Miksi köyhä ostaa minitomaatteja valittaessaan, ettei rahat riitä hedelmiin ja vihanneksiin?
Ylen artikkeli alkaa videolla, jolla köyhä käy kaupassa. Ensin toteaa, että hedelmät ja vihannekset on niin kalliita ettei niihin ole varaa, ja heti sen jälkeen laittaa rasiallisen minitomaatteja ostoskoriinsa riemuissaan siitä, että ne maksaa tarjouksessa vain euron: https://yle.fi/uutiset/3-12562537
Kyseisten minitomaattien kilohinta on 3,96 €/kg, joten vaikea kuvitella, ettei kaupasta löytyisi monia halvempia vaihtoehtoja: kaalia, porkkanoita, appelsiineja, banaaneja, omenoita, tavallisia tomaatteja, kurkkua ym.
Videolla sama köyhä laittaa myös 2 euron juustopaketin halpana ostoskoriinsa, vaikka kyse on pienestä paketista, jonka kilohinta on reilusti yli kympin. Eikä se oikein tunnut ymmärtävän sitäkään, ettei -30% punalappualennus tee kalliista ruuasta halpaa.
Jokaisella on tietysti oikeus käyttää rahojaan miten tahtoo, ja on parempi jos köyhä herkuttelee jollain terveellisellä kuin sipseillä ja suklaalla. Mutta onko silloin varaa valittaa, että rahat ei riitä kasviksiin, jos kyse on selvästi omista valinnoista?
Kommentit (206)
Yhdeksän sivun verran huolta vähävaraisten kirsikkatomaateista. Kunpa poliitikotkin kiinnostuisivat köyhien ja vähäosaisten asioista yhtä suurella tarmolla.
Nopeasti uudelleenkoulutus kirjoitti:
Nyt pitäisi pureutua siihen, miten tilanne saadaan paranemaan. Mikä koulutus tällä henkilöllä oli? Hän on työtön - TE-toimiston sivuilla on Uudenmaan alueella pitkälti toistasataa eri työvoimakoulutusta nytkin auki. Osa on rekrykoulutuksia, eli hommiin pääsee käytännössä varmasti kun koulutus käyty eli alle vuodessa viimeistään, jopa parissa kuukaudessa. Opinnot ei maksa mitään. Onko hän hakenut näihin?
Etkö lukenut juttua? Henkilö ei ole työtön, vaan hänellähän on työpaikka - tosin osa-aikainen, mutta kuitenkin. En usko, että työkkäri edes suostuisi siihen, että luopuisi työstä (osa-aikaisestakaan) jonkun opiskelun takia.
Tämä rouvahan oli jäänyt leskeksi ja halusi jäädä asumaan asuntoon joka oli ollut yhteinen koti ties kuinka kauan ja jonka pihaa kuvaili itselleen hyvin tärkeäksi. Olisi ollut julmaa pakottaa juuri leskeksi jäänyt ihminen kaiken surun keskellä vielä muuttamaankin. Tsemppiä rouvalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä köyhät neuvovat köyhää miten kannattaa toimia että rahat riittävät. Ostokset ja pienessä kalliissa K-kaupassa asioiminen kertoo, ettei taloudenpito ole hallinnassa tuolla tulotasolla. Meikäläinen lyhentää asuntolainaa pelkästä työmarkkinatuesta joten on aika ihmeellistä ettei enemmän rahaa saava toimeentulotukiasiakas pärjää vaikka maksaa ise asumisestasn vähemmän kuin esimerkiksi minä joka en voi lykätä mitään laskujaan Kelan maksettavaksi. Itse säästin pari vuotta sitten samalla vielä 500 eur uuteen tarjousjääkaappiin jonka oikea hinta 800 eur. On ihmisiä jotka osaavat elää säästeliäästi ja osa ei osaa josta esimerkki Ylen uutisessa.
Paljonko saat työmarkkinatukea? Asutko pk-seudulla vai jossakin muualla?
Joillakin on vain se kallis kauppa lähellä.
552 eur+asumistuki 50 eur, terveysongelmat johtivat työttömyyteen. Lainanlyhennys 280 eur/kk. Ei toimeentulotukioikeutta koska ostin aikoinaan metsätilan josta saa kaikki omat polttopuut, muuten talous tietysti sakkaisi. Marjat, sienet metsästä ja leivon leivät itse leivinuunissa ja valmistan edullisia perusruokia siihen nyt muotiin tulevaan kasarityyliin plus kerran kuussa melkein kaikki ruokaostokset maakuntakeskuksen isoista kaupoista niin pärjää. En juo, polta, shoppaile turhia, syö ulkona paitsi jossain abc llä kerran vuodessa jos sitäkään ja käytyäni parissakymmenessä maassa nuorempana, totesin että olen nähnyt ihan tarpeeksi, ei ole kotimaan luonnon ja hiljaisuuden voittanutta. Kun tämä laina on ensi vuonna maksettu, aion vielä seuraavat 16 vuotta säästää yli 300 eur/kk rannalla olevaan kesämökkiin riippumatta siitä onko töitä vai ei todennäköisesti ei ole, ne eivät täällä Oulujärven pohjoispuolella turistialueiden ulkopuolella maksa kuin murto-osan etelän hinnoista. Köyhäkin pystyy vaikka täysin työttömänä säästämään vaikka mitä jos on erittäin paljon kurinalaisuutta ja pitkäjänteisyyttä suunnitella talouttaan vuosikausiksi eteenpäin. Maalla se on paljon helpompaa kun kaikkia houkutuksia on paljon vähemmän. Kun aikansa elelee askeettista elämää, huomaa miten vähällä materialla nainenkin pärjää, minulle maan omistaminen ja siellä luonnon vaaliminen on tärkeintä, saa samalla omaa rauhaa ja tilaa, en välitä mistään tavaroista paitsi hyvästä moottorisahasta ja metsäsuksista yms. tähän elämään helpotusta tuovista jutuista.
Mä olen onnistunut pahimmin tuhlaamaan silloin kun olen ostanut sellaista jonka pitäisi olla sekä halpaa että terveellistä. Jos en kerta kaikkiaan pidä jonkin ruoan tai kasviksen mausta tai halua sitä syödä niin roskiin se lopulta menee.
Niinpä nykyään mietin sitä mitä oikeasti syön ja ostan sen mukaan. Hernekeitto on vaikka halpaa, mutta jotenkin inhottavaa muuten kuin kylminä vuodenaikoina. Parsa on todella hyvää luksusta sesonkinaan, mutta jos en saa aikaan kokata sitä niin roskiin se lopulta menee.
Oikeasti typerintä tuhlausta on ostaa isoja määriä jotain joka menee kuitenkin hukkaan. Kilo banaaneja on edullinen niin kauan kuin ovat täynnä mustia täpliä ja jotain "tarttis tehrä".
Mulla on vieläkin pakastimessa minigrip-pussissa joku ikivanha viipaloitu banaani joka piti laittaa jonnekin...niin minne? En syö mitään aamumyslejä ja omenaakin korkeintaan salaatissa, en syö mitään appelsiineja tai mandariineja...peruna tulee korvista ulos, en vain halua syödä sitä missään muodossa kun se kyllästyttää.
Jos on tällainen fiilis joistain ruoka-aineista niin mitä säästöä on ostaa niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon vihanneksia ja hedelmiä saa 0,99 eurolla? Saako jotain enemmän kuin minitomaatteja tarjouksesta?
Banaaneja ja omenoita ainakin saa alle eurolla kilon.
Mikä on banaanin kilohinta, kun kuoret poistetaan? Vai syöttekö te kuoretkin?
Banaaninkuoret on terveellisiä kuitupommeja. Harva syö niitä sellaisenaan, mutta ne kannattaa hyödyntää esim. smoothieissa, joihin ne antaa kivasti makua ja rakennetta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä rouvahan oli jäänyt leskeksi ja halusi jäädä asumaan asuntoon joka oli ollut yhteinen koti ties kuinka kauan ja jonka pihaa kuvaili itselleen hyvin tärkeäksi. Olisi ollut julmaa pakottaa juuri leskeksi jäänyt ihminen kaiken surun keskellä vielä muuttamaankin. Tsemppiä rouvalle!
Siksikö sillä on oikeus elellä veronmaksajien rahoilla haluamassaan kämpässä hamaan tappiin asti?
Entä työttömäksi jäänyt, masentunut ja yksinäinen nainen, joka on töissä käydessään hankkinut itselleen 10 hevosen kokoista koiraa? Pitäisikö veronmaksajien kustantaa koirille tilava omakotitalo pihoineen päivineen, ruuat, eläinlääkärilaskut ja muut, koska olisihan se julmaa pakottaa työnsä menettänyt, masentunut ja yksinäinen nainen luopumaan rakkaista nelijalkaisista perheenjäsenistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksikö sillä on oikeus elellä veronmaksajien rahoilla haluamassaan kämpässä hamaan tappiin asti?
Entä työttömäksi jäänyt, masentunut ja yksinäinen nainen, joka on töissä käydessään hankkinut itselleen 10 hevosen kokoista koiraa? Pitäisikö veronmaksajien kustantaa koirille tilava omakotitalo pihoineen päivineen, ruuat, eläinlääkärilaskut ja muut, koska olisihan se julmaa pakottaa työnsä menettänyt, masentunut ja yksinäinen nainen luopumaan rakkaista nelijalkaisista perheenjäsenistään?
Luulen, että tuo kirjoittaja kirjoitti viestinsä ironiseen sävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen onnistunut pahimmin tuhlaamaan silloin kun olen ostanut sellaista jonka pitäisi olla sekä halpaa että terveellistä. Jos en kerta kaikkiaan pidä jonkin ruoan tai kasviksen mausta tai halua sitä syödä niin roskiin se lopulta menee.
Niinpä nykyään mietin sitä mitä oikeasti syön ja ostan sen mukaan. Hernekeitto on vaikka halpaa, mutta jotenkin inhottavaa muuten kuin kylminä vuodenaikoina. Parsa on todella hyvää luksusta sesonkinaan, mutta jos en saa aikaan kokata sitä niin roskiin se lopulta menee.
Oikeasti typerintä tuhlausta on ostaa isoja määriä jotain joka menee kuitenkin hukkaan. Kilo banaaneja on edullinen niin kauan kuin ovat täynnä mustia täpliä ja jotain "tarttis tehrä".
Mulla on vieläkin pakastimessa minigrip-pussissa joku ikivanha viipaloitu banaani joka piti laittaa jonnekin...niin minne? En syö mitään aamumyslejä ja omenaakin korkeintaan salaatissa, en syö mitään appelsiineja tai mandariineja...peruna tulee korvista ulos, en vain halua syödä sitä missään muodossa kun se kyllästyttää.
Jos on tällainen fiilis joistain ruoka-aineista niin mitä säästöä on ostaa niitä?
Oikeasti? Ei sitten tullut jo silloin ostaessa mieleen, että kun en tätä halua syödä, niin jätän ostamatta? Köyhänä opiskelijana jo tajusin, että mun ei missään nimessä kannata ostaa Saarioisten roiskeläppiä, vaikka niitä olisi saanut viidellä pennillä, kun en pystynyt niitä syömään (ilmaiseksi olisin ottanut ja vienyt naapuriin opiskelijapojille, jotka varmaan olisivat olleet iloisia ;-D)
Ihan oikeasti, jos vihaat kaalia, niin ei se sen kummemmaksi herkuksi muutu, olipa sen kilohinta 2€ tai 0,20€.
Kyllä voin ostaa kokeiltavaksi jotain uutta, mutta varaudun samalla sitten siihen, että mitä teen, jos meillä ei kukaan pidäkään siitä - voiko sen jalostaa sellaiseen muotoon, että joku syö? Voiko sen antaa jollekin lähipiirissä, joka tykkää? Voiko sen antaa koiralle syötäväksi (moni asia on sellainen, että ei voi). Viimeinen paikka olisi sitten komposti, mutta kyllä silloin harmittaisi.
Roskiin heitetty ruoka on kaikkein kalleinta.
"köyhät" perinteisesti syöneet myös tonnikakaa 15e/kg.
Ensimmäinen asia, joka kannattaa opetella on rahan jakaminen tasaisesti koko kuukaudelle. Yksi asia, joka yhdistää persaukisia on se, että valitetaan, että loppukuusta ei ole rahaa tai sitä on kakskymppiä. Olen samaa mieltä, kuten joku täällä jo mainitsikin, että ohjausta ja neuvontaa sen sijaan, että lätkitään lisää rahaa kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut toivoa etten työllistykään ikinä ainakaan Suomeen. En kestäisi työ"kavereina"köyhiä kaiket päivät kadehtivia ja haukkuvia mulqeroita hetkeäkään. Ja olen ollut sen verran töissä, että tiedän miten kahvihuoneissa leuhotetaan miten itse ei "voitaisi" olla päivääkään työttöminä, kun ollaan niin ahkeraa ja hyvää ihmistä olevinaan, haha...
Ja jos näihinkin joku sairaus vaikka iskisi itseensä kerrankin, niin jännästi kyllä "voitaisi"sitten tuillakin loisia ihan itse. Puhumattakaan miten töissänne loisitte lounas- liikunta- ulttuuri- auto- puhelin ym. etuinenne ja osaa vaan juoruaa ja kiusaa ja kyttää muita työpäivänsä lähinnä.
Kyllä ne tuet maistuisi tarpeen tullen varsin hyvin näillekin ahkeraliisoille, nähty on ja valittaisivat koko ajan miten niillä ei pysty maksamaan edes perustarpeitaan, näin kävi Coronankin aikan, kun "ahkerat" "oman onnensa seppä"- yrittäjät kitisivät koko ajan tukien pienuudesta ja kaikesta miten kurjaa on köyhänä. No, toivotaan, että ydinsota tms. korjaa kohta kaikki (ikävät) ihmiset päältä maan:)
Mitä sä sekoilet? Kuule noi työssä käyvät maksavat ne kotona lojuvien elämiskustannukset joten toki heillä on oikeus arvostella. Ja mitä tulee sairastumiseen niin työssäkäyvät myös rahoittavat itse nuo etuudet joita nauttivat sairastaessaan. Lounasedut yms. eivät ole mitään loisimista vaan työnantajan puolelta tuleva osoitus siitä että työntekijän TYÖpanosta arvostetaan.
Sinä elät meidän työssäkäyvien selkänahasta joten olepas vaan ihan hiljaa siellä.Eli kun sinäkin jäät työttömäksi niin kaikki tekemäsi "yhteinen hyvä" katoaa naps vaan pois ja muutut samantien työssäkäyvien selkänahkaa ryövääväksi laiskamadoksi, joka ei ikinä ole tuonut tai tuottanut yhteiskuntaan mitään hyvää?
Suurin osa työttömistä on maksanut veroja töissä käydessään ihan kuten sinäkin ja pitäneet yhteiskunnan rattaita pyörimässä. Ihan taatusti silloin on oikeutettu myös tukeen yhteiskunnan puolelta siinä vaiheessa kun työpaikka menee alta eikä uutta löydy samantien.
Ja jos ei ole, niin miksi sitten maksaa veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja ym?
Työtön maksaa ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta 21-25 € veroa, koska siihen ei tule mitään palkansaajan vähennyksiä.
Korjaus: 21-25 %
Minun perusveroprosenttini on 28 ja lisäprosentti 43,5.
Mitä vähennyksiä palkansaajat saavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut toivoa etten työllistykään ikinä ainakaan Suomeen. En kestäisi työ"kavereina"köyhiä kaiket päivät kadehtivia ja haukkuvia mulqeroita hetkeäkään. Ja olen ollut sen verran töissä, että tiedän miten kahvihuoneissa leuhotetaan miten itse ei "voitaisi" olla päivääkään työttöminä, kun ollaan niin ahkeraa ja hyvää ihmistä olevinaan, haha...
Ja jos näihinkin joku sairaus vaikka iskisi itseensä kerrankin, niin jännästi kyllä "voitaisi"sitten tuillakin loisia ihan itse. Puhumattakaan miten töissänne loisitte lounas- liikunta- ulttuuri- auto- puhelin ym. etuinenne ja osaa vaan juoruaa ja kiusaa ja kyttää muita työpäivänsä lähinnä.
Kyllä ne tuet maistuisi tarpeen tullen varsin hyvin näillekin ahkeraliisoille, nähty on ja valittaisivat koko ajan miten niillä ei pysty maksamaan edes perustarpeitaan, näin kävi Coronankin aikan, kun "ahkerat" "oman onnensa seppä"- yrittäjät kitisivät koko ajan tukien pienuudesta ja kaikesta miten kurjaa on köyhänä. No, toivotaan, että ydinsota tms. korjaa kohta kaikki (ikävät) ihmiset päältä maan:)
Mitä sä sekoilet? Kuule noi työssä käyvät maksavat ne kotona lojuvien elämiskustannukset joten toki heillä on oikeus arvostella. Ja mitä tulee sairastumiseen niin työssäkäyvät myös rahoittavat itse nuo etuudet joita nauttivat sairastaessaan. Lounasedut yms. eivät ole mitään loisimista vaan työnantajan puolelta tuleva osoitus siitä että työntekijän TYÖpanosta arvostetaan.
Sinä elät meidän työssäkäyvien selkänahasta joten olepas vaan ihan hiljaa siellä.Eli kun sinäkin jäät työttömäksi niin kaikki tekemäsi "yhteinen hyvä" katoaa naps vaan pois ja muutut samantien työssäkäyvien selkänahkaa ryövääväksi laiskamadoksi, joka ei ikinä ole tuonut tai tuottanut yhteiskuntaan mitään hyvää?
Suurin osa työttömistä on maksanut veroja töissä käydessään ihan kuten sinäkin ja pitäneet yhteiskunnan rattaita pyörimässä. Ihan taatusti silloin on oikeutettu myös tukeen yhteiskunnan puolelta siinä vaiheessa kun työpaikka menee alta eikä uutta löydy samantien.
Ja jos ei ole, niin miksi sitten maksaa veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja ym?
Työtön maksaa ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta 21-25 € veroa, koska siihen ei tule mitään palkansaajan vähennyksiä.
Korjaus: 21-25 %
Minun perusveroprosenttini on 28 ja lisäprosentti 43,5.
Mitä vähennyksiä palkansaajat saavat?
Tulonhankkimisvähennyksen saa ainakin jokainen palkansaaja. Sitten on ansiotulovähennys ja työtulovähennys. Joillain matkakulujen verovähennys, etätyötä tekevillä työhuonevähennys, tietoliikenneyhteyden ja työvälineiden vähentäminen verotuksessa.
Onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on säännöllisin väliajoin hyvin tienaavien valituksia, miten kaikesta pitää säästää ja mihinkään kivaan ei ole varaa. Alankin jatkossa kysyä, ettei he vaan osta tarjouksesta kirsikkatomaatteja tai juustosiivuja päiväystarjouksena. Lupaan myös paheksua moista käytöstä ja moittia heitä tuhlaamisesta.
En tienaa hyvin, vain kohtuullisesti. Mutta siis. En koskaan raaski ostaa valmiiksi siivutettuja juustoja vaan aina palana. On kilohinnaltaan niin paljon edeullisempaa. Kannikat raastan pakkaseen ja käytän piirakoiden ja pizzojen päällä. Varmaan pystyis maksamaan ne siivutetutkin, mutta on tuo tarkka rahankäyttö niin tiukkaan jo äidinmaidossa imeytynyt, ettei vaan osaa. Kotona aina katottiin kilohinnat, tarjoukset ja kausituotteet, ja metsästä ilmaiseksi kaikki mitä vain sai (nokkoset, sienet, marjat). Puutarhasta perunat, porkkanat, lantut, kurpitsat, omenat. Oltiin kai sitten köyhiä, vaikka en sitä silloin tajunnut, oli ihan normimeininkiä kaikilla tutuillakin. Maalla semmosta.
Kirsikka- tai luumutomaatteja kyllä välillä ostan, koska ovat niin paljon maukkaampia kuin tavalliset. Mutta en usein kyllä raaski niitäkään.
Ole hyvä, paheksu vapaasti. 🙂
näin kirjoitti:
Ensimmäinen asia, joka kannattaa opetella on rahan jakaminen tasaisesti koko kuukaudelle. Yksi asia, joka yhdistää persaukisia on se, että valitetaan, että loppukuusta ei ole rahaa tai sitä on kakskymppiä. Olen samaa mieltä, kuten joku täällä jo mainitsikin, että ohjausta ja neuvontaa sen sijaan, että lätkitään lisää rahaa kouraan.
Olennaista on, että se raha riittää niin kauan kuin on tarvis.
Mulla on yleensä viikkokohtainen budjetti, mutta ei sitäkään voi eikä edes kannata orjallisesti noudattaa. Esim. hyvät tarjoukset kannattaa hyödyntää aina, vaikka se merkitsisi budjetin ylitystä. Ne vähennetään sitten seuraavasta viikosta.
Samoin joskus on pakko ostaa jotain sellaista, jota ostetaan harvemmin ja joka sitten kestää pidempään. Ei kaikkia ostoksia voi jakaa tasaisesti päiville, viikoille tai edes välttämättä kuukausille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne porkkanatkaan ole aina halpoja. Ostan juureksia mieluummin talvella ja kesällä kurkkua ja kirsikkatomaatteja. Ne sentään maistuvat joltain salaatissa toisin kuin jokin lanttu. Toki juurekset jos käyttää öljyttynä ja suolattuna uunin kautta niin hyviä ovat nekin.
Ei kaikkia kasviksiakaan voi noin vain verrata keskenään kun leivän päälle nyt ei kukaan laita raakaa porkkanaa tai palsternakkaa vaikka. Tai mistä minä tiedän mitä joku Hyvä ihminen laittaa.
Missä olen aiemmin säästänyt on halvimpien makkaroiden yms. osto vaikka keittoihin. Mutta kaikki halvimmat tuotteet ovat nousseet kilohinnoiltaan eniten!
Mä olen löytänyt keitetyn perunan leivänpäällisenä: kylmää perunaa viipaleina leivälle ja päälle ripaus jotain hyvää yrttisuolaa. On aivan hirveän hyvää ja vielä terveellistä. Googlatkaapa kylmä peruna, on suolistobakteereille hyväksi!
Tää ei nyt ollut mikään käsky köyhille syödä leivän päällä perunaa, vaan ihan vain vinkki, jos on joku muukin, joka ei oo tätä tajunnut. 😅
Saatan mä välillä ostaa myös tomaattia, ei todellakaan ole tarjolla päivittäin tässä talossa...
Vierailija kirjoitti:
Tuo köyhä oli pikemminkin hyvä esimerkki siitä, että tuet on ihan riittävät: sillä on varaa asua 200 €/kk liian kalliissa kämpässä omasta tahdostaan ja se saa silti ostettua kaupasta sellaisia herkkuja, joista mun on turha edes haaveilla. Työakentelen matalapalkka-alallla ja venytän senttiä, jotta pystyn säästämään/sijoittamaan tulevaisuutta varten.
Ei muuta ku irtisanoutumisilmoitus menemään, vaikka heti huomenna. Pääset sitten itsekin nauttimaan työttömänä olemisesta.
Ei nuo 99 sentin tomaatit nyt vielä mitään, mutta tuo kallis kana oli kyllä järjetön ostos jos on rahat vähissä. Alennuksenkin jälkeen yli 6 euroa eikä lihaa nimeksikään noissa pikkukoivissa.
Minusta tuo jutun kommentti kuulosti siltä, että noin piti sanoa toimittajan vuoksi. Varmasti tuokin haastateltu joskus voi ostaa hedelmiä ja vihanneksi, mutta luultavasti tuosta tuoteryhmästä karsitaan ensimmäisenä, kun pitää nipistää ruokamenoista. Ja sen vuoksi tuntuu, että niihin ei riitä rahat. Tai sitten, että niitä voi ostaa vain vähän. Ei esim. voi syödä paria hedelmää ja joka aterialla salaattia ja/tai keitettyjä vihanneksa, vaan hedelmien ja vihannestan osuus ruokavaliosta jää pieneksi.