Kukaan tuntemistani opettajista ei mene työpaikalle kesäloman aikana
2,5 kuukautta nautitaan lomasta. Täyttä valetta se, että kuukausi lomasta käytetään muka töiden tekoon. Täyttä kusetusta siis tuo opettajien vauhkoamien.
Kommentit (280)
Olen opettajana ammattioppilaitoksella, työt alkoivat 1.8. Olin 8 viikkoa vapaajaksoilla eli lomalla. En todellakaan tehnyt lomallani työtä eikä kukaan sitä odottanutkaan. Meillä oli 1.8. kokous ja Teams- koulutuksia samoin 2.8. Kesän aikana tapahtuu aina joitain muutoksia järjestelmiin liittyen ja niihin pitää perehtyä ennen lähiopetuksen jatkumista.
Ehdin valmistella tunnit ennen kuin opiskelijat palaavat lähiopetukseen. Tilaan tarvittavat raaka-aineet ja muut materiaalit, työvälineitä yms.
Työhuoneen siivoamiset kannattaa tehdä jo lukuvuoden aikana niin ei tarvitse lomallaan töihin tulla sitä varten.
Työsalit siivoa opiskelijat lukuvuoden päätteeksi ja ennen lomajaksoja siivoussuunnitelman mukaan, opettaja toimii työnohjaajana ei suorittajana. Oman työpisteensä jokainen opettaja luonnollisesti pitää siistinä ja järjestyksessä.
Meillä on vuosityöaika 1500 tuntia vuodessa, 12 viikkoa vapaajaksoja vuodessa = lomaa.
Suosittelen ammatillisen opettajan uraa niille, joilla on hyvä ammattitaito alaltaan, ovat sosiaalisia ja pitävät ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa olemisesta. Tärkeintä on toki halu jakaa omaa osaamistaan ja siirtää ammattitaitoa edelleen muille. Ensin kannattaa hakeutua sijaisuuksia tekemään ja saada jalka oppilaitoksen oven väliin. Ammatillisen opettajan opinnot kestää 1-2 vuotta, itse suoritin ne vuodessa. Pedagoginen pätevyys mahdollistaa viran saamisen, sijaisuuksia voi tehdä ilman pätevyyttäkin. Tein sijaisuuksia useita vuosia ennen opettajaopintoja jotka tein työn ohessa.
Ihmeellistä opettajien kyyläilyä ja stereotypioita! Hakekaa ihmeessä opeopintoihin ja tervetuloa sitten töihin, niin pääsee reaalimaailmakin hieman ajatteluun ujuttautumaan.
Yksikään tuntemani rakennusmies ei käy vapaalla/lomalla työpaikallaan vähän rakentelemassa, ilman korvausta. Opettajien ilmeisesti pitäisi kesällä käydä työpaikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajan tarvitse tulla koululle töitä tekemään. Tuntien ja kurssien suunnittelu tehdään yleensä kotona. Parempi työrauha. Itse aloin tällä viikolla lukea ammattikirjallisuutta liittyen tuleviin kursseihini. Sehän on työntekoa, joka ei näy ap:lle.
Hyvä pointti! Itsekin perehdyin lomalla pariin kirjaan, joista toivon olevan apua tänä vuonna. Lisäksi suoritan parhaillaan yhtä erkkakurssia avoimessa.
T: erkkaopeOmassa työssäni täytyy pysyä ajantasalla ja lukea ammattikirjallisuutta, mutta yli 20 vuoden urallani ei ole koskaan ollut mahdollisuutta tehdä sitä työajalla. Olen mielenterveystyössä.
Varmasti luette ammattikirjallisuutta kesällä :D
Opettajat yleensä ovat niin hikipinkoja, että kyllä lukevat. Ei ketään lomalla töihin kuitenkaan velvoiteta. Opettajat saavat osan palkastaan jälkikäteen jo pidettyjen oppituntien perusteella. Eli kun urakka on jo tehty, niin eipä kukaan voi töihin omalla ajalla velvoittaa. En oikein ymmärrä ap:n aloituksen pointtia. En ole nähnyt sähkömiehiä, sairaanhoitajia, rekkakuskeja ym lomalla olevia töissä. Pitäisikö paheksua? Vai käyvätkö hoitsutkin lomalla siivoamassa sairaalaa?
Nämä maalitolpat tuntuvat siirtyvän koko ajan. Kun puhutaan ammattikirjallisuuden lukemisesta, opettajien argumentti on, että katsokaa, ei ne sähkömiehet eikä rekkakuskitkaan lue mitään vapaa-ajalla. Kaksi kirjaa 2,5 kuukauden kesäloman aikana on jokin sankarisuoritus.
Sitten taas kun puhutaan ammatin arvostuksesta tai palkkauksesta, ei enää rekkakuski sovikaan vertailukohdaksi, vaan, opettajat ovat suuria akateemisia asiantuntijoita. Katsokaapa huviksenne esim. tutkijoita ja tietotyöläisiä, minkä verran aikaa he käyttävät työssä opiskeluun ja ammattitaidon kartuttamiseen.
Sama pätee työaikoihinkin. Elo-syyskuussa iltaisin pidettävät vanhempienillat ym. ovat palkatonta ylityötä työajan ulkopuolella, eikä mukaan muu kuin opettaja suostuisi sellaisia ilmaiseksi tekemään. Vapaa kesäkuu taas on aiemmin sisään tehtyjä tunteja, eikä niitä saa laskeskella tai kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi muuten tietää miten liikunnanopettajien työssäjaksaminen eroaa muista kun ei ole kokeita korjattavana jne. Katsooko muut opettajat pahalla kun työtä on niin paljon vähemmän
Me muut opettajat ei juuri puhuta liikunnan opettajan kanssa, se on aina jossain uimahallissa tai pururadan reunalla eli meille näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa. Tuntemani opettajat käyvät koululla päivää ennen lukuvuoden alkua.
Syksyn VESO on yleensä kaksipäiväinen, eli opettajat hilluvat koululla jo vähintää kaksi päivää ennen kuin oppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä opettajat ei vastaa todistusten jaon jälkeen enää viesteihin. Elokuussa opettajat menee töihin samalla viikolla kuin lapsetkin. Ei puhettakaan että olisi tiedossa esimerkiksi lukujärjestyksiä vaan ne saadaan tietoon vasta 1,5 viikkoa koulujen alun jälkeen.
En todellakaan vastaa kesällä viesteihin, vaan tahallani jätän asian elokuulle. Et sinäkään lomallasi vastaa työsähköposteihisi (jos siis olet töissä)?
Vastoin yleistä luuloa valtaosassa kouluista ei opettajilla ole mitään tekemistä lukujärjestysten kanssa, joku taho koululla laatii ne. Eli me opettajat saamme ne tietää juuri samaan aikaan kuin oppilaat sekä huoltajat. Esim. meidän koulun tapauksessa lukujärjestykset eivät ole vieläkään tuleet vaikka koulu alkaa keskiviikkona.
Taas joku kommunisti on tehnyt tällaisen aloituksen. Venäjälle siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Minä olen käynyt, sekä kesäkuussa siivoamassa luokkaa ja hävittämässä vanhoja kokeita ym, sekä nyt elokuun alussa, tulostamassa, laittamassa paikkoja kuntoon jne. Ja sekä alkukesästä että nyt loppukesästä koululla vilisi opettajia.
Koska olen itsekkin koululla töissä.
Millä kouluasteella? Tosin, eivät esim koulunkäynnin ohjaajat näe sitä työtä, minkä nykyään voi tehdä myös kotona. Aloittaa tuntien suunnittelun, siirtää wilmasta ryhmien tiedot kalenteriin, tehdä wilmaan istumajärjestyksiä eri ryhmille jne. Kotona voi myös pestä kemian työtakkeja jne.
Mitä ihmeen hommia nuo on? Eikö ne tunnitkin suunnitella kerran ja sitten joka ryhmälle samat. Istumajärjestyksiä? Mitä ihmeen kemian työtakkeja?!?! 😂
Jokaiselle luokalla ei voi teetättää samoja juttuja, koska luokat ovat eri tasoisia ja ihan oppilaidenkin persoonallisuudet vaikuttavat. Itse ainakin päivitän tuntisuunnitelmiani koko ajan pitkin vuotta enemmän luokkakohtaisiksi ja pähkäilen yhdessä muiden saman aineen opettajien kanssa, että mitä sen ja sen luokan kanssa on järkevintä tehdä. Kemian luokassa muuten käytetään suojatakkeja oppilas töissä. Muuten happo voi vaikka syövyttää oppilaan omat vaatteet.
Vaatehuollon luulisi oppilaitoksissa hoituvan pesulan toimesta. Ei kait kukaan kuljeta kotiinsa työvaatteita pesuun. Jos työpaikalla on pesukone niin toki siellä voi pestä muttei kotonaan tarvitse.
Pesula - tsih
24 vuotta yläkoulun kemian opettajana ja aina ne työtakit olen itse pessyt ja irronneet napit ommellut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Koululla työskentelee myös psykologit, terveydenhoitajat ja kuraattorit, paljon huonommalla palkalla kuin valittavat opettajat. Ei hekään saa valita, koska ovat lomalla. Lomien on osuttava koulujen loma-aikoihin eli ei toivoa halvemmista matkustusajoista mutta ei kuitenkaan opettajien pitkiä lomia etuna. Ja kouluilla työskennellään kesäkuu ja elokuun alussa takaisin, ei näy opettajia, ei. Ei ihme, että näiden alojen ammattilaisista on huutava pula. Opettajien lomat ja palkat kehiin ja oikeus tehdä myös etätöitä, niin eiköhän ala löytyä.
Psykologit ainakaan eivät työskentele huonommalla palkalla kuin opettajat. Ja kunnalla on kaikilla 15 vuoden jäljeen pitkät lomat. Lomarahojen kanssa ihan yhtä pitkät kuin opettajilla. Omalla miehelläni ainakin palkka on silti reilusti minua opettajaa parempi, vaikka käyttää lomarahat lomiin. Samaa alaa opiskelimme molemmat yliopistolla, julkisella sektorilla molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä opettajat ei vastaa todistusten jaon jälkeen enää viesteihin. Elokuussa opettajat menee töihin samalla viikolla kuin lapsetkin. Ei puhettakaan että olisi tiedossa esimerkiksi lukujärjestyksiä vaan ne saadaan tietoon vasta 1,5 viikkoa koulujen alun jälkeen.
En todellakaan vastaa kesällä viesteihin, vaan tahallani jätän asian elokuulle. Et sinäkään lomallasi vastaa työsähköposteihisi (jos siis olet töissä)?
Vastoin yleistä luuloa valtaosassa kouluista ei opettajilla ole mitään tekemistä lukujärjestysten kanssa, joku taho koululla laatii ne. Eli me opettajat saamme ne tietää juuri samaan aikaan kuin oppilaat sekä huoltajat. Esim. meidän koulun tapauksessa lukujärjestykset eivät ole vieläkään tuleet vaikka koulu alkaa keskiviikkona.
Ihan ohis, mutta olen juuri lomalla, ja kyllä luen työsähköpostejani ja vastaankin niihin.
Välillä tuntuu, että opettajilla on hieman epärealistinen käsitys yksityisen sektorin toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Minä olen käynyt, sekä kesäkuussa siivoamassa luokkaa ja hävittämässä vanhoja kokeita ym, sekä nyt elokuun alussa, tulostamassa, laittamassa paikkoja kuntoon jne. Ja sekä alkukesästä että nyt loppukesästä koululla vilisi opettajia.
Koska olen itsekkin koululla töissä.
Millä kouluasteella? Tosin, eivät esim koulunkäynnin ohjaajat näe sitä työtä, minkä nykyään voi tehdä myös kotona. Aloittaa tuntien suunnittelun, siirtää wilmasta ryhmien tiedot kalenteriin, tehdä wilmaan istumajärjestyksiä eri ryhmille jne. Kotona voi myös pestä kemian työtakkeja jne.
Mitä ihmeen hommia nuo on? Eikö ne tunnitkin suunnitella kerran ja sitten joka ryhmälle samat. Istumajärjestyksiä? Mitä ihmeen kemian työtakkeja?!?! 😂
Jokaiselle luokalla ei voi teetättää samoja juttuja, koska luokat ovat eri tasoisia ja ihan oppilaidenkin persoonallisuudet vaikuttavat. Itse ainakin päivitän tuntisuunnitelmiani koko ajan pitkin vuotta enemmän luokkakohtaisiksi ja pähkäilen yhdessä muiden saman aineen opettajien kanssa, että mitä sen ja sen luokan kanssa on järkevintä tehdä. Kemian luokassa muuten käytetään suojatakkeja oppilas töissä. Muuten happo voi vaikka syövyttää oppilaan omat vaatteet.
Vaatehuollon luulisi oppilaitoksissa hoituvan pesulan toimesta. Ei kait kukaan kuljeta kotiinsa työvaatteita pesuun. Jos työpaikalla on pesukone niin toki siellä voi pestä muttei kotonaan tarvitse.
Pesula - tsih
24 vuotta yläkoulun kemian opettajana ja aina ne työtakit olen itse pessyt ja irronneet napit ommellut takaisin.
No niinpä, täällä toinen kemian ope. Jotkut elävät jossain haavemaailmassa missä kouluilla on rahaa. Minä ostan myös omilla rahoillani kouluun työvälineitä, jotta kemiassa saamme tehdä jotain kivaa ja uutta. Koska ei sitä vääntämistä koulun rahoista aina jaksa.
Jaa. En näe asiassa mitään ihmeellistä. Eipä tulisi minullekaan edes mieleen mennä lomalla työpaikalle. En ole opettaja, mutta miksi heidänkään pitäisi? Se joka kadehtii opettajien pitkiä lomia, voi ihan hyvin itse kouluttautua opeksi. Läheltä seuranneena alakoulujen opettajien työtä, en itse ikinä siihen hommaan lähtisi! JOS olisi oltava ope, olisin mieluiten amk:ssa tai ihan amiksessa. Olettaisin että opiskelijoilla jotka vapaaehtoisesti ovat tietyn koulutuksen valinneet on edes jonkinlainen motivaatio, ja muutenkin ehkä pahin lapsellisuus ja pelleily on karsiutunut. Eikä tarvitse jatkuvasti opiskelijoiden vanhempien kanssa asioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululla työskentelee myös psykologit, terveydenhoitajat ja kuraattorit, paljon huonommalla palkalla kuin valittavat opettajat. Ei hekään saa valita, koska ovat lomalla. Lomien on osuttava koulujen loma-aikoihin eli ei toivoa halvemmista matkustusajoista mutta ei kuitenkaan opettajien pitkiä lomia etuna. Ja kouluilla työskennellään kesäkuu ja elokuun alussa takaisin, ei näy opettajia, ei. Ei ihme, että näiden alojen ammattilaisista on huutava pula. Opettajien lomat ja palkat kehiin ja oikeus tehdä myös etätöitä, niin eiköhän ala löytyä.
Psykologit ainakaan eivät työskentele huonommalla palkalla kuin opettajat. Ja kunnalla on kaikilla 15 vuoden jäljeen pitkät lomat. Lomarahojen kanssa ihan yhtä pitkät kuin opettajilla. Omalla miehelläni ainakin palkka on silti reilusti minua opettajaa parempi, vaikka käyttää lomarahat lomiin. Samaa alaa opiskelimme molemmat yliopistolla, julkisella sektorilla molemmat.
Ihmiset luulee, että psykologeilla hyvät palkat, kun psykologiliitto haluaa hyssytellä asiaa, mutta ei ole. Huomatkaa, että psykologit saa vain sen peruspalkan, ei mitään lisiä eri kursseista, mitä voivat pitää opettajan kanssa ja mistä opet saa muhkeat korvaukset. Psykologilla 2 ikälisää, opettajilla taitaa olla 6? 15 vuoden työuran jälkeen 7,5 viikkoa lomaa, jää silti usean viikon vähemmäksi kuin opettajilla ja ekat 15 v pitää kitkutella minilomilla.
Mä oo aina luullut, että opettajat käyttävät osan lomastaan työssä tarvittavien tietojen päivittämiseen, alansa tieteellisen tutkimuksen seuraamiseen ja opintomatkoihin...olinkohan väärässä.
Psykologiliiton mielestä oaj ja hoitajaliitto on mokannut, kun on rummuttanut niin paljon huonoja palkkoja ja työoloja. Hakijamäärät aloille pienentyneet valtavasti ja psykalle sen sijaan kasvanut. En sitten tiedä, kumman taktiikka jäsenten edunvalvonnasta parempi, hyssyttely vai asioiden esille tuominen äänekkäästi
Vierailija kirjoitti:
Mä oo aina luullut, että opettajat käyttävät osan lomastaan työssä tarvittavien tietojen päivittämiseen, alansa tieteellisen tutkimuksen seuraamiseen ja opintomatkoihin...olinkohan väärässä.
Et ole väärässä.
Itse tein kesälomilla väikkärin haastatteluja ja litterointeja ja väittelin kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Olit. Mä olen lukenut romaanikaupalla hömppää, reissannut pohjoisessa, tehnyt tallitöitä ja nauttinut.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 80 prosenttia työstäni on sellaista, että sen voi tehdä etänä. Olen lukion lehtori.
Minun tuntemani ope lähti heti koulun päättymisen jälkeen reissuun, sieltä mökille, sitten Suomea kiertämään, lastenlasten luokse jne. Kyllä 2 kk meni ihan tyystin lomaillessa.
Ja mikäs siinä, se hänelle suotakoon, mutta ihan turha väittää, että opettajat kesän aikana työtä tekisivät.
Mihin nuo ammattilaiset opettajaa tarvitsee? Ne on koululla oppilaita varten ja ovat sinne koteihin yhteydessä ihan tavalliseen tapaan lomista huolimatta.
Opettaja ei edes saa noilta yhteistyökumppaneilta mitään tietoa asioista, mikäli vanhemmat kieltävät.
Miksi se opettaja siis olisi siellä koululla?