Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan

Vierailija
05.08.2022 |

HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan. Tämä on väärä asenne. Ikäänkuin ns suuret ikäluokat ja vähän sen jälkeenkin syntyneet olisivat vain löhöilleet sikarit hampaissa ja konjakkia siemaillen katselleet vierestä, kun omaisuus kasvaa itsestään. Totuus on se, että sen omaisuuden eteen on tehty lujasti töitä. Kaikki tietävät, että into työhön on laskemaan päin ja nuorten arvot ovat erilaiset. Harva nuori nykyään painaa esim koko kesäloman töitä ja tämähän aivan viime uutisten mukaan selittää osaltaan sairaaloiden sijaispulaa. https://www.hs.fi/talous/art-2000008972636.html

Kommentit (989)

Vierailija
501/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, että nuo sähkölämmitteiset omakotitalot on eläkeläisillä. Ensi talvesta tulee nimittäin kamala, kun sähkölämmitys maksaa ainakin 3 kertaa sen mitä ennen.

Eläkeläisten taloissa on usein öljylämmitys, sähkölämmitys yleistyi vasta 80-luvulla ja siitä eteenpäin. Ei osu nyt maaliin, ei.

Kyllä on monella sähkölämmitys.

Ja öljylämmitys taloihin on vissiin tulossa se pakollinen energiaremontti 20 000 euroa. EU päättää siitä 2 vuoden kuluessa.

Ja 1970 - luvun kattoa ja putkia ei vakuutus korvaa, näyttää olevan vanhoja monella.

No hittoako eläkeläisille kiukuttelet, eivät ne näistä päätä!

Vierailija
502/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 1970 - luvun talon katto vuotaa tai putket niin vakuutus ei korvaa niitä, kastunutta lattiaa jne. kyllä.

Jos vakuutus korvaisi kaiken niin ei kukaan tekisi kattoremottia eikä putkiremonttia vanhaan taloon omilla rahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÖNÖ on onneksi työtön vuokralainen ;DDDDDDDDDDD

joka kestää elämäänsä vain haaveilemalla toisten onnettomuuksista.

Mutta onpa hyvä, että eläkkeet nousevat vuoden vaihteessa

ja valtio+ EU tulevat tukemaan energiaremontteja. HÖNÖ halkeaa, kun sen pierutauti aktivoituu kateusstressissä ;DDDDDDDDD

Vierailija
504/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, että nuo sähkölämmitteiset omakotitalot on eläkeläisillä. Ensi talvesta tulee nimittäin kamala, kun sähkölämmitys maksaa ainakin 3 kertaa sen mitä ennen.

Eläkeläisten taloissa on usein öljylämmitys, sähkölämmitys yleistyi vasta 80-luvulla ja siitä eteenpäin. Ei osu nyt maaliin, ei.

Ja öljylämmitys taloihin on vissiin tulossa se pakollinen energiaremontti 20 000 euroa. EU päättää siitä 2 vuoden kuluessa.

Ja 1970 - luvun kattoa ja putkia ei vakuutus korvaa, näyttää olevan vanhoja monella.

Eläkeläisten maksettavaksi nuo jää.

Vierailija
505/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tuon Hönö Tiaisen sahajauhoaivot surraa samoilla puruilla vuodesta toiseen ;p

Vierailija
506/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja valtio+ EU tulevat tukemaan energiaremontteja. HÖNÖ halkeaa, kun sen pierutauti aktivoituu kateusstressissä ;DDDDDDDDD

Remontista 20 000 jää itselle maksettavaa + osalle ne ensi talven sähkölaskut, joihin voi mennä koko eläke.

Vierailija
507/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remontista 20 000 jää itselle maksettavaa + osalle ne ensi talven sähkölaskut, joihin voi mennä koko eläke.

Ei kaikki ole tajunnut mitä ensi talvena tuleman pitää.

Vierailija
508/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen montakin boomeria, jotka ovat olleet eläkkeellä kauemmin kuin työelämässä. Kun olin lapsi, linja-autossakin oli kaksi ihmistä töissä. Toinen ajoi ja toinen peri matkustajalta maksun ja tulosti matkalipun sellaisesta koneesta. Se siitä raadannasta.

Vierailija
509/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lehti oli tehnyt kyselyn ja osa oli luullut, että vakuutus korvaa vanhat putket ja katon. Kaikenlaisia ihmisiä sitä on. Vakuutuksissa on ikäpoistot.

Hih

Tradenomi Tiainen lukenut taas lehtiä, syksyn lehtiä ;p

Vierailija
510/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten maksettavaksi nuo jää.

Sekö sun luuserin mieltäsi parantaa?

Vierailija
511/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida jäädä siivouksen ostoon monellakaan rahaa.

Vierailija
512/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo on oma valinta

Vierailija
513/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo on oma valinta

Kukaan ei halua ostaa sähkölämmitteistä taloa 😂

Vierailija
514/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei maksa sähkölaskua niin se menee ulosottoon.

Vierailija
515/989 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä seurasin vierestä, kun vanhemmat rakensivat omakotitalon. Ostivat nk.rakennuspuut pystyyn, kaatoivat, karsivat ja vuokrasivat sahan, jolla sahattiin laudat. Kaikki tehtiin itse, muurari kävi ja sähkömies, mutta kaikki muu itse. Me lapset oltiin illat ja viikonloput rakennuksella mukana. Ja sama juttu oli koko kadunpätkällä. Into oli kova, vuokratonteille rakennettiin. Puhun 1970-luvun alkuvuosista.

Nyt talo on myynnissä hp.78.000. Pikkukaupunki. Ei ole kyselijöitä näkynyt.

Näin on. Hartiapankilla monet rakensivat, sillä se oli ainoa mahdollisuus saada oma koti. Ei ole nykyihmisestä sellaiseen urakkaan.

Eikä sellaiseen kannata ruveta, kun tulee äkkiä yhtä kalliiksi tai kalliimmaksi kuin ostaa jo rakennettu talo. Ajat ovat tässä 50v aikana muuttuneet.

Vierailija
516/989 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu väittää, että nnen oli omaisuus halpaa hankkia. Mutta niin oli palkatkin. Pienestä palkasta vuosikymmeniä silti kesti sen asunnon maksaminen. Ja lainoilla oli kyllä reaalikorot. Me sotien jälkeen syntyneet emme olleet tottuneet saamaan mitään valmiina, koko kansa silloin raatoi ja jälleenrakensi. Tehtiin näköjään virhe siinä, että synnytettiin seuraava sukupolvi ja lellittiin se pilalle, jotta lapsilla olis helpompaa. Keppi unohtui.

Pah. Mitä vanhempiani olen katsellut, niin ihan normaalisti töitä tekivät, eivät mitenkään erityisesti raataneet. Silti saivat asuntonsa maksettua jokseenkin kivuttomasti. Et sellaista muista kuin inflaatio, joka 60- ja 70-luvuilla söi lainat nopeasti pois? 

Saivat tehdä koko ikänsä töitä, ei tarvinnut työttömyydestä kärsiä, kuten minun. Keskikoulun jälkeen opistoon ja heti töihin, tai no isäni piti käydä armeija. Vähäiselläkin koulutuksella oli työpaikka taattu, kun minä olen joutunut töistä tappelemaan ja olemaan pitkiä aikoja myös työttömänä. Sitä ennen muuta heidän elämässään kadehdin, työn varmuutta. Kai se sitten sinun silmissäsi on ollut raatamista? Minua ei ole päästetty raatamaan. Niin joo, vuokralla asustelen, päältä viisikymppisenä ja paljon vanhempiani koulutetumpana. Ei puhettakaan, että olisi ollut varaa asuntoa ostaa.

Vierailija
517/989 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei minun opiskelija-aikana olisi tullut kuuloonkaan että olisi pystynyt tilaamaan kuljetuksella ruokaa. ei ollut tukia, ei ollut varaa. silloin oli itse valmistettu tonnikala makaroniruoka tuttu ateria.

Miten voit verrata kun noita kuljetuspalveluja jotka riistää maa han muut tajia, ei edes ollut olemassa? Ja luuletko tosissasi että just opiskelijat olisi iso asiakaskunta?

Ai ei ollut kuljetuspalveluja, vai? Lähikaupoista toivat ruokaostokset sovittuna aikana kotiovelle. Tilaukset puhelimitse tai vaikka niin, että paperille kirjoitettu lista vietiin kauppaan. Kaupassa oli vihko, johon kertynyt summa maksettiin kerran kuukaudessa.

Ai wolt, foodora ym? Jonkun kauppiaan oma kuljetuspalvelu on aika eri asia. Tuskin niitä on käyttänyt kuin joku hyvin marginaalinen ryhmä.

Jännästi tämän ketjun mukaan kaikki nykypäivän luksus on ollut jo 80-luvulla ihan arkipäivää, vaikka kaikkien lehtijuttujen mukaan ruokakauppojen kotiinkuljetuskin yleistyi vasta nyt koronan myötä.

Mun mies oli 60-luvulla lähikaupassa tsupparina ja ihan kymmeniä kotiinkuljetuksia oli päivittäin, mutta se oli ilmaista.

Vierailija
518/989 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttu väittää, että nnen oli omaisuus halpaa hankkia. Mutta niin oli palkatkin. Pienestä palkasta vuosikymmeniä silti kesti sen asunnon maksaminen. Ja lainoilla oli kyllä reaalikorot. Me sotien jälkeen syntyneet emme olleet tottuneet saamaan mitään valmiina, koko kansa silloin raatoi ja jälleenrakensi. Tehtiin näköjään virhe siinä, että synnytettiin seuraava sukupolvi ja lellittiin se pilalle, jotta lapsilla olis helpompaa. Keppi unohtui.

Pah. Mitä vanhempiani olen katsellut, niin ihan normaalisti töitä tekivät, eivät mitenkään erityisesti raataneet. Silti saivat asuntonsa maksettua jokseenkin kivuttomasti. Et sellaista muista kuin inflaatio, joka 60- ja 70-luvuilla söi lainat nopeasti pois? 

Saivat tehdä koko ikänsä töitä, ei tarvinnut työttömyydestä kärsiä, kuten minun. Keskikoulun jälkeen opistoon ja heti töihin, tai no isäni piti käydä armeija. Vähäiselläkin koulutuksella oli työpaikka taattu, kun minä olen joutunut töistä tappelemaan ja olemaan pitkiä aikoja myös työttömänä. Sitä ennen muuta heidän elämässään kadehdin, työn varmuutta. Kai se sitten sinun silmissäsi on ollut raatamista? Minua ei ole päästetty raatamaan. Niin joo, vuokralla asustelen, päältä viisikymppisenä ja paljon vanhempiani koulutetumpana. Ei puhettakaan, että olisi ollut varaa asuntoa ostaa.

No tämä. Iäkkäät sukulaiset aina sanoo että mene vain töihin, niin hekin sinne vain kävelivät. Ja kuulemma millä tahansa työllä elää. Isojen ikäluokkien elämästä pystyy hyvin vetämään johtopäätöksiä ihan heidän omista puheistaan. He kun luulevat usein maailman olevan edelleen samanlainen kuin 50v sitten.

Mulle on esim täysin järjissään oleva sukulainen ehdottanut työpaikoiksi sellaisia töitä, mitä ei enää ole. Joku kerta oli joku juttu lastenhoidon kanssa, niin käskivät pyytää kunnalta kodinhoitajan. En jaksa aina edes oikoa kaikkia niitä väärinkäsityksiä mitä heillä nykyajasta on.

Vierailija
519/989 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko porukat ihan sekaisin?

Kymmeniä viestejä puhumassa vanhainkodeista, joita ei ole ollut enää vuosikausiin olemassa.

🙄

Vierailija
520/989 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei minun opiskelija-aikana olisi tullut kuuloonkaan että olisi pystynyt tilaamaan kuljetuksella ruokaa. ei ollut tukia, ei ollut varaa. silloin oli itse valmistettu tonnikala makaroniruoka tuttu ateria.

Miten voit verrata kun noita kuljetuspalveluja jotka riistää maa han muut tajia, ei edes ollut olemassa? Ja luuletko tosissasi että just opiskelijat olisi iso asiakaskunta?

Ai ei ollut kuljetuspalveluja, vai? Lähikaupoista toivat ruokaostokset sovittuna aikana kotiovelle. Tilaukset puhelimitse tai vaikka niin, että paperille kirjoitettu lista vietiin kauppaan. Kaupassa oli vihko, johon kertynyt summa maksettiin kerran kuukaudessa.

Ai wolt, foodora ym? Jonkun kauppiaan oma kuljetuspalvelu on aika eri asia. Tuskin niitä on käyttänyt kuin joku hyvin marginaalinen ryhmä.

Jännästi tämän ketjun mukaan kaikki nykypäivän luksus on ollut jo 80-luvulla ihan arkipäivää, vaikka kaikkien lehtijuttujen mukaan ruokakauppojen kotiinkuljetuskin yleistyi vasta nyt koronan myötä.

Mun mies oli 60-luvulla lähikaupassa tsupparina ja ihan kymmeniä kotiinkuljetuksia oli päivittäin, mutta se oli ilmaista.

Tsupparit ovat myös poistuneet välillä. Siinä on pyörä keksitty uudestaan. Veikkaan että näitä entisaikojen töitä alkaa tulla muitakin takaisin, koska työtä ei muuten riitä kaikille. Esim kodinhoitajat tekevät varmaan jossain vaiheessa paluun, koska helpottavat niin paljon ihmisten arkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä