Kukaan tuntemistani opettajista ei mene työpaikalle kesäloman aikana
2,5 kuukautta nautitaan lomasta. Täyttä valetta se, että kuukausi lomasta käytetään muka töiden tekoon. Täyttä kusetusta siis tuo opettajien vauhkoamien.
Kommentit (280)
Mun lapsi on amiksen ope.
4.6. oli kevätjuhla ja töihin piti mennä 1.8. osaston koulutuspäivään ja suunnitteluun, järkkäilyyn ym. - ekaluokkalaiset opiskelijat aloittivat 4.8., muut luokat tulevat 8.8.
Koko kesän opiskeli toista tutkintoa tehden etätehtäviä kouluunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaiset opettajat ei saa kesältä palkkaa, joten ovat joko työttömyyskortistossa tai ovat kesä töissä.
Riippuu kunnasta. Meillä tehdään pääsääntöisesti määräaikaiset sopimukset 1.8. - 31.7.
Sivutoimisille ei mutta täyttä työaikaa koko talven tekeville kyllä. On tehty jo ainakin viimeiset 10 vuotta näin.
Suurin osa kunnista toimii toisin.
Sit voi vaikka äänestää jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Minä olen käynyt, sekä kesäkuussa siivoamassa luokkaa ja hävittämässä vanhoja kokeita ym, sekä nyt elokuun alussa, tulostamassa, laittamassa paikkoja kuntoon jne. Ja sekä alkukesästä että nyt loppukesästä koululla vilisi opettajia.
Koska olen itsekkin koululla töissä.
Millä kouluasteella? Tosin, eivät esim koulunkäynnin ohjaajat näe sitä työtä, minkä nykyään voi tehdä myös kotona. Aloittaa tuntien suunnittelun, siirtää wilmasta ryhmien tiedot kalenteriin, tehdä wilmaan istumajärjestyksiä eri ryhmille jne. Kotona voi myös pestä kemian työtakkeja jne.
Mitä ihmeen hommia nuo on? Eikö ne tunnitkin suunnitella kerran ja sitten joka ryhmälle samat. Istumajärjestyksiä? Mitä ihmeen kemian työtakkeja?!?! 😂
Jokaiselle luokalla ei voi teetättää samoja juttuja, koska luokat ovat eri tasoisia ja ihan oppilaidenkin persoonallisuudet vaikuttavat. Itse ainakin päivitän tuntisuunnitelmiani koko ajan pitkin vuotta enemmän luokkakohtaisiksi ja pähkäilen yhdessä muiden saman aineen opettajien kanssa, että mitä sen ja sen luokan kanssa on järkevintä tehdä. Kemian luokassa muuten käytetään suojatakkeja oppilas töissä. Muuten happo voi vaikka syövyttää oppilaan omat vaatteet.
Vaatehuollon luulisi oppilaitoksissa hoituvan pesulan toimesta. Ei kait kukaan kuljeta kotiinsa työvaatteita pesuun. Jos työpaikalla on pesukone niin toki siellä voi pestä muttei kotonaan tarvitse.
Minä olen käynyt jo montaa kertaa, iltaisin. En erityisemmin tykkää muutamasta työkaverista, en ota riskiä, että ne puheliaat tulevat tekemään sitä mitä osaavat parhaiten, juoruamista, puhun nyt koulumme siivoojista jne. En myös halua, että rehtori ja toimistoväki (jotka ovat jo töissä päivisin) tulevat kyselemään ja juoruamaan. Teen homman jonka aioin ja lähden pois.
Suunnittelun ja muun verkossa tehtävän teen tietysti kotona. Niitä olen tehnyt jo viikon.
Kesäloman aloitin joskus kesäkuun 12 pvän tienoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi muuten tietää miten liikunnanopettajien työssäjaksaminen eroaa muista kun ei ole kokeita korjattavana jne. Katsooko muut opettajat pahalla kun työtä on niin paljon vähemmän
Opettaahan he terveystietoa ja pitävät kokeitakin ja muistaakseni sen aineen voi jopa kirjoittaa yo-kirjoituksissa?
Ja heillä on suurin opetusvelvollisuus, saadakseen saman palkan kuin muut pitää tunteja tehdä enemmän.
Lukiossa liikunnanopettajamme toi pallon pe-iltapäivää tunneille. Sanoi tehkää jaot, pelatkaa. Hän menee kalj... kahville. Tuokaa pallo tunnin päästä hänelle,käykää suihkussa ja menkää kotiin.
Sillai voi hoitaa opetusvelvollisuuden aika helposti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaiset opettajat ei saa kesältä palkkaa, joten ovat joko työttömyyskortistossa tai ovat kesä töissä.
Riippuu kunnasta. Meillä tehdään pääsääntöisesti määräaikaiset sopimukset 1.8. - 31.7.
Sivutoimisille ei mutta täyttä työaikaa koko talven tekeville kyllä. On tehty jo ainakin viimeiset 10 vuotta näin.
Se ei mitenkään liity aiheeseen eli siihen, että tosiasiallisesti osaa lukuvuoden aikana tienatusta palkasta ei ole "jyvitetty" kesäkuukausille.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pointti on ehkä siinä, että opettajat ahkerasti julistavat, että tekevät kesälläkin paljon töitä ja ettei heidän loma ala vielä kesäkuussa. En ole nähnyt sellaista opettajaa, joka tekstisi kouluvuoden ulkopuolella töitä. Lähtevät etelään, mökille jne heti seuraavana päivänä kun kouluvuosi päättynyt. Ja osa sitten tekee töitä, mutta ei aivan muuta työtä kuin opetyö, josta saa lisätienestiä.
Minä olen kahden lukion lehtorin äiti. Kyllä ne töitä tekevät monta päivää sen jälkeen kun oppilaat on menneet. Ja aloittavat elokuun alkupäivinä työt.
Ja monesti tekevät myös viikonloppuisin pitkää päivää, oppilaat ovat nykyään vaativia, koetulokset vaaditaan hyvin nopeasti nähtäville. Kun koe on loppuviikolla, tulos halutaan maanantaina.
Menkää kokeilemaan arvostelijat, sittenhän sen näette. Ensin ylioppilaaksi sellasilla papereilla, että pääsette yliopistoon. Sitten opintoja muutama vuosi ja valmistuttua kilpailu työpaikasta.
Siitä vaan kokeilemaan.
On siellä muutama kesäkuun alussa ja nyt elokuun alussa. Mies on opettaja, niin tunnistaa näiden kollegojensa autot parkkipaikalla. Käydään usein kyseisen koulun pihalla lasten kanssa vapaalla siis, mies ei opeta meidän lasten lähikoulussa. Mies on käynyt joskus, tänä kesänä ei käynyt. On päinvastoin kiukutellut koko viikon, kun ensi viikolla pitää mennä töihin taas. Inhoaa työtään ja vaihtaisi toiseen hommaan kuulemma koska tahansa, jos vain koulutuksellaan saisi muuta. Kuulemma työpaikalla todella monella samat ajatukset ja moni opiskelee työn ohessa toista alaa. Mies myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi muuten tietää miten liikunnanopettajien työssäjaksaminen eroaa muista kun ei ole kokeita korjattavana jne. Katsooko muut opettajat pahalla kun työtä on niin paljon vähemmän
Opettaahan he terveystietoa ja pitävät kokeitakin ja muistaakseni sen aineen voi jopa kirjoittaa yo-kirjoituksissa?
Ja heillä on suurin opetusvelvollisuus, saadakseen saman palkan kuin muut pitää tunteja tehdä enemmän.
Lukiossa liikunnanopettajamme toi pallon pe-iltapäivää tunneille. Sanoi tehkää jaot, pelatkaa. Hän menee kalj... kahville. Tuokaa pallo tunnin päästä hänelle,käykää suihkussa ja menkää kotiin.
Sillai voi hoitaa opetusvelvollisuuden aika helposti
Höpö, höpö.
Tollo!
Jospa, ap hyvä, kouluttautuisit opettajaksi. Valkenisi todellisuus sinullekin. Ja on jo moneen kertaan selitetty, aivan työhetosopimuksen sanoin, että, ei se opettajan loma niin pitkä ole, suurin osa on niin kutsuttua koulutyön keskeytystä.
Käytkö itse työpaikallasi loman aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pointti on ehkä siinä, että opettajat ahkerasti julistavat, että tekevät kesälläkin paljon töitä ja ettei heidän loma ala vielä kesäkuussa. En ole nähnyt sellaista opettajaa, joka tekstisi kouluvuoden ulkopuolella töitä. Lähtevät etelään, mökille jne heti seuraavana päivänä kun kouluvuosi päättynyt. Ja osa sitten tekee töitä, mutta ei aivan muuta työtä kuin opetyö, josta saa lisätienestiä.
Minä olen kahden lukion lehtorin äiti. Kyllä ne töitä tekevät monta päivää sen jälkeen kun oppilaat on menneet. Ja aloittavat elokuun alkupäivinä työt.
Ja monesti tekevät myös viikonloppuisin pitkää päivää, oppilaat ovat nykyään vaativia, koetulokset vaaditaan hyvin nopeasti nähtäville. Kun koe on loppuviikolla, tulos halutaan maanantaina.
Menkää kokeilemaan arvostelijat, sittenhän sen näette. Ensin ylioppilaaksi sellasilla papereilla, että pääsette yliopistoon. Sitten opintoja muutama vuosi ja valmistuttua kilpailu työpaikasta.
Siitä vaan kokeilemaan.
Täällä toinen opettajien äiti, allekirjoitan tekstisi.
Kyllä minä pääsen helpolla, vaikka vaativa työ onkin, se jää toimistolle kun lähden. Ei käveli vastaan joka paikassa mihin menen.
Lapseni eivät viitsi edes illalliselle kotikaupunkinsa ravintoloihin, koska typerät vanhemmat tulevat jauhamaan pikkupettereistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tuota tiennytkään, olen toki pudottanut uurnaan paperinpalan, mutta jalkojani en koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiinnostavaa, sillä tunnen vain niitä opettajia, jotka osaavat olla lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan kokeilemaan.Täällä toinen opettajien äiti, allekirjoitan tekstisi.
Kyllä minä pääsen helpolla, vaikka vaativa työ onkin, se jää toimistolle kun lähden. Ei käveli vastaan joka paikassa mihin menen.
Lapseni eivät viitsi edes illalliselle kotikaupunkinsa ravintoloihin, koska typerät vanhemmat tulevat jauhamaan pikkupettereistään.
Kyllä, työtä on hemmetisti ja koko ajan kaikki muuttuu, entisen kokeilun tuloksia ei seurata, uusi vaan pukataan alulle.
Viikonloput pysymme kotona, jos jonnekin viihteelle haluamme, menemme naapurikaupunkeihin, koska muutoin vietämme illan kuunnellen kännisiä oppilaita ja heidän vanhempiaan.
Ei kiitos.
Mökkiin hankittu kaukaa, sukumökki myytiin, koska se oli kotikaupungin liepeillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opettajat töitä painavat kesällä: eräs opetuttu vetää puistojumppaa koko kesän ja pari opea on Taysissa melkein koko kesän kesän töissä eli tuplapalkka juoksee. (Sairaanhoidon opettajia). Ovat vielä AMK opeja, joilla paremmat palkat ja pidemmät lomat kuin muilla opettajilla. Eli se siitä raskaasta open työstä, josta tarvii koko kesä palautua Erään ystävän opetuttu lähti kesäksi matkaoppaaksi ja eikös Linnanmäen porukassa ole myös opettajia kesätöissä. Ainakin jotkut jarrumiehet kuulemma.
Oman lapseni futistreenejä vetää luokanopettaja. Naapurin lapsen pesistreenejä vetää liikunnanope. Ei ne ilmeisesti osaa taukoa pitää kesälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkka on jaettu 12 kuukaudelle eli osa jo lukuvuoden ansaitusta palkasta maksetaan myös kesältä. Kuinkahan monta kertaa tämä täytyy vääntää täällä rautalangasta. Eli siis koko lukuvuoden ansio tasataan 12 kuukaudelle.
Poikkeuksena tietenkin määräaikaiset, joille palkkaa ei kesältä makseta. Itsekin olen ollut työtttömänä 5.6. alkaen ja 1.8. alkoi palkka juosta kun sain vakituisen viran.
Eli siis määräaikaiset saavat lukuvuoden aikana suurempaa kk-palkkaa, koska heille ei tehdä tuota kesätasausta? Sitäkö tarkoitit?
Ei todellakaan. Päinvastoin, tekevät samat työt kuin vakivirkalaiset opet lukuvuoden aikana ja saavat siitä vähemmän palkkaa. Eikä OAJ tee asialle mitään.
Ei, ei OAJ ole vuosikymmeniin tehnyt asialle mitään, mutta onko se opettajien syy? Kuntien palkanlaskijat tietysti voisivat hoitaa asian niin, että sijaisuuden tehnyt saa palkan kokonaan lukuvuoden aikana, mutta tiedä sitten tuon laillisuudesta. Jotkut opettajat ovat niin fiksuja, että edes puolittavat tuon loman aikana saadun rahan. Mutta aivan turha näistä on kirjoittaa, eivät nämä asiat muutu. Eikä ole opettajien syy. Mutta kun hehän saavat sairaanhoitajien ohella toimia kansakunnan sylkykuppina.
Koululla työskentelee myös psykologit, terveydenhoitajat ja kuraattorit, paljon huonommalla palkalla kuin valittavat opettajat. Ei hekään saa valita, koska ovat lomalla. Lomien on osuttava koulujen loma-aikoihin eli ei toivoa halvemmista matkustusajoista mutta ei kuitenkaan opettajien pitkiä lomia etuna. Ja kouluilla työskennellään kesäkuu ja elokuun alussa takaisin, ei näy opettajia, ei. Ei ihme, että näiden alojen ammattilaisista on huutava pula. Opettajien lomat ja palkat kehiin ja oikeus tehdä myös etätöitä, niin eiköhän ala löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Minä olen käynyt, sekä kesäkuussa siivoamassa luokkaa ja hävittämässä vanhoja kokeita ym, sekä nyt elokuun alussa, tulostamassa, laittamassa paikkoja kuntoon jne. Ja sekä alkukesästä että nyt loppukesästä koululla vilisi opettajia.
Koska olen itsekkin koululla töissä.
Millä kouluasteella? Tosin, eivät esim koulunkäynnin ohjaajat näe sitä työtä, minkä nykyään voi tehdä myös kotona. Aloittaa tuntien suunnittelun, siirtää wilmasta ryhmien tiedot kalenteriin, tehdä wilmaan istumajärjestyksiä eri ryhmille jne. Kotona voi myös pestä kemian työtakkeja jne.
Mitä ihmeen hommia nuo on? Eikö ne tunnitkin suunnitella kerran ja sitten joka ryhmälle samat. Istumajärjestyksiä? Mitä ihmeen kemian työtakkeja?!?! 😂
Jokaiselle luokalla ei voi teetättää samoja juttuja, koska luokat ovat eri tasoisia ja ihan oppilaidenkin persoonallisuudet vaikuttavat. Itse ainakin päivitän tuntisuunnitelmiani koko ajan pitkin vuotta enemmän luokkakohtaisiksi ja pähkäilen yhdessä muiden saman aineen opettajien kanssa, että mitä sen ja sen luokan kanssa on järkevintä tehdä. Kemian luokassa muuten käytetään suojatakkeja oppilas töissä. Muuten happo voi vaikka syövyttää oppilaan omat vaatteet.
Miksi sinä niitä takkeja kotona peset? Ne on koulun välineitä ja koulun kuuluu huolehtia ne. Ei opettaja niitä pyykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ens viikolla koulut alkaa niin todennäköisesti ma jo ollaan koululla jotain tekemässä ? lapsilla liian pitkät lomat, ei oppi ojaan kaada ts koulu sais alkaa jo viimeistään heinä-elokuun vaihteessa.
todellakin tekemässä jotain. se jotain on: ''suunnittelu päivä''.
aika kuluu kun syö aamupala puurot, herkku lounaat ja kakku kahvit.
ettei vaa opettajille olisi liian rankkaa töitten alotus..
Et edes usko, miten vähän meitä opettajia nämä ryhmäytymispäivät kiinnostavat. Mutta joku tällainen iloinen yhteisö -ajattelu on vallannut rehtorien päät. Mieluummin olisin senkin päivän vaikka opettamassa niitä kakaroita. Paljon mukavampaa.
Eiköhän jokaiselle sattunut eteen kouluaikana opettajia, jotka opetti samalla tavalla koko työikänsä, kun ei viitsitä panostaa työhön. Ja aina sieltä mentiin missä rima matalin. Ei heidän tarvikaan mitään valmistella.
Se yksi mätä omenako sinusta sitten edustaa koko ammattikuntaa?