Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan tuntemistani opettajista ei mene työpaikalle kesäloman aikana

Vierailija
05.08.2022 |

2,5 kuukautta nautitaan lomasta. Täyttä valetta se, että kuukausi lomasta käytetään muka töiden tekoon. Täyttä kusetusta siis tuo opettajien vauhkoamien.

Kommentit (280)

Vierailija
121/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmistaan Karo on lähettänyt esikoisen lomanviettoon opemummolle heti koulujen loputtua ja esikoinen siellä monta viikkoa. Eli taitaa opettajien kesöhommat olla ihan muuta kun opetustyöhön liittyvää

Vierailija
122/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmistaan Karo on lähettänyt esikoisen lomanviettoon opemummolle heti koulujen loputtua ja esikoinen siellä monta viikkoa. Eli taitaa opettajien kesöhommat olla ihan muuta kun opetustyöhön liittyvää

Kuka/mikä on Kolmistaan Karo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 80 prosenttia työstäni on sellaista, että sen voi tehdä etänä. Olen lukion lehtori.

Opetatko etänä? Esim varaat mökin Leviltä ja heität muutamat tunnit sieltä. Onnistuuko?

Vierailija
124/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät? Minä olen käynyt, sekä kesäkuussa siivoamassa luokkaa ja hävittämässä vanhoja kokeita ym, sekä nyt elokuun alussa, tulostamassa, laittamassa paikkoja kuntoon jne. Ja sekä alkukesästä että nyt loppukesästä koululla vilisi opettajia.

Koska olen itsekkin koululla töissä.

"ItseKKin" ei toivottavasti opeta ketään, vaan lähinnä kuorii perunoita keittiössä.

Vierailija
125/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koulusihteeri ja vkielä ei ole rehtoria lukuunottamatta opettajia näkynyt koululla. Koulunkäynninohjaajat ovat availleet ja jakaneet tilatut kirjat, järjestäneet luokkia jne. Näin se on aina mennyt. Joskus joku nuori, uusi ope käy jotain kysymässä ennen koulun alkua.

Koulusihteerinä tiedät myös, että opettajien palkka maksetaan pidettyjen oppituntien mukaan. Poikkeuksena rehtori ja opo. Opot ja rehtori työskentelevät koululla kesäkuun puoliväliin. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi tulla töihin kesäkeskeytyksellä. Toki moni opettaja suunnittelee tunteja, lukee ammattikirjallisuutta jne. En ole nähnyt koulusihteereitäkään lomalla töissä.

Kouluja on monia.

Meidän lukiossa opot lopettaa työpaikalla käynnin heti suvivirteen mutta palaa sit elokuussa monta päivää muita opettajia aiemmin rehtorin ja varardhtorin kanssa hommiin.

Vierailija
126/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen työkaverini jäi kesäksi vanhempainvapaalle, koska luokanopettajavaimonsa meni kesäksi "töihin". Jotkut työkavereista luulivat, että se vaimo meni oikeasti töihin. 

Vierailija
127/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi muuten tietää miten liikunnanopettajien työssäjaksaminen eroaa muista kun ei ole kokeita korjattavana jne. Katsooko muut opettajat pahalla kun työtä on niin paljon vähemmän

Opettaahan he terveystietoa ja pitävät kokeitakin ja muistaakseni sen aineen voi jopa kirjoittaa yo-kirjoituksissa?

Ja heillä on suurin opetusvelvollisuus, saadakseen saman palkan kuin muut pitää tunteja tehdä enemmän.

Lukiossa liikunnanopettajamme toi pallon pe-iltapäivää tunneille. Sanoi tehkää jaot, pelatkaa. Hän menee kalj... kahville. Tuokaa pallo tunnin päästä hänelle,käykää suihkussa ja menkää kotiin.

Sillai voi hoitaa opetusvelvollisuuden aika helposti

Miksi alapeukut? Tarina on tosi.

Tunnit tais olla perjantaina klo 14-16 kaksoistuntina, niin aina lopeteltiin kolmelta futis/koris/lentis/lätkä mitä olikaan.

Vierailija
128/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ens viikolla koulut alkaa niin todennäköisesti ma jo ollaan koululla jotain tekemässä ? lapsilla liian pitkät lomat, ei oppi ojaan kaada ts koulu sais alkaa jo viimeistään heinä-elokuun vaihteessa.

todellakin tekemässä jotain. se jotain on: ''suunnittelu päivä''.

aika kuluu kun syö aamupala puurot, herkku lounaat ja kakku kahvit.

ettei vaa opettajille olisi liian rankkaa töitten alotus..

Suunnittelupäivät, nykyisin niitä on kaksi peräkkäin, ovat tylsääkin tylsempiä. Yleensä rehtori luennoi tuntikausia tulevasta lukuvuodesta asioita, jotka talossa olleet jo tietävät. Näitä vesoja ei tarvittaisi, mutta ne kuuluvat työehtosopimukseen ja on sinne laitettu työnantajan vaatimuksesta. Hukkaan heitettyjä työpäiviä.

Vierailija
129/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ens viikolla koulut alkaa niin todennäköisesti ma jo ollaan koululla jotain tekemässä ? lapsilla liian pitkät lomat, ei oppi ojaan kaada ts koulu sais alkaa jo viimeistään heinä-elokuun vaihteessa.

todellakin tekemässä jotain. se jotain on: ''suunnittelu päivä''.

aika kuluu kun syö aamupala puurot, herkku lounaat ja kakku kahvit.

ettei vaa opettajille olisi liian rankkaa töitten alotus..

Suunnittelupäivät, nykyisin niitä on kaksi peräkkäin, ovat tylsääkin tylsempiä. Yleensä rehtori luennoi tuntikausia tulevasta lukuvuodesta asioita, jotka talossa olleet jo tietävät. Näitä vesoja ei tarvittaisi, mutta ne kuuluvat työehtosopimukseen ja on sinne laitettu työnantajan vaatimuksesta. Hukkaan heitettyjä työpäiviä.

Rehtorin pitää päästä esiintymään - VESO

Vierailija
130/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap voi olla koulussa töissä, kun hän ei edes tiedä, milloin koulu alkaa syksyllä? Voi tulla yllätyksenä, kun oppilaat tulevatkin ensi viikolla kouluun, kun hän on luullut, että tulevat vasta kahden viikon päästä.

Vierailija
131/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemani ope on parasta-aikaa töissä, koulut alkaa keskiviikkona.

Vierailija
132/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 80 prosenttia työstäni on sellaista, että sen voi tehdä etänä. Olen lukion lehtori.

Minun tuntemani ope lähti heti koulun päättymisen jälkeen reissuun, sieltä mökille, sitten Suomea kiertämään, lastenlasten luokse jne. Kyllä 2 kk meni ihan tyystin lomaillessa.

Ja mikäs siinä, se hänelle suotakoon, mutta ihan turha väittää, että opettajat kesän aikana työtä tekisivät.

Sinun tuntema opettaja tekee noin, joten kaikki Suomen opet toimii samalla tavalla? 🧐

Jos mä tiedän yhden bussikuskin joka on ajanut humalassa, niin tekeekö se kaikista bussikuskeista rattijuoppoja?

Vierailija
133/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululla työskentelee myös psykologit, terveydenhoitajat ja kuraattorit, paljon huonommalla palkalla kuin valittavat opettajat. Ei hekään saa valita, koska ovat lomalla. Lomien on osuttava koulujen loma-aikoihin eli ei toivoa halvemmista matkustusajoista mutta ei kuitenkaan opettajien pitkiä lomia etuna. Ja kouluilla työskennellään kesäkuu ja elokuun alussa takaisin, ei näy opettajia, ei. Ei ihme, että näiden alojen ammattilaisista on huutava pula. Opettajien lomat ja palkat kehiin ja oikeus tehdä myös etätöitä, niin eiköhän ala löytyä.

Psykologit ainakaan eivät työskentele huonommalla palkalla kuin opettajat. Ja kunnalla on kaikilla 15 vuoden jäljeen pitkät lomat. Lomarahojen kanssa ihan yhtä pitkät kuin opettajilla. Omalla miehelläni ainakin palkka on silti reilusti minua opettajaa parempi, vaikka käyttää lomarahat lomiin. Samaa alaa opiskelimme molemmat yliopistolla, julkisella sektorilla molemmat.

Psykologin aloituspalkka on tuhat euroa suurempi kuin luokanopettajan.

Vierailija
134/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemani ope on parasta-aikaa töissä, koulut alkaa keskiviikkona.

Siis nyt? Lauantaina. Innokas on.

Vierailija
135/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy sanoa, että mä en tunne ketään, joka menisi työpaikalleen kesäloman aikana. Nytkin kaveripiiristä on kesälomalla pari kaupan alalla olevaa, eivätkä he käy työpaikallaan loman aikana. Miksi opettajien pitäisi sinne mennä? Tuntemani opettajat ovat kyllä jo tällä viikolla olleet työpaikallaan, vaikka ei tarvitsisi.

Vierailija
136/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja olen tehnyt tällä viikolla jo aika paljon töitä. Työpaikallani en ole kuitenkaan käynyt, sillä ei ole ollut tarvetta mennä sinne. 

Vierailija
137/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n pointti on ehkä siinä, että opettajat ahkerasti julistavat, että tekevät kesälläkin paljon töitä ja ettei heidän loma ala vielä kesäkuussa. En ole nähnyt sellaista opettajaa, joka tekstisi kouluvuoden ulkopuolella töitä. Lähtevät etelään, mökille jne heti seuraavana päivänä kun kouluvuosi päättynyt. Ja osa sitten tekee töitä, mutta ei aivan muuta työtä kuin opetyö, josta saa lisätienestiä.

Mökillä on olleet uudet paperikirjat mukana. Jos vain opettajan materiaaleihin on pääsy, niin ennen jakson alkua kesällä myös pikkukokeet ja isot kokeet olen tehnyt kursseille valmiiksi. Kirjat on käyty läpi myös, jos ne on uusia. Ihan uusiin sähköisiin kokeisiin ei vielä pääse, muuten olisin nekin tehnyt. Jakson etenemissuunnitelma on valmiina myös.

Vierailija
138/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on töissä erikoisessa paikassa. Kyllä meidän koulussa ainakin on lähes kaikki seuraavalla viikolla töissä, kun koulu on loppunut. Sama tällä viikolla. Kaikki melkein olivat jo koululla.

Vierailija
139/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitellut kaikki vuoden kurssit pääpirteittäin, tehnyt uuteen oppimateriaaliin omat esimerkit.

Lisäksi olen tehnyt sekä formatiiviset kokeet että varsinaiset kokeet valmiiksi.

Kaiken tämän tein kotona, minun ei tarvitse tehdä suunnittelutyötä koululla. Kotona minulla on mukava tuoli (koulussa kova puinen) ja raikas ilma.

Vierailija
140/280 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululla työskentelee myös psykologit, terveydenhoitajat ja kuraattorit, paljon huonommalla palkalla kuin valittavat opettajat. Ei hekään saa valita, koska ovat lomalla. Lomien on osuttava koulujen loma-aikoihin eli ei toivoa halvemmista matkustusajoista mutta ei kuitenkaan opettajien pitkiä lomia etuna. Ja kouluilla työskennellään kesäkuu ja elokuun alussa takaisin, ei näy opettajia, ei. Ei ihme, että näiden alojen ammattilaisista on huutava pula. Opettajien lomat ja palkat kehiin ja oikeus tehdä myös etätöitä, niin eiköhän ala löytyä.

Psykologit ainakaan eivät työskentele huonommalla palkalla kuin opettajat. Ja kunnalla on kaikilla 15 vuoden jäljeen pitkät lomat. Lomarahojen kanssa ihan yhtä pitkät kuin opettajilla. Omalla miehelläni ainakin palkka on silti reilusti minua opettajaa parempi, vaikka käyttää lomarahat lomiin. Samaa alaa opiskelimme molemmat yliopistolla, julkisella sektorilla molemmat.

Psykologin aloituspalkka on tuhat euroa suurempi kuin luokanopettajan.

Melko hyvin kuitenkin kirivät. Koulupsykologin keskipalkka on 3795 euroa kuussa, luokanopettajan 3661. Kun huomioon otetaan ero lomien määrässä, vaikuttaa luokanopettajan työ palkkaukseltaan jopa houkuttelevammalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän