Onko mitään järkeä käydä töissä? Jos olen töissä 68-vuotiaaksi niin eläkkeeni on 940€ kuussa???
Kommentit (444)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä oli juttu eläkeläisestä, joka saa 1500 netto, koska saa toimeentulotukea lääkkeisiin.
Kun tekee töitä 30 vuotta 2400 bruttopalkalla niin saa eläkettä 1100 netto ja jos on kesämökki niin ei ole oikeutta toimeentulotukeen eli saa 400 vähemmän kuin ikänsä työttömänä ollut.
Tämä korostuu nyt, kun Hallitus huononsi nuorempien leskeneläkettä.
Mummonmökkejä saa 20 000 - 30 000 eurolla, mutta jos sellaisen ostaa niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin. Jos saman rahan käyttää vaateostoksiin ja matkustamiseen niin saa eläkkeellä toimeentulotukea lääkkeisiin.
Eli se ei ole tyhmä, joka vaatteilla koreilee vaan se, joka ostaa mökin.
Fiksu, jos asuu siellä.
Ei ole, työkkäri voi laittaa työkokeiluun, kela ei maksa auton kuluja ja karenssi tulee, jos ei suostu.
Arvaa kuinka paljon ensi talvena irtisanotaan porukkaa, kun ihmiset vähentävät kulutusta ja maksavat sähköä.
Kyllä sillä 540 netto työmarkkinatuella kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä maksaa asumisen, ruoan ja bensat 60 km edestakaisin päivässä.
Työtön ei saa kilometrikorvauksia 😂
Olin työkokeilussa 3 päivänä viikossa ja sain siihen linja-autorahaa 16 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ikinä tätä ajattelua. Töissä käydään siksi, että mielenterveys säilyy ja että VOIDAAN SÄÄSTÄÄ, JOTTA SITÄ ISOA ELÄKETTÄ EI EDES TARVITSE. Eli säästä eläkkeelle mennessä vaikkapa se 200 000€, mitä et sossussa roikkumalla pysty tekemään.
Mulla on säästössä tuo jo nyt, mutta hyvin vähän illuusioita siitä, että sillä 10 vuoden päästä eläkkeellä pärjää.
Eli kun mulla lukee työeläkelaskelmassa, että eläkettä kertynyt 780€, niin tähänkö päälle tulee vielä perusosa 885€? Tuo 780€ on vain työeläkken osuus? Sit siellä on että arvioeläke 68v on 2121€. Onko siinä jo työeläke+perusosa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä oli juttu eläkeläisestä, joka saa 1500 netto, koska saa toimeentulotukea lääkkeisiin.
Kun tekee töitä 30 vuotta 2400 bruttopalkalla niin saa eläkettä 1100 netto ja jos on kesämökki niin ei ole oikeutta toimeentulotukeen eli saa 400 vähemmän kuin ikänsä työttömänä ollut.
Tämä korostuu nyt, kun Hallitus huononsi nuorempien leskeneläkettä.
Mummonmökkejä saa 20 000 - 30 000 eurolla, mutta jos sellaisen ostaa niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin. Jos saman rahan käyttää vaateostoksiin ja matkustamiseen niin saa eläkkeellä toimeentulotukea lääkkeisiin.
Eli se ei ole tyhmä, joka vaatteilla koreilee vaan se, joka ostaa mökin.
Fiksu, jos asuu siellä.
Ei ole, työkkäri voi laittaa työkokeiluun, kela ei maksa auton kuluja ja karenssi tulee, jos ei suostu.
Arvaa kuinka paljon ensi talvena irtisanotaan porukkaa, kun ihmiset vähentävät kulutusta ja maksavat sähköä.
Kyllä sillä 540 netto työmarkkinatuella kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä maksaa asumisen, ruoan ja bensat 60 km edestakaisin päivässä.
Jos sairastuu niin ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomapäiviltä todistuksen, eläkettä ei kerry eikä kulukorvausta saa sairaspäiviltä.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän meille ei tarjota samaa mitä nykyisille eläkeläisille eli eläke määräytyy lähinnä viimeisen parin vuoden huippupalkan perusteella
Miksi kirjoitat väärää tietoa, vaikka oikeaakin olisi saatavilla?
Eläkeuudistus tehtiin v. 2005, jonka jälkeen eläke laskettiin koko työuran ajalta ja koski kaikkia, jotka oli syntyneet v. 1942 jälkeen eli suurten ikäluokkien (synt. 1945-1950) eläkkeet lasketaan ihan samalla tavalla kuin nykyään.
Ja niitä, joiden eläke laskettiin viimeisen 5v työtulosta on vähän enää elossa, kun nuoremmatkin on yli 80v.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun mulla lukee työeläkelaskelmassa, että eläkettä kertynyt 780€, niin tähänkö päälle tulee vielä perusosa 885€? Tuo 780€ on vain työeläkken osuus? Sit siellä on että arvioeläke 68v on 2121€. Onko siinä jo työeläke+perusosa?
Ei tule tuota perusosaa, jos eläke on 2121
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tuota perusosaa, jos eläke on 2121
Eikä saa myöskään 885, jos eläkettä on 780 kertynyt.
Siihen saakka saat palkkaa. Onko järkeä käyttää palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, samaa olen laskeskellut ja miettinyt. Ei niin ettenkö töissä haluaisi periaatteessa olla mieluummin kuin työttömänä, mutta en ikinä saavuta työtä tekemällä sellaista eläkettä että sillä kuitenkaan pärjäisin.
No miksi ihmeessä et vaihda työpaikkaa, jos et ole tyytyväinen tulevaan eläkkeeseesi?
Tämä ihmetyttää jatkuvasti, valitetaan asioista, mutta ei olla valmiita itse tekemään mitään niille.
Nythän mm hoitajat ovat tätä tekemässä ja seurauksena kova pula on hoitajista.
Kyllä kaikkia töitä tarvitaan ja niitä tekemällä pitäisi tulla toimeen ja saada kohtuullinen eläke.
Sairaanhoitajilla on lisineen jopa 3500€ kuukausipalkat, tässä ei puhuttu heistä.
Jos joku tekee ikänsä töitä, joissa brutto esim. 1500€, niin kyllä hän tiedostaa, ettei tuleva eläkekään ole silloin kovin iso.
Mutta se on kyllä totta, että palkallaan ihmisen pitäisi tulla toimeen.
Jos yksinasuva saa työeläkettä 1452 niin tuohon ei saa enää kansaneläkettä ja takuueläkettä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksinasuva saa työeläkettä 1452 niin tuohon ei saa enää kansaneläkettä ja takuueläkettä lisäksi.
Jos ei ole kertynyt eläkettä niin saa 880 netto minimieläkkeen ja yksinasuva voi saada lisäksi eläkeläisen asumistukea ainakin vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kertynyt eläkettä niin saa 880 netto minimieläkkeen ja yksinasuva voi saada lisäksi eläkeläisen asumistukea ainakin vuokralla.
200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Jos työtön laitetaan työkokeiluun esim. kauppaan hyllyttämään tavaroita niin hän saa kuukaudessa 700, kun tekee 20 päivää töitä kuukaudessa. Jos työtön masentuu ja jää työkyvyttömyyseläkkeelle niin hän saa 880 netto minimieläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön laitetaan työkokeiluun esim. kauppaan hyllyttämään tavaroita niin hän saa kuukaudessa 700, kun tekee 20 päivää töitä kuukaudessa. Jos työtön masentuu ja jää työkyvyttömyyseläkkeelle niin hän saa 880 netto minimieläkkeen.
Siksi tuo masentuminen houkuttaa montaa työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Olen 56 v pienipalkkaisessa työssä. Jos raadan vielä 10 vuotta eläkeikään, saan suunnilleen saman verran eläkettä kuin jos jättäytyisin nyt työttömäksi.
Totta, tullut samaan käsitykseen. Oon 59, työtön työnhakija ja nollatuntityöpaikassa, työssä 6 päivänä viikossa. Saan kuussa 250e enemmän kuin jos oisin kotona. Miinus työmatkakulut😡
Miten olet työtön työnhakija ja samaan aikaan työskentelet 6 päivää viikossa?
Mistäs sitä tietää pysyykö elossa eläkkeelle asti? Päivä kerrallaan täälä eletään
Mulla 749 euroa. Olin kirjoittamassa pitkää selitystä, mutta vahingossa katosi. joten kerron vain, että olen ollut kunnollisissa vakinaisissa töissä vasta 2010-tämä päivä, sitä ennen 1988-1991, 1991 jäin äitiyslomalle/hoitovapaalle yhteensä viideksi vuodeksi työpaikkani mentyä konkurssiin. ja sen jälkeen oli kursseja, pätkätöitä, työllistämistöitä, harjoitteluja...Ennen 1988 tehdyistä töistä ei kertynyt eläkettä, sillä sillon oli alle 23-vuotias. Mulle kyllä otteen mukaan kertyy 55 euroa/kk, mutta ei tuo summa samassa suhteessa nouse. Miten se oikein lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki lopettavat työt, kuka silloin maksaa kenellekään yhtään mitään etua tai eläkettä? Silloin vasta kusessa ollaan...
No sitten varmaan pitää alkaa miettiä miten työ saadaan kannustavaksi vaihtoehdoksi. Ei kai kenenkään tarvitse muiden vuoksi uhrautua? Jokaisen omaa etua ajaa vain jokainen itse. Vai veikkaatko että eläkeläismarkettaa tai tuki-Timoa mun elämänlaatu kiinnostaa?
Jos todella kaikki lopettaa työt, alkaa nälkä kyllä motivoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, samaa olen laskeskellut ja miettinyt. Ei niin ettenkö töissä haluaisi periaatteessa olla mieluummin kuin työttömänä, mutta en ikinä saavuta työtä tekemällä sellaista eläkettä että sillä kuitenkaan pärjäisin.
No miksi ihmeessä et vaihda työpaikkaa, jos et ole tyytyväinen tulevaan eläkkeeseesi?
Tämä ihmetyttää jatkuvasti, valitetaan asioista, mutta ei olla valmiita itse tekemään mitään niille.
Nythän mm hoitajat ovat tätä tekemässä ja seurauksena kova pula on hoitajista.
Kyllä kaikkia töitä tarvitaan ja niitä tekemällä pitäisi tulla toimeen ja saada kohtuullinen eläke.Sairaanhoitajilla on lisineen jopa 3500€ kuukausipalkat, tässä ei puhuttu heistä.
Jos joku tekee ikänsä töitä, joissa brutto esim. 1500€, niin kyllä hän tiedostaa, ettei tuleva eläkekään ole silloin kovin iso.
Jos joku tekee ikänsä töitä joissa brutto 1500€ varautumatta eläkkeeseen muulla tavoin tai hakeutumatta palkkatasoa parantavaan koulutukseen tai toiseen työpaikkaan niin ei kuulosta kovinkana fiksulta.Mutta se on kyllä totta, että palkallaan ihmisen pitäisi tulla toimeen.