Perintöasia
Onko lakituntijoita paikalla? Voiko äitini antaa ennakkoperintönä mökkikiinteistön pojilleni, niin että hallintaoikeus olisi minulla, tyttärellä? Miten verot tässä tapauksessa? Vai onko hallintaoikeus mahdollinen vain hänelle?
Kommentit (55)
Yhteisomistukset on aina kinkkisiä. Lähes kaikki, jotka lahjoittaa kiinteää omaisuutta, laittavat myös lahjakirjaan ehdon, että tähän lahjaan tai sen tilalle tulleeseen omaisuuteen ei ole aviooikeutta lajan saajan puolisoilla tai avopuolisoilla,
Tämä siksi ,että kun ne erot tuppaa olemaan niin yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lahjanantaja voi pidättää hallintaoikeuden joko itselleen tai jollekin toiselle henkilölle. Hallintaoikeus voi olla yhdellä tai useammalla henkilöllä.
Hallintaoikeus tarkoittaa, että lahjanantaja tai muu hallintaoikeuden saaja
saa käyttää lahjoitettua omaisuutta
saa omaisuudesta saatavat tuotot, esimerkiksi vuokratulot
vastaa omaisuudesta aiheutuvista kiinteistä kustannuksista, esimerkiksi kiinteistöverosta tai hoitovastikkeesta
ei voi kuitenkaan ilman lahjansaajan suostumusta myydä tai luovuttaa hallintaoikeuden kohteena olevaa omaisuutta eikä omaisuuteen liittyvää oikeutta (esimerkiksi vuokraoikeutta).
Vaikka hallintaoikeus olisi pidätetty jollekin muulle kuin lahjanantajalle itselleen, hallintaoikeuden saajan ei tarvitse maksaa hallintaoikeudesta lahjaveroa.
-
- se maksaa lahjaveron kuka saa ennakkoperinnön tai lahjan. Mieti sitä ,että pojilla on varaa myös maksaa perintöverot, tai kai siinä voi tehdä sinun ap ja poikien välisen lainasopimuksen ,,,,Tuo ylläoleva on tietoa verottajan sivuilta.Siellä on runsaasti asiaa otsikolla, HALLINTAOIKEUS JA LAHJA. Kannattaa tarkkaan miettiä antaako elinikäisen hallintaoikeuden esim lapsilleen vai määräaikaisen , esim 5 Tai 10 vuotta. Täytyy ottaa myös huomioon , että onko lapset täysikäisiä vai alaikäisiä. Siin on omat sääntönsä. Verottajalta kysyen olen saanut hyvää tietoa soittamalla sinne.
Kannattaa myös miettiä tarkkaan, mitä kaikkea voi tulla eteen , jos omistusoikeus on useammalla lapsella.
Paljon kiitokdia hyvästä vastauksesta. Osaatko vielä sanoa, että kun 20000 euroa voi periä verottomasti, niin kun sekä isälläni on metsätila, että äidillä, niin jos poikani perisivät ennakkoon molemmilta 20 000 edestä metsää, eli kumpikin poika papaltaan 20 000 edestä ja mummultaan 20 000 edestä, niin meneekö veroa kun perinnönantajat ovat eri ihmisiä?
Mökin voi siirtää poikiesi niimiin ei sitä estä mikään mutta mökin pitää olla myös sinun nimissäsi jos haluat hallintaoikeuden. Onko kyse alaikäisistä pojista. Jos on niin hallinta pitää olla myös sinulla. Perintöveroa kai pitää maksaa, riippuu lahjan arvosta. Jos sukulais suhde on niin lahjavero on 12 % Jos lahjan antaja ei ole sukua sille jolle antaa mökin niin lahjavero on suurempi.
Jos perinnön arvo on yli 20000 euroa niin veroa menee. Sama se onko se yi 20 tonnia metsän arvona vai rahassa. Jos alle 20 tonnia niin ei mene veroa jos saa sukulaiseltaan perintö metsää. Kaikissa tapauksissa alle 20 tonnista ei makseta veroa.
Ennakkoperinnöstä menee lahjavero (jossa rajana on 5000 euroa) eikä perintövero.
Einaikana äitisi ja isäsi voivat kumpikin lahjoittaa (oli se sitten enakkoperintöä, tai ei enakkoperintöä) 4999e molemmille lapsille ja kenelle vaan - sinulle ap myös, silloin ei mene lahjaveroa. JA tuon 4999e lahjoituksen voi tehdä aina kolmen vuoden välein teille kaikille ilman lahjaveroa.
Tuo 20000e on verotonta silloin ,kun sen määrää testamentissa jollekkin, vaikka lapsillesi.
Googlaa ,LAHJAVEROLASKURI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjanantaja voi pidättää hallintaoikeuden joko itselleen tai jollekin toiselle henkilölle. Hallintaoikeus voi olla yhdellä tai useammalla henkilöllä.
vastaa omaisuudesta aiheutuvista kiinteistä kustannuksista, esimerkiksi kiinteistöverosta tai hoitovastikkeesta
ei voi kuitenkaan ilman lahjansaajan suostumusta myydä tai luovuttaa hallintaoikeuden kohteena olevaa omaisuutta eikä omaisuuteen liittyvää oikeutta (esimerkiksi vuokraoikeutta).
Vaikka hallintaoikeus olisi pidätetty jollekin muulle kuin lahjanantajalle itselleen, hallintaoikeuden saajan ei tarvitse maksaa hallintaoikeudesta lahjaveroa.
-
- se maksaa lahjaveron kuka saa ennakkoperinnön tai lahjan. Mieti sitä ,että pojilla on varaa myös maksaa perintöverot, tai kai siinä voi tehdä sinun ap ja poikien välisen lainasopimuksen ,,,,Tuo ylläoleva on tietoa verottajan sivuilta.Siellä on runsaasti asiaa otsikolla, HALLINTAOIKEUS JA LAHJA. Kannattaa tarkkaan miettiä antaako elinikäisen hallintaoikeuden esim lapsilleen vai määräaikaisen , esim 5 Tai 10 vuotta. Täytyy ottaa myös huomioon , että onko lapset täysikäisiä vai alaikäisiä. Siin on omat sääntönsä. Verottajalta kysyen olen saanut hyvää tietoa soittamalla sinne.
Kannattaa myös miettiä tarkkaan, mitä kaikkea voi tulla eteen , jos omistusoikeus on useammalla lapsella.Paljon kiitokdia hyvästä vastauksesta. Osaatko vielä sanoa, että kun 20000 euroa voi periä verottomasti, niin kun sekä isälläni on metsätila, että äidillä, niin jos poikani perisivät ennakkoon molemmilta 20 000 edestä metsää, eli kumpikin poika papaltaan 20 000 edestä ja mummultaan 20 000 edestä, niin meneekö veroa kun perinnönantajat ovat eri ihmisiä?
Vielä vastaus tuohon tarkemmin, kyllä menee veroa, ja jos he lahjoittavat kiinteää omaisuutta , metsää , taloa, mökkiä, niin se lahjoitus on aina prosentteina tehtävä, esim Mhy arvioi metsän arvon ja kiinteistövälittäjä esim mökin arvon.
Siis ,jos metsän arvo on 100000e niin siitä 20%= 20000e . Ja lahjaverolaskurin mukaan lahjavero joutuu maksamaan 1300e per saaja.
Laitan tästä vinkin verottajan sivujen kautta.
Hallintaoikeus sinulle vähentää lahjan verotusarvoa.
Jos lapset alaikäisiä ja hallintaoikeus sinulle ongelma eturistiriita eli se ettet voi allekirjoittaa lahjakirjaa heidän puolestaan vaan asia käytettävä maistraatissa ja lapset tarvitsevat asiaa varten edunvalvojan allerkirjoittamaan lahjakirjan. Kuluja tästä tulee ehkä 500€ (Edunvalvojan palkkio). Kysy maistraatista.
Kaksi aikuista lasta, minä 54 vuotias. Äiti 80v. Ja isä 88v. Vanhemmat ei ole ennen puhuneet perinnönjaosta, siksi en ole yhtään näihin perehtynyt ennen... Jos äitini omistaman mökin ja metsän arvo on vaikka 50 000, niin siitä ei ilmeisesti lohkomatta voi antaa lahjana 10% kerrallaan kummallekin pojalle? Ja tuon tiedon löydinkin jo, että minun hallintapikeuteni kiinteistöön vähentäisi lahjan verotusarvoa.
Perintö kannattaa antaa käteisellä. Minun isä antoi ennakkoperintöö 50000 käteisellä. Verottajalle ei rahaa heru.
Saaja kirjoitti:
Perintö kannattaa antaa käteisellä. Minun isä antoi ennakkoperintöö 50000 käteisellä. Verottajalle ei rahaa heru.
Ennakkoperintö näkyy aikanaan perukirjassa, joka toimitetaan verottajalle. Aika huono järjestely sinulla. Ja tuo ehdotuksesi voi muuten käydä veropetokseen yllyttämisestä...
Vierailija kirjoitti:
Kaksi aikuista lasta, minä 54 vuotias. Äiti 80v. Ja isä 88v. Vanhemmat ei ole ennen puhuneet perinnönjaosta, siksi en ole yhtään näihin perehtynyt ennen... Jos äitini omistaman mökin ja metsän arvo on vaikka 50 000, niin siitä ei ilmeisesti lohkomatta voi antaa lahjana 10% kerrallaan kummallekin pojalle? Ja tuon tiedon löydinkin jo, että minun hallintapikeuteni kiinteistöön vähentäisi lahjan verotusarvoa.
Miksi kiinteistöön ei voisi lahjoittaa määräosaa lohkomatta?
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
Ennakkoperintö näkyy aikanaan perukirjassa, joka toimitetaan verottajalle. Aika huono järjestely sinulla. Ja tuo ehdotuksesi voi muuten käydä veropetokseen yllyttämisestä...
Ai että jos nostaa tililtä rahaa ja antaa sen toiselle käteen niin se näkyy jossain. Ei se näy missään koska mitään kuittia ei ole kirjoitettu. Miten verottaja sen muka tietää. Se tapahtui jo 2016 eikä missään lue mitään papereissa.
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
Sama asia jos voitat lotossa vaikka 5000 euroa ja olet toimeentulotuen saaja. Käyt nostamassa rahat pankista niin ei kela saa tietää.. Näin minä tein kun voitin 12000 euroa. Kotona voi säilyttää käteistä sukkalaatikossa.
Saaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
Ai että jos nostaa tililtä rahaa ja antaa sen toiselle käteen niin se näkyy jossain. Ei se näy missään koska mitään kuittia ei ole kirjoitettu. Miten verottaja sen muka tietää. Se tapahtui jo 2016 eikä missään lue mitään papereissa.
Ovatkohan sinulla lahja ja ennakkoperintö sekaisin? Ennakkoperinnön vaikutukset syntyvät kuoleman jälkeen, kun se huomioidaan perunkirjoituksessa ja perinnönjaossa.
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
Mistähän sen tiedät, että näkyy perukirjassa? Ei taida näkyä jos ei siihen merkitä. Lisäksi vanhat lahjoitukset ovat verotuksellisesti ja rikosoikeudellisesti vanhentuneita.
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
Ovatkohan sinulla lahja ja ennakkoperintö sekaisin? Ennakkoperinnön vaikutukset syntyvät kuoleman jälkeen, kun se huomioidaan perunkirjoituksessa ja perinnönjaossa.
Antaja voi todeta, että tämä ei sitten ole mitään ennakkoperintöä vaan tavallinen lahja. Tällöin ei edes teoriassa merkitä perukirjaan.
Antaja voi todeta, että tämä ei sitten ole mitään ennakkoperintöä vaan tavallinen lahja. Tällöin ei edes teoriassa merkitä perukirjaan.
Juuri sitä ajoin takaa. Alkoi vaikuttaa siltä, että nyt puhutaan lahjasta eikä ennakkoperinnöstä.
-
- se maksaa lahjaveron kuka saa ennakkoperinnön tai lahjan. Mieti sitä ,että pojilla on varaa myös maksaa perintöverot, tai kai siinä voi tehdä sinun ap ja poikien välisen lainasopimuksen ,,,,
Tuo ylläoleva on tietoa verottajan sivuilta.Siellä on runsaasti asiaa otsikolla, HALLINTAOIKEUS JA LAHJA. Kannattaa tarkkaan miettiä antaako elinikäisen hallintaoikeuden esim lapsilleen vai määräaikaisen , esim 5 Tai 10 vuotta. Täytyy ottaa myös huomioon , että onko lapset täysikäisiä vai alaikäisiä. Siin on omat sääntönsä. Verottajalta kysyen olen saanut hyvää tietoa soittamalla sinne.
Kannattaa myös miettiä tarkkaan, mitä kaikkea voi tulla eteen , jos omistusoikeus on useammalla lapsella.