Miksi köyhä ostaa minitomaatteja valittaessaan, ettei rahat riitä hedelmiin ja vihanneksiin?
Ylen artikkeli alkaa videolla, jolla köyhä käy kaupassa. Ensin toteaa, että hedelmät ja vihannekset on niin kalliita ettei niihin ole varaa, ja heti sen jälkeen laittaa rasiallisen minitomaatteja ostoskoriinsa riemuissaan siitä, että ne maksaa tarjouksessa vain euron: https://yle.fi/uutiset/3-12562537
Kyseisten minitomaattien kilohinta on 3,96 €/kg, joten vaikea kuvitella, ettei kaupasta löytyisi monia halvempia vaihtoehtoja: kaalia, porkkanoita, appelsiineja, banaaneja, omenoita, tavallisia tomaatteja, kurkkua ym.
Videolla sama köyhä laittaa myös 2 euron juustopaketin halpana ostoskoriinsa, vaikka kyse on pienestä paketista, jonka kilohinta on reilusti yli kympin. Eikä se oikein tunnut ymmärtävän sitäkään, ettei -30% punalappualennus tee kalliista ruuasta halpaa.
Jokaisella on tietysti oikeus käyttää rahojaan miten tahtoo, ja on parempi jos köyhä herkuttelee jollain terveellisellä kuin sipseillä ja suklaalla. Mutta onko silloin varaa valittaa, että rahat ei riitä kasviksiin, jos kyse on selvästi omista valinnoista?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää tehkö mitään kauppalistaa ja ostako kerralla, mitä siinä listassa lukee. Menkää kauppaan, kun ja jos on jotain tarjouksessa. Loput tuotteet punalaputettuina. Mitään ylimääräistä ei saa ostaa. Ryhtiä hyvät ihmiset.
Mitä nämä keskusteluissa toistuvasti mainitut punalaputetut tuotteet ovat, tai mistä niitä löytää? Itse olen löytänyt vain leipiä, mutta eivät ne punalaputetut aina suinkaan ole halvimpia. Esim. Ruispalat eivät koskaan ole punalaputettuna, mutta sen sijaan punalaputettuna on jotain kalliimpaa leipää. Joskus olen löytänyt kiisseleitä tai vispipuuroa punalaputettuna, pikkujugurtteja ja jotain valmisruokia.
Lidlistä ainakin löytyy punalaputettuna paljon ruokia. Leipää ostan aina pakastimeen punalaputettuna, kanasuikaleita, eineskanapullia, kanajauhelihaa. Joskus voi olla jauhelihaakin. Tokmannilla on usein leipää ja kuivatuotteita -50% hinnalla. S-marketissa on eilisen tähdet-nimellä halpoja pilaantumassa olevia kasviksia. Niistä saa halvalla päivän vihannekset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei köyhällä ole varaa ostaa hedelmiä"
kävin juuri kaupassa ja siellä kilo omenoita maksoi 0,98 euroa.
Minusta tuo jutun kommentti kuulosti siltä, että noin piti sanoa toimittajan vuoksi. Varmasti tuokin haastateltu joskus voi ostaa hedelmiä ja vihanneksi, mutta luultavasti tuosta tuoteryhmästä karsitaan ensimmäisenä, kun pitää nipistää ruokamenoista. Ja sen vuoksi tuntuu, että niihin ei riitä rahat. Tai sitten, että niitä voi ostaa vain vähän. Ei esim. voi syödä paria hedelmää ja joka aterialla salaattia ja/tai keitettyjä vihanneksa, vaan hedelmien ja vihannestan osuus ruokavaliosta jää pieneksi.
Luulisi että ekana karsitaan kanatikkareista, Dumle-kauramaitojuomasta, Starbucks-annoajääkahvista ja greippivirvoitusjuomasta. En itsekään tuhlaa tuollaisiin työssäkäyvänä keskituloisena.
Pari tuntia sitten tein sattumalta itse viikko-ostokset (32 euroa) ja sillä sai kaksi kiloa kasvispainotteista kotiruokaa. Kärryssä oli tällä kertaa esim. herkkisieniä, pastaa, mozzarellaa, kurkku, kreikkalaista jogurttia 0%, leipää, fetaa ja juustoraastetta. Ja jopa muutama luksustuote eli -30% taatelit ja pinjansiemenet. Liha, leivänpäälliset ja herkut ovat kyllä ensimmäinen mistä itse karsin, eikä suinkaan vihannekset, jotka ovat kilohinnaltaan alimmat ja isoin osa ruokieni tilavuudesta. Tulee paljon halvemmaksi (ja maukkaammaksi) tehdä esim. pastavuoka munakoisosta ja kesäkurpitsasta, kuin 500gr jauhelihasta ja juustosta. Vielä kalliimmaksi tulisi syödä jotain irtotuote-kanatikkareita, irrallista kasvislisäkettä ja pastaa.
Taloudellisen kokkailun voi oppia kuka vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei köyhällä ole varaa ostaa hedelmiä"
kävin juuri kaupassa ja siellä kilo omenoita maksoi 0,98 euroa.
Minusta tuo jutun kommentti kuulosti siltä, että noin piti sanoa toimittajan vuoksi. Varmasti tuokin haastateltu joskus voi ostaa hedelmiä ja vihanneksi, mutta luultavasti tuosta tuoteryhmästä karsitaan ensimmäisenä, kun pitää nipistää ruokamenoista. Ja sen vuoksi tuntuu, että niihin ei riitä rahat. Tai sitten, että niitä voi ostaa vain vähän. Ei esim. voi syödä paria hedelmää ja joka aterialla salaattia ja/tai keitettyjä vihanneksa, vaan hedelmien ja vihannestan osuus ruokavaliosta jää pieneksi.
Luulisi että ekana karsitaan kanatikkareista, Dumle-kauramaitojuomasta, Starbucks-annoajääkahvista ja greippivirvoitusjuomasta. En itsekään tuhlaa tuollaisiin työssäkäyvänä keskituloisena.
Pari tuntia sitten tein sattumalta itse viikko-ostokset (32 euroa) ja sillä sai kaksi kiloa kasvispainotteista kotiruokaa. Kärryssä oli tällä kertaa esim. herkkisieniä, pastaa, mozzarellaa, kurkku, kreikkalaista jogurttia 0%, leipää, fetaa ja juustoraastetta. Ja jopa muutama luksustuote eli -30% taatelit ja pinjansiemenet. Liha, leivänpäälliset ja herkut ovat kyllä ensimmäinen mistä itse karsin, eikä suinkaan vihannekset, jotka ovat kilohinnaltaan alimmat ja isoin osa ruokieni tilavuudesta. Tulee paljon halvemmaksi (ja maukkaammaksi) tehdä esim. pastavuoka munakoisosta ja kesäkurpitsasta, kuin 500gr jauhelihasta ja juustosta. Vielä kalliimmaksi tulisi syödä jotain irtotuote-kanatikkareita, irrallista kasvislisäkettä ja pastaa.
Taloudellisen kokkailun voi oppia kuka vain.
siis kaksi kassillista*
On ihan tunnettu juttu että köyhät ostavat pienempiä ja yksikkömäärältään kalliimpia tuotteita koska heillä ei ole välttämättä kerralla niin paljon rahaa käytettävissään että voisivat ostaa säästökokoja jotka maksavat enemmän vaikka yksikköhinta onkin pienempi. Olen ollut köyhä ja muistan vieläkin millaista palapeliä ja säätämistä se ruoan ja muiden kodin tarvikkeiden hankkiminen oli. Käy ihan osa-aikaisesta työstä.
Tuohon tietysti auttaisi jos voisi jakaa tietyt ostokset toisen vähävaraisen kanssa ja ostaisi ne isot paketit puoliksi. Kaikilla ei vaan ole sitä köyhää tuttavaa joka asuu tarpeeksi lähellä ja haluaa kaupasta vaikka niitä samoja juustoja ja tomaatteja tai omenoita niissä isoissa erissä.
Vierailija kirjoitti:
On ihan tunnettu juttu että köyhät ostavat pienempiä ja yksikkömäärältään kalliimpia tuotteita koska heillä ei ole välttämättä kerralla niin paljon rahaa käytettävissään että voisivat ostaa säästökokoja jotka maksavat enemmän vaikka yksikköhinta onkin pienempi. Olen ollut köyhä ja muistan vieläkin millaista palapeliä ja säätämistä se ruoan ja muiden kodin tarvikkeiden hankkiminen oli. Käy ihan osa-aikaisesta työstä.
Tuohon tietysti auttaisi jos voisi jakaa tietyt ostokset toisen vähävaraisen kanssa ja ostaisi ne isot paketit puoliksi. Kaikilla ei vaan ole sitä köyhää tuttavaa joka asuu tarpeeksi lähellä ja haluaa kaupasta vaikka niitä samoja juustoja ja tomaatteja tai omenoita niissä isoissa erissä.
Mitä ihmeen isossa erässä olevia tomaatteja ja omenoita? Ne 1,99 /kg tomaatit ja 0,99/kg omenat saa ostaa vaikka yksittäin.
Sinällään ei aina kannata ostaa isoa pakettia, vaikka kilohinta on edullisempi - esim jos välttåmättä haluaa jtn karkkia, kannattaa ostaa se 99snt Mix eikä samaa tuotetta sitä 2,99 megapussia (koska ne tulee syötyä lähes yhtä nopeasti).
Minun äitini muuten kyllä ostaa sen edullisemman ison juustopaketin tarjouksesta, pakastaa niitä siivuja (kun ovat jäätyneet, voi laittaa yhteen pussiin) ja ottaa joka ilta seuraavan aamun siivut sulamaan. Sama leikkeleen kanssa. Kun eivät ole siellä pakkasessa kuin pari viikkoa niin pysyvät hyvinä kyllä.
Miksei hän ostanut mitään Pirkka-tuotteita?