Riittävätkö nettotulosi elämiseen?
Eilen täällä keskusteltiin siitä, että mihin desiiliin kuuluu tuloillaan. Siitä inspiroituneena:
Millaiset nettutulot kotitaloudessasi on, noin suunnilleen? Koetko, että ne ovat riittävästi vai ovatko tulot liian pienet? Vai koetko että pärjäisit (ja elämä olisi hyvää) kyllä vähemmälläkin?
Voit myös lisätä, että asutko yksin vai yhdessä jonkun kanssa. Entä asuuko kanssasi/kanssanne lapsi/lapsia.
Tietysti myös kiinnostaa muutkin ajatukset aiheesta.
Kommentit (115)
Olen niin pienituloinen, että eivät riitä tällä hetkellä. Minulla on pieni perintö, josta otan parisataa lisää joka kuukausi.
Nettotulot vaihtelee 3500-4000€/kk. Koostuu ansiotuloista ja pääomatuloista. Minä ja kaksi kissaa. Velaton asunto. Riittää oikein hyvin, jää säästöön ja sijoituksiin.
Tällä nimenomaisella hetkellä pärjään loistavasti, mutta tuleva syksy aiheuttaa päänsärkyä.
Nyt olen määräaikaisessa työsuhteessa elintarvikealalla, kahden alle kouluikäisen vuoroviikkovanhempi (en maksa tai saa elareita), nettotulot 1800e plus lapsilisät yh-korotuksineen 360?e.
Työsuhteeni loppuu kuun vaihteessa ja jään työttömäksi, aloitan amk-opinnot monimuotona. Olen koko alkuvuoden tehnyt lapsettomina viikkoina ylitöitä, eli ilmeisesti opintojeni aikana en tänä vuonna ole oikeutettu opintotukeen. Toivottavasti pääsen mahdollisimman nopeasti takaisin töihin, sillä säästöjä on sen verran että pärjään loppuvuoden tulottomana, mutta en yhtään pidempään.
Riittää hyvinkin.
Minulla ja miehelläni nettotulot eläkkeistä on 3000€
Asuntoon menee 500
Riittävät. Palkkani on nettona noin 2400 e/kk, lisäksi tulee muita palkkioita keskimäärin 250 e/kk netto (vaihtelee 0-600 e/kk). Puoliso on yrittäjä ja saa passiivista tuloa, hänen nettotulojaan en tiedä. Saman verran laitamme kuukausittain yhteiselle taloustilille ja ainakin toistaiseksi hyvin on pärjätty ja pystytty myös harrastamaan, matkustelemaan, syömään ulkona jne.
Riittävät, mutta jo 10€ plussalla on hyvä kuukausi. Noin 2000€ netto. olen perheessämme enemmän tienaava. Kolme lasta. Asuntolainaa vielä 220 000€ mutta omakotitalo aivan uusi.
Riittävät. Minä + mies, nettotulot reilu 10 000 €. Kaksi osakeasuntoa, kesämökki, puolikas talo ja kaksi autoa. Riittäisi enempäänkin.
Riittää. Netto on n. 3000€/kk, taloudessa on kohta vain minä (lapsi muuttaa omilleen). Omistusasunto on, siitä menee yhtiövastike sekä asuntolaina sekä lisänä remonttilaina. Jonkin verran sponsoroin myös nuoreni elämää. Veronpalautukset ovat tulossa vielä syyskuussa ja lisänä jonkin verran perintöä, nämä siis ekstrana nettotulojen päälle.
Riittää, käteen jää 2200. Maksan siitä omakotitalon asuntolainan, työmatkat, bensat, sähköt, polttopuut, vakuutukset, ruuat. Rahaa jää myös viihteelle ja joskus jotain säästöönkin ihan riittävästi. Asun yksin, kaksi kissaa vähän kuluttaa myös. Luojan kiitos talossa on säästeliäs maalämpö ja kolme tulisijaa, niin lämmitykseen ei mene isoja summia.
Ei ne suuret tulot ratkaise, vaan pienet ja/tai suunnitellut menot.
Menot on rakennettu tulojen varaan ja säästöt, puskurit ja yllätykset huomioitu. Lainat on otettu exit-suunnitelma huomioiden, koska elämä yllättää.
Meitä on 2 vanhempaa ja teini. Netot on 3000+1900+80 (kuukausittainen pääomatulo) +95 (lapsilisä). Pienepi palkka riittää kuukauden pakollisiin kuluihin (sisältää kakkosasunnon vastikkeen, kun ei siitä ihan viikossa irtikään pääse).
Sinkku, nettotulot vaihtelee 2500-3000e/kk, kaiken elämisen pakollisia laskuja lukuun ottamatta rahoitan luottokortilla (jonka maksan aina seuraavassa kuussa nollille). Tonni lisää nettopalkkaa niin ei tarttisi.
Palkkatuloja meidän perheessä on yhteensä noin 6500 euroa ja kelasta lisäksi noin 700 euroa. Hyvin pärjätään ja minäkin pystyn tekemään vain lyhyttä työaikaa. Sitten kun tilanne näyttää huonommalta niin siirryn takaisin kokoaikaiseksi niin tulot nousee.
Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki, eikä se riitä elämiseen. Olen aikuinen, mutta joudun asumaan vanhan ja sairaan isäni kanssa. Lisäksi kaikesta näkyy yhä selvimmin se, että en pystynyt huolehtimaan itsestäni ja hyvinvoinnistani. Luultavasti tilanne pysyy samana tai siis huononee huononemistaan niin kauan kunnes isä kuolee tai pääsen itse eläkkeelle. En siis oikeasti ole edes työkykyinen, mutta asialle ei tehdä mitään, enkä pääse eläkkeelle.
Minulla jää käteen kuukaudessa noin 2000 euroa, puolisolla 4500 euroa. Asunto on maksettu alle nelikymppisenä, lapset ovat maailmalla. Meillä on edulliset perusautot. Kulutusluottoja meillä ei ole ollut koskaan. Elämme mukavaa elämää. Rahat riittävät hyvin ja säästöön jää joka kuukausi. Nautin siitä, että voin ostaa terveellistä, monipuolista jaa ravitsevaa ruokaa. Se on minulle tärkeintä. Vaatteet me kulutetaan ihan loppuun ja ostetaan vain tarpeeseen. Emme juo alkoholia, emme tupakoi, emme syö makeisia emmekä valmiita välipaljoa. Tehdään tavallista kotiruokaa, jo 12 vuotta olemme olleet ilman lihaa. Olemme säästäväisiä, mutta toisaalta matkustetaan ainakin kerran vuodessa minne mieli tekee. Meillä ei ikinä ole ollut yhtäkään mopoa, moottoripyörää, lumilinkoa, mönkijää, skuuttia tai muuta sellaista. Ei oikein välitetä shoppailusta. Tykätään turvallisesta elämästä. Voin mennä vaikka yksityiselle hammaslääkärille jos tulee äkisti tarve. Nämä on meidän valintoja. Tuuriakin tietysti on ollut, että on löytynyt työpaikat joissa tykätään olla ja on saatu olla melko terveitä. Jonkun Hesarin mittarin mukaan olen matalasti koulutettu, vähäisen osaamisen ammatissa ja pienipalkkainen. Olen kuitenkin onnellinen, tyytyväinen elämääni ja saan harrastaa mitä haluan. Itse pidän itseäni maapallolla erittäin etuoikeutettuna saadessani elää Suomessa ja eläessäni näköistäni elämää.
Netto 2 400 e, asun yksin. Lainaan ja vastikkeeseen menee n. 700 e ja saman verran laitan säästöön. Raha riittää oikein mukavasti eikä tarvitse esim. ruokakaupassa paljoa pihistellä ja voi harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinkku, nettotulot vaihtelee 2500-3000e/kk, kaiken elämisen pakollisia laskuja lukuun ottamatta rahoitan luottokortilla (jonka maksan aina seuraavassa kuussa nollille). Tonni lisää nettopalkkaa niin ei tarttisi.
No olet yhden kk tekemättä luottovelkaa ja sen jälkeen sulle jää se tonni enemmän jatkossa.
Mulla on nyt nollatulot, ja pärjään hyvin. Puoliso tienaa mitä tienaa, vaihtelevasti.
1500 netto ja riittää elämiseen. Ei ole autoa yms. En käy missään.
noin 1100e pakko riittää ku tukiakaan ei tule, tätä se on kun käy töissä, asuinpaikkana Helsinki, että kyllähän tuolla josssain hevonkuusessa pärjäisi hyvinkin, no pyörällä töihin oli vettä tai lunta ja pari kertaa päivässä kaurapuuroa, sitä se on työssäkäyvän elämä nykyään, ihan toinen elintaso löytyy naapurin työttömältä, sellaista se on