VÄISTÄMISSÄÄNNÖT! Luuletko osaavasi ajaa pyörällä?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6380176a-f29b-4f65-ab0c-7eab029e…
Kun autoilijana noudatan liikennesääntöjä, olen usein saanut katsella vihaisia katseita ja nyrkkiäkin on puisteltu.
Miksi ihmiset ei tiedä pyöräilijän väistämissääntöjä?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sekä autoilija, pyöräilijä että jalankulkija. Eniten ihmettelen näitä spandex-pyöräilijöitä, jotka ajavat omien sääntöjensä mukaan, vaihtavat ajoradalta ja jalkakäytävälle, ylittävät teitä miten sattuu, omaksuvat juuri ne säännöt, jotka heille parhaiten siinä hetkessä sopii. Raivostuttavaa!
Itse en taas ymmärrä ihmisiä joilla on valtava tarve kohdistaa kaikki pyöräilyn antipatiat juuri "spandex-pyöräilijöihin". Toki on näkyvämpää kun pukeutuu pyöräilyvaatteisiin mutta eivät ne vaatteet ihmistä oikeasti mihinkään muuta.
Eniten nämä spandexit tuovat esiin sen miten huonosti pyöräilyn infra on lopulta suunniteltu koska yhtään vauhdikkaampi liikkuminen vaatii lähes aina jonkinlaista luovuutta koska infra on suunniteltu sellaiselle mummopyörän liikkumisnopeudelle, ei sellaiselle nopeudelle jolla ehtiikin johonkin.
Miltä kuulostaisi jos autoilija selittelisi törttöilyään näin? "Vedän mutkat suoriksi ja käytän vähän luovuutta ajoradan valinnassa, koska infraa ei oo tehty mun kaasujalalle. En muuten ikinä ehtisi mihinkään". Miksi ihmeessä fillarilla olisi oikeus vedellä ihan miten huvittaa? Lähde aikaisemmin liikkeelle, jos et muuten ehdi. Spandeksien pukemiseenko sulla se aika menee?
No jos katselet tarkemmin niin iso osa autoista ajaa hieman oikoen eikä täysin liikennesääntöjen mukaan. Vai näetkö tosiaan autojen aina ryhmittyvän kääntyessä ihan kaistan kyseiseen laitaan tai kiertävän aina risteyksessä kääntyessä risteyksen keskipisteen? Tai pysähtyykö jokainen auto aina varmasti täysin pysähdyksiin stop-merkin kohdalla vai lipuuko vain ihan hiljaa sen ohi? No tuskin mutta nuokin pitäisi tehdä liikennesääntöjen mukaan. Mutta sujuvuuden takia autot usein oikovat hieman näissä.
Ja en sanonut että fillari saa mennä ihan miten huvittaa mutta usein esim. siirtymä pyörätieltä ajoradalle tai johonkin käännökseen on paljon sujuvampi tehdä muulla tavalla kuin aivan täysin kuten pitäisi. Ja se tehdään tietenkin niin että ei häiritä muuta liikennettä.
Kukaan autoilija ei KOSKAAN ole ajanut ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan itse väistämissäännöt niin auton ratissa kuin pyörän selässä, ja olen huomannut, että moni muu tiellä liikkuja niitä ei osaa. Annetaan autoilijana tilaa pyöräilijälle paikoissa, missä ei tarvitse. Pyöräillään täyttä vauhtia suojatielle, jossa pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Ei autoilijana väistetä jalankulkijaa suojatiellä. Jalankulkijana jäädään huitomaan tilaa antaville autoille, että "mene mene"...
Mua on autoilija väistänyt jopa paikassa, jossa ei ole edes suojatietä vaan tullaan tonttiliittymästä ison tien ylitykseen. Ihan ääliömäinen paikka jarruttaa, kun samassa paikassa juur vaihtuu 80 km/h nopeusrajoitus 60km/h -rajoitukseksi.
Minä polkypyöräilijänä annan mielelläni autoilijalle etuajo-oikeuden sillä yhteentörmäyksessä autoilijan ympärillä on enemmän peltiä ja pyöräilijä häviää siinä aina. Autoon tulee korkeintaan muutama naarmu. Jos risteyksessä ei ole liikennevaloja, niin en luota vain autoilijoiden hyvätahtoisuuteen vaan katson että reitti on vapaa.
Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kun autoilija kääntyy ja ajaa ihmisten yli.
Sen takia pyöräilijän kannattaa seurata hyvin tarkkaa autoiljoiden liikkeitä ja valita semmoinen hetki että hidastaa sopivasti vauhtia ilman että tarvitsee nousta pyörän satulasta ja varmistaa että pääsee tien yli turvallisesti. Itselleni on semmoinen seitsenvaihteinen city- ja retkipyörä, joka sopii hyvin hyötyliikuntaan ilman että tarvitsee turvautua julkiseen liikenteeseen. Sillä pystyy hoitamaan hyvin kauppareissut mm. paikalliseen Citymarkettin, joka sijaitsee noin 12-15 minuutin pyörämatkan päässä.
Minua vähän huvittavat ne "spandex-pyöräilijät" käyräsarvisineen pyörineen, sillä se taitaa olla aika epäkäytännöllinen pyörä kuljettaa vaikkapa kauppakasseja pyörän tangon varassa. Syksystä kevääseen harrastan pyöräilyä tavallisesti farkut ja nahkatakki päällä eikä minun ole tarkoitus polkea itseäni hikeen vain siirtyäkseni pisteestä A pisteeseen B oman lihasvoiman avulla vaikka olenkin erittäin hyväkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina elänyt siinä ajatuksessa, että jos suojatien liikennemerkissä on kävelijä, siinä ei ole pyörätien jatketta. Pyöräilijä väistää ellei hän taluta pyöräänsä, jolloin hän "muuttuu" jalankulkijaksi väliaikaisesti. Pyöräilijän on käytännössä pakko taluttaa, jos ollaan säännöistä täysin tarkkoja.
Jos kyseessä on risteävä pyörätien jatke, se on merkattu toisella suojatien merkillä.Autoilija väistää aina pyörätien jatkeella, eli luonnollisesti silloinkin, kun autoilija kääntyy.
Monesti joutuu kuitenkin joustamaan säännöistä.
T. Pyöräilijä, ei ajokorttia
Tästä ei voi asiaa päätellä. Pyörätien jatke on jos molemmilla puolilla tietä on pyörätie.
Ja pyörää ei myöskään tarvitse taluttaa suojatiellä. Sekin on vanhaa tietoa. Noin oli aikoinaan mutta ei emää pitkään aikaan.
Tänään oli iltalehdessä tuoretta tietoa jossa väitettiin että pitää taluttaa eli olla jalankulkija joka on suojassa autolta tai muuten olet autolle vapaata riistaa. Olin järkyttynyt vaikka en ole ajanut pyörällä 20 vuoteen.
Tavallaan pitää paikkaansa tavallisilla suojateillä. Niitä ei ole tarkoitettu liikennetilanteisiin, joissa joku tulee puskista 15 km/h. Niitä tavallisia suojateitä joissa väistetään jalankulkijoita on paikoissa joissa on todella huono näkyvyys (kulmat, puskat, jne.). Jos sieltä tulee pyöräilijä täyttä vauhtia suojatielle ei välttämättä ole autoilijan vika vaikka kolari sattuu. Kyllä pyöräilijänkin pitää sääntöjä tietää.
Pyöräilijä on syyllinen vain jos se ajaa auton kylkeen.
Pyörällä on väistettävä
Epäselvyydet kohdistuvat vahvimmin tilanteisiin, jossa suojatielle tulee joku muu kuin jalankulkija. Vastanneista vain 58 prosenttia tiesi, että pyöräilijän on väistettävä tullessaan pyörätieltä ajoradalle, vaikka tämä ylittäisikin ajoradan suojatieraitoja pitkin.
Vieläkin harvempi (52 prosenttia) tiesi, että sähköpotkulautailija väistää tullessaan ajoradan ylitykseen.
– Sähköpotkulaudoista valtaosassa rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h, jolloin ne rinnastetaan polkupyöriin ja niillä kuljetaan pyöräilijän säännöillä. Pyörätieltä tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan liikennettä, jos ajoradalla ei ole väistämismerkkiä tai he eivät ole kääntymässä tielle, jota pyöräilijä ylittää, luettelee Pohjonen muistuttaen vielä, että autoilijan on väistettävä pyöräilijöitä myös pihasta tullessaan ja liikenneympyrästä poistuessaan.
Polkupyörällä saa ajaa suojatiellä. Tällöin on kuitenkin huomioitava väistämisvelvollisuus.
– Aina aika ajoin kuulee väitettävän, ettei pyörällä saisi ajaa suojatiellä. Tämä käsitys on väärä. Tien saa ylittää pyörällä suojatietä pitkin ajaen, mutta kulkujärjestys ratkotaan, kuten aiemmin kerroin, jatkaa Pohjonen.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6380176a-f29b-4f65-ab0c-7eab029e…
Jos pyöräilijä ajaa suojatielle jota ei ole merkattu pyörätien jatkoksi ja ei väistä autoa jääden auton alle. On autoilija täysin syytön.
Näitä tasa-arvoisia risteyksiä on kuitenkin pyöräilijän näkökulmasta todella vähän, niin siinä mielessä on hassua, että niistä puhutaan ikäänkuin pääsääntönä. Osa niistä autokuskeista, jotka eivät kulje pyörällä kuin aniharvoin, luulevat sitten itseään etuajo-oikeutetuiksi normaalissakin kohtaamistilanteessa, jossa he tulevat kolmion tai jopa stopin takaa, pihasta, parkkihallista jne tai kääntyvät risteyksessä. Jokainen voi laskea näiden pyöräilijän reitille osuvien kohtaamisten osuudet omalla työmatkallaan, jos/kun ajaa sen pyörällä. Itsellä noin 80 % on ajorataa kulkevalla väistämisvelvollisuus kevyeen liikenteeseen.
Toki on shokeeraava osuus noita sääntöjä tietämättömiä, mutta ne eivät varmaan paljon ajele kaupungissa pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö autoilijat tiedä ettei humalassa saa ajaa?
Vuonna 2021 kuolleita oli ennakkotietojen mukaan 41 ja loukkaantuneita 338. Vuoden 2020 tietojen mukaan 71 ihmistä loukkaantui vakavasti.
Rattijuopumustapauksissa on viimeisen kolmen vuoden aikana kuollut keskimäärin 47 ja loukkaantunut 430 henkilöä vuosittain. Tämä on kaikista tieliikenteessä menehtyneistä viidennes ja loukkaantuneista kymmenesosa. Menehtyneistä ja loukkaantuneista neljä viidestä oli miehiä.
Poliisin tietoon tuli ennakkotietojen mukaan noin 17 500 rattijuopumustapausta vuonna 2021.
Melkoista... 17 500 autoilijaa ei tiedä ettei kännissä saisi ajaa?
Pitäisikö asiaan kiinnittää jotain huomiota? Tuo kuolleiden ja loukkaantuneidenkin määrä on paljon suurempi kuin pyöräturmissa.
Millä tuon tiedon saisi autoilijoille?
Televisiossa ja netissä pitäisi olla olla vanhan kunnon Tietoiskuja:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenne ei ole vain sääntöjä vaan myös tietyssä mitassa joustavuutta ja muiden huomioimista. Pikkutarkka sääntöjen noudattaminen ja niistä kiinnipitäminen jääräpäisesti on liikenteen sujuvuuden kannalta yhtä haitallista kuin se että ei noudata sääntöjä lainkaan.
Liikenne on yhteispeliä.
Pyöräilijäthän ne yleensä joustamattomia ovat kun kuvittelevat että itsellä on oikeus esim paukasta ajamalla jostakin pusikon takaa suurin piirtein silmät kiinni suojatielle ja auton kuuluisi heitä mielestään väistää.
Ja kuinkahan moni pyöräilijä pysähtyy suojatien eteen kun sitä jalankulkija osoittaa lähtevänsä ylittämään. Ajoneuvo se on polkupyöräkin.
Autoilijoiden puheissa toistuvat aina nämä pyöräilevät itsemurhakandidaatit jotka eivät välitä lainkaan siitä että ajaako auto heidän päälleen vai ei. Itse en kuitenkaan tunne yhtään pyöräilijää joka ei välittäisi omasta henkikullastaan aika paljonkin eikä taatusti ajaisi tahallaan auton eteen.
En oikein tiedä mistä tämä ero kokemusmaailmoissa pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä tulee kun autoilijat kokevat pyöräilijät piittaamattomiksi ja pyöräilijät taas autoilijat.
2/3 pyöräonnettomuuksista on autoilijan syy.
Jalankulkijoista... arvaas.
auto vs auto?
Vi tu ttaa kaikki spandexit, myös juoksijat. Vilkaisematta taakse tehdään 90 asteen käännös suojatielle täydessä juoksuvauhdissa. Miten autoilija voi tietää aikeet, ilmeisesti kuudennella aistilla.
Sama koskee spandexninjaa, joka muuttuu pyöräilijästä jalankulkijaksi nanosekunnissa. Tällainen ninja hyppää metriä ennen suojatietä satulasta ja ylimielisenä jatkaa sama vauhtia suojatielle. Menkää vi t tu johonkin kuntopoluille ninjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan itse väistämissäännöt niin auton ratissa kuin pyörän selässä, ja olen huomannut, että moni muu tiellä liikkuja niitä ei osaa. Annetaan autoilijana tilaa pyöräilijälle paikoissa, missä ei tarvitse. Pyöräillään täyttä vauhtia suojatielle, jossa pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Ei autoilijana väistetä jalankulkijaa suojatiellä. Jalankulkijana jäädään huitomaan tilaa antaville autoille, että "mene mene"...
Mua on autoilija väistänyt jopa paikassa, jossa ei ole edes suojatietä vaan tullaan tonttiliittymästä ison tien ylitykseen. Ihan ääliömäinen paikka jarruttaa, kun samassa paikassa juur vaihtuu 80 km/h nopeusrajoitus 60km/h -rajoitukseksi.
Minä polkypyöräilijänä annan mielelläni autoilijalle etuajo-oikeuden sillä yhteentörmäyksessä autoilijan ympärillä on enemmän peltiä ja pyöräilijä häviää siinä aina. Autoon tulee korkeintaan muutama naarmu. Jos risteyksessä ei ole liikennevaloja, niin en luota vain autoilijoiden hyvätahtoisuuteen vaan katson että reitti on vapaa.
Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kun autoilija kääntyy ja ajaa ihmisten yli.
Sen takia pyöräilijän kannattaa seurata hyvin tarkkaa autoiljoiden liikkeitä ja valita semmoinen hetki että hidastaa sopivasti vauhtia ilman että tarvitsee nousta pyörän satulasta ja varmistaa että pääsee tien yli turvallisesti. Itselleni on semmoinen seitsenvaihteinen city- ja retkipyörä, joka sopii hyvin hyötyliikuntaan ilman että tarvitsee turvautua julkiseen liikenteeseen. Sillä pystyy hoitamaan hyvin kauppareissut mm. paikalliseen Citymarkettin, joka sijaitsee noin 12-15 minuutin pyörämatkan päässä.
Minua vähän huvittavat ne "spandex-pyöräilijät" käyräsarvisineen pyörineen, sillä se taitaa olla aika epäkäytännöllinen pyörä kuljettaa vaikkapa kauppakasseja pyörän tangon varassa. Syksystä kevääseen harrastan pyöräilyä tavallisesti farkut ja nahkatakki päällä eikä minun ole tarkoitus polkea itseäni hikeen vain siirtyäkseni pisteestä A pisteeseen B oman lihasvoiman avulla vaikka olenkin erittäin hyväkuntoinen.
Käyräsarvinen tanko on ergonominen, jos asuu vaikka pääkaupunkiseudulla eikä kaikki palvelut yms ole vartin pyöräilymatkan sisällä. Mutta kaupakassi tangossa on minusta kyllä vaarallinen, joko reppu tai tavarateline pyörä laukkuineen paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenne ei ole vain sääntöjä vaan myös tietyssä mitassa joustavuutta ja muiden huomioimista. Pikkutarkka sääntöjen noudattaminen ja niistä kiinnipitäminen jääräpäisesti on liikenteen sujuvuuden kannalta yhtä haitallista kuin se että ei noudata sääntöjä lainkaan.
Liikenne on yhteispeliä.
Pyöräilijäthän ne yleensä joustamattomia ovat kun kuvittelevat että itsellä on oikeus esim paukasta ajamalla jostakin pusikon takaa suurin piirtein silmät kiinni suojatielle ja auton kuuluisi heitä mielestään väistää.
Ja kuinkahan moni pyöräilijä pysähtyy suojatien eteen kun sitä jalankulkija osoittaa lähtevänsä ylittämään. Ajoneuvo se on polkupyöräkin.
Autoilijoiden puheissa toistuvat aina nämä pyöräilevät itsemurhakandidaatit jotka eivät välitä lainkaan siitä että ajaako auto heidän päälleen vai ei. Itse en kuitenkaan tunne yhtään pyöräilijää joka ei välittäisi omasta henkikullastaan aika paljonkin eikä taatusti ajaisi tahallaan auton eteen.
En oikein tiedä mistä tämä ero kokemusmaailmoissa pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä tulee kun autoilijat kokevat pyöräilijät piittaamattomiksi ja pyöräilijät taas autoilijat.
2/3 pyöräonnettomuuksista on autoilijan syy.
Jalankulkijoista... arvaas.
auto vs auto?
kaikki nuo on aina pyöräilijöiden syytä
Vierailija kirjoitti:
Vi tu ttaa kaikki spandexit, myös juoksijat. Vilkaisematta taakse tehdään 90 asteen käännös suojatielle täydessä juoksuvauhdissa. Miten autoilija voi tietää aikeet, ilmeisesti kuudennella aistilla.
Sama koskee spandexninjaa, joka muuttuu pyöräilijästä jalankulkijaksi nanosekunnissa. Tällainen ninja hyppää metriä ennen suojatietä satulasta ja ylimielisenä jatkaa sama vauhtia suojatielle. Menkää vi t tu johonkin kuntopoluille ninjaamaan.
Jos sinua vituttaa toiset ihmiset liikenteessä niin sun kannattaa pysyä poissa sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisia vekkuleita. Paljonko auton kääntösäde on vaikkapa 60 kmph tuntivauhdissa? Sen hitaammin spandex-hemmot tuskin sotkee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei spandexeissa ajeta mitään kauppareissuja, kyllä ne on ihan kuntoilua/urheilua varten. Huvittaako sinua myös juoksulenkkeilijät, aika älytöntä juosta pitkin katuja, aika ikävä on kantaa ostoksia repussa sillä tavoin? Välillä ihmettelen ihmisten kapeakatseisuutta...
Vierailija kirjoitti:
En väistä ikinä ja jos joku ajaa pyhällä peltilehmällä päälleni niin saa syytteet ja mikä saan miljoonakorvaukset.
Hah, jos halut jonkun hengiltä tee se autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menen pyörällä aina ensin. Niin simppeli homma.
Kunnes tulee se ensimmäinen autoilija joka noudattaa sääntöjä vaikka sinä haluat ajaa ensin. Ei se ole simppeliä kun auto tulee päälle.
Auton korjaaminen, jne maksaa sinä sitä aikaa, jne. En todellakaa aja kenenkään päälle vaikka kuinka olisi oikeus.
En minäkään. Tähän nää pyöräilijät luottaa ettei se kuitenkaan ja tarvitaan se yksi joka ajattelee ratin takana että mulla on oikeus mennä ensin.
Minulla ei ole mitään epäselvää noissa väistämissäännöissä. En oikeastaan edes ymmärrä miksi niitä pidetään niin hirveän monimutkaisina? Enimmäkseen liikun autolla ja jalan, toisinaan myös pyörällä. Jatkuvasti nään ihmisten tekevän virheitä liikenteessä, ihan kaikilla kulkuvälineillä, mutta todellisia vaaratilanteita onneksi harvoin ja niistä ehdoton enemmistö on kyllä autojen aiheuttamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väistä ikinä ja jos joku ajaa pyhällä peltilehmällä päälleni niin saa syytteet ja mikä saan miljoonakorvaukset.
Mieluiten humalassa autolla. Saat korkeintaan ehdollista.
En osaa. Missä minä ne olisin oppinut? Ajan niin että pysyn hengillä. Muulla ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menen pyörällä aina ensin. Niin simppeli homma.
Kunnes tulee se ensimmäinen autoilija joka noudattaa sääntöjä vaikka sinä haluat ajaa ensin. Ei se ole simppeliä kun auto tulee päälle.
Auton korjaaminen, jne maksaa sinä sitä aikaa, jne. En todellakaa aja kenenkään päälle vaikka kuinka olisi oikeus.
En minäkään. Tähän nää pyöräilijät luottaa ettei se kuitenkaan ja tarvitaan se yksi joka ajattelee ratin takana että mulla on oikeus mennä ensin.
Ketkä pyöräilijät?
se 1/3 joka on syyllinen onnettomuuksiin? Näin varmaan. Sä kuulut siihen 2/3 autoilijoista jotka ei osaa sääntöjä vaan tappaa muut.
Vierailija kirjoitti:
En osaa. Missä minä ne olisin oppinut? Ajan niin että pysyn hengillä. Muulla ei ole väliä.
Et jonne osaa kyllä myöskään kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kandee tehdä kännissä niin sinua ymmärretään.
Melkoista... 17 500 autoilijaa ei tiedä ettei kännissä saisi ajaa?
Pitäisikö asiaan kiinnittää jotain huomiota? Tuo kuolleiden ja loukkaantuneidenkin määrä on paljon suurempi kuin pyöräturmissa.
Millä tuon tiedon saisi autoilijoille?