HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan
HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan. Tämä on väärä asenne. Ikäänkuin ns suuret ikäluokat ja vähän sen jälkeenkin syntyneet olisivat vain löhöilleet sikarit hampaissa ja konjakkia siemaillen katselleet vierestä, kun omaisuus kasvaa itsestään. Totuus on se, että sen omaisuuden eteen on tehty lujasti töitä. Kaikki tietävät, että into työhön on laskemaan päin ja nuorten arvot ovat erilaiset. Harva nuori nykyään painaa esim koko kesäloman töitä ja tämähän aivan viime uutisten mukaan selittää osaltaan sairaaloiden sijaispulaa. https://www.hs.fi/talous/art-2000008972636.html
Kommentit (989)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikkeen nykypaskaan syynä on suuret ikäluokat, niin olisi syytä palauttaa kaikki edutkin samaksi kuin mitä heillä oli.
Ei tarvittaisi jättimäistä Kelaa pyörittämään lapsilisiä ja ilmaista kouluruokaa kansakoulussa.
Ei olisi työttömyyskorvauksia, ilmaista terveydenhuoltoa, ei asumistukia. Sossusta olisi turha mennä vinkumaan avustusta.
Eikä olisi opintorahaa, pitkiä vanhempainvapaita, kotihoidon tukea ja subjektiivitåsta oikeutta päivähoitoon.
Niitä ei tarvittaisi, sillä opiskelija voisi tehdä töitä ilman että tarvitsee laskea tukea ja isän palkka riittäisi siihen että äiti jää kotiäidiksi. Kukaan ei myöskään haukkuisi kotiäitiä loiseksi, sillä olisi normi että äiti saa huolehtia lapsistaan kun nämä ovat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Suurilla ikäluokilla on yksi tekijä joka vaikuttaa heihin ikuisesti: Suuri alemmuuskompleksi vanhempiensa todellisten tekojen jälkeen. Niin se vain on. Siksi ovat koko ajan puolustuskannalla ja yrittävät luoda itsestään kuvaa Suomen rakentajina, vaikka se oli sotasukupolvi joka koki todella kovan lapsuuden, koki ja taisteli sodan ja joka jälleenrakensi Suomen valmiiksi nousuun näille lapsilleen. Hemmoteltu sukupolvi, pullamössöä, kuten heitä aikanaan sanottiin (on tainnut sekin unohtua).
Kyllä suurten ikäluokan vanhemmilla on ollut paljon helpompaa, sodasta huolimatta, kuin heidän vanhemmilla, koska vielä 1900-alussa köyhät ja heidän lapsensa huutokaupattiin orjatyövöimaksi, eikä heillä ollut edes ihmisarvoa.
Eiköhän tämä sukupolvien ero tule siinä kun minun varallisuus on se mitä tilin saldo näyttää. Vanhemmiltani kun loppuu rahat niin aina voi kaataa metsää tai myydä jonkun tontin, pellon jne. He ei millään kykene käsittämään sitä, että ne minun kaikki varat on se pankkitilin saldo ja sen jälkeen ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
No töitä he eittämättäovat tehneet, mutta kovasti vain ani harva. Kansakoulupohjalla on lampsittu suoraan maan merkittävimmiksi virkamiehiksi jne. Nykyään hyvä jos maisteri pääsee osa-aikaiseksi virkailijaksi!
Miksi maisterin pitäisi päästä minkäänlaiseksi virkailijaksi? Niihin töihin tarvitaan kunnollisia tekijöitä.
Popsikaa nyt vaan säännöllisesti ne pillerinne, että kestätte tilanteen. Sitä kylvää, mitä niittää puolin ja toisin. Sorry, boomeritkaan ei voi, eikä halua enää auttaa teitä kiittämättömiä narisijoita. Joten, olkaapa hyvä, ohjakset ovat nyt teillä, antakaa mennä. Onhan teillä hyvä boomereita halveksiva johto apunanne.
Vierailija kirjoitti:
Vuosina 1989 - 1995 syntyneet, nyt reilut parikymppiset nuoret voivat hykerrellä tyytyväisyydestä. Yleisradion dokumenttitoimituksen teettämän laskelman mukaan he saavat elämänsä aikana eniten tukea yhteiskunnalta. Ja he myös maksavat vähiten yhteiseen pottiin.
1990-luvun alussa syntyneet pääsevät siis nauttimaan hyvinvointivaltion eduista enemmän kuin ikäluokat ennen heitä tai heidän jälkeensä. Ennen 25 ikävuottaan he ovat rahassa mitattuna vähintään 300 000 euroa plussan puolella. He ovat siis saaneet 300 000 euron arvosta enemmän etuja ja palveluja kuin ovat siihen ikään mennessä maksaneet veroina ja maksuina.
Se on aika mukava summa, eräänlainen ennakkoperintö yhteiskunnalta. Sillä saa esimerkiksi keskikokoisen omakotitalon pääkaupunkiseudulta. Tai 215 viikon matkaa Kanariansaarille vielä täksi jouluksi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/20/parikymppiset-ovat-voittajia
Mitä helkuttia. Tuossa on laskettu tueksi heidän vanhempiensa saamat vanhempainrahat, lapsilisät, peruskoulun kulut (mm. opettajien palkat) ym. Ei mitään mikä olisi oikeasti tullut heidän taskuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat (suurta ikäluokkaa) ihmettelee kuinka nykyaikana kehdataan valittaa vähän kaikesta.
Työttömyystuetkin (Kelan) on niin suuria, että töihin ei kannata mennä.
Tuota jouduin kyllä hieman korjaamaan ja näyttämään Kelan sivuilta summia.Samoin ovat näreissään siitä kuinka on muka heidän vika ettei Suomessa ole riittävästi veronmaksajia.
Niin no, olisko kannattanut tehdä enemmän lapsia kuin yksi tai kaksi?Jotenkin eivät ymmärrä väestöpyramidia ja sitä, että veronmaksajien suhde eläkeläisiin on huono.
Tai että heidän taitettu eläkeindeksi on nykyisellä inflaatiolla hyvä asia heille.
Eivät myöskään ymmärrä miten palkasta laskettavat eläkemaksut ovat nykyään n. 25%, kun heillä se oli alle 10% viimeisinä työvuosina (luvuissa mukana myös työnantajan osuus)?
Ovatko suuret ikäluokat tyhmentyneet eläkkeellä ollessaan?
"Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut vuoden 2022 työntekijän eläkemaksut 11.11.2021. Maksuprosentit ovat:
1752-vuotiailla 7,15 %
5362-vuotiailla 8,65 %
6367-vuotiailla 7,15 %"
Nuo on työntekijän osuus, joka on suora tulonsiirto työnantajalle ja vastaavasti ne ovat vähennyksenä työntekijän verotulsessa, eikä ne kerrytä eläkekertymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmiset ovat oivaltaneet, että elämä voi olla muutakin kuin pelkkää raatamista ja suorittamista.
Tämähän koko ikänsä oravanpyörässä juossutta ja siinä sen myös tuhlannutta ärsyttää ja aletaan haukkumaan nykynuorisoa laiskaksi.
Maailma on muuttunut, ystäväiseni, eikä töitä enää saa vain marssimalla pomon puheille ja ilmoittamalla, että mä tulisin nyt tänne töihin.Niin, nykynuoret tuhlaavat sen työnteosta säästyneen elämänsä puhelimessa sometteluun. Kukin tavallaan.
Some on nykyään jo joillekin työ. Sitä on ehkä suuren ikäluokan ihmisen vaikea ymmärtää. Maailma muuttuu ja uusia ilmiöiden myötä myös työ muuttuu.
Some on työ joillekin hyvin harvoille ja varsinkaan niin, että siitä tienaisi hyvin.
Ja valitettavasti yhteiskunta ei pyöri, jos ei ole myös niitä oikean työn tekijöitä. Vain rajallinen määrä voi saada elantonsa somesta sisällöntuottajina, koska tarvitaan myös niitä jotka kuluttavat somea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhempani saivat isot omaisuudet omilta vanhemmiltaan, metsää, maita ja mökkirantaa. Kävivät pelkän ammattikoulun, joka tuolloin kesti 6 kk - 1 v.
Olen paljon köyhempi, vaikka minulla on yliopistokoulutus.
No mutta sittenhän sinua odottaa se iso perintö myös, joten mitäs nillität? Se tulee kun on tullakseen kun vanhempasi kuolevat.
Kuinka naiivi oikein olet? Ikäpolven väli on suurista ikäluokista seuraaviin niin pieni että perintö tulee kun seuraava sukupolvi on jo itse eläkkeellä. Paljonkos joku seitsenkymppinen enää perinnöstä nauttii?
Miten se sitten aiemmin tuli aikaisemmin? Ennenkin osa vanhemmista eli varsin pitkään eikä biologia varmaan ole juuri muuttunut sukukypsyyden suhteen...osa tietty kuoli nuorempana kuin nykyään. Eli miten vanhempasi ovat voineeet saada perinnön nuorena?
Sukupuolet on vastakkain, sukupolvet on vastakkain. Karl Marx on tyytyväinen helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä sukupolvien ero tule siinä kun minun varallisuus on se mitä tilin saldo näyttää. Vanhemmiltani kun loppuu rahat niin aina voi kaataa metsää tai myydä jonkun tontin, pellon jne. He ei millään kykene käsittämään sitä, että ne minun kaikki varat on se pankkitilin saldo ja sen jälkeen ei ole mitään.
Juuri näin Kun mun boomerivanhemmat tarvitsevat vaikka uuden auton tai keittiöremontin, he myyvät metsää. Eivät tunnu tajuavan että me lapset joudumme ostamaan kaiken isomman velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Qwerty111 kirjoitti:
Unohdit mainita että ennen sai kaikki halvemmalla ja nyt saa nauttia suurista voitoista. Itse en todennäköisesti pääse nauttimaan edes eläkkeestä, koska joudun tekemään niin vanhaksi töitä. Ainoa eläke mistä pääsen nauttimaan on todennäköisesti sairaseläke!
Ennen myös palkat olivat paljon pienemmät ja rahaa oli vähemmän. Ostovoima on kasvanut huikeasti ja jatkuvasti sitten suurten ikäluokkien nuoruuden.
Vanhempani saivat maksettua omakotitalon ja kesämökin noin kymmenessä vuodessa vain hieman keskituloista paremmilla tuloilla. Toki heillä on myös sijoituksia ja säästöjä.
Meillä on mennyt 21 vuotta nykyisen asunnon hankintaan ja vielä on kaksi vuotta velkaa jäljellä (olettaen että korot eivät räjähdä taivaisiin). Tulot ovat hieman keskituloista paremmat. Säästöjä on pari hikistä tonnia, jotka tulevat kulumaan ensi talven sähkölaskuihin.
Olet siis oikeassa, kyllä ostovoima on kasvanut aikaisempaan nähden huikeasti!
"Keskituloista paremmilla tuloilla" lienee se taikasana tuossa. Onko sinulla ja miehelläsi vastaavasti keskituloa paremmat tulot?
Mitä muita hankintoja vanhemmillasi oli tuohon aikaan vs. mitä muita hankintoja sinulla ja miehelläsi on ollut? Kuinka paljon asuntonne sisustus eroaa vanhempienne sisustuksesta tuohon aikaan? Kuinka paljon teillä on elektroniikkaa tuohon aikaan verrattuna? Kuinka paljon matkustatte? Kuinka usein käytte syömässä, kahviloissa, baarissa? jne.
Sitä ostovoimaa kun ei mitata pelkästään sillä, kenellä on ollut varaa säästää asuntoon. Elämä on kaiken kaikkiaan hyvin erilaista kuin menneinä vuosikymmeninä. Fakta on, että vielä 2000-luvun alussa ei kenelläkään tavallisella ihmisellä olisi ollut varaa mihinkään kotiteatterijärjestelmään, jollainen yhä useammalla nykyään on. En ennen tuntenut ketään, joka olisi käynyt melkein joka päivä ulkona syömässä tai tilannut ruokaa kotiin, kun eivät jaksa laittaa ruokaa, mutta nykyään tiedän useampia.
Ensi talven sähkölaskut sen sijaan tulevat iskemään kaikkia sukupolvia yhtä lailla.
Ei kait mitata pelkällä asunnolla, mutta joku kotiteatteri tai sohva on aika turha omaan kotiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhempani saivat isot omaisuudet omilta vanhemmiltaan, metsää, maita ja mökkirantaa. Kävivät pelkän ammattikoulun, joka tuolloin kesti 6 kk - 1 v.
No mutta sittenhän sinua odottaa se iso perintö myös, joten mitäs nillität? Se tulee kun on tullakseen kun vanhempasi kuolevat.
Kuinka naiivi oikein olet? Ikäpolven väli on suurista ikäluokista seuraaviin niin pieni että perintö tulee kun seuraava sukupolvi on jo itse eläkkeellä. Paljonkos joku seitsenkymppinen enää perinnöstä nauttii?
Miten se sitten aiemmin tuli aikaisemmin? Ennenkin osa vanhemmista eli varsin pitkään eikä biologia varmaan ole juuri muuttunut sukukypsyyden suhteen...osa tietty kuoli nuorempana kuin nykyään. Eli miten vanhempasi ovat voineeet saada perinnön nuorena?
Heitä edeltävät polvet siirsivät omaisuutta eteenpäin jo eläessään. Tämä itsekäs boomeripolvi ei toimi niin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Omalla äidilläni on kaupungin kassassa säästössä 100 000e, jonka sinne työssä ollessaan säästi. Siellä se edelleen kasvaa korkoa. Asuu talossa jonka isä maksoi 80-luvulla pois. Eli velaton talo on ollut jo vuosikymmeniä.
Tasaisia kuukausimenoja äidillä on vain vastike ja puhelinliittymä. Eläke riittää, vaikka ei siitä kauheasti yli jää. Mutta ei munkaan äiti ymmärrä, että ei mulla ole mitään henkilöstökassaa mihin viedä rahaa tai mistä hakea rahaa. Äiti tuntuu senkin unohtaneen, etteivät ne kaikki 100 000e sinne henkilöstökassaa tilille taivaasta ole tippunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä edeltävät polvet siirsivät omaisuutta eteenpäin jo eläessään. Tämä itsekäs boomeripolvi ei toimi niin.
Ei. Nämähän uhoaa etteivät perintöä jätä edes hautauskulujen vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet heistä on jo hautausmaalla ja ilmeisesti arkussa mukana on heidän omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Popsikaa nyt vaan säännöllisesti ne pillerinne, että kestätte tilanteen. Sitä kylvää, mitä niittää puolin ja toisin. Sorry, boomeritkaan ei voi, eikä halua enää auttaa teitä kiittämättömiä narisijoita. Joten, olkaapa hyvä, ohjakset ovat nyt teillä, antakaa mennä. Onhan teillä hyvä boomereita halveksiva johto apunanne.
Ehdotan takautuvaa eläkemaksua boomereiden poskettomien eläkkeiden maksamiseksi. Pidätetään nykyeläkkeistä. Ai ei sovi vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Qwerty111 kirjoitti:
Unohdit mainita että ennen sai kaikki halvemmalla ja nyt saa nauttia suurista voitoista. Itse en todennäköisesti pääse nauttimaan edes eläkkeestä, koska joudun tekemään niin vanhaksi töitä. Ainoa eläke mistä pääsen nauttimaan on todennäköisesti sairaseläke!
Ääliö, kyllä ne hinnat olivat ihan suhteessa palkkaan. Omakotitalomme rakennettiin 1955 ja oli vanhemmille hirmuinen ponnistus, 4 H + k talossa asui talvet opiskelijoita vuokralla vähintään kahdessa huoneessa jotta selvittiin.
Miten saatana voit olla noin tyhmä?Sä puhut ihan jostain muusta sukupolvesta nyt. Suuret ikäluokat eivät rakentaneet kuin korkeintaan majoja metsään 50-luvulla. Kuka tässä on tyhmä 🤦
Kaikilla kun tuntuu olevan erilainen käsitys siitä milloin suuret ikäluokat ovat syntyneet niin milloin ne sinun mielestäsi ovat syntyneet?
Vierailija kirjoitti:
Vuosina 1989 - 1995 syntyneet, nyt reilut parikymppiset nuoret voivat hykerrellä tyytyväisyydestä. Yleisradion dokumenttitoimituksen teettämän laskelman mukaan he saavat elämänsä aikana eniten tukea yhteiskunnalta. Ja he myös maksavat vähiten yhteiseen pottiin.
1990-luvun alussa syntyneet pääsevät siis nauttimaan hyvinvointivaltion eduista enemmän kuin ikäluokat ennen heitä tai heidän jälkeensä. Ennen 25 ikävuottaan he ovat rahassa mitattuna vähintään 300 000 euroa plussan puolella. He ovat siis saaneet 300 000 euron arvosta enemmän etuja ja palveluja kuin ovat siihen ikään mennessä maksaneet veroina ja maksuina.
Se on aika mukava summa, eräänlainen ennakkoperintö yhteiskunnalta. Sillä saa esimerkiksi keskikokoisen omakotitalon pääkaupunkiseudulta. Tai 215 viikon matkaa Kanariansaarille vielä täksi jouluksi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/20/parikymppiset-ovat-voittajia
Iso osa tuosta tuesta on kuitenkin mennyt parikymppisten vanhemmille, kuten lapsilisä. Vanhempien ei ole myöskään tarvinnut maksaa lapsen terveydenhuollosta tai koulutuksesta, joten on väärin laskea näitä etuja parikymppisen piikkiin. Parikymppinen alkaa saada etuja itselleen vasta kun vanhempien elatusvelvollisuus päättyy.
"Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut vuoden 2022 työntekijän eläkemaksut 11.11.2021. Maksuprosentit ovat:
1752-vuotiailla 7,15 %
5362-vuotiailla 8,65 %
6367-vuotiailla 7,15 %"