Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunta auttaisi lähes kaikkiin vaivoihin

Ihmettelevä
04.08.2022 |

Prisma TV:ssä puhuttiin liikunnan vaikutuksesta masennuksen hoitoon, tulokset ovat nopeita ja hyviä. Olen pohtinut paljon tätä ihmisten liikkumattomuutta nykyisin ja sen vaikutuksia lähes kaikkeen. Moni tuttu ajaa autolla pienetkin matkat, ei harrasta mitään liikuntaa, on ylipainoinen ja kaikenlaista vaivaa on koko ajan. Lääkärissä ravataan ja haetaan diagnooseja, jotka selittävät vaivoja. Ongelmana on aina lonkat, selkä, polvet yms. Koskaan ongelmana ei ole ylipaino... Mielialaa valitellaan, on unettomuutta ja ahdistusta, haetaan lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan.

Miksei ihmiset liiku oikeasti enemmän? Ja syö terveellisemmin. Ei tarvitse harrastaa mitään erikoista, vaan ihan vaan kävellä tarpeeksi päivän mittaan. Vaihtaa hissi rappusiin ja auto polkupyörään tai kävelyyn. Ja katsoa vähän, mitä tulee syötyä. Ravintolaruoka näyttää paisuttavan ihmisiä muodottomiksi.

Normaali paino ja riittävä liikunta vähentäisi varmasti fyysisiä vaivoja sekä mielenterveysongelmia. Tietysti on helpompi selitellä vaivat jollain itsestä riippumattomalla syyllä ja hakea lisää pillereitä, mutta jos oikeasti haluaisi ongelmia ratkoa, niin kyllä keinot on ihan muut.

En edes ota tähän lisäksi taloudellista näkökulmaa ja sitä, miten kalliiksi tämä liikkumattomuus tulee yhteiskunnalle.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka tepastelet 24/7 ja syömisesi on pielessä, niin ei se liikunta auta. Se, mitä suuhunsa tunkee, on tärkein, liikkuminen tulee vasta sen jälkeen.

Vierailija
2/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta. Olen fyysisesti terve ja melkein ihannekuvitelma terveellisestä elämäntavasta.

Mutta ahdistaa, masentaa ja mieliala vaihtelee aivan helvetisti. En saa edes apua ongelmiin, kun minut aina oletetaan olevan "terve" kaikinpuolin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalliset ihmiset ja urheilijatkin sairastuvat masennukseen ym. mielenterveysongelmiin.

Vierailija
4/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta, mutta seksi auttaa.

Vierailija
5/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta. Olen fyysisesti terve ja melkein ihannekuvitelma terveellisestä elämäntavasta.

Mutta ahdistaa, masentaa ja mieliala vaihtelee aivan helvetisti. En saa edes apua ongelmiin, kun minut aina oletetaan olevan "terve" kaikinpuolin.

Sama, mutta myös esim. nivelrikko polvissa jo 36v ja paljon muitakin sairauksia. Tosin eipä tule sitten elintapasairauksia mutta aavistuksen laiha lohtu...

Vierailija
6/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orgasmin jälkeinen masennus on aika yleinen ilmiö!

Vierailija
7/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokasi on huonoa.

Vierailija
8/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnalliset ihmiset ja urheilijatkin sairastuvat masennukseen ym. mielenterveysongelmiin.

Siinä tapauksessa syövät huonosti.

Vierailija
9/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähintään kolme orgasmia viikossa on ok.

Vierailija
10/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilötason kokemustietoa, sehän aina voittaa tutkimukseen perustuvan tieteellisen tiedon! [sarkasmia]

Ikävää tietenkin, että terveeksi oletettu ei saa apua. Yksilön kokemus ei silti kumoa dokumentissakin puhuttua tutkimustietoa liikunnan hyödyistä.

Vierailija
11/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah mitä kapeakatseista tuubaa.

Olen aina harrastanut monipuolisesti liikuntaa; aerobiciä, uintia, kuntosalia, pilatesta, joogaa, reipasta kävelyä, sulkapalloa jne. ja silti olen aina halunnut lähinnä vain kuolla. Olen suurimmaksi osaksi ollut alipainoinen, nyt normaalipainon sisällä. On ahdistusta ja masennusta, syömishäiriöoireilua ja ties mitä muuta.

Vierailija
12/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, mutta myös esim. nivelrikko polvissa jo 36v ja paljon muitakin sairauksia. Tosin eipä tule sitten elintapasairauksia mutta aavistuksen laiha lohtu...

Nivelrikon kipuihin auttaa viljaton ruokavalio. Pystyy liikkumaan.

Vierailija
13/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksilötason kokemustietoa, sehän aina voittaa tutkimukseen perustuvan tieteellisen tiedon! [sarkasmia]

Ikävää tietenkin, että terveeksi oletettu ei saa apua. Yksilön kokemus ei silti kumoa dokumentissakin puhuttua tutkimustietoa liikunnan hyödyistä.

Se pointti on, että vaikka liikunnasta on hyötyä, turhaa alkaa sitäkään tunkea kaikkeen vaivaan ihmelääkkeenä. Ei ilmiöt ole niin yksinkertaisia, että yksi juttu auttaisi. Se on vain kapeakatseista.

Vierailija
14/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina harrastanut monipuolisesti liikuntaa; aerobiciä, uintia, kuntosalia, pilatesta, joogaa, reipasta kävelyä, sulkapalloa jne. ja silti olen aina halunnut lähinnä vain kuolla. Olen suurimmaksi osaksi ollut alipainoinen, nyt normaalipainon sisällä. On ahdistusta ja masennusta, syömishäiriöoireilua ja ties mitä muuta.

Olet syönyt huonosti.

Vierailija
15/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sitten, kun ensin on se vaiva ja siitä sitten seuraa liikkumattomuutta?

Vierailija
16/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pointti on, että vaikka liikunnasta on hyötyä, turhaa alkaa sitäkään tunkea kaikkeen vaivaan ihmelääkkeenä. Ei ilmiöt ole niin yksinkertaisia, että yksi juttu auttaisi. Se on vain kapeakatseista.

Tietenkin! Ei ihmelääkkeitä ole olemassakaan. Silti yksilön kokemuksella ei voi kumota tutkittua tietoa, vaikka se olisi pahastikin ristiriidassa sen kanssa. Liikunta auttaa hyvin moneen vaivaan, mutta se ei ole yhtä kuin että mihin tahansa vaivaan aina auttaa liikunta.

Ei omaan kokemukseen perustuen voi sanoa, että kys. väite liikunnasta on "paskapuhetta", vaikkei liikunta kaikkia ongelmia ratkaisekaan.

Yksilötason tietoa on nykyään niin helppo tuoda julki, että jotkut luottavat ennemmin siihen kuin tutkittuun tietoon. Tutkittu tieto on luotettavampaa, vaikka se on yleistystä ja todennäköisyyksiä. Absoluuttisia totuuksia tai mustavalkoista todellisuutta ei ole. Se tuppaa unohtumaan useammin niiltä, jotka seuraavat jotakuta yhden totuuden gurua. Jotka usein perustavat totuutensa (vai sanoisinko "totuutensa") yksilötason kokemuksiin tai useaan sellaiseen.

Vierailija
17/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liikuin kohtalaisen paljon vielä 10v sitten. Työpäivät oli 8-10h ja lähes koko se aika jaloilla seisten ja kävellen, kantaen, nostaen, työntäen tavaroiden  siirtoa. Väsyin ja väsyin ja väsyin. Yritin lisätä liikuntaa kun aina sanotaan että "pitää liikkua enemmän että jaksaa". Vaihdoin työpaikkaa ja sain vielä rankemman työn, nyt tein kylmässä samaa työtä, mutta lisäksi liikuin ainakin kolme kertaa viikossa vielä lenkkeilyä noin 1,5-2 tuntia kerralla. Söin harkiten ja terveellisesti, säännöllisesti ja liikuin, liikuin, liikuin. Väsymys lisääntyi koko ajan ja lihoin koko ajan. Vähensin syömistä ja lisäsin liikkumista, uuvuin ihan totaalisesti. Lopputulos: kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt en liiku yhtään pakollisia enempää ja syön säännöllisesti mitä haluan. Paino ei tipu mutta eipä tuo enää nousekaan. Kivut alkaa poistua vähitellen, jaksaminen parantuu hiljalleen.  Esimerkiksi siitä että aina se liikunta ei paranna vaivoja, voi jopa pahentaa.

Vierailija
18/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ihminen on luotu liikkumaan. Olemme vaeltajakansaa pohjimmiltaan ja vaeltaneet riistan (kuten hirvien) perässä ja myös vuodenaikojen mukaan. Suomalaiset eivät ole voineet istua banaanipuun ääressä vain odotellen, että se banaani suoraan puusta poskeen posahtaa, vaan olemme joutuneet liikkumaan paljon riittävän ravinnon saamiseksi. 

Jos suomalainen ihminen ei harrasta liikuntaa millään tavoin, ihminen voidaan luokitella hulluksi psykologisesti. Näin asian näen. Sana sohvaperuna tarkoittaa vakavasti mielisairasta ihmistä. 

Peräkammarin psykolookiaa :D

Vierailija
19/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin! Ei ihmelääkkeitä ole olemassakaan. Silti yksilön kokemuksella ei voi kumota tutkittua tietoa, vaikka se olisi pahastikin ristiriidassa sen kanssa. Liikunta auttaa hyvin moneen vaivaan, mutta se ei ole yhtä kuin että mihin tahansa vaivaan aina auttaa liikunta.

Ei omaan kokemukseen perustuen voi sanoa, että kys. väite liikunnasta on "paskapuhetta", vaikkei liikunta kaikkia ongelmia ratkaisekaan.

Yksilötason tietoa on nykyään niin helppo tuoda julki, että jotkut luottavat ennemmin siihen kuin tutkittuun tietoon. Tutkittu tieto on luotettavampaa, vaikka se on yleistystä ja todennäköisyyksiä. Absoluuttisia totuuksia tai mustavalkoista todellisuutta ei ole. Se tuppaa unohtumaan useammin niiltä, jotka seuraavat jotakuta yhden totuuden gurua. Jotka usein perustavat totuutensa (vai sanoisinko "totuutensa") yksilötason kokemuksiin tai useaan sellaiseen.

Kaikki "tutkittu tieto" ei välttämättä ole faktaa. Tutkijatkin ovat ihan oikeita ihmisiä ja korruptiota esiintyy joka puolella. Jotain omaa ajattelua kyllä vaaditaan ihan jokaiselta.

Vierailija
20/80 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet syönyt huonosti.

Heh, kuultiin jo arvon ruokavaliouskovainen. Kaikki ongelmat johtuvat vääränlaisesta ruokavaliosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi