Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan

Vierailija
05.08.2022 |

HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan. Tämä on väärä asenne. Ikäänkuin ns suuret ikäluokat ja vähän sen jälkeenkin syntyneet olisivat vain löhöilleet sikarit hampaissa ja konjakkia siemaillen katselleet vierestä, kun omaisuus kasvaa itsestään. Totuus on se, että sen omaisuuden eteen on tehty lujasti töitä. Kaikki tietävät, että into työhön on laskemaan päin ja nuorten arvot ovat erilaiset. Harva nuori nykyään painaa esim koko kesäloman töitä ja tämähän aivan viime uutisten mukaan selittää osaltaan sairaaloiden sijaispulaa. https://www.hs.fi/talous/art-2000008972636.html

Kommentit (989)

Vierailija
221/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen eläkkeellä, ihmettelen miten nykyään opiskelija-asuntolassa jätkäsaaressa opiskelijat tilaavat asuntolaan ruokaa wolt ja foodora palveluista. miten on varaa tällaiseen??? yhteiskunnan tuillako? miten ei nuori itse laita ruokaa asuntolan tupakeittiössä???

Kai tajuat että suuri osa opiskelijoista asuu myös Vantaalla opiskelija-asunnossa ja käy Prismassa? Olisiko nuo huomaamasi tyypit pappa betalar -porukkaa?

Vierailija
222/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaanmatkojen hinnoissa kannattaa huomioida että esim. jonnekin Kroatiaan tai Bulgariaan voi päästä halvalla mutta sitten taas joku Italian tai Ranskan rantaloma on suhteessa jopa kalliimpi kuin 80-luvulla.

Me tehtiin äidin kanssa 80-luvun alussa noita etelän matkoja kaksikin kesässä. Sihteerin palkalla hän niitä osti. Kyttäsi viikonlopun sanomalehdestä äkkilähtöjä, laukut oli pakattu valmiiksi. Käytiin Roomassakin niin, että samana iltana oli lähtö (vuosi oli se, jolloin Vatikaanissa oli pyhä ovi auki). Pari viikkoa aikaisemmin oltiin oltu viikko Riminillä. Suomalaisia kävi tuolla paljon, muistan kun kerääntyivät johonkin baariin katsomaan Keken F1-ajoja.

No keräsikö äitisi sillä sihteerin palkalla samalla valtavasti omaisuutta?

Kun tämän ketjun idea kai on, että pitäisi olla varaa matkustaa monta kertaa vuodessa, taulutelkkarit, uusimmat iPhonet koko perheellä, takeaway-sushia ja erikoiskahveja pöydässä JA hieno omakotitalo, huvila meren rannalla ja sijoitusmetsää.

Kyllähän valintoja on voinut tehdä aina, esimerkiksi minun äitini laittoi 80-90-luvulla pienen palkkansa merkkivaatteisiin ja matkusteluun, asuimme vuokralla eikä hän nyt eläkeläisenä omista yhtään mitään vaan kansaneläkkeellä kituuttaa monisairaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei minun opiskelija-aikana olisi tullut kuuloonkaan että olisi pystynyt tilaamaan kuljetuksella ruokaa. ei ollut tukia, ei ollut varaa. silloin oli itse valmistettu tonnikala makaroniruoka tuttu ateria.

Miten voit verrata kun noita kuljetuspalveluja jotka riistää maa han muut tajia, ei edes ollut olemassa? Ja luuletko tosissasi että just opiskelijat olisi iso asiakaskunta?

Ai ei ollut kuljetuspalveluja, vai? Lähikaupoista toivat ruokaostokset sovittuna aikana kotiovelle. Tilaukset puhelimitse tai vaikka niin, että paperille kirjoitettu lista vietiin kauppaan. Kaupassa oli vihko, johon kertynyt summa maksettiin kerran kuukaudessa.

Ai wolt, foodora ym? Jonkun kauppiaan oma kuljetuspalvelu on aika eri asia. Tuskin niitä on käyttänyt kuin joku hyvin marginaalinen ryhmä.

Jännästi tämän ketjun mukaan kaikki nykypäivän luksus on ollut jo 80-luvulla ihan arkipäivää, vaikka kaikkien lehtijuttujen mukaan ruokakauppojen kotiinkuljetuskin yleistyi vasta nyt koronan myötä.

Vierailija
224/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolet on vastakkain, sukupolvet on vastakkain. Karl Marx on tyytyväinen helvetissä.

Et ole tainnut Marxia paljon lukea. Marx ei puhunut ikäpolvien tai sukupuolien sodasta, vaan luokkasodasta, joka on edelleen täysin relevantti näkemys ja varmasti kokee vielä resessanssin kun yhteiskunta jakaantuu entistä enemmän.

Sitä odotellessa.

Karl on uudestisyntynyt intersektionaalisessa marxilaisessa feminismissä, joka jakaa sukupuolet, sukupolvet, seksuaaliset suuntautumiset, etniset ryhmät, ihonvärit, ihan kaikki mistä vaan riitaa ja ahdistuksen keksii.

Vierailija
225/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen eläkkeellä, ihmettelen miten nykyään opiskelija-asuntolassa jätkäsaaressa opiskelijat tilaavat asuntolaan ruokaa wolt ja foodora palveluista. miten on varaa tällaiseen??? yhteiskunnan tuillako? miten ei nuori itse laita ruokaa asuntolan tupakeittiössä???

Sepä se, nykyään nuorten vaatimukset on älyttömiä. Jokin aika sitten oli jossain lehtijutussa puhetta niistä lomistakin. Nykyään opiskelijat vaatii, että pitää olla rahaa käydä reissussa usemman kerran vuodessa. Haloo! Matkusteluun ja kaikkeen muuhun ylimääräiseen on varaa sitten kun on työpaikka.

Sitten ei enää olekaan aikaa siihen matkusteluun tai aikaa on hyvin rajallisesti. Ymmärrän hyvin että moni opiskelija haluaa matkustaa opiskeluaikanaan, ei työelämässä ollessa niin vain lähdetä vaikka muutaman kuukaudenkin matkalle.

Vierailija
226/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämä sukupolvien ero tule siinä kun minun varallisuus on se mitä tilin saldo näyttää. Vanhemmiltani kun loppuu rahat niin aina voi kaataa metsää tai myydä jonkun tontin, pellon jne. He ei millään kykene käsittämään sitä, että ne minun kaikki varat on se pankkitilin saldo ja sen jälkeen ei ole mitään.

Se on sinun henkilökohtainen sukupolvikuilusi.

Minä kyllä näen miten paljon helpommalla olen, kaikesta huolimatta päässyt kuin vanhempani, sitä takametsää kun ei ollut jaettavaksi heillekään.

Ihmeen Katkeraa väkeä nykyiset 40v.

Vierailija
227/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilaa 30e vaikka kiinalaisen, siitä syö yksin yli viikon. Tulee halvemmaksi kuin ostaa ruokaa.

Vierailija
228/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näissä keskusteluissa ole mitään mieltä, kun kaikki näkevät "suuret ikäluokat" omina sukulaisinaan ja tuttavinaan. Yksi sanoo, että boomerit matkustelivat jo 80-luvulla jatkuvasti Kanariansaarilla. Toinen sanoo, että boomerivanhemmat eivät ymmärrä rahapulan konseptia, kun aina voi kaataa metsää kun tarvii rahaa.

Nauran hämmentyneenä, koska en tunne omasta suvusta ja tuttavapiiristä KETÄÄN, jota tämä koskisi.

Tai et vaan tiedä. Minunkin vamhemmat esittävät köyhiä eläkeläisiä vaikka on näitä metsiä ym. Niistä ei vaan puhuta.

Voit itse kaivaa tilastot miten esim. metsien ja mökkirantojen omistus jakautuu eri sukupolville...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näissä keskusteluissa ole mitään mieltä, kun kaikki näkevät "suuret ikäluokat" omina sukulaisinaan ja tuttavinaan. Yksi sanoo, että boomerit matkustelivat jo 80-luvulla jatkuvasti Kanariansaarilla. Toinen sanoo, että boomerivanhemmat eivät ymmärrä rahapulan konseptia, kun aina voi kaataa metsää kun tarvii rahaa.

Nauran hämmentyneenä, koska en tunne omasta suvusta ja tuttavapiiristä KETÄÄN, jota tämä koskisi.

Tai et vaan tiedä. Minunkin vamhemmat esittävät köyhiä eläkeläisiä vaikka on näitä metsiä ym. Niistä ei vaan puhuta.

Voit itse kaivaa tilastot miten esim. metsien ja mökkirantojen omistus jakautuu eri sukupolville...

No tietysti meidän vanhempien sukupolvi omistaa suurimman osan, sen nyt tajuaa ilman tilastojakin. Miksi heidän pitäisi luovuttaa omaisuutensa meille nuoremmille? Siksikö että sulla on lapsia ja mies, opiskelit akateemisesti huonosti työllistyvälle alalle etkä saa töitä ja silti haluan matkustaa, omistaa ison OK talon ja kalliin auton kun naapuritkin niin tekee ja kaikki fb-kaverit, nyyh ja vauvapalstallakin niin jotkut samanmieliset sanoo että se on ihan sun vanhempien syy. Vanhemmat menkööt vanhainkoteihin kun eivät enää mihinkään rahaa tarvitse mutta en kyllä myöskään hoida teitä enkä tee huonopalkkaista duunia. 

Itse olen 30, vakituinen hyväpalkkainen työ ollut jo 6 vuotta (DI), opintolaina maksettu ja nyt maksan omaa osaketta, matkusteluunkin jää varaa ja muutenkin kohtuulliseen elämiseen. Miesystäväni samassa tilanteessa. Että älkää olko marttyyreita....ja omat vahemmat on duunareita, vuokrakämppä heillä, mutta oma mökki ja metsäpalsta löytyy ja hienoa, että ovat sellaiset hankkineet ja meidät mukulat kouluttaneet -tuilla tai ilman.

Sitten kun täällä puhutaan että joku maksoi jotain vuonna miekka ja kirves ja oli niin halpaa, niin kannattaa miettiä myös rahan arvoa ja suhteita palkkoihin jne eikä vaan sokeasti katsoa, että wau, vuonna miekka ja kirves mun isoisoisä sai sen matsäpalstan taalerilla - hirveetä kun oli halpaa ja nyt mun vanhemmat nauttii siitä metsäpalstasta enkä mä itse pysty ostamaan samanalista taalerilla....

Luulisi että DI:nä ymmärtäisit että kyse ei ole vain rahan arvosta vaan siitä että rannat myytiin ihan suhteessa nykyrahaankin hyvin halvalla 60-70-luvulla. Kaikki maaomaisuus oli tuolloin halpaa. Ihan yleistietoa.

Nykyään hyviä rakentamattomia mökkirantoja ei edes ole suurten kaupunkien lähellä, siis sellaisia johon saisi rakentaa.

Lapsellista ylipäätään puhua jostain taalereista. Ihan 70-luvun tavallinen duunariperhe pystyi hankkimaan rannan itselleen, jopa ilman velkaa.

Vierailija
229/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa oli siinä mielessä, että työttömyyttä ei juuri ollut, jokaiselle löytyi vakituinen työpaikka. Asuntolainojakin myönnettiin ilman suuria käsirahoja ja lisävakuuden lisävakuuksia.

Nykypäivänä sekä työpaikan, että asuntolainan saaminen on hankalaa. Itse kituutan pätkätöissä ja juuri mitään en saa säästöön, kun vuokraan menee suurin osa tuloista.

Jos työttömyyttä ei ollut niin miksi ihmeessä melkein puoli miljoonaa suomalaista lähti Ruotisiin ja muihinkin maihin siinä 1965-1975 luvuilla? Asuimme Turussa, eikä mitään työpaikkoja ollut ja opintolaina niskassa. Ulkomaille oli lähdettävä ja töitä sai heti. Miksi ette lähde työttömät? Eilen juuri Saksan uutisissa kerrottiin, että Lufthansa aikoo ottaa 10 tuhatta uutta työntekijää jos vain jostain saa tämmöisen määrän. 

Minäkin luin saman uutisen ja ajattelin, että nuoret työttömät voivat lähteä sinne. Mutta kuinka moni nykyajan suomalainen on lukenut koulussa saksaa?

Vierailija
230/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me boomerit vain nautimme elämästä. Ai, ei sovi, vai?

Vierailija
231/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei minun opiskelija-aikana olisi tullut kuuloonkaan että olisi pystynyt tilaamaan kuljetuksella ruokaa. ei ollut tukia, ei ollut varaa. silloin oli itse valmistettu tonnikala makaroniruoka tuttu ateria.

Miten voit verrata kun noita kuljetuspalveluja jotka riistää maa han muut tajia, ei edes ollut olemassa? Ja luuletko tosissasi että just opiskelijat olisi iso asiakaskunta?

Ai ei ollut kuljetuspalveluja, vai? Lähikaupoista toivat ruokaostokset sovittuna aikana kotiovelle. Tilaukset puhelimitse tai vaikka niin, että paperille kirjoitettu lista vietiin kauppaan. Kaupassa oli vihko, johon kertynyt summa maksettiin kerran kuukaudessa.

Mistä vuosikymmenestä puhut? Ja mistä kaupasta. Ja maa han muut ta jatko niitä toi? Varsin harvinainen palvelu ollut tuo ennen näitä kuljetusfirmoja.

Olen eri, mutta olin juuri tuollaisessa kaupassa kesinä 69-70-71 töissä. Kauppa oli isompi liha-maito-siirtomaatavarakauppa. Sinne soitettiin ja otimme tilaukset vastaan ja pakattiin laatikkoihin aina kun asiakkaita ei ollut. Kauppiaspariskunta ajeli farmariautolla iltapäivällä toimittamaan tilaukset. Vihkoihin kirjoitettiin ostoksien summa ja kauppiaat keräsivät kk lopussa rahat tilaajilta. Kotiinkuljetus ei maksanut asiakkaille mitään, oli hyvä, että oli asiakkaita tarpeeksi ja kauppa kävi. Minulla on erittäin ihanat muistot noista kesistä, talvellakin usein opiskelun lomassa olin lauantai-apulaisena samassa kaupassa. Paljon ei palkkaa saanut, mutta opiskelijan rahapussiin oli se pieni lisä. 

Vierailija
232/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, mun buumerivanhemmilla on 2 autoa, tuskin edes käyttävät molempia viikoittain. Meillä 4-henkisellä lapsiperheellä on varaa vain yhteen.

Oliko heillä 2 autoa myös silloin kun sinä olit lapsi?

Vierailija
233/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Qwerty111 kirjoitti:

Unohdit mainita että ennen sai kaikki halvemmalla ja nyt saa nauttia suurista voitoista. Itse en todennäköisesti pääse nauttimaan edes eläkkeestä, koska joudun tekemään niin vanhaksi töitä. Ainoa eläke mistä pääsen nauttimaan on todennäköisesti sairaseläke!

Ääliö, kyllä ne hinnat olivat ihan suhteessa palkkaan. Omakotitalomme rakennettiin 1955 ja oli vanhemmille hirmuinen ponnistus, 4 H + k talossa asui talvet opiskelijoita vuokralla vähintään kahdessa huoneessa jotta selvittiin.

Miten saatana voit olla noin tyhmä?

Sä puhut ihan jostain muusta sukupolvesta nyt. Suuret ikäluokat eivät rakentaneet kuin korkeintaan majoja metsään 50-luvulla. Kuka tässä on tyhmä 🤦

Kaikilla kun tuntuu olevan erilainen käsitys siitä milloin suuret ikäluokat ovat syntyneet niin milloin ne sinun mielestäsi ovat syntyneet?

Sotien jälkeen. Yksikään boomer missään maailman maassa millään logiikalla ei ole rakentanut omakotitaloa vuonna 1955. He ovat silloin olleet maasta riippuen 5-13v

Suurilla ikäluokilla on aikaisemmin tarkoitettu sotien jälkeen syntyneitä ikäluokkia. Mutta osa heistä on jo kuollut. Tämän hetken  suuret ikäluokat ovat syntyneet paljon myöhemmin. En muista tarkkaan minä vuonna.

Vierailija
234/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaanmatkojen hinnoissa kannattaa huomioida että esim. jonnekin Kroatiaan tai Bulgariaan voi päästä halvalla mutta sitten taas joku Italian tai Ranskan rantaloma on suhteessa jopa kalliimpi kuin 80-luvulla.

Me tehtiin äidin kanssa 80-luvun alussa noita etelän matkoja kaksikin kesässä. Sihteerin palkalla hän niitä osti. Kyttäsi viikonlopun sanomalehdestä äkkilähtöjä, laukut oli pakattu valmiiksi. Käytiin Roomassakin niin, että samana iltana oli lähtö (vuosi oli se, jolloin Vatikaanissa oli pyhä ovi auki). Pari viikkoa aikaisemmin oltiin oltu viikko Riminillä. Suomalaisia kävi tuolla paljon, muistan kun kerääntyivät johonkin baariin katsomaan Keken F1-ajoja.

No keräsikö äitisi sillä sihteerin palkalla samalla valtavasti omaisuutta?

Kun tämän ketjun idea kai on, että pitäisi olla varaa matkustaa monta kertaa vuodessa, taulutelkkarit, uusimmat iPhonet koko perheellä, takeaway-sushia ja erikoiskahveja pöydässä JA hieno omakotitalo, huvila meren rannalla ja sijoitusmetsää.

Kyllähän valintoja on voinut tehdä aina, esimerkiksi minun äitini laittoi 80-90-luvulla pienen palkkansa merkkivaatteisiin ja matkusteluun, asuimme vuokralla eikä hän nyt eläkeläisenä omista yhtään mitään vaan kansaneläkkeellä kituuttaa monisairaana.

Osti hän rivarikolmion ja myöhemmin paritalon puolikkaan. Joutui kyllä myymään sen korkojen lähdettyä laukalle. Sikäli omaisuus on kertynyt, että ainoana lapsena minulle on tulossa perinnöksi kaksi sijoitusasuntoa pääkaupunkiseudulta... sitten joskus, kun olen ehkä 70+ itsekin.

Vierailija
235/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttu väittää, että nnen oli omaisuus halpaa hankkia. Mutta niin oli palkatkin. Pienestä palkasta vuosikymmeniä silti kesti sen asunnon maksaminen. Ja lainoilla oli kyllä reaalikorot. Me sotien jälkeen syntyneet emme olleet tottuneet saamaan mitään valmiina, koko kansa silloin raatoi ja jälleenrakensi. Tehtiin näköjään virhe siinä, että synnytettiin seuraava sukupolvi ja lellittiin se pilalle, jotta lapsilla olis helpompaa. Keppi unohtui.

Mitä jauhat? Mun isä maksoi meidän omakotitalon 5 vuodessa, kun äiti oli kotona hoitamassa meitä. Talo maksoi tuolloin 50000 markkaa. Nyt se myytiin 3v sitten ja siitä sai 250000e. Älä helisemässä jos et tiedä mistä puhut.

Mieti mitkä olivat kulut.

Auto ajettiin loppuun, mökillä ei mukavuuksia, omaisuus mahtui pieneen laukkuun ja ei ostettu mitään netistä.

Itse pääsin lentokoneeseen ensimmäisen kerran 17 vuotiaana, isäni 35 vuotiaana, lapseni alle 2

Autoja ostettiin kylläkin paljon useammin kuin nykyään. Kuinka moni ajoi 80-luvulla yli 10 v, saati 20 v vanhalla autolla? Todella harva. Nykyisin autojen keski-ikä liikenteessä on 12-13 vuotta.

Autoja ostettiin useammin?

Autoja ostettiin vähemmän koska harvalla oli varaa sellaiseen. Nyt jengi ostaa silmää räpäyttämättä auton joka maksaa saman verran kuin hyvä loma-asunto.

Ja kaikilla perheilläkään ei ollut edes yhtä autoa. Nykyisin jokaista aikuista kohden on enemmän kuin yksi auto. Suomessakin.

Mun isäni (vm-48) osti elämänsä ensimmäisen auton jäätyään eläkkeelle. Oli ihan ihmeissään, että pitääkö se itse nyt ostaa. Oli koko ikänsä nauttinut työsuhdeautosta kaikissa työpaikoissaan.

Ja nykyään ei ole työsuhdeautoja?Kyllä ennenvanhaankin suurin osa osti autonsa ihan itse vaikka sinun isän ei tarvinnutkaan.

Vierailija
236/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai wolt, foodora ym? Jonkun kauppiaan oma kuljetuspalvelu on aika eri asia. Tuskin niitä on käyttänyt kuin joku hyvin marginaalinen ryhmä.

Jännästi tämän ketjun mukaan kaikki nykypäivän luksus on ollut jo 80-luvulla ihan arkipäivää, vaikka kaikkien lehtijuttujen mukaan ruokakauppojen kotiinkuljetuskin yleistyi vasta nyt koronan myötä.

Se on kyllä erikoista. Ihan pokkana marmatetaan ettei istuttu kännyköillä. Johtuisiko siitä ettei niitä ollut? Ette olleet netissä? No eipä ollut sitäkään. Ette tilailleet nettikaupoista? Mistähän sekin johtuu...

Vierailija
237/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut olivat maksullisia. Ei koulukuljetuksia. Opintotukia ja asumistukea ei ollut. Opiskelijat asuivat alivuokralaisina.

Päivähoitoa kaupungin päiväkodissa annettiin Yksinhuoltajien lapsille. Opintotukia ei ollut, mutta lainaa sai. Työttömyyskorvausta vastaan piti tehdä jotakin yhteiskunnan osoittamaa työtä. Asuntolainojen korot olivat noin 15 prosenttia. Lapsilisiä maksettiin 2-3 kertaa vuodessa köyhimmille. Sitä sanottiin perhelisäksi. Ensimmäiseen asuntoon piti säästää muistaakseni puolet asunnon hinnasta ennen kun pankki myönsi lainaa. Luottokortteja ja pikavippejä ei ollut. Jos ei ollut rahaa, ei voinut ostaa. Vieläkö joku sanoo, että suuret ikäluokat pääsivät helpolla. Silloin jokaisen piti huolehtia itse omista asioistaa. Nyt vastuu on siirretty yhteiskunnalle.

Vierailija
238/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, mun buumerivanhemmilla on 2 autoa, tuskin edes käyttävät molempia viikoittain. Meillä 4-henkisellä lapsiperheellä on varaa vain yhteen.

Sun boomeriäidillä oli 6 vko äitiysloma. tervetuloa takaisin tuo aika!

Vierailija
239/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa oli siinä mielessä, että työttömyyttä ei juuri ollut, jokaiselle löytyi vakituinen työpaikka. Asuntolainojakin myönnettiin ilman suuria käsirahoja ja lisävakuuden lisävakuuksia.

Nykypäivänä sekä työpaikan, että asuntolainan saaminen on hankalaa. Itse kituutan pätkätöissä ja juuri mitään en saa säästöön, kun vuokraan menee suurin osa tuloista.

Jos työttömyyttä ei ollut niin miksi ihmeessä melkein puoli miljoonaa suomalaista lähti Ruotisiin ja muihinkin maihin siinä 1965-1975 luvuilla? Asuimme Turussa, eikä mitään työpaikkoja ollut ja opintolaina niskassa. Ulkomaille oli lähdettävä ja töitä sai heti. Miksi ette lähde työttömät? Eilen juuri Saksan uutisissa kerrottiin, että Lufthansa aikoo ottaa 10 tuhatta uutta työntekijää jos vain jostain saa tämmöisen määrän. 

Minäkin luin saman uutisen ja ajattelin, että nuoret työttömät voivat lähteä sinne. Mutta kuinka moni nykyajan suomalainen on lukenut koulussa saksaa?

No siellä se saksa keikkuu suosituimpien kielten joukossa englannin, espanjan, ranskan ja venäjän kanssa. On saksan kieliluokkiakin.

Vierailija
240/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit ovat varastaneet kaikki Suomen parhaat mökkirannat nuoremmilta polvilta.

Ai oikein varastaneet, no onpa täällä oikein varkaiden paratiisi. No jääpähän noi varastetut mökkirannat perillisille.

Kyllä ne rannat tavallaan on varastettu. Yksi ikäluokka jakoi ne keskenään, rakentamatonta rantaa ei jätetty nuoremmille, tai jos joku jäikin, sen hinta on suurimmalle osalle tavoittamattomissa.

Suomessa on rakentamatonta rantaa yli kolme kertaa enemmän kuin rakennettua.

Mutta rakennusluvat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme