Auttaako rasvoittuviin hiuksiin oikeasti muu kuin pesu?
Tuntuu, että oon kokeillut jo kaikki mahdolliset shampoot ja lopputulos on sama, pestävä on joka päivä.
Kommentit (90)
Kuivashampoo (kunnon volyymituote) heti puhtaana. Näin hiukset eivät ole päänmyötäisesti eivätkä juurikaan rasvoitu.
Oon tehnyt nyt lomalla empiirisen testin, mitä tapahtuu jos käy vaan kunnon löylyissä saunassa ja pesee pelkällä vedellä. Ihon kutina loppunut kokonaan ja hiuspohja ei enää rasvoitu samaan tapaan ja hiukset pehmeät ja hyväkuntoiset.
Saunonut siis ihan joka ilta
Vierailija kirjoitti:
Jos pesee liian usein, se rasvoittaa entistä enemmän. Hyvä shampoo joka ei ärsytä hiuspohjaa ja muutenkaan.
Käytän Elokuu - ja Ole hyväshampoita. Mitä luonnollisemmat aineet sitä parempi.Pesin aikaisemmin hiukset 3-4 päivän välein. Nykyään kerran viikossa.
Lopuksi huuhdon päänahan ainakin viileällä jopa kylmällä vedellä.
Jos sinulla aiemmin on ollut hiusten pesuväli 3-4 päivää, niin ei sinulla ole rasvoittuva päänahka. Jos itse pesuväli on kaksi päivää, niin hiukset näyttävät siltä, että ne olisi märät. Rasvaa siis riittää hiusten latvoihin asti.
Tsekka shampoon inci ettei ole Laureth sulfatea. Se on useille liian pesevä ainesosa ja saa päänahan lisäämään talintuotanta. Itse sain yhden pesuvapaan päivän Apeironin keshawa-shampoolla.
Jos latvat ei kestä päivittäistä pesua, kokeile seuraavaa: levitä ensin latvoihin hoitoaine, älä huuhtele, vaan hiero shampoo päänahkaan ja vain päänahkaan eikä latvoihin, huuhtele ja laita vielä hoitoaine latvoihin, anna vaikuttaa ja huuhtele viileällä vedellä. Muutenkin käytä mahdollisimman hellävaraista ja lievästi hapanta pesuainetta. Itse käytän lactolinen hajusteetonta pesunestettä, pH 4,5. Jos kuivasta kuivaajalla niin kuivaa hiukset irti päänahasta esim pää ylösalaisin. Muutoinhan rasvoittumiseen ei auta joillain naisilla kuin hormonaalinen muutos esim e-pillerit tai raskaus. Myös roaccutan mutta se on vahva lääke akneen.
Vierailija kirjoitti:
Jos pesee liian usein, se rasvoittaa entistä enemmän. Hyvä shampoo joka ei ärsytä hiuspohjaa ja muutenkaan.
Käytän Elokuu - ja Ole hyväshampoita. Mitä luonnollisemmat aineet sitä parempi.Pesin aikaisemmin hiukset 3-4 päivän välein. Nykyään kerran viikossa.
Lopuksi huuhdon päänahan ainakin viileällä jopa kylmällä vedellä.
Ei kaikilla toimi pesuvälin pidentäminen. Itse koitin 2v ajan pidentää pesuväliä mutta eipä auttanut. Joka toinen päivä on pakko pestä ja silloinkin pesupäivänä tukka alkaa rasvoittua.
Taliköhnään eli seborreaan kannattaa käyttää Selukos-nimistä shampoota. Ensin viikon kuurina, sen jälkeen ylläpitopesu kerran viikossa. Se on auttanut itselläni eikä tule tali-hilselaattoja eikä rupia.
Yllättäen oma päänahan rasvoittumiseni helpotti, kun kasvatin kampaajan vinkistä hiukset pidemmiksi. Olin pitänyt hiukset lyhyinä rasvoittumisen takia ja jouduin pesemään hiukset joka päivä.
Nyt pitkätukkaisena pesen ja föönaan hiukset kahden tai kolmen päivän välein. Kolmas päivä menee tosin kuivashampoon avulla ja tukka nutturalla. Kunhan vain pidän taliköhnän kurissa niin selviän huomattavasti helpommalla kuin lyhyiden hiusten kanssa.
Jos on todella ohuet ja hennot hiukset, niin pesuvälin pidentäminen ei kyllä auta. Minä olen vuosien varrella testannut monta kertaa mutta joka kerta tullut siihen tulokseen, että ei ole mitään hyötyä kärvistellä likaisen tukan kanssa, kun siitä ei oo mitään hyötyä. Jossain vaiheessa mulla oli jopa 3kk projekti tämän asian suhteen (olin taaperon kanssa kotona, niinja oli talvi, niin pystyin käyttämään pipoa kun kotoa piti poistua), pesin tukan vain kun se oli jo todella ällö, eli pari kertaa viikossa. Siitä huolimatta joka ikinen kerta mun tukka oli rasvainen jo seuraavana päivänä... olen koettanut myös olla ilman shampoota&pestä hiukset pelkällä vedellä, pestä tukkaa jauhoilla/palashampoolla/soodalla/etikalla/kaikki mahdolliset niksit tähän. Mikään ei auta. Joskus hiukset näyttää edestä rasvaisilta jo heti kun ne kuivuu.
Tärkein: sulfaation shampoo. Etikkavedellä päänahan huutelu, 1:10 etikka/vesi. Haalea vesi.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein: sulfaation shampoo. Etikkavedellä päänahan huutelu, 1:10 etikka/vesi. Haalea vesi.
En ole ap, mutta saman ongelman kanssa painin. On kokeiltu etikat ja sulfaatittomat shampoot. Ei auta.
Jotenkin huvittaa myös nämä kommentit pesuvälin pidentämisestä tai kuuman veden välttämisestä. Jos mietitään toisinpäin, että joku kärsisi hiusten kuivuudesta, niin neuvottaisiinko hänelle, että tihennä pesuja ja pese oikein lämpimällä vedellä??
Hormonaaliset jutut on asioita, joihin ei vippaskonstit auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta saman ongelman kanssa painin. On kokeiltu etikat ja sulfaatittomat shampoot. Ei auta.
Jotenkin huvittaa myös nämä kommentit pesuvälin pidentämisestä tai kuuman veden välttämisestä. Jos mietitään toisinpäin, että joku kärsisi hiusten kuivuudesta, niin neuvottaisiinko hänelle, että tihennä pesuja ja pese oikein lämpimällä vedellä??
Hormonaaliset jutut on asioita, joihin ei vippaskonstit auta.
Hiustyypit ovat niin erilaisia, se on ihan sama mitä etikkavettä yrität mutta ohuisiin hentoihin hiuksiin ei auta kuin usein peseminen. Itse olen saanut kahden vuoden projektin tuloksena venytettyä pesuvälin joka toiseen päivään ja olen siitä todella iloinen. Sitä pidemmäksi ei voi venyttää tai päänahka alkaa hilseilemään.
Hiusten rasvoittuminen on pakostikin hormonaalista.
Minulla on nopeasti rasvoittuvat hiukset eli kun illalla olen pessyt oikein kunnolla hiukset, aamulla on jo hieman päänahka sellainen kuin olisi voilla sivelty. Saman päivän iltana hiukset ovat jo sellaiset, kuin öljyä olisi kaatanut päähän ja pakko pestä siis joka ikinen ilta.
Olen nelikymppinen ja tämä hiusten rasvoittuminen on kestänyt ala-asteen vitoselta lähtien ja voin vannoa, että kaikki mahdollinen on kokeiltu. Pesuvälien pidentäminen johti vain pahentuvaan rasvoittumiseen.
Mikään ei auta, muu kuin päivittäinen pesu.
Minulla on vielä pitkät hiukset vyötärölle saakka, mutta käytän latvoihin tosi tyjyä hoitoainetta ja hiusten latvoihin jätettävää hoitoainetta.
Eli nykynäkemys on se, että rasvoittuvia hiuksia vain pestään päivittäin. Ei siihen mikään muu auta.
Ne jotka neuvovat pesemään shampoolla vain juuret... Siis ei kai kukaan muutenkaan laita shampoota hiusten latvoihin?
Ja pesuvälin pidentäminen EI todellakaan auta. Itsekin pesin sitkeästi hiukset joka toinen päivä VUOSIKYMMENIÄ, ja silti tukka oli aina rasvainen silloin kakkospäivänä. Ja päässä jatkuva kutina kun se oli niin rasvainen. Lopulta annoin periksi ja pesen joka päivä, ja tukka sekä päänahka voi paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Taliköhnään eli seborreaan kannattaa käyttää Selukos-nimistä shampoota. Ensin viikon kuurina, sen jälkeen ylläpitopesu kerran viikossa. Se on auttanut itselläni eikä tule tali-hilselaattoja eikä rupia.
Yllättäen oma päänahan rasvoittumiseni helpotti, kun kasvatin kampaajan vinkistä hiukset pidemmiksi. Olin pitänyt hiukset lyhyinä rasvoittumisen takia ja jouduin pesemään hiukset joka päivä.
Nyt pitkätukkaisena pesen ja föönaan hiukset kahden tai kolmen päivän välein. Kolmas päivä menee tosin kuivashampoon avulla ja tukka nutturalla. Kunhan vain pidän taliköhnän kurissa niin selviän huomattavasti helpommalla kuin lyhyiden hiusten kanssa.
Pitkät hiukset ja hiusten värjäämäni auttaa itsellä. Eron huomaa, kun alkaa tulla juurikasvua, hiukset rasvottuvat paljon nopeammin. En tykkää kuivashampoon jättämästä tunteesta hiuksiin, joten en juurikaan käydä sitä, vaikka se saattaisi auttaa pesuvälin pidentämistä kolmeen päivään.
Kyllä jokainen rasvoittuvista hiuksista kärsivä tietää, että hoitoainetta ei laiteta päänahkaan :D. Ei tulisi heillä mieleenkään. Ei ihmiset nyt sentään niin urpoja ole.
Eli nuo neuvot, että älä laita hoitoainetta päänahkaan, pidättekö ihmisiä tyhminä??
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Selukos-vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä pesemisessä on niin vaikeaa? Päivittäin pesen myös itse. Enkä valita tai ihmettele.
Se, että pitää herätä 3.45, jotta ehtii vielä töihinkin. Ja pitkien hiusten latvat kuivuu vaikka kuinka käyttäisi hoitoaineita.
Ap
Sama täällä, pesisin todellaki mielummin hiukset illalla, ettei tarttis aamu yöstä jo herätä hiusten pesun takia
Kun urheilee melkein joka päivä niin kyllä se päänahkakin pitää pestä kuten muukin kroppa. Ilmeisesti nämä kerran viikossa päänsä pesevät eivät kuntoile ja hikoile.
Sama homma jos on fyysisessä tai likaisessa työssä.
Käyttäkää oikeita aineita niin ei ne hiukset rasitu pesusta.
Ja luonnonkosmetiikka ei ole aina sitä parhainta vaikka moni siinä harhassa elää.
Omalle päänahalle sopiva shampoo. Monet tykkää käyttää palashampoota.