Voitaisiinko keskustella miehen vastuusta raskauden ehkäisemisessä?
Niin siis mitä mieltä olette siitä, että mies ei halua käyttää esimerkiksi kumia? itselleni ei veritulppariskin vuoksi pillerit käy ja nyt olemassa oleva kierukka aiheuttaa kystia munasarjoihin sekä rintoihin. Oli puhetta myös piuhojen poikki pistämisestä, mutta mies ei edes suostu sitä harkitsemaan. Olemme olleet yhdessä jo 15 vuotta.
Tuntuu todella kohtuuttomalta, että joudun yksinäni hoitamaan vuosikymmenet tämän ehkäisyn.
Kommentit (757)
Meillä oli monta vuotta käytössä Persona-ehkäisymonitori, joka siis näytti ne kriittiset päivät. Munasolun irtoamisen jälkeen oli helppoa, kun ei tarvinnut ehkäistä ennen seuraavia kuukautisia ollenkaan. Sillä yhdellä kriittisellä viikolla kuukautisten jälkeen vaan käytettiin kumia.
Mies halusi kahden lapsen jälkeen sterilisaation itselleen. Ihanaa, kun ei tarvi enää miettiä ehkäisyä, varsinkin kun en saa käyttää neurologin määräyksestä mitään hormonaalista ehkäisyä (aivoveritulppariski).
Pistää miettimään, että kuinka ajattelematon ja vähä-älyinen on mies, joka ei mieti yhtään vaimonsa/naisystävänsä terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy sanoa, että en ole ikinä ymmärtänyt, miten monille (miehille ja naisille) se oletusehkäisykeino on naiselle kierukka tai pillerit. Niin moni nainen kärsii kuitenkin esim. pillereiden sivuvaikutuksista, mielialanvaihteluista, painonnoususta, haluttomuudesta yms. joilla on suuri vaikutus elämään ihan joka päivä. Ja kaikki tämä sen takia että miehen on vaan saatava panna paljaalla? Nyt oikeasti naiset, jotain omanarvontuntoa kehiin. Kondomi on se yksinkertaisin ehkäisykeino ja vailla haittavaikutuksia. Jos se miestä vähän ärsyttää niin voi voi, miksi on ok pakottaa nainen kärsimään moninkertaisesti jotta miehen nautinto paranee hieman? Kun yhdessä sitä seksiä harrastetaan, niin eikö ole itsestään selvää, että se "kärsii" ehkäisyn jolle se vähemmän kärsimystä aiheuttaa?
Kondomista on itse asiassa naisellekin haittaa. Siemennesteessä on paljon oksitosiinia, joka on yksi mielihyvähormoneista. Se imeytyy hyvin limakalvoilta: emättimestä, suusta tai peräsuolesta. Oksitosiini on iso tekijä seksin jälkeisessä hyvässä olossa: tuntee kelluvansa lämpimässä tunteessa.
Biologit ovat miettineet sitäkin, miksi mies tuottaa oksitosiinia siemennesteeseen. Sillä ei ole merkitystä siittiöden kannalta. Ilmeisesti vain ne miehet ovat lisääntyneet tehokkaammin, jotka ovat saaneet naisensa nauttimaan seksin jälkeisestä autuudesta
No ok, onko tämä seksin jälkeinen "kelluminen lämpimässä tunteessa" (joka ilmeisesti on sinun mukaasi ainoastaan siemennesteestä limakalvoille imeytyvän oksitoniinin ansiota) sen arvoista, että sen tähden on aivan kohtuullista hyväksyä kaikki mainitsemani + muut pillereiden ja kierukoiden haittavaikutukset? Jotenkin minun vaakakupissani se kondomi on edelleen selkeä voittaja.
Ei se varmaan johdu ainoastaan siemennesteestä. Oksitosiinia saa erittymään ihan vain silittelemälläkin. Jostain syystä vain oksitosiinia erittäneet miehet ovat voittaneet luonnonvalinnassa. Jokainen voi itse arvailla mikähän se mekanismi on mahtanut olla. Mitään muuta hyötyä oksitosiinin erittymiselle ei tunneta.
Kukin tekee valintansa omilla perusteillaan. Halusin vain korjata väitteen, ettei kondomista ole haittaa kuin miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Paras ehkäisykeino on, ettei harrasta seksiä
Keskeytetty, mies laskee kouraan. Eikö se kelpais, ihan siistii..
Kierukka aiheuttaa kystiä? Tuo ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
Mielelläni käyttäisin kondomia tai pistäisin piuhat poikki, mutta eipä sitä pääse edes treffeille.
M37
En ikinä antaisi ehkäisyä miehen vastuulle. Huolehdin siitä itse. Samalla suojelen kehoani.
Sexy man kirjoitti:
3 sanaa:
Anaali
Suihin otto
Tissein väliin
Miten voi luottaa sellaisen neuvoon, joka ei osaa edes viiteen laskea?
Vierailija kirjoitti:
En ikinä antaisi ehkäisyä miehen vastuulle. Huolehdin siitä itse. Samalla suojelen kehoani.
Tuo on se ainoa varma keino.
Vierailija kirjoitti:
Sexy man kirjoitti:
3 sanaa:
Anaali
Suihin otto
Tissein väliinMiten voi luottaa sellaisen neuvoon, joka ei osaa edes viiteen laskea?
Tai sellaiseen, joka ei osaa yhdyssanoja
Ei ole mitään miehen vastuuta. Rojut torveen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko naiset edes yrittää, YRITTÄÄ, asettua miehen asemaan? Meidän täytyy uhrata oma nautintomme teidän nautinnon takia. Meidän täytyy ottaa kaikki riskit. Meidän täytyy aina taipua naisen tahtoon.
Reilua?
Mitkä riskit???? Naisille suunnatut ehkäisyt aiheuttavat AINA sivuvaikutuksia. Jopa SYÖPÄÄ. Miehille oltiin kehittämässä ehkäisypilleriä. Pillerin kehittäminen kiellettiin, koska se aiheutti joillekin miehille mielialan vaihteluita. Näkee taas, ketä pidetään arvossa ja ketä ei. Naisille saa aiheuttaa mitä vain oireita ja se on ok. Kuuluu asiaan.
Naiset olivat niin ikionnellisia, kun e-pillerit 60-luvun alussa tulivat markkinoille, koska ne tasa-arvoistivat sukupuolet seksis. Nainen sai varman keinon säädellä raskautumistaan ja samalla seksutella menemään.
Nyt sinä sitten tiedät, että e-pilleri aiheuttaa naisille syöpää, mutta vaadit miesten ottavan käyttöönsä vastaavan pillerin. Mikä järki siinä miesten kannalta olisi? Jos pelkäät syöpää, lakkaat käyttämästä pilleriä, muttet vaadi kumppaniasi kantamaan sitä riskiä jota et itsekään halua kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko naiset edes yrittää, YRITTÄÄ, asettua miehen asemaan? Meidän täytyy uhrata oma nautintomme teidän nautinnon takia. Meidän täytyy ottaa kaikki riskit. Meidän täytyy aina taipua naisen tahtoon.
Reilua?
Mitkä riskit???? Naisille suunnatut ehkäisyt aiheuttavat AINA sivuvaikutuksia. Jopa SYÖPÄÄ. Miehille oltiin kehittämässä ehkäisypilleriä. Pillerin kehittäminen kiellettiin, koska se aiheutti joillekin miehille mielialan vaihteluita. Näkee taas, ketä pidetään arvossa ja ketä ei. Naisille saa aiheuttaa mitä vain oireita ja se on ok. Kuuluu asiaan.
Naiset olivat niin ikionnellisia, kun e-pillerit 60-luvun alussa tulivat markkinoille, koska ne tasa-arvoistivat sukupuolet seksis. Nainen sai varman keinon säädellä raskautumistaan ja samalla seksutella menemään.
Nyt sinä sitten tiedät, että e-pilleri aiheuttaa naisille syöpää, mutta vaadit miesten ottavan käyttöönsä vastaavan pillerin. Mikä järki siinä miesten kannalta olisi? Jos pelkäät syöpää, lakkaat käyttämästä pilleriä, muttet vaadi kumppaniasi kantamaan sitä riskiä jota et itsekään halua kantaa.
E-pillerit ei aiheuta syöpää. Jotain rajaa näihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy sanoa, että en ole ikinä ymmärtänyt, miten monille (miehille ja naisille) se oletusehkäisykeino on naiselle kierukka tai pillerit. Niin moni nainen kärsii kuitenkin esim. pillereiden sivuvaikutuksista, mielialanvaihteluista, painonnoususta, haluttomuudesta yms. joilla on suuri vaikutus elämään ihan joka päivä. Ja kaikki tämä sen takia että miehen on vaan saatava panna paljaalla? Nyt oikeasti naiset, jotain omanarvontuntoa kehiin. Kondomi on se yksinkertaisin ehkäisykeino ja vailla haittavaikutuksia. Jos se miestä vähän ärsyttää niin voi voi, miksi on ok pakottaa nainen kärsimään moninkertaisesti jotta miehen nautinto paranee hieman? Kun yhdessä sitä seksiä harrastetaan, niin eikö ole itsestään selvää, että se "kärsii" ehkäisyn jolle se vähemmän kärsimystä aiheuttaa?
Eri asia on tietenkin, jos nainen itse haluaa pillerit/kierukan esim. kivuliaiden menkkojen tai iho-ongelmien vuoksi, tai jos myös nainen itse on esim. sitä mieltä, että parisuhteessa on näppärämpää asennuttaa vaikka kierukka (ja se sopii naiselle eikä aiheuta kamalia haittavaikutuksia kuten ap:lle). Mutta että mies olettaa, että nainen toki popsii hormoneja veritulppariskeineen tai asennuttaa kierukan vaikka ei oikein itse haluaisi ihan vaan kun paljaalla tuntuu paremmalta? Huhhuh. Kaikki ansaitsevat parempaa kuin tuollaisen "miehen"
Se kärsii ehkäisyn, jolle siitä on enemmän hyötyä. Mies voi yhden illan jutusta selvitä naisen raskautumisesta ilman mitään seuraamuksia. Nainen kärsii vähintäänkin abortin rasituksen.
Kummallinen kuvitelma, että kaikki naiset tai suurin osa naisista haluaisi ehkäistä kondomilla vakituisessa parisuhteessa. Monille pillerit tai kierukka on helpotus ja samalla järkyttävät kuukautiskivut ja runsas vuoto ovat poissa.
Vierailija kirjoitti:
Eri asia on tietenkin, jos nainen itse haluaa pillerit/kierukan esim. kivuliaiden menkkojen tai iho-ongelmien vuoksi, tai jos myös nainen itse on esim. sitä mieltä, että parisuhteessa on näppärämpää asennuttaa vaikka kierukka (ja se sopii naiselle eikä aiheuta kamalia haittavaikutuksia kuten ap:lle). Mutta että mies olettaa, että nainen toki popsii hormoneja veritulppariskeineen tai asennuttaa kierukan vaikka ei oikein itse haluaisi ihan vaan kun paljaalla tuntuu paremmalta? Huhhuh. Kaikki ansaitsevat parempaa kuin tuollaisen "miehen"
Ei se ole aina omanarvontunnosta kiinni, vaan emotionaalinen sitoutuminen kumppaniin painaa vaakakupissa myös (tiedätkö mistä puhun?).
Esimerkiksi minulla on heikko erektio, ollut jo parikymppisestä. Erektioni ei kertakaikkiaan kestä kondomin kanssa, koska sillä ei tunnu miltään. Kondomin käyttö tarkoittaisi, että minun kanssani ei yhdyntää juurikaan harrastettaisi. Mutta koska pidempiaikaiset kumppanini ovat minua rakastaneet ja halunneet kanssani seksiä, niin he eivät myöskään ole vaatineet kondomia. Ovat käyttäneet pilleriä tai olemme laskeneet päiviä.
Omanarvontuntoa noilta naisilta ei ole puuttunut, mutta ei kyllä kiintymystä eikä sitoutumistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni käyttäisin kondomia tai pistäisin piuhat poikki, mutta eipä sitä pääse edes treffeille.
M37
Allu hiljaa.
Sinun kroppasi huolehti ja kärsi ehkäisystä jo 15-vuotta. Nyt on jo ukon vuoro huolehtia ehkäisystä seuraavat 15-vuotta kropallaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondomi yksistään ei ole luotettava.
Mitä sen lisäksi? Jos ei halua elimistöönsä mitään ylimääräistä.
No sitten ei ole ongelmaa kun se mies on ylimääräinen.
Meillä mies huolehti ehkäisystä (kondomi) 20 vuotta, ja sitten minä hakeuduin sterilisaatioon. Minusta tämä oli ihan reilua.
Eihän elämästä koskaan tiedä, joten ymmärrän että tuollaisen lopullisen päätöksen tekemiseen voi olla iso kynnys. Mies ei ilmeisesti ole varma vaikka haluaisikin vielä lapsia mutta sinä olet varma että et halua nyt etkä tulevaisuudessa, joten silloin sinä olet se jonka sitä sterilisaatiota pitäisi ajatella. Minusta täysin loogista.