Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhä ostaa minitomaatteja valittaessaan, ettei rahat riitä hedelmiin ja vihanneksiin?

Vierailija
06.08.2022 |

Ylen artikkeli alkaa videolla, jolla köyhä käy kaupassa. Ensin toteaa, että hedelmät ja vihannekset on niin kalliita ettei niihin ole varaa, ja heti sen jälkeen laittaa rasiallisen minitomaatteja ostoskoriinsa riemuissaan siitä, että ne maksaa tarjouksessa vain euron: https://yle.fi/uutiset/3-12562537

Kyseisten minitomaattien kilohinta on 3,96 €/kg, joten vaikea kuvitella, ettei kaupasta löytyisi monia halvempia vaihtoehtoja: kaalia, porkkanoita, appelsiineja, banaaneja, omenoita, tavallisia tomaatteja, kurkkua ym.

Videolla sama köyhä laittaa myös 2 euron juustopaketin halpana ostoskoriinsa, vaikka kyse on pienestä paketista, jonka kilohinta on reilusti yli kympin. Eikä se oikein tunnut ymmärtävän sitäkään, ettei -30% punalappualennus tee kalliista ruuasta halpaa.

Jokaisella on tietysti oikeus käyttää rahojaan miten tahtoo, ja on parempi jos köyhä herkuttelee jollain terveellisellä kuin sipseillä ja suklaalla. Mutta onko silloin varaa valittaa, että rahat ei riitä kasviksiin, jos kyse on selvästi omista valinnoista?

Kommentit (206)

Vierailija
101/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pienipalkkainen enkä kyllä voi ostaa kaupasta ihan mitä mieli tekee. Useasti tulee tyrkättyä tuote takaisin hyllyyn sen kalleuden vuoksi. Esim. kaiken maailman erikoisaamiaismehut jäävät ostamatta myös.

Aivan älytöntähän minunkin on töissä käydä. Sen verran pitkäaikaissairauksia on kertynyt, että eläisin paremmin toimeentulotuella, Kela kun maksaisi reseptilääkkeet sekä sairauden vuoksi kerran vuodessa uusittavat linssit silmälaseihin. Niitäkään en ole vuosiin kyennyt Suomesta ostamaan. Onneksi toimittavat Aasiasta pilkkahintaan kotiovelle. Säästö on satoja euroja vuodessa. Olen kuitenkin todella onnellinen työpaikastani! Se pitää elämässä kiinni.

Vierailija
102/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vuokra on 613€. Kaksio espoossa. En pysty säästämään. Kaikki menee elämiseen. En matkusta ja en käy missään. Ostan vaatteet käytettynä. Mulle sopivia käytettyjä vaatteita on vaikea löytää. Mutta hyvä kun on katto pään päällä ja on ruokaa.

Ja Espoo on Suomen ainoa paikka missä kykenet elämään? Oma valinta elää Suomen lähes kalleimmassa kaupungissa.

613 kaksiosta on halvempaa luokkaa espoossa (tai helsingissä). Omani on yli 700 eikä sekään ole täälläpäin kallis kun vaihtaessa saisi varautua vähintään satasen, pari nousuun.

Jotkut haluaa asua alle tunnin matkan päässä työpaikalta. 

Kyllä, maalla asuvat eivät ymmärrä tuota.

Mulla ei ole autoa. Pk-seudulla on parempi mahdollisuus työllistyä. Olen syntynyt ja asunut koko ikäni täällä. Mun lapsi, sisko ja vanhemmat asuvat täällä. Muuta perhettä(sukua) mulla ei ole. Kaverit asuvat täällä. Toisen ammatin opiskelu loppui viime keväänä. Sitä ennen tein töitä melkein 30v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenties meni tuohon kalliiseen pikkukauppaan ihan vaan toimittajan pyynnöstä?

Toimittajalta oli tällaiset terveiset tuolla Ylen kommenteissa:

Emilia Korpela kirjoitti:

Hei ja kiitos kommentistasi. Pienenä huomiona sanon jutun tehneenä toimittajana, että me veimme Jaanan tuohon lähikauppaan. Hän itsekin totesi, että toisessa on hieman halvempaa. Mutta koska olimme jo sopineet kaupan kanssa käynnistämme, teimme ostokset hinnoista huolimatta.

Terveisin Emilia Korpela / Yle

Niin, elikkä tuo Jaana oli vieraassa kaupassa ostamassa vieraita tuotteita näytösluontoisesti. Ei kerro mitään hänen normaaleista ostoksista ja ostostottumuksista.

Vierailija
104/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia köyhät on köyhiä, koska he eivät osaa funtsata mikä tulisi edullisemmaksi ja miten paljon säästää tekemällä itse esim. ruokaa.

Minä olen pienituloinen, mutta en köyhä, koska osaan käyttää rahani järkevästi, ja viitsin nähdä myös vähän vaivaa.

Vierailija
105/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut toivoa etten työllistykään ikinä ainakaan Suomeen. En kestäisi työ"kavereina"köyhiä kaiket päivät kadehtivia ja haukkuvia mulqeroita hetkeäkään. Ja olen ollut sen verran töissä, että tiedän miten kahvihuoneissa leuhotetaan miten itse ei "voitaisi" olla päivääkään työttöminä, kun ollaan niin ahkeraa ja hyvää ihmistä olevinaan, haha...

Ja jos näihinkin joku sairaus vaikka iskisi itseensä kerrankin, niin jännästi kyllä "voitaisi"sitten tuillakin loisia ihan itse. Puhumattakaan miten töissänne loisitte lounas- liikunta- ulttuuri- auto- puhelin ym. etuinenne ja osaa vaan juoruaa ja kiusaa ja kyttää muita työpäivänsä lähinnä.

Kyllä ne tuet maistuisi tarpeen tullen varsin hyvin näillekin ahkeraliisoille, nähty on ja valittaisivat koko ajan miten niillä ei pysty maksamaan edes perustarpeitaan, näin kävi Coronankin aikan, kun "ahkerat" "oman onnensa seppä"- yrittäjät kitisivät koko ajan tukien pienuudesta ja kaikesta miten kurjaa on köyhänä. No, toivotaan, että ydinsota tms. korjaa kohta kaikki (ikävät) ihmiset päältä maan:)

Vierailija
106/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilohinnan lisäksi huomioon on otettava menekki suhteessa pakkauksen hintaan sekä käytettävissä oleva rahamäärä suhteessa ruoan monipuolisuuteen. Esimerkiksi vaikka sitä juustoa ei ole järkevää yhden ihmisen ostaa kiloa, kun ei sitä ehdi syödä, ja siihen menee euroja kuitenkin sen verran paljon, että se on sillä kertaa pois jostain muusta.

Vierailija
107/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä mutta on varaa ostaa molempia, joskus jopa merkkilaukkukin alesta.

Vierailija
108/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia köyhät on köyhiä, koska he eivät osaa funtsata mikä tulisi edullisemmaksi ja miten paljon säästää tekemällä itse esim. ruokaa.

Minä olen pienituloinen, mutta en köyhä, koska osaan käyttää rahani järkevästi, ja viitsin nähdä myös vähän vaivaa.

Miten voi haluta päteä tällaisessa asiassa?

Vierailija
109/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on just sille viikolle ruokarahaa vaikka 30€, niin ostatko kolmasosalla juustoa? Ei aina ole järkevintä ostaa kilohinnaltaan edullisinta, ainakaan näin sinkkutaloudessa.

En tietenkään osta kympin juustoa, jos koko viikon ruuat täytyy saada 30 eurolla. Syön silloin leipäni ilman juustoa tai vaihdan leivät kaurapuuroon, ellei pieni Oltermanni ole euron tarjouksessa tms.

Mikä pakko sitä juustoa on saada joka päivä, vaikkei siihen olisi varaa?

Vierailija
110/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinulle kuuluu, mitä köyhä ostaa? Tuo holhoava ajattelu on menneiltä vuosisadoilta.

Ihan sama vaikka ostaisi pelkkää viinaa ja tupakkaa, kunhan ymmärtää että kyse on omasta valinnasta jolla on seurauksensa. Turha valittaa ettei rahat riitä hedelmiin ja vihanneksiin, jos itse päättää käyttää rahansa johonkin turhaan.

Vierailija
111/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on just sille viikolle ruokarahaa vaikka 30€, niin ostatko kolmasosalla juustoa? Ei aina ole järkevintä ostaa kilohinnaltaan edullisinta, ainakaan näin sinkkutaloudessa.

En, vaan kuudesosalla. Sillä saa kilon juustoa, hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Myös sinkulle.

Vierailija
112/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle voisi joskus tehdä jutun köyhästä, joka osaa käyttää rahaa järkevästi.

Miksi Yle?

Vierailija
113/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä köyhillä on usein varaa tupakoida. Ja sitten ihmetellään kun rahat ei riitä (terveelliseen) ruokaan.

Olin kassalla just pakkaamassa ostoksiani kun seuraava asiakas osti kaksi lm-askia ja ne maksoi melkein 20 euroa. 

Herranen aika. 

Joskus reilu vuosikymmen sitten tuli välillä bilepoltettua ja silloin aski maksoi jonkun vitosen ja sekin oli minusta kallista vaikka se yksi aski riitti useammaksikin bileillaksi. 

Turha kyllä itkeä yhtään köyhyyttä jos menee aski tai kaksi päivässä. Ei mulla ainakaan olisi tuohon varaa.

Vierailija
114/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ostaa ulkomaalaisia minitomaatteja, koska isot ovat raakoja ja pahanmakuisia.

Vierailija
115/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne on eri lajikkeita.

Ite oon allerginen tavallisille tomaateille ja siedän raakana paremmin esim. miniluumutomaatteja.

Mitäpä se sulle kuuluu mitä kukakin ostaa. Voisitte joskus miettiä "köyhien" mielenterveyttä mielummin. On aika vaikeaa pysyä positiivisena ja elämänhaluisena jos on köyhä. Silloin ainut mahdollisuus pitää elämästä kiinni on ne pienet "piristykset" elämässä. Ulkopuolinen katsoo sormi heristäen että eikö tuo ymmärrä säästää, ymmärtämättä kuitenkaan sitä että mielenterveys on asia jota kannattaa köyhänkin varjella - se kannattaa jo ihan taloudellisesti.

Tässä puhutaan ihmisestä, joka on ollut toimeentulotuen varassa vuosikausia ja jonka mahdollisuudet päästä irti köyhyydestä on todella heikot (takana pelkkä peruskoulu ja työhistoria on mitä on). Silloin pitäisi kyllä pystyä ajattelemaan pitkäjänteisesti ja miettimään, miten saisi vähät rahansa riittämään jatkossa niin ettei rahahuolien takia tarvitsisi enää menettää yöuniaan. Ja siinä auttaa kummasti esim. kuukauden tai parin äärimmäinen kitukuuri, jonka aikana keskitytään säästämisen opetteluun ja kerätään pieni varakassa tulevaa varten. Pidemmän päälle mielenterveys kiittää enemmän siitä, jos saa säästöön edes jotain, kuin että tyydyttää hetken mielihalujaan aina kun suinkin pystyy ostamaan jotain kivaa.

Hah, huomaa ettei sulla ole asiasta kokemusta. Olen tuo jolle vastasit. Kokeileppa elää vuosia pelkällä kaurapuurolla kuunnellen muiden ihmisten elämänneuvoja ja väheksyntää. Tuu sitten kertomaan onko niillä miniluumutomaateilla väliä tossa kokonaisuudessa.

Se köyhäkin tarvitsee elämäänsä jotain pientä joskus ja jos se on muutamasta sentistä kiinni, se kannattaa.

Vierailija
116/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilohinnan lisäksi huomioon on otettava menekki suhteessa pakkauksen hintaan sekä käytettävissä oleva rahamäärä suhteessa ruoan monipuolisuuteen. Esimerkiksi vaikka sitä juustoa ei ole järkevää yhden ihmisen ostaa kiloa, kun ei sitä ehdi syödä, ja siihen menee euroja kuitenkin sen verran paljon, että se on sillä kertaa pois jostain muusta.

Älä yleistä, kyllä yksineläjäkin saa syötyä sen kilon juustoa, ei se äkkiä pilaannu.

Kummallista tässäkin ketjussa monet mainitsee, miten yksineläjän ei kannata ostaa sitä tai tätä.

Vierailija
117/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakyttäkö kirjoitti:

Pakko ostaa ulkomaalaisia minitomaatteja, koska isot ovat raakoja ja pahanmakuisia.

Ihminen pärjää ilman tomaattejakin. Tiesitkö sitä?

Vierailija
118/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä köyhillä on usein varaa tupakoida. Ja sitten ihmetellään kun rahat ei riitä (terveelliseen) ruokaan.

Olin kassalla just pakkaamassa ostoksiani kun seuraava asiakas osti kaksi lm-askia ja ne maksoi melkein 20 euroa. 

Herranen aika. 

Joskus reilu vuosikymmen sitten tuli välillä bilepoltettua ja silloin aski maksoi jonkun vitosen ja sekin oli minusta kallista vaikka se yksi aski riitti useammaksikin bileillaksi. 

Turha kyllä itkeä yhtään köyhyyttä jos menee aski tai kaksi päivässä. Ei mulla ainakaan olisi tuohon varaa.

Vähävaraiset polttavat sätkiä.

Mulla yksi aski kestää 2,5 vuorokautta.

Vierailija
119/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei monet kilohinnasta paasaavat ymmärrä.

En minä näin yksinasuvana tarvitse 1,25 kg juustopakettia, ellen satu lähiaikoina tekemään ruokia joissa juustoa tarvitsee. Ja kyllä se juusto makuaan muuttaa jopa jo muutaman viikon jälkeen, vaikka kuinka olisi hyvin suojattu jääkaapissa, joten kuukauden vanhaa juustoa ei minun leivälle tule eksymään.

Pakastimeen en ala raastamaan, koska on muutenkin vain käytössä sellainen pieni lokero jääkaapin yläosassa, minne ei paljoa mahdu. Itse jääkaappikin on pienehkö, niin ei pysty säilömään sinnekään määräänsä enempää, toisaalta hyvä niin, niin tulee tuotteet varmasti käytettyä loppuun, eikä hautaudu jonnekin koloon.

Ajattelin joskus ostaa pakastimen, mutta nyt kun tuli tämä energiakriisi, niin enpä taidakaan. Ei ole varaa ylimääräiseen sähkönkulutukseen.

Olen siis pienituloinen ja hintatietoinen, mutta joissakin tuotteissa on parasta katsoa paketin kokoa ja/tai hintaa, eikä ainoastaan kilohintaa. Ja joskus ihan maun vuoksi saatan ostaa pienen, ~6e maksavan juustopaketin, koska, noh tykkään vaihdella juustomakuja, enkä jaksa kuukaudesta toiseen syödä kiloa arkijuustoa. Juustoa menee nykyään suht vähän, niin ihan se ja sama minkä kokoiseen pakettiin uhraan sen 5-8e (jos rahatilanne sen sallii sillä hetkellä).

Vierailija
120/206 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAS TYPERÄ VIESTIKETJU..TAI SIITÄ KINAAMINEN KUN KÖYHÄ OSTI MINITOMAATTEJA...kai hänkin saa päättää mitä rahoillansa ostaa..ehkä sitten toisesta tuottesta "kiristää senttejä.....eikö oo muuta mietittävää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi