Onko mitään järkeä käydä töissä? Jos olen töissä 68-vuotiaaksi niin eläkkeeni on 940€ kuussa???
Kommentit (444)
Mitä ihmettä. Minkä ikäinen oikein olet ja mitä teet työksesi? Itse olen it-alalla, olen 52-vuotias ja eläkekertymä olisi tällä hetkellä noin 2000 euroa.
Mutta kun olet töissä, sulla on elämää ja mahdollisuus elää. Työttömänä ainakaan rahat ei riitä mihinkään. Jos tyydyt kotisi nurkissa olemaan, niin ehkä se työttömyys menee. Mutta työllisenä saatat päästä kotias kauemmaskin silloin tällöin, voit ehkä jopa harrastaa ja nauttia ainakin hetkittäin elämästä.
Olen 33v ja burnoutin partaalla. En tiedä mitä eläkkeeni tulee olemaan. Ei se edes kiinnosta, en usko että elän eläkeikään saakka. Stressi, tai sen aiheuttamat taudit kyllä korjaavat minut pois jo hyvissä ajoin ennen sitä.
Nyt en ymmärrä. Ihmiset suree, ettei oo järkeä käydä töissä, koska ei tuu hyvä eläke kuitenkaan. Käykö muut töissä eläkkeen takia? Minä käyn töissä ihan turvatakseni senhetkisen elämiseni. Eläkkeen kertyminen on ihan pieni sivujuonne siinä kokonaisuudessa.
Eläkkeellä on jo talot, mökit, autot ja veneet maksettu. Lapset on koulutettu ja säästöt sijoitettu. Ei eläkkeellä enää kulu rahaa mihinkään. Eläkkeet voisi tasapäistää. Tonni per nenä riittää jo makeaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä. Ihmiset suree, ettei oo järkeä käydä töissä, koska ei tuu hyvä eläke kuitenkaan. Käykö muut töissä eläkkeen takia? Minä käyn töissä ihan turvatakseni senhetkisen elämiseni. Eläkkeen kertyminen on ihan pieni sivujuonne siinä kokonaisuudessa.
Pieni eläke harmittaa, kun huomaa, että lähes saman eläkkeen saisi tekemättä koskaan yhtään töitä. Mutta totta sekin, että töissä ollessa sain enemmän rahaa ja pystyin tekemään hankintoja ja jopa säästämään, vaikka tulot oli pienet.
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Ei eläke ole mikään "voitit pelin!" -palkinto vaan pieni korvaus jolla voi elää, vaikka olisikin jo raihnainen ja työkyvytön.
Jos ei ole raihnainen ja työkyvytön, niin kuulostaa sietämättömältä valittaa ilmaisesta rahasta. Osa-aikatöitä on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Olen 56 v pienipalkkaisessa työssä. Jos raadan vielä 10 vuotta eläkeikään, saan suunnilleen saman verran eläkettä kuin jos jättäytyisin nyt työttömäksi.
En oikein usko tuohon, koska jo 20€/kk lisää eläkettä on kuitenkin vuodessa 220€ eli voi tuntua pienelle, mutta nousee se kuitenkin
Totta se on. Ei se todellakaan nouse tuota tahtia.
Voit kokeilla itse eläkelaskurista.
Haha! Samoihin lukemiin ilmeisesti pääsen. Nyt kertynyt 497€/kk puolikas työurasta vielä jäljellä ennen eläkettä. Mutta enköhän kuole ennen sitä päivää.
Suomessa ei ole kannattavaa rahan takia käydä töissä. Palkasta kuluu veroihin suuri osa. Eihän se kannusta ketään. Sosialismissa vaan on tällaista. Ei Neuvostoliitossakaan saatu paljoa palkkaa mutta kaikki olivat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Olen 56 v pienipalkkaisessa työssä. Jos raadan vielä 10 vuotta eläkeikään, saan suunnilleen saman verran eläkettä kuin jos jättäytyisin nyt työttömäksi.
Jos asia on noin, mikset vaan jättäydy työttömäksi?
Työttömänä joutuu raportoimaan tekemisestään ja tietenkin työttömyyskorvaus on huomattavasti pienempi kuin palkka.
Olen nyt 39-vuotias pienipalkkaisessa. Luultavasti ehdin kuolemaan ennen kuin edes pääsen eläkkeelle, kun eläkeikä nousee nousemistaan.
Ap noinhan se menee jos sä olet tyhmä. Jos sä olet fiksu niin sä työssä käymisen ohessa sijoitat niitä palkkatulojasi hyviin yhtöihin tekemään töitä sun puolesta. Se toki vaatii perehtymistä sijoittamiseen ja yhtiöiden tutkimista muttei ole rakettitiedettä. Lienee sulle liian vaikeaa. Omaa "eläkettäni" olen näin nostanut jo yli tonnilla kuussa ja se summa ehtii tuplaantua ennen kuin eläköidyn.
Sulle vois riittää muutama rahastokin. Nekin ehtivät kasvattaa arvoa siihen mennessä kun jäät eläkkeelle.
Eli on paljonkin järkeä käydä töissä jos osaa suunnitella tarpeeksi pitkälle asioita. Elän nyt hieman alemmalla elintasolla joten vapaudun työn vankilasta hieman aiemmin taloudellisesti riippumattomana.
Mut eniwei, sä ite päätät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Minkä ikäinen oikein olet ja mitä teet työksesi? Itse olen it-alalla, olen 52-vuotias ja eläkekertymä olisi tällä hetkellä noin 2000 euroa.
Todennäköisesti suhteellisen nuori, itselläni oli eläke jotain 300 € vähän päälle kolmekymppisen, ja nyt 50 v. n. 1900 €.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Sulla on siis muutama vuosi vielä aikaa hankkia puskuria sijoittamalla vaikka rahaa rahastoon ellei suora osakesijoittaminen kiinnosta.Mut kukin tavallaan.
Ei järkeä. Itse käyn myös töissä, ettei tarvitse asioida kelan kanssa. Itse palkasta jää käteen sen verran että teoriassa on mahdollisuus harrastaa. Käytännössä en kuitenkaan jaksa. Nytkin loman ensimmäinen viikko on kulunut pelkkään nukkumiseen. Kohta loma onkin ohi ja mitään kivaa ei taaskaan ehtinyt tehdä.
Olen 30v eli oletettavasti myös saappaat jalassa lähtijöitä. Ellei iske joku muistisairaus ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä on jo talot, mökit, autot ja veneet maksettu. Lapset on koulutettu ja säästöt sijoitettu. Ei eläkkeellä enää kulu rahaa mihinkään. Eläkkeet voisi tasapäistää. Tonni per nenä riittää jo makeaan elämään.
Jos ei ole noita kaikkia maksetti vielä eläkeiässä, niin maksetaanko ne sitten myös tasapäistämisen yhteydessä?
Jos toimeentulotuen varassa elelee eläkeikään niin omistuksia ei varmasti ole yhtään, tili on tyhjä ja mikä tunne siitä on että eläisi eläkeikään muiden rahojen varassa vaikka olisi työkykyinen?
Työelämässä palkka ja etuudet kasvaa vuosien myötä, saa työterveyden, voi vaikka lyhentää asuntolainaa tai ostaa auton tms
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Pienipalkkaisissa töissä ei muutenkaan, varsinkaan nuorilla, ole mitään järkeä. Kelasta saa saman tekemättä mitään ja nuoret ei eläkettä näe, eli ei tarvitse eläkekertymääkään miettiä. Ainoa työn suoma etu on se, ettei ole pakko asioida kelan kanssa. Minulle se on riittävä kannustin. Vihaan asioida kelan kanssa.
Sama. Mikään ei ole kamalampaa kuin asioida Kelassa tai joutua Kelan kanssa tekemisiin. Jos koskaan, se ole ollut täysin mutkatonta.
Jos asia on noin, mikset vaan jättäydy työttömäksi?