Milläs perheemme menee lomille, kun ei ole rahaa?
Neljä lasta huutaa kurkku suorana, että haluavat Ähtäriin pandalaan ja Visulahdelle Tykkimäkeen. Niin. Asutaan Espoossa. Milläs rahoilla me tuonne menemme ja vielä yövymme paikalla? Kuka meille antaa nuo rahat? Aivan järjetöntä ajatella, että meillä itsellämme olisi varaa bensiiniin ja hotellihuoneisiin noin kaukana. Mitä oikein kuvittelit? Kuka maksaa?
Kommentit (51)
Pulloja keräilemään. Nyt voi kerätä myös mustikoita ja myydä! Ensi kesänä sitten tarjoutua pientä maksua vastaan nurmikonleikkuuseen ynnä muuhun.
Jos ei ole rahaa niin silloin lomaillaan kotona. Minun loma reisut olivat sukulaisten huvilalle ja kaupungin torilla käytiin mustaa makkaraa syömässä. Ei ole puolisollakaan ollut loma reisuja. Entisaikaan hyvin harvoilla kalliita loma reisuja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin myös mistä ihmisillä on käyttää rahaa yli tonni kesälomiin. Mä maksoin laskut kun tuli lomarahat ja rahaa jäi 300€ jolla piti myös elää 2 viikkoa ennenkuin seuraava tili. Ja eihän ne lapset maksa vaikka niitä olis kuinka. Meillä on kolme, mutta itse töissä tehtaassa 2000€ netolla ja lähihoitsu vaimo, jonka kanssa pari vuotta sitten otettiin 240 000€ talolainaa, jota maksetaan tonni kuussa 25 vuoden ajan niin ei sitä rahaa vain ole. 10€ plussalla tiliote on hyvä tulos kuukaudelle. Mutta kerran käytiin merellä uimassa ja päivä kaupungissa, syömässä, siinä se loma oli. Iskäx3
Tuossa kohtaa köyhyys on ihan puhtaasti omien valintojen summa. Jokainen järkevä ihminen tajuaa tuollaista lainaa ottaessa noilla tuloilla että 25 vuoteen ei sitten lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vuokratkaa asuntovaunu tai auto, sillä säästää vähän hotellikuluissa tai jos vielä edullisemmin niin leirintäalueelle teltan kanssa.
Noi huvipuistojen hinnat on kyllä nykyään ihan hirveitä.
Asuntoauton vuokraus ei todellakaan ole mikään köyhäilyloma. Äkkiseltään katsottuna halvimmatkin maksaa vähintään 600€ per viikko.
Kyllä mä oon lomalle päässy vaikkei rahaa hirveästi olekaan.
Tekemiset sit sen mukaan.
No Ap, mikä näistä on toimiva idea sinulle?
Vierailija kirjoitti:
En kurs i finska på arbis räcker väl pengarna till?
Puhu suomea. Tämä on suomenkielinen palsta.
Ei meidän perhessä päästy lomalle kun 2 lasta olivat pieniä.Mutta ei ollut nettiäkään.Yksin huoltaja äidin palkka riitti perusmaksuihin.Joten kesälomani ja talvilomamme ihan vietettiin ulkona kerrostalo vuokralla asutin.Mailman oppu ei ollut vaikka muut lapset pääsi edes mumolaan. Vanhempani kun olivat kuolet. Ei jätäneet perintö mökkejä ei rahaa.Töissä ei alta kulman katsottu,kun lomani oli lähiö ,sen pellot ja metsät ja 10 m.pässä meri.Ei ollut viikko esim. isän luona, jotta olisi viikon vapaata saanut.Pärjät hyvin nyt aikuisina ominen kesämökeinen ja asuntoinen. Koulutus oli avain sana,antaa mahdollisuuden parempaan työ elämän ,palkkaan ymm. Kuuntelivat mitä tämä Mutsi sano.
Espoolaisperhe voi mennä retkelle hienoon Nuuksioon. Tehkää retkieväät kotona yhdessä. Paistatte vaikka sämpylät itse. Ottakaa mukaan makkaraa, jota grillaatte.
Moni tulee kaukaakin katsomaan aluetta ja kokemaan sen lumon - ja maksaa ison summan siitä.
Ottakaa mukaan sienikori ja kasvikirja. Samalla voit puhua lapsille luonnosta ja tutustuttaa heidät sen saloihin.
Mutta älä ruikuta siitä, että ei ole rahaa tehdä sitä ja sitä. Näytä esimerkkiä siitä, miten ihmiset ratkaisevat käytännön ongelmia. Niitä tulee eteen joka tapauksessa, oli sitten rikas tai köyhä.
Tuttavaperheen lapset ovat oppineet mm. keräämään tölkkejä. Kasassa on sen verran, että saavat ostettua Linnanmäelle rannekkeet.
Elämä on epätasa-arvoista, kaikilla ei voi olla kaikkea. On opittava myös sietokykyä.
Nyt on hyvä aika alkaa säästää kuukausittain ensi vuoden kesälomaa varten.