Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katastrofi on lähellä päivystyksissä ympäri Suomea

Vierailija
03.08.2022 |

TILANNE Acuta-päivystyksessä Tampereella on tällä hetkellä kamala, kertoo Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) Tehyn jäsenten pääluottamusmies Kimmo Mäkelä.

Katastrofaaliseksi päivystyksen tilannetta kuvailee myös HS:n haastattelema sairaanhoitaja. Acutassa 15 vuotta työskennelleen sairaanhoitajan mukaan tilanne ei ole koskaan ollut näin huonolla tolalla. Hänen mukaansa potilasturvallisuus vaarantuu jatkuvasti.

HS on uutisoinut heinäelokuun vaihteessa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) sairaaloiden päivystyksen ruuhkista ja pitkistä jonotusajoista, jotka ovat aiheuttaneet toistuvia vaaratilanteita.

Vaikuttaa siltä, että vastaavien ongelmien kanssa kamppaillaan myös muualla Suomessa.

TAYSIN päivystyksessä saattaa olla kerralla 80 potilasta, josta vain 20 pystyy kävelemään. Jatkohoitoon pääseminen voi kestää Mäkelän mukaan viidestä yli kahteentoista tuntiin.

Jatkohoitoa edeltävällä tarkkailuosastolla potilas on ollut pisimmillään yhdeksän päivää, kun siellä pitäisi viettää enintään vuorokausi ennen jatkohoitoon siirtämistä.

ACUTASSA pula kokeneista hoitajista on valtava, HS:n haastattelema sairaanhoitaja kuvailee. Monet ovat lopettaneet vaikeiden työolojen vuoksi.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008980243.html

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonainen vaalikausi sen jälkeen kun eräs Sanna kovasti profiloitui hoitaja-asiassa juuri ennen viime vaaleja ja Rinne antoi tulitukea lupaamalla vappusatasia. Tuo on sitä oikeata populismia ja varsinkin kun tilanne ei nyt varsinaisesti parempi ole. 

Tilanne on ollut tiedossa jo yli 10 vuotta sitten. 2011 Kokoomuslainen hallitus lupasi 500€ palkankorotuksen hoitajille,jota ei tullut. Turha syyttää nykyistä hallitusta. Te olette itse heidät sinne sitäpaitsi äänestäneet.

Samat puolueet siinä kataisenkin hallituksessa istui kokoomusta lukuunottamatta joten kenenköhän vika se taas kerran oli ettei hoitsuongelmaa ole saatu korjattua?

Toisaalta, se ettei vasemmisto tee ongelmille näemmä muuta kuin jaksaa jankuttaa että kaikki on kokoomuksen vika vaikka he itse istuisi ministerinpalleilla saattaa kertoa syyn sille miksei asiat muutu. Noiden pitäisi siis tehdä vallassa ollessaan muutakin kuin syytellä kaikesta kokoomusta, ihan vaan vinkkeinä vasemmistoa äänestäville...

Tilanne on kyllä koominen jos seuraa kyselytunteja. Hallitus toimii kuin olisi oppositio, surkuhupaisaa ellei tilanne olisi näin vakava.

Vierailija
42/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen ei saa avustajaa. Heidät on karsittu avustaja palveluista pois. Kaikille tulee sairauksia, kun tulee ikää.

Kelataksilla pääsee lääkäriin, maksaa 25 euroa yhteen suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, mutta en voi hakea hoitoalalle terveydellisistä syistä.

Jos on toimistotyöpaikka auki niin sinne otetaan joku fyysisesti terve ihminen, joka pystyisi tekemään fyysistäkin työtä.

Nyt on se tilanne, että osa on kotona, terveet toimistotöissä eikä työntekijöitä riitä esim. siivoukseen, hoitoalalle jne.

Kuntosalilla käyvä nuori mies jaksaisi varmasti nostella potilaita, mutta hän on nyt sihteerinä.

Opettele koodaamaan, pääset toimistolle tai voit tehdä kotona. Miehiä ei todellakaan ole sihteerinä, eikä juuri naisiakaan enää. Oletko 200-vuotias?

On miehiä sihteerinä. Olen ollut palkkatukitöissä ja miehiä on sihteerinä valtiolla ja kuntapuolella.

Puhutaan mielummin oikeista töistä. Jos kunta ja valtiopuolella todella on palkattuja sihteerejä niin sieltähän sitä löytyy ulos potlittavia ja rahaa Sannan touhuihin.

Ihan kuin sihteerintyö ei olisi oikeaa työtä.

Ihan vaan vinkkinä, kannattaako esim. kallispalkkaisen lääkärin käyttää työaikaansa naputtelemalla itse sitä tietoa potilasjärjestelmään vai kannattaisiko tuokin homma pistää sihteerin tehtäväksi jolloin se lääkäri voisi hoitaa työaikansa potilaita eikä naputella konetta. Näinhän se ennen muinoin toimi mutta sitten joku sai "idean" että säästetään sihteerien palkassa ja nyt lääkäreillä voi mennä puoletkin lyhyestä vastaanottoajasta siihen että nuo naputtelee diagnoosia tai tutkimustuloksia tai lääkemääräyksiä koneelle. 

Vierailija
44/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei saa ilmaista kodinsiivousta. Joko omaiset siivoavat tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.

Eläkeläiselle ei muuta ole kuin aikaa sekä sotkea että siivota. Toki aika myöhäinen vaihe opetella jälkimmäinen mutta ihan mahdollista.

Mutta eläkeläinen ei saa ilmaista siivouspalvelua edes 90-vuotiaana eikä silloinkaan, jos tulee syöpä. Joko omaiset siivoavat tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.

Kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.

Niin? Yhteinen arvopohja.

Ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan pakettiautolla ja lämmittää mikrossa, mutta se maksaa noin 7,50 annos.

Muut ruoat voi tilata kaupasta. Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Minun on itse mentävä lounasaikaan lounaspaikkaan. Hinta on ~2x mainitsemasi.

Vierailija
45/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eipakollinenvierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monen potilaan täytyy kuolla ennen kuin sairaanhoitajille aletaan maksaa asianmukaista palkkaa?

Millähän tavoin lisäpalkka muka helpottaisi ruuhkissa? Ei se lisäraha anna hoitajalle mahdollisuutta tehdä työtöän sen nopeampaan tai useamman ihmisen edestä.

Lisää tekeviä käsiä sinne tarvitaan.

Lisää tekeviä käsiä vaan ei ole tarjolla nykyisissä työoloissa ja nykyisellä palkkatasolla. Ketään ei voi pakottaa hoitotyöhön. 

Itse en terveyden puolesta voi tehdä hoitotyötä. Mutta monella on lastenhoito ongelma, kun puoliso tekee jo vuorotyötä.

Toinen ongelma monessa kaupungissa on, että ei kulje linja-autoja vuorotöihin.

Vierailija
46/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei saa ilmaista kodinsiivousta. Joko omaiset siivoavat tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.

Eläkeläiselle ei muuta ole kuin aikaa sekä sotkea että siivota. Toki aika myöhäinen vaihe opetella jälkimmäinen mutta ihan mahdollista.

Mutta eläkeläinen ei saa ilmaista siivouspalvelua edes 90-vuotiaana eikä silloinkaan, jos tulee syöpä. Joko omaiset siivoavat tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.

Ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan pakettiautolla ja lämmittää mikrossa, mutta se maksaa noin 7,50 annos.

Terve ihminen pystyy tekemään eväät tai hakemaan kaupasta valmis ruoan.

Osa eläkeläisistä on vaipoissa kotona.

Vierailija
47/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on toimistotyöpaikka auki niin sinne otetaan joku fyysisesti terve ihminen, joka pystyisi tekemään fyysistäkin työtä.

Nyt on se tilanne, että osa on kotona, terveet toimistotöissä eikä työntekijöitä riitä esim. siivoukseen, hoitoalalle jne.

Kuntosalilla käyvä nuori mies jaksaisi varmasti nostella potilaita, mutta hän on nyt sihteerinä.

Opettele koodaamaan, pääset toimistolle tai voit tehdä kotona. Miehiä ei todellakaan ole sihteerinä, eikä juuri naisiakaan enää. Oletko 200-vuotias?

On miehiä sihteerinä. Olen ollut palkkatukitöissä ja miehiä on sihteerinä valtiolla ja kuntapuolella.

Puhutaan mielummin oikeista töistä. Jos kunta ja valtiopuolella todella on palkattuja sihteerejä niin sieltähän sitä löytyy ulos potlittavia ja rahaa Sannan touhuihin.

Ihan vaan vinkkinä, kannattaako esim. kallispalkkaisen lääkärin käyttää työaikaansa naputtelemalla itse sitä tietoa potilasjärjestelmään vai kannattaisiko tuokin homma pistää sihteerin tehtäväksi jolloin se lääkäri voisi hoitaa työaikansa potilaita eikä naputella konetta. Näinhän se ennen muinoin toimi mutta sitten joku sai "idean" että säästetään sihteerien palkassa ja nyt lääkäreillä voi mennä puoletkin lyhyestä vastaanottoajasta siihen että nuo naputtelee diagnoosia tai tutkimustuloksia tai lääkemääräyksiä koneelle. 

Sieltäpä olisi kiva lukea potilaskannasta sihteerin kertomuksia. Tuohon ei ole kuin yksi ratkaisu, lääkärit tietotekniikan peruskursseille, pitäisi olla kyllä osa koulutustaan jo muutoinkin. Jotta saat lisenssin, tulee kyetä kirjoittaa tiettyä nopeutta, niin ettei siihen riitä etusormella sörkkiminen.

Vierailija
48/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonainen vaalikausi sen jälkeen kun eräs Sanna kovasti profiloitui hoitaja-asiassa juuri ennen viime vaaleja ja Rinne antoi tulitukea lupaamalla vappusatasia. Tuo on sitä oikeata populismia ja varsinkin kun tilanne ei nyt varsinaisesti parempi ole. 

Tilanne on ollut tiedossa jo yli 10 vuotta sitten. 2011 Kokoomuslainen hallitus lupasi 500€ palkankorotuksen hoitajille,jota ei tullut. Turha syyttää nykyistä hallitusta. Te olette itse heidät sinne sitäpaitsi äänestäneet.

Samat puolueet siinä kataisenkin hallituksessa istui kokoomusta lukuunottamatta joten kenenköhän vika se taas kerran oli ettei hoitsuongelmaa ole saatu korjattua?

Toisaalta, se ettei vasemmisto tee ongelmille näemmä muuta kuin jaksaa jankuttaa että kaikki on kokoomuksen vika vaikka he itse istuisi ministerinpalleilla saattaa kertoa syyn sille miksei asiat muutu. Noiden pitäisi siis tehdä vallassa ollessaan muutakin kuin syytellä kaikesta kokoomusta, ihan vaan vinkkeinä vasemmistoa äänestäville...

Tilanne on kyllä koominen jos seuraa kyselytunteja. Hallitus toimii kuin olisi oppositio, surkuhupaisaa ellei tilanne olisi näin vakava.

Tilanne on kyllä koominen ja erittäin surullisen surkuhupaisa. Olen kotona. Olen kerran koronan sairastanut, kahteen kertaan rokotettu, terve ja työkykyinen, mutta en suostu ottamaan juuri nyt lisää rokotteita ja siksi en kelpaa hoitotyöhön. Palkkakaan ei houkuttele takaisin.

hoitaja

Vierailija
49/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa ottaa eväitä?

Vierailija
50/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

UnelmaTM alkaa olla taputeltu, sitäkö tarkoitat?

Vierailija
51/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltäpä olisi kiva lukea potilaskannasta sihteerin kertomuksia. Tuohon ei ole kuin yksi ratkaisu, lääkärit tietotekniikan peruskursseille, pitäisi olla kyllä osa koulutustaan jo muutoinkin. Jotta saat lisenssin, tulee kyetä kirjoittaa tiettyä nopeutta, niin ettei siihen riitä etusormella sörkkiminen.

Itse olin työmarkkinatuella työkokeilussa sairaalassa. Sain tunnukset Lifecareen ja merkitsin diagnooseja potilaille, toki ne oli merkitty paperille ja siitä laitoin ne.

Vierailija
52/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, huvittavaa miten moni ei vieläkään ymmärrä, että tämä tilanne on aiheutettu tarkoituksella. Hyvä nyrkkisääntö muistaa on se, että aina kun poliittiset päättäjät tekevät täysin järjettömältä näyttäviä päätöksiä, todennäköisin selitys asialle on korruptio. Ei siis se, että päättäjät olisivat jotenkin tyhmiä ja eivät ymmärtäisi mitä tekevät.

Maailmaa hallitsee järjestäytynyt rikollisuus. Kun ymmärtää ja hyväksyy sen lähtökohdan, niin kaikki avautuu sen jälkeen helpommin.

Vierailija
53/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotoa käsin tätä tilannetta seuraan. En ota influenssa- enkä koronarokotteita pakkotahdilla vain siksi, että saan pitää työni. Olen sairastanut molemmat taudit ja ottanut kaksi annosta koronarokotetta.  En suostu juuri nyt lisärokotuksiin.

Aina kysyn, että saisinko vasta-ainetutkimukset, sillä en tahdo ottaa turhia piikkejä oman terveydentilani vuoksi (autoimmuunisairauksieni rauhallisena pysyminen ja rokotusten jälkeiset oireet!), mutta pakottavat kaikki hoitajat samaan muottiin, riippumatta heidän omasta tuntumasta terveyteensä. En uhraa omaa terveyttäni työlle, vaan kuuntelen kehoani parhaani mukaan! En ole rokotekielteinen, mutta on väärin, kun hoitajilta vaaditaan kausirokotteita. 

Alan olla samaa mieltä. Eri asia, jos rokotteet tehoaisivat hyvin, mutta sitä ne eivät tee, ja tauti vain leviää ja leviää, koska ihmiset unohtavat varovaisuuden. Itse en ehkä ota neljättä rokotetta, vaan luotan FFP2-suojaimeen ja varovaisuuteen.

Rokotetut sairastuvat rokotteista

Aiotko ottaa lisää koronapiikkejä?

Ymmärrät varmaan että koronarokote ei ole rokote, se ei estä tartuntaa, eikä estä levittämästä sitä eikä edes vakavia muotoja, päin vastoin, se aiheuttaa kaikkia näitä.

Oikea rokote sisältää tapettuja tai heikennettyjä bakteereita/viruksia, jotka jäävät pistoskohtaan. Keho tunnistaa ne ja muodostaa niille vasta-aineet, jolloin seuraavalla kerralla keho osaa torjua ne.

Koronapiikissä on resepti, joka saa koko kehon muodostamaan piikkiproteiinia, joka on juuri se sairastuttava patogeeni joka aiheuttaa koronan. Tästä syystä rokotetut sairastuu. Ja rokotetut levittävät piikkiproteiinia ympäristöönsä, tästä syystä Bill Gates sanoi että rokotetuista tulee rokotetehtaita!

Jos perinteinen rokote sisältäisi eläviä bakteereita ja vielä reseptin sille että keho alkaa niitä monistamaan, niin samalla tavalla ihmiset sairastuisivat.

Siis mikä hemmetin piikkiproteiini -sekö pintaproteiini joka löytyy ihan jokaisen koronaviruksen pinnalta ja jota koronaviruksiin sairastuvalle muodostuu viruksen elinkaaren takia moninkertainen määrä rokotteeseen verrattuna? Se vaaralliselta kuulostavaa piikkiproteiini on de koronaviruksen pinnalta löytyvä pintaproteiini joka ei rokotteessa eroa millään tavalla siihen sairastumiseen verrattuna. Se on osa sitä viruksen rakennetta. Äly hoi, älä jätä.

Vierailija
54/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan me kansalaiset nössöjä, kun me ei pidetä huolta sairaista vaatimalla hallitukselta toimia!

Mielenosoitus!

Sairaat eivät pysty siihen ja terveet eivät välitä!

Vierailija
55/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

UnelmaTM alkaa olla taputeltu, sitäkö tarkoitat?

En tiedä mitä tarkoitat, mutta jos eläke on 1200 netto ja siitä ateriapalve 200 kuukaudessa, sitten tilaat vielä muut ruoat, siivouspalvelut, kodinhoitajamaksut.

Vierailija
56/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa ottaa eväitä?

Osaan. Ja sinäkin tulet oppimaan tekemään eläkeläiselle eväät. Suunta on tämä, ja se on yhteinen arvovalintamme. Tai no -valintanne.

Vierailija
57/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt tajua miten tuo siivoaminen liittyy itse aiheeseen? Mut sanon silti; minusta eläkeläisten pitää itse maksaa siivous ihan niinkuin meidän kaikkien, tuskinpa 90v hirveästi sotkee niin riittää jos siivous on 3 viikon välein, ei siis maksa paljoa mitään ja siitä saa vielä vähän kotitalousvähennystä.

Vierailija
58/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa ottaa eväitä?

Osaan. Ja sinäkin tulet oppimaan tekemään eläkeläiselle eväät. Suunta on tämä, ja se on yhteinen arvovalintamme. Tai no -valintanne.

Minulla omat lapset muuttaa kohta pois kotoa ja toinen vanhempi kuollut.

Hoidamme sisarien kanssa yhden eläkeläisen yhdessä sitten kun tulee tarve ja lapsenlapset myös jo sitten täysikäisiä.

Vierailija
59/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa ottaa eväitä?

Miksi sinun pitää sitten mennä lounasaikaan lounaspaikkaan???

Vierailija
60/133 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt tajua miten tuo siivoaminen liittyy itse aiheeseen? Mut sanon silti; minusta eläkeläisten pitää itse maksaa siivous ihan niinkuin meidän kaikkien, tuskinpa 90v hirveästi sotkee niin riittää jos siivous on 3 viikon välein, ei siis maksa paljoa mitään ja siitä saa vielä vähän kotitalousvähennystä.

Ei kaikki saa esim. pienistä eläkkeistä ei mene veroa, voit itse käydä vaikka vero sivuilla katsomassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi