulut ja sähkölasku ja mahdollisuus pitää pienempää ja vähemmän kuluttavaa autoa, joten kyllä nämä hinnankorotukset tuntuvat sinun kukkarossasi vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen varmaan tällainen kadehdittu suurituloinen, palkka 6000 euroa kuukaudessa. Mutta verojen jälkeen käteen jääkin vain 3300 euroa. Ymmärrän, että tämä on silti enemmän kuin mitä moni saa, mutta nostan silti esiin, että veroprogressio ihan oikeasti jo nyt leikkaa valtaisan määrän tuloista. Sain 10 vuotta sitten palkkaa 3700 euroa, mutta minulla jäi käteen silti vain joitain satoja euroja vähemmän kuin nyt. Työni on stressaavaa ja vastuu tuosta 10 vuoden takaisesta on kasvanut merkittävästi. Nyt minulla on lisäksi kolme lasta, joista maksan korkeinta mahdollista päivähoitomaksua ja toki ruokaan ja vaatteisiinkin menee lapsiperheessä enemmän rahaa.
En siis koe eläväni mitenkään leveästi tai olevani jonkun lisäkurituksen tarpeessa. Suomessa on hyvin harvoja oikeasti rikkaita.
Progressiokäyrä on liian jyrkkä ja nousu alkaa liian matalalta. Mm. juuri sinä olet hyvä esimerkki siitä. On meillä silti paljon sinuakin enemmän tienaavia ja varakkaitakin, vaikka muuta aina väitetään ja on vain oikein ja kohtuullista, että heitä verotetaan vähän kireämmin.
Heitä verotetaan jo varsin kireästi. Yli 92 000 euron vuosituloista menee aina yli 50% marginaalivero, joka on minusta täysin kohtuuton. Minkäänlaisista (lisä)tuloista ei pidä koskaan mennä yli puolet veroa.
-eri
Tuosta juuri puhuinkin. En kirjoittanut mitään tulotasoa tai prosentteja enkä todellakaan tarkoittanut esim. tuota mitä sinä kirjoitit. Turhan kireältä kuulostaa ja käytin itse sanaa _hieman_ kireämmin.
Tämä palsta on kyllä paras luomaan mahdollisimman suurta ristiriitaa ihmisten kesken.
Kuka vaan voi kirjoitella mitä vaan.
Itse en ole asiasta mitään mieltä (lapseton), en vain ehkä ymmärrä mitä se yksi tuplakorotus auttaa pidemmän päälle juuri ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti ongelma. Samalla suuri osa pienituloisista jää ilman apua. Ei mitään järkeä, vastustan koko hölmöä ideaa.
Tämä! Yhteiskunnan on lopetettava rikkaille tämä joka kuukautisen sijoitusrahan antaminen. Se puolue, joka uskaltaa lähteä tätä asiaa ajamaan, saa ääneni.
Ei sellaista puoluetta ole, ja jos olisikin, niin kyseistä vaalilupausta ei ikinä pidettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla perheitä on ensi talvena tiukkaa, ei pelkästään toimeentulotuen saajilla. Toimeentulotukilaisia ei voi auttaa mitenkään, koska sitä lakia ei saa rukattua tarpeeksi nopeasti. Pitääkö siis olla auttamatta kaikkia muitakin?
Myös meillä yksin asuvilla nousee sähköt, ruoka jne. Olen aivan s****nan kyllästynyt olemaan maksumiehenä KAIKILLE muille.
Sano nyt vielä, ettei lapsiperheet tarvitse kotiapua, kun ei sinuakaan kukaan kotitöissä auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen lapsilisä on vain 94 euroa(?) Tästäkö te keskustelette, kuka sen 94 euroa saa. Uskomatonta.
-ulkosuomalainenKyllä. Koska jonkun saamapuolella olijan elämä nyrjähti raiteiltaan kun joku toinen lapsen tehnyt maksaa satoja euroja veroja ja saa 94e.
Paremminkin tuhansia euroja... Esim minulla menee suoriin veroihin kuukausittain tuhansia, ei satoja, euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Yhteiskunnan on lopetettava rikkaille tämä joka kuukautisen sijoitusrahan antaminen. Se puolue, joka uskaltaa lähteä tätä asiaa ajamaan, saa ääneni.
Miks tällaiset taulapäät saat äänestää?
Tänä vuonna on syydetty ulkomaille 17 miljardia ja tää yks äänestää sen perusteella että annetaan lapsiperheille 1 miljoona ja siitä osa ei tarvi sitä. Ei helv
Meitä keskiluokkaisia sorretaan nyt jo terveydenhuollossakin. Itsellenikin mm. neuvola ehdotteli raskausaikana yksityislääkäriä, kun halusi säästää neuvolalääkärit köyhille. Ei tämä maa näin voi toimia, että enemmistö kansasta jää palveluitta yhteiskunnassa, jonka se kuitenkin rahoittaa. Toisen luokan kansalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kateus, tuo vasemmiston loputon polttoaine.
Taas se nähtiin.
Kateutta toivoa, että nekin miljoonat käytettäisiin mieluummin vaikka märissä vaipoissa lojuvien vanhusten olojen parantamiseen tai vastaavasti otettaisiin sen verran vähemmän velkaa? Niinpä tietysti. Äly hoi taas.
Kun palkat jää selvästi inflaatiosta jälkeen, se tuntuu eniten juuri niiden keski- ja hyvätuloisten ostovoimassa. Ja juuri tätä inflaatiota oli tarkoitus kompensoida. Mihin toimeentulotukiperheet tätä inflaatiokorvausta edes tarvitsee, kun tuet on indeksiin sidottuja ja Kela maksaa sähkölaskun? Palkansaajillahan se kusisin tilanne on, kun nousevat kulut pitää maksaa itse palkasta joka ei nouse indeksien mukana.
Vierailija kirjoitti:
Kun palkat jää selvästi inflaatiosta jälkeen, se tuntuu eniten juuri niiden keski- ja hyvätuloisten ostovoimassa. Ja juuri tätä inflaatiota oli tarkoitus kompensoida. Mihin toimeentulotukiperheet tätä inflaatiokorvausta edes tarvitsee, kun tuet on indeksiin sidottuja ja Kela maksaa sähkölaskun? Palkansaajillahan se kusisin tilanne on, kun nousevat kulut pitää maksaa itse palkasta joka ei nouse indeksien mukana.
Ja jostain pitäisi repiä motivaatio tässä tilanteessa herätä aamuisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen varmaan tällainen kadehdittu suurituloinen, palkka 6000 euroa kuukaudessa. Mutta verojen jälkeen käteen jääkin vain 3300 euroa. Ymmärrän, että tämä on silti enemmän kuin mitä moni saa, mutta nostan silti esiin, että veroprogressio ihan oikeasti jo nyt leikkaa valtaisan määrän tuloista. Sain 10 vuotta sitten palkkaa 3700 euroa, mutta minulla jäi käteen silti vain joitain satoja euroja vähemmän kuin nyt. Työni on stressaavaa ja vastuu tuosta 10 vuoden takaisesta on kasvanut merkittävästi. Nyt minulla on lisäksi kolme lasta, joista maksan korkeinta mahdollista päivähoitomaksua ja toki ruokaan ja vaatteisiinkin menee lapsiperheessä enemmän rahaa.
En siis koe eläväni mitenkään leveästi tai olevani jonkun lisäkurituksen tarpeessa. Suomessa on hyvin harvoja oikeasti rikkaita.
Progressiokäyrä on liian jyrkkä ja nousu alkaa liian matalalta. Mm. juuri sinä olet hyvä esimerkki siitä. On meillä silti paljon sinuakin enemmän tienaavia ja varakkaitakin, vaikka muuta aina väitetään ja on vain oikein ja kohtuullista, että heitä verotetaan vähän kireämmin.
Heitä verotetaan jo varsin kireästi. Yli 92 000 euron vuosituloista menee aina yli 50% marginaalivero, joka on minusta täysin kohtuuton. Minkäänlaisista (lisä)tuloista ei pidä koskaan mennä yli puolet veroa.
-eri
Tuosta juuri puhuinkin. En kirjoittanut mitään tulotasoa tai prosentteja enkä todellakaan tarkoittanut esim. tuota mitä sinä kirjoitit. Turhan kireältä kuulostaa ja käytin itse sanaa _hieman_ kireämmin.
Joo en varsinaisesti väittänytkään niin, tosin hieman epäselväksi minulle oli kyllä jäänyt tarkoittiko "hieman kireämmin" verrattuna nykyiseen verotukseen vai verrattuna vähemmän tienaaviin. Mutta hyvä että selvensit.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset voisivat laittaa sen hyväntekeväisyyteen.
Työnvieroksujat voisivat mennä töihin ja osallistua siten hyvinvoinnin luomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä kuuluu kaikille! Keskituloinen käy töissä ja sekin aiheuttaa kuluja.
Jos on 2 lasta päiväkodissa täyttä päivää, menee 550 e kk ja 1 ip-kerhossa 110 e kk. Toinen menee autolla töihin ja toinen julkisilla. Auto, koska muuten ei ehdi lapsia hakemaan päiväkodista. Työaikoja ei voi muuttaa. Polttoaine maksaa ja sanoin liput julkiseen liikenteeseen. Näihin meneekin 1000 e kuussa! Ilman että huomioidaan autosta muuta kuin polttoaine. Se autokin pitää maksaa! Voidaan siihen laskea 500 - 600 e kk. Siis pitää tienata bruttona 2000 e kk että voi käydä töissä ja saada lapset hoitoon työpäivän aikana, joka vie helposti 10 tuntia matkoineen. Kyllä nyt kannattaa tosiaan kadehtia työssä käyvien lapsilisiä. Vielä kun joku ehdottaa et kävele töihin päiväkodin aukioloajan ja oman työajan puitteissa, hanki työpaikka 500 m säteeltä kotoa, osta edullinen asunto pk-seudulta ja lyhennä työpäivää ettå saa pienemmällä palkalla maksaa tämän kaiken...Keskituloiset puhuu paskaa. Täällä luetellaan kovasti miten paljon tulee palkkaa ja miten pelkät lasten päivähoitomaksut ja verot muka imaisee jo puolet tai ylikin palkasta. Ei pidä paikkaansa. Suomessa on subjektiivinen ilmainen päivähoito.
EI ole. Bruttona noin 7000 € (eli 3500 per aikuinen) tienaava pariskunta maksaa päivähoitomaksuja 288 €/lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks tällaiset taulapäät saat äänestää?
Tänä vuonna on syydetty ulkomaille 17 miljardia ja tää yks äänestää sen perusteella että annetaan lapsiperheille 1 miljoona ja siitä osa ei tarvi sitä. Ei helv
Tämä on aidosti ongelma, että miljoona ei ikinä ole muka raha eikä mikään. Oli kohde mikä tahansa, ja niitähän toden totta riittää, on hokema ikuinen sama, että se on vain miljoona, ei muka mitään väliä. Miksi tällaiset taulapäät eivät tajua, että niistä ne miljardit sitten kertyvät. Katsokaa vaikka niin tätä se on aina ja joka sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kuitenkin vähemmän suita ruokittavana samasta palkasta, todennäköisesti pienempi asunto jossa pienemmät lämmityskulut ja sähkölasku ja mahdollisuus pitää pienempää ja vähemmän kuluttavaa autoa, joten kyllä nämä hinnankorotukset tuntuvat sinun kukkarossasi vähemmän.
Minä myös maksan kaiken yksin. Perheessä usein on 2 aikuista ja lapsilisää tulee lukumäärän mukaan. Lämmityskulut, vakuutukset jne. on saman hintaisia siitä riippumatta kuinka moni käyttää. Mun saunavuoro taloyhtiössä maksaa 12 €/kk eli aivan saman verran kuin naapurissa asuvan nelihenkisen perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jostain pitäisi repiä motivaatio tässä tilanteessa herätä aamuisin töihin.
Sama täällä, kyllä alkaa motivaatio olla hakusessa. Saamapuolen ihmiset vielä täällä ivaillen huutelee, että myypä kotisi ja autosi jos tekee tiukkaa, ei meitä kiinnosta. Koskapa me keskiluokkaiset palkansaajat voitaisiin todeta takaisin, ettei meitäkään enää kiinnosta maksaa teille jos asenne on tuo että mikään ei riitä ja maksajille vielä v*ttuillaan päälle.