Riittävätkö nettotulosi elämiseen?
Eilen täällä keskusteltiin siitä, että mihin desiiliin kuuluu tuloillaan. Siitä inspiroituneena:
Millaiset nettutulot kotitaloudessasi on, noin suunnilleen? Koetko, että ne ovat riittävästi vai ovatko tulot liian pienet? Vai koetko että pärjäisit (ja elämä olisi hyvää) kyllä vähemmälläkin?
Voit myös lisätä, että asutko yksin vai yhdessä jonkun kanssa. Entä asuuko kanssasi/kanssanne lapsi/lapsia.
Tietysti myös kiinnostaa muutkin ajatukset aiheesta.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettoan 1000-1600e/kk, kesäisin tulot yleensä alimmillaan. Olen koulutettu lastenhoitaja.
Pärjään ihan hyvin, koska asun yksin ja elän minimalistisesti; en tupakoi, meikkaa tai värjää hiuksia, syön kahdesti päivässä ja ruokavalio on rajallinen, yksiössäni sähkölaitteita on kotona 4 kpl, ml hella ja jääkaappi. Työ- ja kauppareissut menee kävellen.
Opintolainavelkaa lyhennän joka kuukausi.Säästöön jää joskus jotain, mutta tasaisin väliajoin tulee ikäviä yllätyksiä, esim. töissä lapsi murskaa silmälasini (meillä ei kukaan korvaa), uudet talvikengät lahoavatkin jalkoihin jne.
En tarkoita tätä pahalla, mutta oletko ajatellut jos etsisit parempipalkkaista hommaa?
Tuo palkka on todella alhainen, varsinkin kun maksat vielä opintolainaa pois. Tuollaista palkkaa saa jo ilman koulutusta, enemmänkin.
Kuulostaa vain todella tiukalta tuo elämäntyyli, jos ruokavaliostakin pitää tinkiä. Ei tuo kovin terveelliselle ai pitkäkestoiselle elämäntyylille kuulosta.
Ruokavaliossa ei mitään vikaa, olen vihdoin löytänyt itselleni sen sopivimman.
Parempipalkkaista työtä kyllä etsin koko ajan, mutta sitä on aika tiukasti tarjolla ja silloinkin kunnallisen työpaikan sijainti olisi sen verran kaukana, että pitäisi maksaa bussilippuja tai hankkia auto, jolloin nettoaisin +-0.
Miksi sen uuden paikan pitäisi olla kunnallinen? Miksi ei yksityinen tai valtion hommat kelpaa?
Mulla on kyllä ihan hyvät tulot (ei ehkä 1. desiiliin yllä, mutta 2. yläpäähän) ja riittävät kyllä elämiseen. Meitä on kuitenkin perheessä neljä muuta, eikä muita tuloja, niin ihan hirveästi ei tunnu ylimääräiseen jäävän, vaikka aika säästäväisesti omasta mielestäni elän. (Tietysti muiden perheenjäsenten rahankäytöstä löytää aina parannettavaa..)
P:so tienää nettona eläkettä 600:- kuussa. minä en tienaa. Näillä on mentävä. Asunto on velaton.
Meillä on myös hieman pääomaa. Minä olen viim. 13 v. ollut työtön. En saa tukia.
Talous on hallinnassa silti. -Autoilua on hieman täytynyt rajoittaa. EN suostu laatimaan hakemuksia.
Suoraan sisään voisin mennä. Painetta ei ole kuitenkaan.
Bruttotulot riittäis mukavaan elämään, mutta nettotulot ei.
Ei riitä. Ihmisarvoinen elämä on paljon muutakin kuin tuijottaa yksin ahtaan koirankoppinsa seiniä ja syödä mahdollisimman halpaa ja siten ravintoaineköyhää ruokaa vuosikaudet. Tanskassa pelkkä toimeentulotuki oli ainakin joitakin vuosia sitten 1500€/kk! Siitä mallia Suomen perustuloon...Ilman byrokratiaa ja kyykytyksiä tuo(tai edes noin 1200,ei olis todellakaan liikaa varsinkaan tässä hintatasossa!)ja varsinkin sairauskista kärsiville ihmisille jokaikiselle, ei tarvitse uuvuttaa työnhaulla joka ei johda mihinkään ja uuvuttaa ja lyttää vain valmiiksi kuolemanväsynyttä ihmistä! Eutanasiakin olisi armollisempi kuin syrjäyttää väkisin ihminen ja about tap paa nälkään/ainakin aliravitsemukseen, kun ei saa riittäviä ravintoaineita ruuastaan.
Eihän kukaan bruttotuloilla elä.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä. Ihmisarvoinen elämä on paljon muutakin kuin tuijottaa yksin ahtaan koirankoppinsa seiniä ja syödä mahdollisimman halpaa ja siten ravintoaineköyhää ruokaa vuosikaudet. Tanskassa pelkkä toimeentulotuki oli ainakin joitakin vuosia sitten 1500€/kk! Siitä mallia Suomen perustuloon...Ilman byrokratiaa ja kyykytyksiä tuo(tai edes noin 1200,ei olis todellakaan liikaa varsinkaan tässä hintatasossa!)ja varsinkin sairauskista kärsiville ihmisille jokaikiselle, ei tarvitse uuvuttaa työnhaulla joka ei johda mihinkään ja uuvuttaa ja lyttää vain valmiiksi kuolemanväsynyttä ihmistä! Eutanasiakin olisi armollisempi kuin syrjäyttää väkisin ihminen ja about tap paa nälkään/ainakin aliravitsemukseen, kun ei saa riittäviä ravintoaineita ruuastaan.
Taas joku tuli uhriutumaan. Onko sulla jokin sairaus joka ihan täysin estää kaikenlaisen työnteon?
Nettotuloni ovat 3400e ja sillä elätän itseni lisäksi yhden teinin. Tulot sisältävät palkan 2700e, pääomatulot 450e ja lapsilisän ja elatusmaksun yht. 250e. Asumisen kustannukset ovat 800e/kk. Riittää oikein mukavaan elämään.
Kyllä tuloillani olen pystynyt maksamaan elämsieni toistaiseksi (koputtaa puuta). Muta tiedostan erinomaisen hyvin, että vähätuloisuuteni on asettanut haasteita mm- parisuhteen löytämiselle ja muodostamiselle.
Tiedän toki, että monesta asiasta voi iloita ja nauttia edullsiesti tai jopa kokonaan maksutta, Mutta toisaalta en halua asettua parisuhteeseen, jossa minulla olsi vahva tunne siitä, että olen enemmän ja vähemmän riippuvainen toisen tuloista.
Haaveksin ja unelmoin vastavuoroisesta parisuhteesta, enkä halua olla aina se joka joutuisi vähintään harkitsemanaan, että onkohan minulla tuohon tai tähän varaa.
Tai jossa toinen maksaisi lähes aina enemmän. - En vaikka toisella olsi siihen tulojensa ja mahd. varallsiuutensa vuoksi olisi hyvin mahdollista.
Toki tiedostan, että melko harvoin puolisisoiden tulot ja varallsiuus on yhtä suuret. Silti haluan kokea ja tuntea, että parisuhteessa olsimme "me" joka ei tarkoita samaa kuin, että kaikki olsi yhteisesti jaettua fifti-fifti mutta sitä, että molemmilla olisi suunnilleen samantapainen käsitys siitä mikä on fiksua kulutusta tai mitä rahalla on järkevintä käyttää. Tai jossa kumpikaan ei kokisi olevansa tosien elätti.
Olen kahden teinin yh ja nettotuloni ovat kuussa jonkun verran päälle neljä tonnia. Elämme tavallista, keskiluokkaista elämää. Asuntolainaa maksan vielä muutaman vuoden. Säästöt karttuvat tasaisesti. En koe että joudumme tinkimään mistään.
Tietenkin elämä voisi olla vielä ihan eri luokkaa jos minulla olisi saman verran ansaitseva kumppani rinnallani.
Meillä on nelihenkinen perhe, nettotulomme on 6.500 e, pärjäämme ihan mukavasti. Lapsilla on useampia harrastuksia, joihin menee aika paljon rahaa, mutta koska he haluavat harrastaa ja taloutemme sen kestää, harrastakoot.
Ritää en tupakoi en kapakoi.En ostele muutoinkan mitään, kuin vähäisen ravintoni.en lomaile en matkustele.
WAU! Ketju, jossa valehdellaan jatkuvasti! Kaikki ne, joilla nettopalkka on alle noin 1500 euroa valehtelee aivan mahtavasti!
Pakko riittää, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Riittävät, mutta jo 10€ plussalla on hyvä kuukausi. Noin 2000€ netto. olen perheessämme enemmän tienaava. Kolme lasta. Asuntolainaa vielä 220 000€ mutta omakotitalo aivan uusi.
Voi hyvänen aika. 🤦 Olette kohta syvässä liemessä.
Vierailija kirjoitti:
WAU! Ketju, jossa valehdellaan jatkuvasti! Kaikki ne, joilla nettopalkka on alle noin 1500 euroa valehtelee aivan mahtavasti!
Mihin perustat väitteesi? Työttömyyskorvaus, opintotuki jne. on paljonkin tuon alle ja silti niilläkin moni pysyy hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Saattaisit yllättyä kuinka pienillä tuloilla osa suomalaisistakin tulee toimeen (Lasken tulon saajiiksi myös pelkästään erilaisten tulonsiirtojen varassa elävät). - Ja vaikka olisi tulonsiirtojen varassa, niin ei pidä kuvitella, että sossu tai Kela maksaisi aina esimerkiksi asumistuen muodossa kaikki asumiseen liittyvät kulut ja menot. Itse olen elänyt vuosia jolloin tuloni (sis tulonsiirrot) ovat olleet alle 1000€.
Minun nettotulot noin 3200€/kk.
Vaimon nettotulot 700€/kk sis lapsilisät.
Kolme pientä lasta.
Asumme vuokralla helsingissä, samalla rakennamme omakotitaloa josta lyhennykset juoksee samalla.
Kolme autoa plus harrastusmoottoriajoneuvot.
Kahdesta autosta dieselverot.
Minä maksan käytännössä kaiken.
Kaikki menee, mitään ei jää käteen.
M40
Ruotsissa takuueläke 1000e.