Riittävätkö nettotulosi elämiseen?
Eilen täällä keskusteltiin siitä, että mihin desiiliin kuuluu tuloillaan. Siitä inspiroituneena:
Millaiset nettutulot kotitaloudessasi on, noin suunnilleen? Koetko, että ne ovat riittävästi vai ovatko tulot liian pienet? Vai koetko että pärjäisit (ja elämä olisi hyvää) kyllä vähemmälläkin?
Voit myös lisätä, että asutko yksin vai yhdessä jonkun kanssa. Entä asuuko kanssasi/kanssanne lapsi/lapsia.
Tietysti myös kiinnostaa muutkin ajatukset aiheesta.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WAU! Ketju, jossa valehdellaan jatkuvasti! Kaikki ne, joilla nettopalkka on alle noin 1500 euroa valehtelee aivan mahtavasti!
Mihin perustat väitteesi? Työttömyyskorvaus, opintotuki jne. on paljonkin tuon alle ja silti niilläkin moni pysyy hengissä.
Mikä ihmeen kus'pea sinäkin olet? Minun vätteeni ja totuus on, että kokopäivätyöstä Suomessa saa alhaisimmillaan 1800 euroa kuussa, joten nettopalkka on aina yli 1500. En väittänyt mitään työmarkkinatuesta yms.!
Vai kaikki saa kokopäivätyöstä nettona vähintään 1500e?
Kuolen nauruun.Olen niin ziljoona kertaa laittanut tänne tämän linkin, VUODELTA 2016!
https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html
Alle 1600 nettotuloa saavia oli KOKO SUOMESSA jotain alle 500.
Näyttäisi olevan bruttotulot.
NO SHIT SHERLOCK! Kun tiedät Suomen verotusjärjestelmän, osaat itsekin arvioida brutto- ja nettotulojen suhteen.
Sinä et taida tietää. Mihin ihmeeseen perustat väitteesi että koko maassa oli vuonna 2016 alle 500 henkilöä alle 1600 euron nettotuloilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WAU! Ketju, jossa valehdellaan jatkuvasti! Kaikki ne, joilla nettopalkka on alle noin 1500 euroa valehtelee aivan mahtavasti!
Mihin perustat väitteesi? Työttömyyskorvaus, opintotuki jne. on paljonkin tuon alle ja silti niilläkin moni pysyy hengissä.
Mikä ihmeen kus'pea sinäkin olet? Minun vätteeni ja totuus on, että kokopäivätyöstä Suomessa saa alhaisimmillaan 1800 euroa kuussa, joten nettopalkka on aina yli 1500. En väittänyt mitään työmarkkinatuesta yms.!
Vai kaikki saa kokopäivätyöstä nettona vähintään 1500e?
Kuolen nauruun.Olen niin ziljoona kertaa laittanut tänne tämän linkin, VUODELTA 2016!
https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html
Alle 1600 nettotuloa saavia oli KOKO SUOMESSA jotain alle 500.
Näyttäisi olevan bruttotulot.
NO SHIT SHERLOCK! Kun tiedät Suomen verotusjärjestelmän, osaat itsekin arvioida brutto- ja nettotulojen suhteen.
Suomen verotusjärjestelmässä veroprosentti muodostuu yksilöllisesti. Et voi automaationa tietää, paljonko jonkun veroprosentti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaisit yllättyä kuinka pienillä tuloilla osa suomalaisistakin tulee toimeen (Lasken tulon saajiiksi myös pelkästään erilaisten tulonsiirtojen varassa elävät). - Ja vaikka olisi tulonsiirtojen varassa, niin ei pidä kuvitella, että sossu tai Kela maksaisi aina esimerkiksi asumistuen muodossa kaikki asumiseen liittyvät kulut ja menot. Itse olen elänyt vuosia jolloin tuloni (sis tulonsiirrot) ovat olleet alle 1000€.
Ja toinen kus'pea!
Millä tavoin? Onko väärin elää esimerkiksi pelkäl opintotuella ja asumislisällä ja keskittyä vain opiskeluun?
Luulen myös, että Suomessa on myös joukko eläkeläisä ja muita pienillä tuloilla toimeen tulevia , jotka eivät mahdollsiesti osaa tai kenties jopa periaatteesta eivät halua hakea tai yrittää hakea kaikkia niitä mahdollsiia tulonsiirtoja, johin saattaisivat olla oikeutettuja. - Samalla kun nuoria, joille on mm. kauhistuttava ajatus, että joutuisivat aloittamaan itsenäisen elämän taipaleensa esimerkiksi soluasunnossa tai jotka tottuneet kuluttamaan hyvinkin runsaasti, joille mm. vuosittainen ulkomaanmatka (pohjoismaita ja balttiaa kauemmas) on asia, jota ei edes osata kyseenalaistaa samalla kun ovat olevinaan mahdottoman huolissaan ilmaston muutoksesta.
Yliopisto-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki, eikä se riitä elämiseen. Olen aikuinen, mutta joudun asumaan vanhan ja sairaan isäni kanssa. Lisäksi kaikesta näkyy yhä selvimmin se, että en pystynyt huolehtimaan itsestäni ja hyvinvoinnistani. Luultavasti tilanne pysyy samana tai siis huononee huononemistaan niin kauan kunnes isä kuolee tai pääsen itse eläkkeelle. En siis oikeasti ole edes työkykyinen, mutta asialle ei tehdä mitään, enkä pääse eläkkeelle.
Sama minulla, minimituella työkyvyttömänä eikä ketään kiinnosta hoitaa työkykyiseksi. Veikkaan että meitä on paljon. Menetetty iso joukko työntekijöitä ja verotuloja. Kuvittelevat että pakottamalla hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa, me jotenkin ihmeparannumme.
Vierailija kirjoitti:
noin 1100e pakko riittää ku tukiakaan ei tule, tätä se on kun käy töissä, asuinpaikkana Helsinki, että kyllähän tuolla josssain hevonkuusessa pärjäisi hyvinkin, no pyörällä töihin oli vettä tai lunta ja pari kertaa päivässä kaurapuuroa, sitä se on työssäkäyvän elämä nykyään, ihan toinen elintaso löytyy naapurin työttömältä, sellaista se on
aina tätä p-a provoa! Heittäydy työttömäksi pliis!
Mun nettotulot ovat tällähetkellä 3000€. Ei minusta riitä huolettomaan, hyvään elämään, jollaista haluaisin elää. Onneksi tilanteeni on paranemaan päin, tulopuolella, kaksi asuntoa lisää, toinen on vain remontissa juuri ja toisessa aloitellaan airbnb-hommat. Sen jälkeen tulot taas isommat. Toki tuleva sähkönhinnan nousu pilaa tilannetta, mutta sekin on toivottavasti tällä tasolla väliaikaista plus aion ostaa aurinkopaneelit.
Jos syö tonnikalaaa perpäivä niin on varaa ostaa viinaa tai valmistaa itse omat juomansa. Aseen kun saaan käsiini niin tapan samointein itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki, eikä se riitä elämiseen. Olen aikuinen, mutta joudun asumaan vanhan ja sairaan isäni kanssa. Lisäksi kaikesta näkyy yhä selvimmin se, että en pystynyt huolehtimaan itsestäni ja hyvinvoinnistani. Luultavasti tilanne pysyy samana tai siis huononee huononemistaan niin kauan kunnes isä kuolee tai pääsen itse eläkkeelle. En siis oikeasti ole edes työkykyinen, mutta asialle ei tehdä mitään, enkä pääse eläkkeelle.
Sama minulla, minimituella työkyvyttömänä eikä ketään kiinnosta hoitaa työkykyiseksi. Veikkaan että meitä on paljon. Menetetty iso joukko työntekijöitä ja verotuloja. Kuvittelevat että pakottamalla hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa, me jotenkin ihmeparannumme.
Hmmm, mikä sen työkyvyttömyyden aiheuttaa? Särähtää nyt korvaan tuo "ketään". Mites te itse? Eikö teillä itsellä ole mitään osaa tässä asiassa?
Nettotulot miehen kanssa yhteensä 3200€ ja kyllä pärjätään tällä hetkellä ihan hyvin. Lapset ovat teinejä. Mulla on vaara joutua työttömäksi jolloin tulot tippuisivat 600€ (tällä hetkellä kuntoutustuki). Sitten ahdinko olisi jo käsillä, on ne työttömien "tuet" (olen aina ihmetellyt monikkoa) niin loistavat, not. Olen itse siis työkyvytön.
Olemme lapseton aviopari ja yhteenlasketut nettotulomme ovat 12 200 eur ja hyvin riittää. 40% menee taloustilille, 30% säästöön ja lopuilla kumpikin voi tehdä mitä huvittaa.
Asumme vuokralla ja meillä on yksi sijoitusasunto. Auto on liisattu. Ruokaan ja taloustavaroihin menee noin 200 viikossa. Lounaat syömme pääosin kotona ja sunnuntaisin kokataan 3-4 päivän ateriat ennakkoon.
Kahviloissa emme käy, ravintolaruokaa syödään 1-2 krt/kk. Leffassa ehkä kerran vuodessa ja suoratoistopslveluja käytetään vain yhtä kerrallaan.
Harrastukset on kuukausimaksuttomia myös, pyöräillään, uidaan, suppaillaan ja ulkoillaan. Kotoa löytyy soutulaite.
Elämä on hyvää.
Mun nettotulot ovat ~1800 €/ kk. Maksan perheen ruoat, hygieniatuotteet, pyykinpesuaineet ym taloustavarat, jotka tekevät noin 800 €/ kk. Maksan yhden lapsen harrastuskulut joka toinen kuukausi 320 €. Ostan myös pääasiassa lasten vaatteet. Omia kiinteitä kulujani on noin 100 €/ kk. Mies tienaa enemmän ja maksaa kaiken muun (auton, asumisen, puhelinliittymät, vakuutukset, loput lasten harrastukset [ei isot summat] tarvittavat remontit, kodinkoneiden vaihdot, lasten polkupyörät ja puhelimet ym).
Joka kuu minulta jää noin 700 € säästöön, joista sitten pari kertaa vuodessa ostan lasten vaatteet, liikuntavälineet (luistimet, sukset ym), käyn itse parturissa 1-2 kertaa vuodessa, ostan tarvittaessa itselleni vaatteita (en läheskään joka vuosi). Rahaa kuluu myös joku X-summa kaikenlaiseen sälään: käydään ulkona syömässä, pääsylippuja, synttärilahjoja...
Mutta siis hyvin tullaan toimeen! Mistään ei ole puutetta, aikuisillekin jää rahaa omiin harrastuksiin ja myös säästöön. Ei matkustella, pieniä kotimaan reissuja tehdään.
Talouden säännölliset nettotulot noin 4850 e / kk (sisältää lapsilisän ja hoitorahan mutta ei esim. kerran vuodessa tulevia lomarahoja). 2 aikuista, 2 alakouluikäistä lasta. Rahat riittää hyvin, tyypillisesti tilin saldo kasvaa 500-1000 e / kk ellei ole isompia hankintoja tai reissuja, ja aina 5000 e kertymän välein maksetaan sitten asuntolainaa sen verran ylimääräistä pois. Nyt kyllä huomaa että tilin saldo kasvaa selvästi aiempaa hitaammin, ja mietin että onko hintojen nousu ollut todella näin suurta vai mistä kaikesta tämä koostuu (olen mm. ottanut töistä palkatonta vapaata kun lomat paloi työpaikan vaihdossa, tokihan se vaikuttaa, mutta muutos näkyi jo ennen sitä).
M37. Siivooja, ilman koulutusta. Netto n.1400 euroa kuukaudessa.
Asuminen maksaa 600 eurooa. 800 euroo jää muuhun. Erittäin tiukaksi vedetty talous, missä en osta kuin ns. pakollisia asioita. Jään plussan puolelle joka kuukausi.
Noin 6800 e kk netto, 2 aikuista, 2 teiniä ja 1 alakoulussa. Pk-seudulla, yksi auto + polkupyörät liikkumiseen, kerrostalossa asutaan suht edullisella alueella. Rahat menee pääasiassa autoon, asuntolainaan, ruokaan, vakuutuksiin ja lasten harrastuksiin. Kaiken tarvittavan voi ostaa ja harrastukset on ns kalliimmasta päästä. Säästetään ostamalla tarjouksista jos mahdollista. Matkailla ei. Joslus käydään leffassa, teatterissa, huvipuistossa tms. Harvoin koko porukalla. Harrastukset on suurin menoerä, joista voi luopua jos ns pakko olisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö tonnikalaaa perpäivä niin on varaa ostaa viinaa tai valmistaa itse omat juomansa. Aseen kun saaan käsiini niin tapan samointein itseni.
Köyhän ei ainakaan tonnikalaa kannata syödä. 15e/kg
Nettotulot 884e. En pärjäisi ilman puolisoa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm, mikä sen työkyvyttömyyden aiheuttaa? Särähtää nyt korvaan tuo "ketään". Mites te itse? Eikö teillä itsellä ole mitään osaa tässä asiassa?
Kuule kun sellaisia tilanteita voi olla, että on kipeä ja työkyvytön, lääkärissä ja kokeissa ja kuvissa juostaan ja diagnoosia ei löydetä, ei niin ollen myöskään osata hoitaa. Itsellä esim. vaiva joka aiheuttaa aina välillä sietämätöntä kipua, mitään syytä ei ole löydetty. Ja ei johdu korvien välistä koska sitähän heti joku tulee julistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei ainakaan tonnikalaa kannata syödä. 15e/kg
Kaukana on ne ajat kun tonnikala oli köyhien ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kun sellaisia tilanteita voi olla, että on kipeä ja työkyvytön, lääkärissä ja kokeissa ja kuvissa juostaan ja diagnoosia ei löydetä, ei niin ollen myöskään osata hoitaa. Itsellä esim. vaiva joka aiheuttaa aina välillä sietämätöntä kipua, mitään syytä ei ole löydetty. Ja ei johdu korvien välistä koska sitähän heti joku tulee julistamaan.
Tämä on täysin totta! Sairaspäivärahaa voi vielä saada mutta kuntoutustukeen tai työkyvyttömyyseläkkeeseen ei riitä oirediagnoosi. Tämä on johtanut siihen että jopa sänkyyn avustettava henkilö on katsottu eläkevakuutusyhtiön kriteereiden mukaan työkykyiseksi mikä on aivan absurdia.