Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään järkeä käydä töissä? Jos olen töissä 68-vuotiaaksi niin eläkkeeni on 940€ kuussa???

Vierailija
05.08.2022 |

Voiko olla oikein?

Kommentit (444)

Vierailija
181/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 749 euroa. Olin kirjoittamassa pitkää selitystä, mutta vahingossa katosi. joten kerron vain, että olen ollut kunnollisissa vakinaisissa töissä vasta 2010-tämä päivä, sitä ennen 1988-1991, 1991 jäin äitiyslomalle/hoitovapaalle yhteensä viideksi vuodeksi työpaikkani mentyä konkurssiin.  ja sen jälkeen oli kursseja, pätkätöitä, työllistämistöitä, harjoitteluja...Ennen 1988 tehdyistä töistä ei kertynyt eläkettä, sillä sillon oli alle 23-vuotias. Mulle kyllä otteen mukaan kertyy 55 euroa/kk, mutta ei tuo summa samassa suhteessa nouse. Miten se oikein lasketaan? 

Tuo 55 euroa/kk kertymä tarkoittaa, että VUODESSA sun eläkkeesi kertymä nousee sen 55 euroa.

Onko tuo 749 siis se tähän mennessä kertynyt? Jos on ja jatkaisit samalla palkalla esim. vielä 10 vuotta niin eläkkeesi olisi 1299/kk

Vierailija
182/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, samaa olen laskeskellut ja miettinyt. Ei niin ettenkö töissä haluaisi periaatteessa olla mieluummin kuin työttömänä, mutta en ikinä saavuta työtä tekemällä sellaista eläkettä että sillä kuitenkaan pärjäisin. 

No miksi ihmeessä et vaihda työpaikkaa, jos et ole tyytyväinen tulevaan eläkkeeseesi?

Tämä ihmetyttää jatkuvasti, valitetaan asioista, mutta ei olla valmiita itse tekemään mitään niille.

Nythän mm hoitajat ovat tätä tekemässä ja seurauksena kova pula on hoitajista.

Kyllä kaikkia töitä tarvitaan ja niitä tekemällä pitäisi tulla toimeen ja saada kohtuullinen eläke.

Sairaanhoitajilla on lisineen jopa 3500€ kuukausipalkat, tässä ei puhuttu heistä.

Jos joku tekee ikänsä töitä, joissa brutto esim. 1500€, niin kyllä hän tiedostaa, ettei tuleva eläkekään ole silloin kovin iso.

Mutta se on kyllä totta, että palkallaan ihmisen pitäisi tulla toimeen.

Sairaanhoitajat ovat sitä mieltä että heidän palkkansa ei vastaa työn vaativuutta. Kyllä siihenkin välillä tulee näitä tee asialle jotain - kommentteja.

Kyllä tämä siinä mielessä sopii esimerkiksi.

Pula on myös lastentarhanopettajista ja varmasti muitakin ammatteja on.

Ei se toimi niin että jokaisen pienipalkkaisen pitäisi vaan vaihtaa ammattia, jotta tulot paranisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 749 euroa. Olin kirjoittamassa pitkää selitystä, mutta vahingossa katosi. joten kerron vain, että olen ollut kunnollisissa vakinaisissa töissä vasta 2010-tämä päivä, sitä ennen 1988-1991, 1991 jäin äitiyslomalle/hoitovapaalle yhteensä viideksi vuodeksi työpaikkani mentyä konkurssiin.  ja sen jälkeen oli kursseja, pätkätöitä, työllistämistöitä, harjoitteluja...Ennen 1988 tehdyistä töistä ei kertynyt eläkettä, sillä sillon oli alle 23-vuotias. Mulle kyllä otteen mukaan kertyy 55 euroa/kk, mutta ei tuo summa samassa suhteessa nouse. Miten se oikein lasketaan? 

Jos sinulle otteen mukaan kertyy 55 euroa/kk, pitäisi kertyneen kuukausieläkkeesi nousta yhden vuoden aikana yhteensä 55 euroa (ei siis 12 kertaa 55 euroa).

Vierailija
184/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, samaa olen laskeskellut ja miettinyt. Ei niin ettenkö töissä haluaisi periaatteessa olla mieluummin kuin työttömänä, mutta en ikinä saavuta työtä tekemällä sellaista eläkettä että sillä kuitenkaan pärjäisin. 

No miksi ihmeessä et vaihda työpaikkaa, jos et ole tyytyväinen tulevaan eläkkeeseesi?

Tämä ihmetyttää jatkuvasti, valitetaan asioista, mutta ei olla valmiita itse tekemään mitään niille.

Nythän mm hoitajat ovat tätä tekemässä ja seurauksena kova pula on hoitajista.

Kyllä kaikkia töitä tarvitaan ja niitä tekemällä pitäisi tulla toimeen ja saada kohtuullinen eläke.

Sairaanhoitajilla on lisineen jopa 3500€ kuukausipalkat, tässä ei puhuttu heistä.

Jos joku tekee ikänsä töitä, joissa brutto esim. 1500€, niin kyllä hän tiedostaa, ettei tuleva eläkekään ole silloin kovin iso.

Mutta se on kyllä totta, että palkallaan ihmisen pitäisi tulla toimeen.

Sairaanhoitajat ovat sitä mieltä että heidän palkkansa ei vastaa työn vaativuutta. Kyllä siihenkin välillä tulee näitä tee asialle jotain - kommentteja.

Kyllä tämä siinä mielessä sopii esimerkiksi.

Pula on myös lastentarhanopettajista ja varmasti muitakin ammatteja on.

Ei se toimi niin että jokaisen pienipalkkaisen pitäisi vaan vaihtaa ammattia, jotta tulot paranisivat.

Ei sairaanhoitajien palkka munkaan mielestä vastaa työn vaativuutta, mutta tässä ketjussa puhuttiinkin eläkkeen pienuudesta ja toimenpiteistä joita ihmisten kannattaisi tehdä saadakseen parempaa eläkettä.

Eli edelleen, sairaanhoitajat eivät sovi tähän esimerkiksi, eikä myöskään lastentarhaopettajat.

Heilläkin on palkka luokkaa jotain 2700€, ei sekään vastaa työn vaativuutta, mutta se on toinen tarina se.

Vierailija
185/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä paljon enemmän järkeä kuin siinä mahdollisuudessa että sinä istut kotona vetämässä kaljaa ja me muut tehdään ja hoidetaan sinulle helppo elämä.

Vierailija
186/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä paljon enemmän järkeä kuin siinä mahdollisuudessa että sinä istut kotona vetämässä kaljaa ja me muut tehdään ja hoidetaan sinulle helppo elämä.

No voi kiitos kun hoidatte sanoo varmaan ap.

Vierailija
187/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieti nyt, voit jäädä auton alle vaikka 3 viikon päästä. Miksi kävisit töissä, nauti ennemmin viimeisistä päivistäsi. Ja jos et jää auton alle 3 viikon päästä, niin ehkä 6 viikon päästä. Koskaan ei voi tietää, joten elämästä kannattaa nauttia aina! Työ ei ole nautinto.

Vierailija
188/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo ehtinyt kertymään työeläkettä ollenkaan. Nyt sairaseläkkeellä. Saan käteen 850e/kk.

Vierailija
189/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ikinä tätä ajattelua. Töissä käydään siksi, että mielenterveys säilyy ja että VOIDAAN SÄÄSTÄÄ, JOTTA SITÄ ISOA ELÄKETTÄ EI EDES TARVITSE. Eli säästä eläkkeelle mennessä vaikkapa se 200 000€, mitä et sossussa roikkumalla pysty tekemään.

Tunnen yhden sossur0tan jolla on kryptoissa lähemmäs miljoona euroa

Vierailija
190/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 55 euroa/kk kertymä tarkoittaa, että VUODESSA sun eläkkeesi kertymä nousee sen 55 euroa.

Onko tuo 749 siis se tähän mennessä kertynyt? Jos on ja jatkaisit samalla palkalla esim. vielä 10 vuotta niin eläkkeesi olisi 1299/kk

Ok kiitos. En ole jaksanut isosti ottaa asiasta selvää. Mulla on eläkeikään nyt 7 vuotta ja täyteen eläkeikään 10 vuotta. Mutta kyllähän tuo työ mahdollistaa elämään paljon asioita, mitä ei voinut pätkätöiden aikana tehdä. En haluaisi enää laskea senttejä samalla tavalla, vaikka ison osan säästöön laitankin ja sijoitankin jotain.  Ihan alkaen siitä, ettei voinut suunnitella mitään lomaa, kun ei tiennyt koska on töitä ja koska ei. 

Vierailija
191/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi työssäkäynnin järkevyyttä perustellaan eläkkeellä. Töissä kannattaa käydä, jotta saa rahaa jolla elättää itsensä. Samalla kannattaa kerryttää omaisuutta jollain keinoin, jotta sitten pärjää sillä pienellä eläkkeellä ollessa. Työttömänä olet ikuisesti köyhä, ainoa tapa päästä köyhyydestä on tehdä töitä.

Vierailija
192/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järkeä.

Vierailija
193/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi työssäkäynnin järkevyyttä perustellaan eläkkeellä. Töissä kannattaa käydä, jotta saa rahaa jolla elättää itsensä. Samalla kannattaa kerryttää omaisuutta jollain keinoin, jotta sitten pärjää sillä pienellä eläkkeellä ollessa. Työttömänä olet ikuisesti köyhä, ainoa tapa päästä köyhyydestä on tehdä töitä.

Töitä juu mutta ei matalapalkkatöitä ellei tosiaan arvota matalapalkkatyötä abstrakteilla merkityksillä jotka eivät kestä lähempää tarkastelua.

Vierailija
194/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laskenut oikein? Käy katsomassa eläkeotteelta nykyinen kertymä ja laske eläkelaskurilla paljonko eläkettä saat nykypalkalla (laskuri ottaa huomioon tes-korotukset) eläköitymispäivänä. Eläkettä ei tosin kannata liikaa miettiä, minusta on parempi käydä töissä ja tienata edes vähän enemmän kuin perustoimeentulo (lisäksi - riippuen tes:stä - terveydenhuolto, lomarahat, muut mahdolliset etuudet sekä tietty työyhteisö ja yhteiskunnassa mukanaolon tunne). Kyllä työ ja palkka työmarkkinatuen + as.tuen voittaa eikä tarvitse asioida p*skapuljussa nimeltä KELA.

Vierailija
195/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläke on tonnin, palkka on kaksi tonnia. Sillä saa maksettua auton, asunnon ja vaikka mökin ja sijoitusasunnon velattomaksi. Sitten eläkkeellä on mukavampi olla, myydä tarpeen tullen niitä mökkejä ja sijoitusasuntoja.

Tai voithan jäädä tukien varaan, saada sen tonnin tukea, olla ostamatta mitään (koska omistaa ei saa vaan kaikki omaisuus on myytävä ennen kuin saa tukia). Kukin mielensä mukaan.

Minusta on mukavampaa käydä töissä, tehdä älyllisesti haastavaa kiinnostavaa työtäni ja viettää aikaa samanhenkisten työkavereiden kanssa, tienata ja säästää ja elättää itseni sekä perheeni. Ei tarvitse joka kuukausi täytellä lappuja ja olla ruinaamassa tukia. Palkallisella lomallani kukaan ei vaadi tekemään mitään yhteiskunnallisia aktiviteetteja 9 eurolla päivä tai menemään jonnekin pyöräpajalle hommiin.

Vierailija
196/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Olen 56 v pienipalkkaisessa työssä. Jos raadan vielä 10 vuotta eläkeikään, saan suunnilleen saman verran eläkettä kuin jos jättäytyisin nyt työttömäksi.

Sulla on siis muutama vuosi vielä aikaa hankkia puskuria sijoittamalla vaikka rahaa rahastoon ellei suora osakesijoittaminen kiinnosta.Mut kukin tavallaan.

Ja hupsista, sitten huomaatkin että sinne menivät ne sijoitusrahat kun yhtiö keikahti. Ei pieniä rahoja kannata sijoituksiin laittaa. Täytyy olla paljon ylimääräistä, jos siihen leikkiin ryhtyy.  Silloin ei harmita niin paljon, että "sijoitukset" katosivat muiden taskuihin.

, jos siihen leikkiin ryhtyy. Silloin ei niin harmita, jos  ne rahat katosivat muihin taskuihin.

Vierailija
197/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tömä pätee niihin töihin, joista saa hyvää palkkaa. Huonopalkkaisessa työssä ei pysty elättämään itseään sen paremmin kuin tuilla, eikä mitään omaisuutta kerry. Moni joutuu huonopalkkaisessa työssä hakemaan toimeentulotukeakin. Ja kun tuohon vielä lisätään se fakta, että useimmiten nämä työt ovat myös sisällöltään ikäviä, niin eihän tuossa mitään järkeä ole.

Vierailija
198/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen että työllä on niin iso arvo ja itseisarvokin, että pieni eläke ei haittaa. Työstä ihminen saa merkitystä ja struktuuria aikatauluihinsa, ja jos hyvin käy niin tyydytystä, onnistumista eli itsetuntoa ja kavereitakin.

Tämä pätee vain tietynlaisiin on töihin. On olemassa myös sellaisia töitä, joista ei saa merkitystä eikä tyydytystä, ja joka tuntuu lähinnä pakkopullalta. Jos ihminen tekee työtään, josta hän ei pidä, se pikemminkni syö itsetuntoa kuin tuo sitä. Ja jos tekee työtä, joka on paljon yksinkertaisempaa kuin mihin oikeasti kykenisi, ei työn tuloksista saa mitään onnistumisen kokemusta, vaan lähinnä nöyryytyksen kokemuksia, kun joutuu tekemään sellaista työtä. Ja jos ei pidä työkavereista, hekin ovat pelkkää miinusta.

Vierailija
199/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 33v ja burnoutin partaalla. En tiedä mitä eläkkeeni tulee olemaan. Ei se edes kiinnosta, en usko että elän eläkeikään saakka. Stressi, tai sen aiheuttamat taudit kyllä korjaavat minut pois jo hyvissä ajoin ennen sitä.

Elämäntapamuutos ja paikkakunnan vaihto. Ei tyyliin naapuripitäjä vaan aivan toiselle puolen Suomea voisi olla paikallaan. Jokatapauksessa kuullostaa että täysi mylläys olisi nyt tarpeen.

Vierailija
200/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat kelalta lisäksi ja asumistukea mutta ei passaa olla omaisuutta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi