Riittävätkö nettotulosi elämiseen?
Eilen täällä keskusteltiin siitä, että mihin desiiliin kuuluu tuloillaan. Siitä inspiroituneena:
Millaiset nettutulot kotitaloudessasi on, noin suunnilleen? Koetko, että ne ovat riittävästi vai ovatko tulot liian pienet? Vai koetko että pärjäisit (ja elämä olisi hyvää) kyllä vähemmälläkin?
Voit myös lisätä, että asutko yksin vai yhdessä jonkun kanssa. Entä asuuko kanssasi/kanssanne lapsi/lapsia.
Tietysti myös kiinnostaa muutkin ajatukset aiheesta.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Bruttotuloni riittää ihan hemmetin hyvin ja jää joka kuukausi säästöönkin noin 500€.
Nettotuloni taas ei riitä mihinkään.
Miten sinä bruttotulosta voit säästää, kun et sinä sitä itsellesi saa?
Kyllä riittää. Saan nettona 2200, mies 2400. Ei mitään lainoja, talo, auto ja mökki maksettu. Ei mitäö osamaksuja.
Hyvin riittää, eläke 1600e netto. Maksettu pieni talo, auto, matkailu-auto. Talvella jää rahaa säästöön mökissä mököttäessä, kesällä liikun ja lomailen menee tulot vellin kanssa vastakkain.
Netotulot 3000 euroa riittää tällä hetkellä hyvin asumiseen, autoon, ja suomalaisen ruoan suosimiseen vaikka sinkku olenkin, jolloin tietysti kaikki maksaa suhteessa hieman enemmän. Toivottavasti myös jatkossa voin ostaa inflaatiosta huolimatta suomalaista ruokaa, omavaraisuuden tukeminen on etenkin näissä epävarmoissa olosuhteissa tärkeää.
Kaksi työssä käyvää aikuista ja yksi lapsi. Netto yhteensä n. 5500€ kuussa. Riittää elämiseen.
Meillä ei kuitenkaan ole tällä hetkellä autoa, koska sille ei ole välttämätöntä tarvetta. Minä olen etätöissä ja mies pääsee töihinsä julkisilla. Lapsen harrastuksen 1-3km päässä ja kulkee pyörällä/kävellen.
Riittäähän ne mutta saataisiin kulumaan sujuvasti vielä vaikka tuplasti enemmän. Talouden nettotulot tällä hetkellä ehkä 10 000€/kk; välillä enemmänkin. Kaksi palkasaajaa, kaksi aikuista vielä kotona asuvaa lasta. Kaksi isoa kiinteistöä; joka tienatulle sentille on käyttöä ja tarvetta. Vaatteet kirpparilta, huonekalut käytettyinä yms osittain ekologisistakin syistä mutta ruokaan, sähköön, lämmitykseen menee koko ajan entistä enemmän. Harrastukset ja matkat on ensimmäiseksi karsintalistalla, seuraavana autoilu ja ulkona syöminen kun /jos on pakko karsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttotuloni riittää ihan hemmetin hyvin ja jää joka kuukausi säästöönkin noin 500€.
Miten sinä bruttotulosta voit säästää, kun et sinä sitä itsellesi saa?
Se olikin vinoilua alkuperäistä otsikkoa kohtaa.
"Riittääkö nettotulosi?"
Miksi ylipäätään mainita tuo netto, kun vaihtoehtona ei ole olemassa että riittäisikö bruttotulosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WAU! Ketju, jossa valehdellaan jatkuvasti! Kaikki ne, joilla nettopalkka on alle noin 1500 euroa valehtelee aivan mahtavasti!
Mihin perustat väitteesi? Työttömyyskorvaus, opintotuki jne. on paljonkin tuon alle ja silti niilläkin moni pysyy hengissä.
Mikä ihmeen kus'pea sinäkin olet? Minun vätteeni ja totuus on, että kokopäivätyöstä Suomessa saa alhaisimmillaan 1800 euroa kuussa, joten nettopalkka on aina yli 1500. En väittänyt mitään työmarkkinatuesta yms.!
Riittävät hyvin, saan palkkaa nettona n. 3000 euroa ja ex-mies maksaa vielä jonkin aikaa n. 200 euroa elatusmaksua. Taloudessa minä ja teini. Säästöön jää noin tonni kuussa. Auto on uudehko, tavaroita ym. hankitaan uutena eikä tarvitse halvinta ostaa. Olen ihan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WAU! Ketju, jossa valehdellaan jatkuvasti! Kaikki ne, joilla nettopalkka on alle noin 1500 euroa valehtelee aivan mahtavasti!
Saattaisit yllättyä kuinka pienillä tuloilla osa suomalaisistakin tulee toimeen (Lasken tulon saajiiksi myös pelkästään erilaisten tulonsiirtojen varassa elävät). - Ja vaikka olisi tulonsiirtojen varassa, niin ei pidä kuvitella, että sossu tai Kela maksaisi aina esimerkiksi asumistuen muodossa kaikki asumiseen liittyvät kulut ja menot. Itse olen elänyt vuosia jolloin tuloni (sis tulonsiirrot) ovat olleet alle 1000€.
Ja toinen kus'pea!
Sairaseläkkeellä, asun puolisoni kanssa joka opiskelee tällä hetkellä uutta alaa. Ei lapsia. Ei velkaa. Ei lemmikkejä. Emme käytä päihteitä. Asumme halvalla alueella. Ruuan lisäksi eniten rahaa menee lääkäriin, lääkkeisiin ja autoon.
Hyvin riittävät rahat elämiseen. Ei voi hankkia ajattelematta kaikenlaista turhaa, mutta kyllä tällä saa kaiken mitä oikeasti tarvitsee, eikä todellakaan tarvitse venyttää penniä niillä keinoilla mitä palstalla näkee usein ehdotettavan. Ei tarvitse kokata kaikkea alusta asti itse tarjoustuotteista, ei tarvitse ostaa kaikkia vaatteita kirpputorilta tai peruuttaa netflix tilausta.
Meillä menee tilanteen huomion ottaen ihan hyvin. Elämme selvästi köyhyysrajan alapuolella, mutta ei kyllä tunnu siltä.
1400 e netto, kesällä netto riittää jos ei tule kerralla useita isoja sairaala-tai lääkelaskuja taikka auton korjaamisia tms. koska sähkölaskut niin pieniä, tai riittää se niihinkin, mutta järkeilen sit loppukuun syömisten kanssa, eli työpaikkalounas pois ja teen kaiken kotona. Muutoin maksan mieluummin lounaasta töissä kuin alan viikon ruokia kokkailemaan hektisessä kesässä töihin ja kotiin.
Talvella kun sähkölaskut nousee reilusti (kesän 60e sis siirto ja sähkö verrattuna talven keskiarvolla 200e sis siirto ja sähkö) ja tulee vuoden vesimaksu yms. Isot laskut kerralla, niin pitää jo laskea missä kuussa maksan mitäkin ja toivoa, ettei esim hammaslääkäriin joudu yhtä aikaa yms. Talvella sit joutuu käyttämään rahat ruokaan fiksusti, että asumis- ja työmatkakuluihin riittää rahat.
Joo, ehkä pitäis jatkaa rahan käyttöä kesälläkin järkevästi, että saisi puskuria talveen, mutta ennemmin hieman rentoudun ja käyn silloin lääkärissä, korjaan auton, käytän lemmikit hammashoidossa ja ostan kerralla vuoden ruuat niille, kuin että tiukassa talvessa koitan selvitä sähkölaskujen kanssa varsinkin nyt, kun sähkön hinta nousee. Lemmikeille oma puskuri tosin on talvenkin varalle, mutta se puskuri on vain lemmikeille.
Yksin asuva plus lemmikit siis.
Riittävät. Nettotuloni on n. 2000-2100 euroa kuukaudessa. Vuokraosuuteni on vajaa 600 euroa, toisen puolen maksaa puolisoni (asumme Helsingin kantakaupungissa kaksiossa). Matkakortti 60 euroa, Netflix 10 euroa kuukaudessa, puhelinlasku 30 euroa. Säästöön laitan 500 euroa kuukaudessa ja olen laittanut jo lähemmäs kymmenen vuotta. Hyvin riittää elämiseen loput ja monesti on pari sataa plussalla kuun lopussa, ellei satu mitään yllättäviä/muita menoja, kuten sähkölaskuja tai vakuutuksia. Ei autoa, ei lapsia.
Olen lähihoitaja. Mieheni on matalapalkkaduunissa hänkin, mutta elää samalla tavalla ja säästää. Vielä jonkin aikaa ja meillä on niin iso käsiraha, että ostamme asunnon, emmekä mitä tahansa asuntoa, vaan kaksion kantakaupungista alueelta, jonka hinnat ovat vakaat eivätkä koskaan laske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi? Työttömyyskorvaus, opintotuki jne. on paljonkin tuon alle ja silti niilläkin moni pysyy hengissä.
Mikä ihmeen kus'pea sinäkin olet? Minun vätteeni ja totuus on, että kokopäivätyöstä Suomessa saa alhaisimmillaan 1800 euroa kuussa, joten nettopalkka on aina yli 1500. En väittänyt mitään työmarkkinatuesta yms.!
Miksi sinä oletat, että kaikki työssä käyvät ovat kokopäivätyössä?
Tienaan kuukausittain 780€. Joudun myymään itseäni. Tukia en voi saada enkä veroja voi maksaa. Suurin osa tienaamistani rahoista menee työnantajalleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai kaikki saa kokopäivätyöstä nettona vähintään 1500e?
Kuolen nauruun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolen nauruun.
Olen niin ziljoona kertaa laittanut tänne tämän linkin, VUODELTA 2016!
https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html
Alle 1600 nettotuloa saavia oli KOKO SUOMESSA jotain alle 500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolen nauruun.Olen niin ziljoona kertaa laittanut tänne tämän linkin, VUODELTA 2016!
https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html
Alle 1600 nettotuloa saavia oli KOKO SUOMESSA jotain alle 500.
Näyttäisi olevan bruttotulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä oletat, että kaikki työssä käyvät ovat kokopäivätyössä?
Missä minä siis oletan? Mutta jokainen joka tänne kirjoittaa tästä asiasta on kokopäivätyössä, JOILLEI MUUTA ILMOITA.