"lehtori oli nostanut esille ongelmana sen, että entistä heikompaa opiskelija-ainesta pääsee (ammattikorkea)kouluun" -> potkut
Totuuden sanoja saa lähteä.
"ammattikorkeakoulu-uudistuksen myötä rahoitus muuttui ja piti saada opiskelijoita. Rehtori myönsi aineksen olevan hänen kampuksellaan ehkä heikompaa kuin muualla"
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole se, että kouluun pääsee "heikkoa aineista". Koulun tehtävä on nimenomaisesti kouluttaa ihmisiä, jotka eivät vielä osaa.
Ongelma on markkinatalous. Raha.
Tässäkin, kuten tuhansissa muissa tapauksissa, koulu tarvitsee rahat valmistuneista opiskelijoista, joten oppilaille lykätään paperit käteen vaikka eivät osaisi aakkosia.
Tämä tulee pahenemaan niin kauan kun juostaan markkinatalouden, kapitalismin ja rahan perässä.
Ei koulu pysty tekemään heikosta aineksesta mitään parempaa. Jollain vain ei ole tarvittavia ominaisuuksia korkeakouluun. Se ei ole kapitalismia jos se tehdään valtion rahoilla.
Ja täydennyshauilla taataan opiskelupaikka tälle ns. heikommalle ainekselle.
"Samaa kokemusta täällä. Kuvittelin päivittäväni osaamistani (opistoinssi 90-luvulta) tähän päivään lukemalla uuden inssitutkinnon, vaan tämä koko AMK osoittautui aivan kummalliseksi pellekouluksi. Matematiikan opetus on aivan minimissään, labrat on puolivalmiiksi tehtyjä jo tehtävänannossa, ja arvosanoiksi saa nelosen tai vitosen ilman että opetettua asiaa tarvitsee mitenkään oikeasti osata. Surullista.
On toki mahdollista, että tämä surkea taso on vain näillä monimuotokoulutuksilla, ja niissä tarkemmin suunnitelluissa ja ohjatuissa päivätoteutuksissa on enemmän oikeaa opetusta ja vaatimustasot kohdillaan, mutta hieman epäilen..."
Tietääkseni insinööriopetuksen taso vaihtelee suuresti eri amkeissa. Ilmeisesti vain pienessä osassa on itsepäisiä opettajia, jotka vaativat opiskelijoita - sekä nuorisopuolen että monimuotopuolen - tekemään töitä. Tosin tämä onnistuu siksi, että sisäänpääsyrajat ovat niin korkeat, että jotta opiskelemaan on päässyt, opiskelijoiden on pitänyt tehdä toitä jo aikaisemminkin (lukiossa tai ammattikoulussa). Opiskelijat ovat siis tottuneet opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No... Nyt se sitten on edennyt jo amk-ikäisiin... Peruskoulun puolellahan oppilaat järjestävät opettajiaan tätä nykyä liriin suellä sun täällä vähän väliä.
Kakaroittenko tämä maailma on?
No, myönnettäköön tässä nyt kuitenkin, että yksityiskohtaisempaa tietoa jutun osalta ei ole kuin asianosaisilla ja opettajahan ei edes saanut tietää kantelijoiden nimiä.
Juu, ei xamk eikä amk vaan aikuiskoulutuskeskus ja itse maksettava koulutus. Kurssin vastuuopettaja sairauslomalla, siis oppilaat valittiin kurssille, sijaisopettaja rupesi perkaamaan vääriä valintoja pois... Valehtelija ko. sijainen, ja juu, olemus paljasti että mt-lääkkeiden käyttäjä. Hienoa, valitaan maksulliselle kurssille ja sitten epämääräisin perustein, ehkä henk.koht. mieltymyksiin perustuvin arvioin heitellään valittuja ulos.... Hienoa tosiaan!Siis eikö Xamk ole ihan ammattikorkea eikä mikään itsemaksettava tai aikuiskoulutuskeskus.
Itse opiskelen toisessa oppilaitoksessa sairaanhoitajaksi, mutta Xamkista olen ottanu campusonlinen kautta yhden kesäkurssin jonka sitten hyväksiluen omassa koulussa. Sen kurssin opettaja on kyllä sellainen, että hoitanut kurssin niin ettei hänen itse tarvitse tehdä kauheasti hommia arvioinnissa. Moodle kun laskee automaattisesti pisteet tentille ja ne pisteet näkee heti. Useita tehtäviä niin, että opiskelijat jokainen tekee annetusta aiheesta keskustelualoituksen sekä pitää kommentoida kahta muiden omaa. Yksi pieni kurssi piti suorittaa toisella sivustolla ja liittää moodleen siitä saatu todistus. Laajempi tehtävä jonka sitten toinen opiskelija lukee ja antaa palautteen siitä. Eli opettaja tekee mitä...?
Todennäköisesti se opettaja oli kopioimassa, arkistoinassa, postittamassa, siivoamassa, tekemässä apurahahakemuksia, täyttämässä työajanseurantaa, antamassa raporttia tulostavoitteiden täyttymisestä, turhassa "haukutaan työntekijät" -palaverissa tai jossain muussa yhtä merkittävässä hommassa, joita opettajille nykyään säästöjen nimissä kuuluu.
Ja kenelle ja kenen kanssa se mielestäsi tekee tätä kaikkea heinäkuussa kun koulut on hallinnon osalta tyypillisesti kiinni kun koulujen virkamiehetkin on lomillaan? Eli älä jaksa. Siksi toiseksi 2020-luvun opettajat tuskin kopioi mitään kun kaiken voi tuupata nettiin ja opiskelijat kopsaa ne sieltä itselleen. Tentit mukaanlukien. Siksi toiseksi amk-opettajat harvemmin on tutkijoita joten ei noi hae apurahaa. Usein noilla on jatkuva työsuhde.
Ainakin insinööripuolella moni amkin opettaja tekee tutkimustyötä, koska sitä edellytetään. Samaten edellytetään apurahojen ym. hakemista.
Kaikki aikuiset, koulunsa 10-30 vuotta sitten käyneet tietävät mitä kuuluu hyvään opiskeluun. Pyörää ei siis tarvitse keksiä uudelleen. Palataan vaan vanhaan, onko niin vaikeaa?
Amk-opettajat kyllä mielellään haukkuvat opiskelijoita jopa dehumanisoivalla tyylillä, mutta eivät he kyllä aina itsekään aina ole mitään ruudinkeksijöitä. Menevät tyyliin ihan lukkoon, kun heille yrittää selittää jotain kirjaimellisesti yläastetasoista juttua esimerkiksi virtapiireihin liittyen :D
Aihetta sivuava avautuminen:
Täytyy näin AMK-opettajana sanoa, että työelämän vaatimukset, uudet rahoitusmallit, pienentyneet resurssit yms. tekevät työstä aikamoisen palapelin, jossa mikään pala ei tahdo sopia yhteen.
Harjoittelupaikat ja tuleva työmaailma odottavat (ainakin sotepuolella), että opiskelijoilla on tietyt perustaidot, joiden opettamiseen ei välttämättä ole riittävästi resursseja. Osa taidoista on pakko opettaa "tässä tärkeimmät, tutustukaa itsenäisesti" -meiningillä, jotta aikaa riittäisi vaativampien asioiden käsittelyyn. Mikäli opiskelija ei tässä kohdassa hoksaa, että itsenäinen opiskelu ei tarkoita samaa kuin ylimääräinen vapaatunti, putoaa hän todennäköisesti kelkasta.
Samaan aikaan johdolta tulee viestiä siitä, että opiskelijat pitää saada valmistumaan, jotta rahoitus pysyy kunnossa, ja vaaditaan opettajia miettimään, kuinka opiskelijat viihtyisivät koulussa mahdollisimman hyvin, jokainen tulisi kohdatuksi yksilönä yms.
Noh, olen itse vetänyt pääasiassa kursseja, joilla on 50-60 opiskelijaa, useampi arvioitava työ (noin kolme per opiskelija tai opiskelijaryhmä) ja resursseja 10-15 min. per arvioitava työ. Ei tällaisilla opintojaksoilla ole realistista mahdollisuutta kohdata opiskelijoita yksilöinä. Hyvä jos ehtii pakollisiin sähköposteihin vastaamaan ja arviointiin kirjoittamaan muutakin kuin pari sanaa.
Toki opettaja voi tunnollisesti suorittaa työtään, tehdä kymmentuntisia päiviä, jatkaa arviointihommia viikonloppuna yms., mutta olen huomannut, mihin tämä johtaa: hermolomasaikkuihin ja burn out -fiiliksiin. Kaiken opetustyön ohessa on kuitenkin myös paljon muuta hommaa (esim. hanketöitä, henkilöstöpalavereita ja byrokraattisia askareita), mikä pitäisi saada tehtyä.
Lisäksi täytyy todeta, että AMK:saa harvemmin palkitaan tunnollisuudesta ja säntillisestä työskentelystä. Eräänä karuna esimerkkinä: Eräs tekniikan puolen tuttavani sai joukon opiskelijoita kiinni siitä, että he olivat kopioineet työnsä paremmin osaavalta opiskelijakaverilta. (Eräs opiskelijoista tunnusti asian, eli kyseessä ei ollut pelkästään epäilys.)
Lopputulos: Tuttava tekee kyseisiä opiskelijoita varten uuden tehtävän (jota suurin osa ei jaksa palauttaa), opiskelijat antavat runsaasti negatiivista palautetta opettajasta, opettaja joutuu lähiesimiehen puhutteluun liian ankaran opetuksen yms. vuoksi. ja vihjailee, että opiskelijat pitäisi päästää läpi "hyvän yrityksen" vuoksi.
Toisin sanoen AMK on (kokemukseni perusteella) hiukan orwellmainen laitos, missä yksilökohtaisuus tarkoittaa suuria ryhmäkokoja ja pieniä resursseja, laadukas opetus helpolla päästämistä ja plagiointiin puuttuminen päähän taputtelua.
227 jatkaa:
Tosin täytyy todeta, että AMK:ssa on varmasti mahdollisuus saada hyvää opetusta. Olen seurannut parin kollegan työskentelyä sekä tunneilla että työhuoneessa ja omiin silmiini näyttää siltä, että he hoitavat hommansa esimerkillisesti ja ovat aidosti kiinnostuneita siitä, että opiskelijat saavat riittävän hyvää opetusta, vähäisistä resursseista huolimatta.
On kuitenkin myös paljon opettajia, joiden pääkoppa ei selvästikään tahdo sietää nykyisiä ristiriitaisia vaatimuksia ja ajatuksia siitä, että opiskelijoiden viihtyvyyden turvaaminen on tärkeämpää kuin tavoitteisiin pääseminen. Vaikka itse huomaan ajautuvani entistä enemmän "kivan opettajan" rooliin, ymmärrän kyllä hyvin myös kollegoita, jotka haluaisivat peräänkuuluttaa lisää vastuuta opiskelijoilta ja ylipäätään pitää huolta siitä, että korkeakoulu on aidosti korkeakoulu eikä mikään aikuisten päiväkotihoito.
Opiskelijoissakin on varmasti paljon heitä, jotka arvostavat riittävän korkeita vaatimustasoja ja sitä, että opettaja on reilu ja johdonmukainen asiantuntija eikä mikään "rento jäbä", jota kiinnostaa enemmän oman työpaikan turvaaminen kuin opetuksen laadukkuus. Mutta kuten toinkin jo aiemmin esille, nykyaika suosii entistä enemmän näitä jälkimmäisiä opettajia, kun taas edeltävät opettajat todennäköisesti karsiutuivat hiljalleen pois alalta.
Turun yliopistossa työpaikkakiusaamisesta väitöskirjaa kirjoittava Susanna Lundell: “Nykyisin puhutaan paljon narsistisista johtajista. Narsistisesti häiriintynyt johtaja käyttää valtaansa omien etujensa ajamiseen ja haalii ympärilleen hovin miellyttämishaluisista alaisista, jotka pönkittävät hänen suuruuskuvitelmiaan. Itsenäiset ja kyvykkäät alaiset, jotka eivät suostu narsistisen esimiehensä minän jatkeeksi, herättävät hänessä raivoa ja kostonhalua. Narsistinen esimies kokee helposti osaavat ja työhönsä kunnianhimoisesti suhtautuvat alaiset uhkaksi ja voi pyrkiä kaikin keinoin sabotoimaan heidän mahdollisuuksiaan onnistua ja kehittyä työssään sekä edetä urallaan. Narsistinen johtaja tekee myös kaikkensa kostaakseen alaiselle, jonka hän kokee horjuttaneen omaa arvovaltaansa kritisoimalla hänen toimintaansa.
Tällaiset johtajat voivat toimia erittäin häikäilemättömästi omia etujaan ajaakseen. He ovat usein myös taitavia manipuloimaan ja pystyvät halutessaan luomaan itsestään kuvan hyvästä ja kyvykkäästä johtajasta organisaation ylimmälle johdolle. Hoviinsa kuuluvia alaisiaan kohtaan hän voi olla mitä reiluin ja mukavin esimies ainakin niin kauan, kun heistä on hyötyä hänen henkilökohtaisten päämääriensä saavuttamiselle. Olen kuullut tapauksista, joissa narsistisia piirteitä omaavat esimiehet ovat herättäneet pelkoa organisaation ylintä johtoa myöden, eikä kukaan uskalla asettua heidän tielleen.” Tutkimuksesta lisää: https://yle.fi/uutiset/3-10265694
Kolmannen valtakunnan kasvatteja tuollainen lehtori 'heikompaa ainesta ovat"..
En suosittele xamkia. Myyviä mainoslauseita, mutta siinäpä se. Sen 3-4 vuotta voi ja kannattaa elämästään käyttää muualla ja paremmin, varsinkin jos joutuu lainalla opiskelemaan.
Ja jos haluaa kansainvälisyyttä / kehittää kielitaitoaan, se onnistuu paremmin ulkomailla.
Voisipa jopa väittää että kouluihin halutaankin sitä heikompaa ainesta joka ei huomaa opetuksen heikkoa tasoa...
Reksi haluaa xamkista yliopiston. Siis vissiin tää sama tyyppi, joka ajelee jäätävän kalliilla työsuhdeautolla. Xamk haluaa opiskelijoita, jotka kehuvat koulua mennen, tullen ja palatessa, jotta rahaa virtaa jatkossakin.
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No... Nyt se sitten on edennyt jo amk-ikäisiin... Peruskoulun puolellahan oppilaat järjestävät opettajiaan tätä nykyä liriin suellä sun täällä vähän väliä.
Kakaroittenko tämä maailma on?
No, myönnettäköön tässä nyt kuitenkin, että yksityiskohtaisempaa tietoa jutun osalta ei ole kuin asianosaisilla ja opettajahan ei edes saanut tietää kantelijoiden nimiä.
Juu, ei xamk eikä amk vaan aikuiskoulutuskeskus ja itse maksettava koulutus. Kurssin vastuuopettaja sairauslomalla, siis oppilaat valittiin kurssille, sijaisopettaja rupesi perkaamaan vääriä valintoja pois... Valehtelija ko. sijainen, ja juu, olemus paljasti että mt-lääkkeiden käyttäjä. Hienoa, valitaan maksulliselle kurssille ja sitten epämääräisin perustein, ehkä henk.koht. mieltymyksiin perustuvin arvioin heitellään valittuja ulos.... Hienoa tosiaan!Siis eikö Xamk ole ihan ammattikorkea eikä mikään itsemaksettava tai aikuiskoulutuskeskus.
Itse opiskelen toisessa oppilaitoksessa sairaanhoitajaksi, mutta Xamkista olen ottanu campusonlinen kautta yhden kesäkurssin jonka sitten hyväksiluen omassa koulussa. Sen kurssin opettaja on kyllä sellainen, että hoitanut kurssin niin ettei hänen itse tarvitse tehdä kauheasti hommia arvioinnissa. Moodle kun laskee automaattisesti pisteet tentille ja ne pisteet näkee heti. Useita tehtäviä niin, että opiskelijat jokainen tekee annetusta aiheesta keskustelualoituksen sekä pitää kommentoida kahta muiden omaa. Yksi pieni kurssi piti suorittaa toisella sivustolla ja liittää moodleen siitä saatu todistus. Laajempi tehtävä jonka sitten toinen opiskelija lukee ja antaa palautteen siitä. Eli opettaja tekee mitä...?
Näitä kursseja suositaan nykyisin paljon. Puhutaan mooc-kursseista, jotka on opiskelijan mahdollista suorittaa omaan tahtiin verkossa itsenäisesti. Niitä tarjoaa jokainen amk.
Vierailija kirjoitti:
Omana opiskeluaikana luentosalin ovessa saattoi olla lappu, että luento tai tentti on peruttu. Moisesta ei kuitenkaan kukaan valittanut vaikka olisi tullut kauempaakin, sellaista sattui. Samoin tenttitulokset roikkuivat ilmoitustaululla kaikien nähtävinä ja yleensä monellakin luki siinä että Hylätty. Siitäkään ei pahastuttu, sellaistakin yleensä useimmille opintojen aikana sattui. Kursseilla oli joku suoritusmuoto eikä lukuisia jokaiselle erikseen yksilöllisesti räätälöityjä kuten nykyään. Jos poissaoloja oli liikaa, kurssi oli käytävä uudelleen. Se oli normisettiä silloin ja kaikille selvää. Nykyisin lähtee valitusrumba heti käyntiin.
Eikä kaikkeen napistu vastaan. Jos piti tehdä ryhmätöitä, niin tehtiin. Nykyisin osa opiskelijoista valittaa ihan kaikesta. Jos tehdään kirjatentti, niin miksi näin pitää tehdä.. jos on seminaarit, ei kiinnosta, ei jaksa. Aina seminaareja. Jos on käytännön harjoittelua labrassa, puolet puuttuu paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Xamk niin huono koulu.
Siltä vaikuttaa. Olen opiskellut Xamkissa joitain kursseja ja se kurssien taso on naurettavan alhainen. Eli pelkästään oppilaiden taso ei ole alhainen.
Minulla on taustaa muutamassa eri AMK:ssa ja eipä se taso ole aina (muuallakaan) kovin kummoinen ole ollut. Tottakai on hyviäkin kursseja, mutta sitten myös niitä joissa sisältö on aivan olematonta.
Toki varmasti näinkin, mutta täytyy sanoa, että omaan kouluuni olen ollut tyytyväinen. Tosin opiskelen koulussa, jonne pääsi sisään vain muutama prosentti hakijoista, joten jo se karsi kaikista "heikoimman" aineksen pois. Xamk taitaa olla niitä kouluja, johon mennään, kun ei muualle päästä.
Kyllä. Xamk on nimenomaan niitä mihin hakeutuu ne, jotka ei muualle pääse ja ne jotka ei syystä tai toisesta jaksa lukea pääsykokeisiin (esim haetaan lisäpätevyyttä omaan työhön).
Meillä on töissä useampi jollain Xamkin kurssilla. Kaikki sanovat että leppoista on. Juuri mitään ei vaadita. Itsekin ajattelin jossain vaiheessa täydentää osaamista nimenomaan xamkissa. Mahdollisuus käydä samalla töissä ja saada kuitenkin se tieto (toivottavasti) mitä haen.
Suosittelen lämpimästi jotain muuta koulua. Olen suorittanut oikeasti Xamkissa muutamaan tuntiin 5 op kursseja, jotka vastasi jotain Iltalehden "tietovisoja". Ei niissä opi mitään ja toisekseen kyllä työnantajat ovat tietoisia jossain määrin koulujen maineesta. Xamkin käyneitä ei taideta varsinaisesti työelämässä arvostaa.
Valitettavasti minun on kerrottava sinulle, että samaa esiintyy ihan muissakin ammattikorkeakouluissa. Juuri viiden opintopisteen kursseja alan ydinosaamista suoritettavissa postailemalla muutaman rivin sähköposteja keskustelualustalle.
Kuten jo mainitsin, opiskelen itse amkissa, jonne oli vaikea päästä. Ja opintopisteiden eteen joutuu oikeasti jotain tekemäänkin. 5 op ei saa muutaman rivin sähköposteilla. En nyt koe, että amk olisi erityisen vaativa, mutta 5 op saattaa vaatia esimerkiksi 15 sivun esseen plus ryhmätyön plus tentin. Tämä yksi esimerkki. Tai sitten 2-3 15 sivun ryhmätyötä plus esseen. Nuo Xamkin kurssit oli naurettavia. Olen tehnyt illassa myö yhden Metropolian 6 op kurssin.
XAMKin hallituksen tulisi puuttua tilanteeseen viimeistään nyt, kun heille on tullut tieto johdon ja esimiesten laittomasta toiminnasta -kuinka laajalle tämä on levinnyt? Kiusaamisella voi olla monenlaisia kielteisiä seurauksia sen kohteeksi joutuneen työntekijän lisäksi kiusaamista todistaville kollegoille sekä koko organisaatiolle.
Työpaikan johtamiskulttuuri vaikuttaa siihen, mihin hyväksyttävän ja epäasiallisen käyttäytymisen rajat vedetään. Kyykytyskulttuuri on oivallinen kasvualusta mielivaltaan perustuvalle johtamiselle ja työntekijöiden epäasialliselle kohtelulle.
Vierailija kirjoitti:
XAMKin hallituksen tulisi puuttua tilanteeseen viimeistään nyt, kun heille on tullut tieto johdon ja esimiesten laittomasta toiminnasta -kuinka laajalle tämä on levinnyt? Kiusaamisella voi olla monenlaisia kielteisiä seurauksia sen kohteeksi joutuneen työntekijän lisäksi kiusaamista todistaville kollegoille sekä koko organisaatiolle.
Työpaikan johtamiskulttuuri vaikuttaa siihen, mihin hyväksyttävän ja epäasiallisen käyttäytymisen rajat vedetään. Kyykytyskulttuuri on oivallinen kasvualusta mielivaltaan perustuvalle johtamiselle ja työntekijöiden epäasialliselle kohtelulle.
Ja mahdollisesti opiskelijoidenkin.
Taloon halutaan kenties riittävän nöyriä ja yksinkertaisia opiskelijoita (tai ulkomaalaisia), jotka menevät lampaina perässä eivätkä kyseenalaista asioita.
Ja hymyilevät mainoskuvissa kehuen oppilaitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Xamk niin huono koulu.
Siltä vaikuttaa. Olen opiskellut Xamkissa joitain kursseja ja se kurssien taso on naurettavan alhainen. Eli pelkästään oppilaiden taso ei ole alhainen.
Minulla on taustaa muutamassa eri AMK:ssa ja eipä se taso ole aina (muuallakaan) kovin kummoinen ole ollut. Tottakai on hyviäkin kursseja, mutta sitten myös niitä joissa sisältö on aivan olematonta.
Toki varmasti näinkin, mutta täytyy sanoa, että omaan kouluuni olen ollut tyytyväinen. Tosin opiskelen koulussa, jonne pääsi sisään vain muutama prosentti hakijoista, joten jo se karsi kaikista "heikoimman" aineksen pois. Xamk taitaa olla niitä kouluja, johon mennään, kun ei muualle päästä.
Kyllä. Xamk on nimenomaan niitä mihin hakeutuu ne, jotka ei muualle pääse ja ne jotka ei syystä tai toisesta jaksa lukea pääsykokeisiin (esim haetaan lisäpätevyyttä omaan työhön).
Meillä on töissä useampi jollain Xamkin kurssilla. Kaikki sanovat että leppoista on. Juuri mitään ei vaadita. Itsekin ajattelin jossain vaiheessa täydentää osaamista nimenomaan xamkissa. Mahdollisuus käydä samalla töissä ja saada kuitenkin se tieto (toivottavasti) mitä haen.
Suosittelen lämpimästi jotain muuta koulua. Olen suorittanut oikeasti Xamkissa muutamaan tuntiin 5 op kursseja, jotka vastasi jotain Iltalehden "tietovisoja". Ei niissä opi mitään ja toisekseen kyllä työnantajat ovat tietoisia jossain määrin koulujen maineesta. Xamkin käyneitä ei taideta varsinaisesti työelämässä arvostaa.
Valitettavasti minun on kerrottava sinulle, että samaa esiintyy ihan muissakin ammattikorkeakouluissa. Juuri viiden opintopisteen kursseja alan ydinosaamista suoritettavissa postailemalla muutaman rivin sähköposteja keskustelualustalle.
Kuten jo mainitsin, opiskelen itse amkissa, jonne oli vaikea päästä. Ja opintopisteiden eteen joutuu oikeasti jotain tekemäänkin. 5 op ei saa muutaman rivin sähköposteilla. En nyt koe, että amk olisi erityisen vaativa, mutta 5 op saattaa vaatia esimerkiksi 15 sivun esseen plus ryhmätyön plus tentin. Tämä yksi esimerkki. Tai sitten 2-3 15 sivun ryhmätyötä plus esseen. Nuo Xamkin kurssit oli naurettavia. Olen tehnyt illassa myö yhden Metropolian 6 op kurssin.
Missä Amkissa ja millä linjalla on muka tuollaisia työmääriä?
Tampereen yliopistossa: https://yle.fi/uutiset/3-12591746
Uusille lääketieteen opiskelijoille tehtiin raakaa pilaa Tampereella – kymmenelle ilmoitettiin luennolla, että opiskelupaikka on peruttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Amkissa ja millä linjalla on muka tuollaisia työmääriä?
Tuo työmäärä tuntuu vielä pieneltä, kun katsotaan esimerkiksi TAMK:in tekniikan puolen opintokurssien työmääriä. 5 op = 5 x 27 h = 135 h. 5 opintoviikon kurssin pitäisi siis sisältää keskimäärin 135 tuntia opiskelijan työtä. Tämä ei välttämättä toteudu, mutta kyllä edellä annettu esimerkki on mielestäni alakanttiin.
Tosin tekniikan puolellakin on erilaisia opettajia. Osa ei halua polttaa itseään loppuun vaan joko lähtee muihin töihin tai sitten vetää oman työmääränsä kohtuulliseksi. Suuri osa kuitenkin haluaa, että opiskelijat omaavat tarvittavat taidot valmistuessaan ja mennessään työelämään.
JA TÄMÄ KAIKKI ON POLITIIKKAA. Kannattaa miettiä, ketkä ovat Suomen ajaneet tähän jamaan. Meidän keskituloisten veronmaksajien on aika alkaa kapinoimaan. Poliitikot ovat saaneet monet ammattialat ja opiskelupaikat aivan kuralle. Me aikuiset, jotka olemme opiskelleet kunnon oppilaitoksissa, joissa oli säännöt ja laadukas opetus, näemme eron, kun omat pilttimme ovat samassa vaiheessa.