Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhä ostaa minitomaatteja valittaessaan, ettei rahat riitä hedelmiin ja vihanneksiin?

Vierailija
06.08.2022 |

Ylen artikkeli alkaa videolla, jolla köyhä käy kaupassa. Ensin toteaa, että hedelmät ja vihannekset on niin kalliita ettei niihin ole varaa, ja heti sen jälkeen laittaa rasiallisen minitomaatteja ostoskoriinsa riemuissaan siitä, että ne maksaa tarjouksessa vain euron: https://yle.fi/uutiset/3-12562537

Kyseisten minitomaattien kilohinta on 3,96 €/kg, joten vaikea kuvitella, ettei kaupasta löytyisi monia halvempia vaihtoehtoja: kaalia, porkkanoita, appelsiineja, banaaneja, omenoita, tavallisia tomaatteja, kurkkua ym.

Videolla sama köyhä laittaa myös 2 euron juustopaketin halpana ostoskoriinsa, vaikka kyse on pienestä paketista, jonka kilohinta on reilusti yli kympin. Eikä se oikein tunnut ymmärtävän sitäkään, ettei -30% punalappualennus tee kalliista ruuasta halpaa.

Jokaisella on tietysti oikeus käyttää rahojaan miten tahtoo, ja on parempi jos köyhä herkuttelee jollain terveellisellä kuin sipseillä ja suklaalla. Mutta onko silloin varaa valittaa, että rahat ei riitä kasviksiin, jos kyse on selvästi omista valinnoista?

Kommentit (206)

Vierailija
141/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilohinta. 

Se on se, mitä monet eivät kertakaikkiaan tajua. Lidl esim. mainostaa tyyliin nyt on halpaa- sen ja sen verran paketti. Kilohinta voi kuitenkin olla törkeä. Sama ns. punalaputetut tuotteet. Jos joku broileritikkari on alunperin 18.90 kilo, niin ei -30 prossan punalaputus tee siitä edullista.

Meillä painotettiin kotona aina tota kilohintaa. Ei voinut ostaa suklaapatukoita, koska levyssä pienempi kilohinta.

Mutta kun se suklaa tuli syötyä kaapista loppuun, oli se sitten 0,6snt patukka tai 2e suklaalevy.

Lopulta olin ylipainoinen nuori aikuinen. Sitten tajusin että ok ostaa patukoita ja laihdutin.

Parempi ostaa mitä tarvitsee, mikäli tuote ei säily.

Voi ziisus. Kukaan ei tarvitse suklaata kotiinsa missään muodossa eikä varsinkaan siinä vaiheessa kun rahat on tiukassa.

Eikä sitä tarvitse silloinkaan jos minkäänlaista kohtuutta ei omassa tekemisessä ole eikä itsekuria löydy. Kun päättää kerrasta, ettei kotiin kanna suklaata vaikka se olisi ilmaista niin silloin riittää tasan yksi päätös eikä itseään tarvitse kiusata asialla alvariinsa. Sekin jo helpottaa kun kaupassa päättää, että suklaata (tai ylipäätään mitään joutavaa mässytettävää) en osta niin silloin ne ei kummittele kotona kaapissa eikä itsekurin puuttuminenkaan haittaa kun ei ole sitä mussutettavaa.

Nii tai sitte ostaa sen patukan? Mitä sä riehut?

Vierailija
142/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut toivoa etten työllistykään ikinä ainakaan Suomeen. En kestäisi työ"kavereina"köyhiä kaiket päivät kadehtivia ja haukkuvia mulqeroita hetkeäkään. Ja olen ollut sen verran töissä, että tiedän miten kahvihuoneissa leuhotetaan miten itse ei "voitaisi" olla päivääkään työttöminä, kun ollaan niin ahkeraa ja hyvää ihmistä olevinaan, haha...

Ja jos näihinkin joku sairaus vaikka iskisi itseensä kerrankin, niin jännästi kyllä "voitaisi"sitten tuillakin loisia ihan itse. Puhumattakaan miten töissänne loisitte lounas- liikunta- ulttuuri- auto- puhelin ym. etuinenne ja osaa vaan juoruaa ja kiusaa ja kyttää muita työpäivänsä lähinnä.

Kyllä ne tuet maistuisi tarpeen tullen varsin hyvin näillekin ahkeraliisoille, nähty on ja valittaisivat koko ajan miten niillä ei pysty maksamaan edes perustarpeitaan, näin kävi Coronankin aikan, kun "ahkerat" "oman onnensa seppä"- yrittäjät kitisivät koko ajan tukien pienuudesta ja kaikesta miten kurjaa on köyhänä. No, toivotaan, että ydinsota tms. korjaa kohta kaikki (ikävät) ihmiset päältä maan:)

Mitä sä sekoilet? Kuule noi työssä käyvät maksavat ne kotona lojuvien elämiskustannukset joten toki heillä on oikeus arvostella. Ja mitä tulee sairastumiseen niin työssäkäyvät myös rahoittavat itse nuo etuudet joita nauttivat sairastaessaan. Lounasedut yms. eivät ole mitään loisimista vaan työnantajan puolelta tuleva osoitus siitä että työntekijän TYÖpanosta arvostetaan.

Sinä elät meidän työssäkäyvien selkänahasta joten olepas vaan ihan hiljaa siellä.

Eli kun sinäkin jäät työttömäksi niin kaikki tekemäsi "yhteinen hyvä" katoaa naps vaan pois ja muutut samantien työssäkäyvien selkänahkaa ryövääväksi laiskamadoksi, joka ei ikinä ole tuonut tai tuottanut yhteiskuntaan mitään hyvää?

Suurin osa työttömistä on maksanut veroja töissä käydessään ihan kuten sinäkin ja pitäneet yhteiskunnan rattaita pyörimässä. Ihan taatusti silloin on oikeutettu myös tukeen yhteiskunnan puolelta siinä vaiheessa kun työpaikka menee alta eikä uutta löydy samantien.

Ja jos ei ole, niin miksi sitten maksaa veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja ym?

Työtön maksaa ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta 21-25 € veroa, koska siihen ei tule mitään palkansaajan vähennyksiä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut toivoa etten työllistykään ikinä ainakaan Suomeen. En kestäisi työ"kavereina"köyhiä kaiket päivät kadehtivia ja haukkuvia mulqeroita hetkeäkään. Ja olen ollut sen verran töissä, että tiedän miten kahvihuoneissa leuhotetaan miten itse ei "voitaisi" olla päivääkään työttöminä, kun ollaan niin ahkeraa ja hyvää ihmistä olevinaan, haha...

Ja jos näihinkin joku sairaus vaikka iskisi itseensä kerrankin, niin jännästi kyllä "voitaisi"sitten tuillakin loisia ihan itse. Puhumattakaan miten töissänne loisitte lounas- liikunta- ulttuuri- auto- puhelin ym. etuinenne ja osaa vaan juoruaa ja kiusaa ja kyttää muita työpäivänsä lähinnä.

Kyllä ne tuet maistuisi tarpeen tullen varsin hyvin näillekin ahkeraliisoille, nähty on ja valittaisivat koko ajan miten niillä ei pysty maksamaan edes perustarpeitaan, näin kävi Coronankin aikan, kun "ahkerat" "oman onnensa seppä"- yrittäjät kitisivät koko ajan tukien pienuudesta ja kaikesta miten kurjaa on köyhänä. No, toivotaan, että ydinsota tms. korjaa kohta kaikki (ikävät) ihmiset päältä maan:)

Mitä sä sekoilet? Kuule noi työssä käyvät maksavat ne kotona lojuvien elämiskustannukset joten toki heillä on oikeus arvostella. Ja mitä tulee sairastumiseen niin työssäkäyvät myös rahoittavat itse nuo etuudet joita nauttivat sairastaessaan. Lounasedut yms. eivät ole mitään loisimista vaan työnantajan puolelta tuleva osoitus siitä että työntekijän TYÖpanosta arvostetaan.

Sinä elät meidän työssäkäyvien selkänahasta joten olepas vaan ihan hiljaa siellä.

Eli kun sinäkin jäät työttömäksi niin kaikki tekemäsi "yhteinen hyvä" katoaa naps vaan pois ja muutut samantien työssäkäyvien selkänahkaa ryövääväksi laiskamadoksi, joka ei ikinä ole tuonut tai tuottanut yhteiskuntaan mitään hyvää?

Suurin osa työttömistä on maksanut veroja töissä käydessään ihan kuten sinäkin ja pitäneet yhteiskunnan rattaita pyörimässä. Ihan taatusti silloin on oikeutettu myös tukeen yhteiskunnan puolelta siinä vaiheessa kun työpaikka menee alta eikä uutta löydy samantien.

Ja jos ei ole, niin miksi sitten maksaa veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja ym?

Työtön maksaa ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta 21-25 € veroa, koska siihen ei tule mitään palkansaajan vähennyksiä.  

Korjaus:  21-25 %

Vierailija
144/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki tällä toimittaja Emilia Korpelalla on lavastaa juttuunsa retki kalliiseen kauppaan, kun on tarkoitus kertoa vähävaraisen viikkobudjetista ja sen kanssa selviämisestä? Pyytääkö Antti Kuronenkin Ukrainasta raportoidessaan paikallisia hetkeksi pötkölleen maahan, jotta me nähdään millaista se on arki sodan keskellä? Ihan kevyttä feikkiä. Olisi nyt kuvannut vaikka sitä suunnitellun keiton keittämistä samalla, kun työtön kertoilee tarkasta rahankäytöstään. Nythän tästä jäi käteen katsojalle, että yhtään ei tukien varassa elävät tsekkaile kilohintoja ja napatataan mitä sattuu ostoksia. Kuitenkin tämäkin henkilö kertoo ostavansa pakkaseen isompia eriä.

Vierailija
145/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö köyhien ostaa vain köyhien tuotteita?

Vierailija
146/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tehkö mitään kauppalistaa ja ostako kerralla, mitä siinä listassa lukee. Menkää kauppaan, kun ja jos on jotain tarjouksessa. Loput tuotteet punalaputettuina. Mitään ylimääräistä ei saa ostaa. Ryhtiä hyvät ihmiset. 

Vierailija
147/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs kai ostaa joo isoja ja sit varmaan kypsyttää hyvin että maistuisivatkin joltain.

Vierailija
148/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttöystävä on prismassa töissä. Se soittaa kun tomaatit on halpoja ja muu ruoka niin menen heti ostamaan. Eilen oli tomaatit 1.39 kilo, vesimeloni oli 1.19 kilo joten ostin kaksi palloa ja tomaatteja ostin 3 kiloo. Kurkku ollut koko kesän yli 2 euroo kilo, en ole ostanut kurkkua ollenkaan kesällä. Silti pitää miettiä mitä ruokaa tehdään koska kyllä se ruoka kallista on. Tarjouksia pitää kytätä.

Vierailija
149/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon vihanneksia ja hedelmiä saa 0,99 eurolla? Saako jotain enemmän kuin minitomaatteja tarjouksesta?

Vierailija
150/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan kirjoitti:

Minun tyttöystävä on prismassa töissä. Se soittaa kun tomaatit on halpoja ja muu ruoka niin menen heti ostamaan. Eilen oli tomaatit 1.39 kilo, vesimeloni oli 1.19 kilo joten ostin kaksi palloa ja tomaatteja ostin 3 kiloo. Kurkku ollut koko kesän yli 2 euroo kilo, en ole ostanut kurkkua ollenkaan kesällä. Silti pitää miettiä mitä ruokaa tehdään koska kyllä se ruoka kallista on. Tarjouksia pitää kytätä.

Varmaankin tyttöystävän kannattaisi ostaa tuotteet ja maksat hänelle. Eikös henkilökunta alennus ole 20% kieppeillä ruokatarvikkeista?

Vierailija
151/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon vaan kirjoitti:

Varmaankin tyttöystävän kannattaisi ostaa tuotteet ja maksat hänelle. Eikös henkilökunta alennus ole 20% kieppeillä ruokatarvikkeista?

Hah, se on huikeat kolme prosenttia.

Vierailija
152/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö köyhien ostaa vain köyhien tuotteita?

Näköjään ja vielä ei saisi ottaa ruokakasseja joissa on halvinta limukkaa tai ilmaisia kahvinäytteitä kauppakeskuksesta.

Vierailija
153/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon vihanneksia ja hedelmiä saa 0,99 eurolla? Saako jotain enemmän kuin minitomaatteja tarjouksesta?

Banaaneja ja omenoita ainakin saa alle eurolla kilon.

Vierailija
154/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän jäänyt leskeksi? Saa miehestään sitten leskeneläkettä, jota tässä.ylen artikkelissa ei mainita.Muutaman satasen kuukaudessa tekee lisää tuloihin

Vierailija
155/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Banaaneja ja omenoita ainakin saa alle eurolla kilon.

Mikä on banaanin kilohinta, kun kuoret poistetaan? Vai syöttekö te kuoretkin?

Vierailija
156/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minitomaatit ovat tosiaan sulaa hulluutta, jos on rahasta tiukkaa. Kilohinta on lähes koko ajan kaksinkertainen normaaleihin nähden.

Vierailija
157/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hän jäänyt leskeksi? Saa miehestään sitten leskeneläkettä, jota tässä.ylen artikkelissa ei mainita.Muutaman satasen kuukaudessa tekee lisää tuloihin

Mistä sinä tiedät, saako hän leskeneläkettä?

Vierailija
158/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää tehkö mitään kauppalistaa ja ostako kerralla, mitä siinä listassa lukee. Menkää kauppaan, kun ja jos on jotain tarjouksessa. Loput tuotteet punalaputettuina. Mitään ylimääräistä ei saa ostaa. Ryhtiä hyvät ihmiset. 

Mitä nämä keskusteluissa toistuvasti mainitut punalaputetut tuotteet ovat, tai mistä niitä löytää? Itse olen löytänyt vain leipiä, mutta eivät ne punalaputetut aina suinkaan ole halvimpia. Esim. Ruispalat eivät koskaan ole punalaputettuna, mutta sen sijaan punalaputettuna on jotain kalliimpaa leipää. Joskus olen löytänyt kiisseleitä tai vispipuuroa punalaputettuna, pikkujugurtteja ja jotain valmisruokia. 

Vierailija
159/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treella on kauppoja ainakin jossa tomaatit ovat kaikkien yskittävänä esillä, siinä kohtaa mistä kaikki kulkevat kauppaan sisälle ja usein homeisia tai muuten huonokuntoisia. Ei ole raikasta versiota. Siinä ei jää kun minitomaatit joidenkin vaihtoehdoksi, riippuu kaupasta hinta. 2e juusto on edullinen, koska kalliista lähikaupoista ei saa juustoa melkein edes alle 4e. Moni on voinut elää kauan pienellä rahalla ja kituu sen vuoksi.

Jos 100 g juustoa maksaa 2 euroa, se tekee 20 euroa/kg. Kun kilon palan saa alle 10 eurolla, tosin ei samaa juustoa. Itse köyhänä opiskelijana ostin kilon juustoa, ja pakastin sen sopivina palasina. Se vaan piti osata sulattaa huoneenlämpöiseksi, jotta se ei murenisi, kun sitä höylää.

Vierailija
160/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on säännöllisin väliajoin hyvin tienaavien valituksia, miten kaikesta pitää säästää ja mihinkään kivaan ei ole varaa. Alankin jatkossa kysyä, ettei he vaan osta tarjouksesta kirsikkatomaatteja tai juustosiivuja päiväystarjouksena. Lupaan myös paheksua moista käytöstä ja moittia heitä tuhlaamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi