Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle, työttömälle yo-opistomerkonomille ehdotettiin amis merkonomin ammattitutkinnon opiskelemista. Näin olisi kuulemma paremmat työllistymismahdollisuudet.

Vierailija
03.08.2022 |

Tämän alan työttömiä on pilvinpimein. Silti tällaista viitsitään ehdottaa. Kuka näkee tässä järkeä? Opiskelin noin 25 vuotta sitten opistomerkonomiksi ja nyt kun vertailin tradenomin opintojen sisältöä, niin oma tutkinto vastaa aika lailla tradenomin tutkintoa. Tämähän on vastaavaa, kuin työtöntä sairaanhoitajaa kehotettaisiin opiskelemaan lähihoitajaksi. Minulla on opinnot suunnitteilla, mutta ihan eri alalle kuin nykyinen ammattini.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti valtiolla on liikaa rahaa. 

Vierailija
22/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan työkkäri ehdotella vaikka mitä, muttei niihin tarvi suostua. Toivottavasti pääset opiskelemaan haluamallesi alalle.

Voivat määrätä kurssille ja jollei mene, loppuu tuet. Kurssit sitten osaksi mallia suurin osa työtä palkatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet yo-merkonomi tutkintosi on jo auttamattoman vanha. Eihän semmosta tutkintoa ole ollut vuosikymmeniin.

Ja silloinkin se oli vuoden kestävä pikakoulutus, keskikoulupohjaiset merkonomit saivat esim paremman laskentatoimikoulutuksen.

Kolme vuotta kesti koulutus.

Millä vuosikymmenellä? Ei kai nykyisin enää mitään yo- linjoja kun ylioppilaat hakevat ammattikorkeaan tradenomiksi?

Vierailija
24/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet yo-merkonomi tutkintosi on jo auttamattoman vanha. Eihän semmosta tutkintoa ole ollut vuosikymmeniin.

Ja silloinkin se oli vuoden kestävä pikakoulutus, keskikoulupohjaiset merkonomit saivat esim paremman laskentatoimikoulutuksen.

Onhan ollut, itsekin kävin 2000-luvun alussa. Kesti kaksi vuotta.

Mun mielestä ei 2000- luvulla enää ollut erikseen ylioppilaille merkonomiopintoja. Kaksoistutkinto kyllä, samaan aikaan merkonomiksi ja ylioppilaaksi.

Oikaise jos olen väärässä.

Itse kävin aikoinaan 2- vuotisen kauppaopiston. Siitä on niin kauan että yo- linja oli silloun vuoden. Kirjanpidon opettaja, tilitoimiston omistaja, sanoi yo-merkonomien sopivan paremmin muuhun kuin laskentatehtäviin, heille hutaistaan lävitse kirjanpito.

Nythän merkonomi ei oo mitään, tradenomit tekevät nykyisin entiset merkonomien työt.

Minä opiskelin yo-merkonomiksi 1980-luvulla ja opinnot kesti kaksi vuotta. Silloin kaikille eka vuosi oli sama, toisella erikoistuttiin esimerkiksi juuri laskentatoimeen. Kyllä siinä opiskeltiin kirjanpitoa ihan kunnolla.

Taidat nyt muistella vuoden mittaista koulutusta, josta valmistui myyjiä. Heillä ei ollut kirjanpidosta kuin perusteet. Peruskoulupohjalta samat opinnot kesti kaksi vuotta ja tutkintonimike oli merkantti.

Vierailija
25/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekkin ehdotettiin tai kysyttiin että kiinnostaako yrittäjyys vai opiskelu. Vastasin että ei kiinnosta. Sanoin myös kun kysyivät asiasta että en etsi töitä niiltä aloilta enään mihin mulla on aikoinaan koulutus hankittuna. Homma oli sillä selvä. Nyt oon 5v ollu sote alalla vakituisessa osa-aikatyössä

Vierailija
26/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan työkkäri ehdotella vaikka mitä, muttei niihin tarvi suostua. Toivottavasti pääset opiskelemaan haluamallesi alalle.

Työkkärin tätin/sedän tehtävään ei vaadita mitään koulutusta, joten se on yks hailee

mitä he siellä ehdottelevat. Muutenkin turha byrokratian ratas ja koko virasto ja verorasite yhteiskunnalle.

Vierailija
27/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietysti lähdet opiskelemaan tradenomiksi suoraan.

Vierailija
28/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suunnittelet eri alan opintoja, niin kai kerroit tämän työkkärissä, niin eivät ehdottele lisäkoulutuksia?

Tämä opiskeluehdotus ei tullut työkkäristä, mutta toki kerron työkkäriin jos alan opiskella.

Vierailija
29/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä niin että työvoimatoimiston laskuun voi opiskella lisää omaa alaansa, ei toista alaa?

Jos ei töitä löydy, ainahan voi kesken jättää, on ansiosidonnainen taattu koulutuksen ajan koulutusrahana

Kun ite olin työttömänä, koulutusrahan loputtua oli vielä työttömyyspäivärahoja sitten jäljellä.

Vierailija
30/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä tästäkään asiasta mitään. Entisen opistoasteen aikaan merkonomin opinnot kestivät yo-pohjalta 2 v ja peruskoulupohjalta 3 v. Eli taas turhaan tulit päätäsi aukomaan.

Mutta joskus 1960-luvulla on YO-merkonomin koulutus kestänyt vuoden.

Vierailija
31/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä tästäkään asiasta mitään. Entiseopistoasteen aikaan merkonomin opinnot kestivät yo-pohjalta 2 v ja peruskoulupohjalta 3 v. Eli taas turhaan tulit päätäsi aukomaan.

Sinulla on lyhyt muisti. Kun itse kävin kauppaopiston, se oli 2 - vuotinen. Ylioppilaslinja yhden vuoden.

Nehän muuttuu, mutta silloin oli noin. Poikamerkonomit pääs heti pankinjohtajiksi. Se oli silloin keskikoulu+ kauppaopisto korkea koulutus. Yo-linjalta usein vienti tms. Kielitaitoa vaativiin tehtäviin.

Nämä oli kuule koulutushistoriaa siihen aikaan kun äitisi syntyi. 60- luvulta.

Minä olen keskikoulupohjainen merkonomi, kolme vuotta kesti koulutus. Lopussa oli tentit, hiukan yo-kirjoitusten kaltaiset, useamman tunnin kesti eri aineitten tentit.

Tein töitä 40 vuotta samalla työnantajalla eri tehtävissä, aina parempaan pääsin.

Kun tradenomeja alkoi tulla töihin joskus 1990 luvun lopulla, ne eivät osanneet muuta kuin notkua netissä, kaikki aloitekyky puuttui, ohjauksessani oli ainakin kuusi tranenomia. Kaikki yhtäsurkeuta.

Minun ikäpolveni otti koko atk:n, kuten silloin sanottiin, käyttöön työn ohessa, alettiin vain tekemään kun oli pakko.

Suoritin atk-ajokortin (😊) työnantajan laskuun ja vaatimuisesta kun olin varmaan jo 10 vuotta suvereenisti käyttänyt eri ohjelmia.

Tradenomit imeskeli sormiaan ja ihmettelivät. Jos olisin ollut samanlainen, en olisi saanut 40 vuoden uraa tehtyä.

Nyt olen ollut eläkeläinen kolmisen vuotta, nettoeläke n. 1890 €/kk.

Vierailija
32/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saahan työkkäri ehdotella vaikka mitä, muttei niihin tarvi suostua." <- karenssia tulee, jos et ole kyykyssä työkkärin johtavan asiantuntijan ehdotusten edessä. Tai sen tomppelimman vaihtoehtovirkailijan ehdotusten kohdalla.

Vierailija
33/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha YO-merkonomi on laajempi tutkinto kuin nykyinen amismerkonomi. Sekoitat peruskoulupohjaiseen merkantin tutkintoon. Merkantistakin pystyi jatkamaan merkonomiksi, mutta koulutus kesti puoli vuotta pidempään kuin ylioppilailla.

Vertailuna: vanhalla YO-merkonomitutkinnolla saa joitain hyväksilukuja tradenomitutkintoon, nykymerkonomitutkinnolla ei saa.

Vierailija
34/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä tästäkään asiasta mitään. Entisen opistoasteen aikaan merkonomin opinnot kestivät yo-pohjalta 2 v ja peruskoulupohjalta 3 v. Eli taas turhaan tulit päätäsi aukomaan.

Vieläkö 1960-luvulla opiskelleita on työelämässä? Eiköhän nämä lie jo eläkkeellä.

Vierailija
35/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri oikeaan yliopistotason koulutukseen eli johonkin kauppakorkeakouluista. Saat kunnon töitä ja kunnon palkkaa.

Vierailija
36/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä tästäkään asiasta mitään. Entiseopistoasteen aikaan merkonomin opinnot kestivät yo-pohjalta 2 v ja peruskoulupohjalta 3 v. Eli taas turhaan tulit päätäsi aukomaan.

Sinulla on lyhyt muisti. Kun itse kävin kauppaopiston, se oli 2 - vuotinen. Ylioppilaslinja yhden vuoden.

Nehän muuttuu, mutta silloin oli noin. Poikamerkonomit pääs heti pankinjohtajiksi. Se oli silloin keskikoulu+ kauppaopisto korkea koulutus. Yo-linjalta usein vienti tms. Kielitaitoa vaativiin tehtäviin.

Nämä oli kuule koulutushistoriaa siihen aikaan kun äitisi syntyi. 60- luvulta.

Minä olen keskikoulupohjainen merkonomi, kolme vuotta kesti koulutus. Lopussa oli tentit, hiukan yo-kirjoitusten kaltaiset, useamman tunnin kesti eri aineitten tentit.

Tein töitä 40 vuotta samalla työnantajalla eri tehtävissä, aina parempaan pääsin.

Kun tradenomeja alkoi tulla töihin joskus 1990 luvun lopulla, ne eivät osanneet muuta kuin notkua netissä, kaikki aloitekyky puuttui, ohjauksessani oli ainakin kuusi tranenomia. Kaikki yhtäsurkeuta.

Minun ikäpolveni otti koko atk:n, kuten silloin sanottiin, käyttöön työn ohessa, alettiin vain tekemään kun oli pakko.

Suoritin atk-ajokortin (😊) työnantajan laskuun ja vaatimuisesta kun olin varmaan jo 10 vuotta suvereenisti käyttänyt eri ohjelmia.

Tradenomit imeskeli sormiaan ja ihmettelivät. Jos olisin ollut samanlainen, en olisi saanut 40 vuoden uraa tehtyä.

Nyt olen ollut eläkeläinen kolmisen vuotta, nettoeläke n. 1890 €/kk.

Minulla on sama kokemus tradenomeista. Paras oli meille tullut palkanlaskija, teki hommia jotenkuten 2 v ja sitten ilmoitti, ettei hän näitä opi, jonkun pitää vaihtaa hommia hänen kanssaan.

Oli kyllä raskasta vetää niitä nyhväkkeitä perässään.

Onneksi koitti eläkeikä.

Vierailija
37/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1960-luvusta on 60 vuotta aikaa, joten ihan noin kauas ei tarvitse muistella.

Vierailija
38/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yo-merkonomi on kyllä tradenomin alapuolella, mutta ammattikoulu merkonomin yläpuolella. Ja edistää sun työllistymistä ilman muuta. 

Merkonomihan on toisen asteen koulutus eli ammattikoulu.

Tradenomikoulutus amk

Nyt oli puhe vanhoista tutkinnoista, joiden nimikkeet meni uusiksi 90-luvulla. Eli muuttuivat:

opisto yo-merkonomi -> amk tradenomi

merkantti -> ammattikoulu merkonomi

Vanha yo-merkonomi tutkinto muuttui siis tradenomiksi ja samalla tutkinto vähän laajeni.

Vanhat opistotason merkonomitutkinnot ovat nykyään alin korkea-asteen tutkinto.

Vierailija
39/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yo-merkonomi on kyllä tradenomin alapuolella, mutta ammattikoulu merkonomin yläpuolella. Ja edistää sun työllistymistä ilman muuta. 

Merkonomihan on toisen asteen koulutus eli ammattikoulu.

Tradenomikoulutus amk

Nyt oli puhe vanhoista tutkinnoista, joiden nimikkeet meni uusiksi 90-luvulla. Eli muuttuivat:

opisto yo-merkonomi -> amk tradenomi

merkantti -> ammattikoulu merkonomi

Vanha yo-merkonomi tutkinto muuttui siis tradenomiksi ja samalla tutkinto vähän laajeni.

Vanhat opistotason merkonomitutkinnot ovat nykyään alin korkea-asteen tutkinto.

Tämä on muuten erikoinen juttu, että juuri merkonomi nimike piti mennä mulkkaamaan amk-tutkintoihin siirryttäessä. Sairaanhoitaja, terveydenhoitaja jne pysyivät samoina, eteen vain amk-, insinööri pystyi amk-insinöörinä. Miksi ei voinut tulla amk-merkonomi, piti vääntää joku tradenomi ja merkonomi alennettiin amistutkinnoksi, entiseksi merkantiksi.

Vierailija
40/74 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei tuossa ole mitään järkeä.