Perintöasia
Onko lakituntijoita paikalla? Voiko äitini antaa ennakkoperintönä mökkikiinteistön pojilleni, niin että hallintaoikeus olisi minulla, tyttärellä? Miten verot tässä tapauksessa? Vai onko hallintaoikeus mahdollinen vain hänelle?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
Perintö kannattaa antaa käteisellä. Minun isä antoi ennakkoperintöö 50000 käteisellä. Verottajalle ei rahaa heru.
Ennakkoperintö näkyy aikanaan perukirjassa, joka toimitetaan verottajalle. Aika huono järjestely sinulla. Ja tuo ehdotuksesi voi muuten käydä veropetokseen yllyttämisestä...
Miten se siellä näkyy jos kukaan ei siitä mitään tiedä? Miten se tieto sinne perukirjaan pomppaa?
Jos minä haluaisin antaa lahjan sijaan ennakkoperinnön, niin antaisin paperit kaikille (oletetuille) osakkaille ja jättäisin ne vielä perunkirjoituksen yhteydessä avattavaan tallelokeroon.
Ennakkoperintö on lahja eikä mikään erillinen juttu.
luku
Ennakkoperinnöstä
1
Mitä perittävä eläessään on antanut rintaperilliselle, on ennakkona vähennettävä tämän perinnöstä, ellei muuta ole määrätty tai olosuhteisiin katsoen otaksuttava tarkoitetun.Eli aina voidaan otaksua, että lahjaa ei tarkoitettu ennakkoperinnöksi (ellei lahjan antaja ole niin tyhmä, että vaatii lahjakirjaan maininnan että tämä on ennakkoperintöä)
Voidaan muuta otaksua, mutta hyvät pitää olla perusteet. Kyse voi olla esim. siitä, että kaikille rintaperillisille on annettu yhtä suuri lahja.
Eipä se otaksuminen muuta vaadi kuin, että perilliset ovat asiasta samaa mieltä.
Eipä se otaksuminen muuta vaadi kuin, että perilliset ovat asiasta samaa mieltä.
Silloin muut perilliset käytännössä luovuttaisivat heille kuuluvaa omaisuutta sille, joka on saanut lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
Perintö kannattaa antaa käteisellä. Minun isä antoi ennakkoperintöö 50000 käteisellä. Verottajalle ei rahaa heru.
Ennakkoperintö näkyy aikanaan perukirjassa, joka toimitetaan verottajalle. Aika huono järjestely sinulla. Ja tuo ehdotuksesi voi muuten käydä veropetokseen yllyttämisestä...
Miten se siellä näkyy jos kukaan ei siitä mitään tiedä? Miten se tieto sinne perukirjaan pomppaa?
Ennakköperintö näkyy perukirjassa, lahja ei. Joten jos ei sitä merkkaa perukirjaan, niin se on lahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjanantaja voi pidättää hallintaoikeuden joko itselleen tai jollekin toiselle henkilölle. Hallintaoikeus voi olla yhdellä tai useammalla henkilöllä.
Hallintaoikeus tarkoittaa, että lahjanantaja tai muu hallintaoikeuden saaja
saa käyttää lahjoitettua omaisuutta
saa omaisuudesta saatavat tuotot, esimerkiksi vuokratulot
vastaa omaisuudesta aiheutuvista kiinteistä kustannuksista, esimerkiksi kiinteistöverosta tai hoitovastikkeesta
ei voi kuitenkaan ilman lahjansaajan suostumusta myydä tai luovuttaa hallintaoikeuden kohteena olevaa omaisuutta eikä omaisuuteen liittyvää oikeutta (esimerkiksi vuokraoikeutta).
Vaikka hallintaoikeus olisi pidätetty jollekin muulle kuin lahjanantajalle itselleen, hallintaoikeuden saajan ei tarvitse maksaa hallintaoikeudesta lahjaveroa.
-
- se maksaa lahjaveron kuka saa ennakkoperinnön tai lahjan. Mieti sitä ,että pojilla on varaa myös maksaa perintöverot, tai kai siinä voi tehdä sinun ap ja poikien välisen lainasopimuksen ,,,,Tuo ylläoleva on tietoa verottajan sivuilta.Siellä on runsaasti asiaa otsikolla, HALLINTAOIKEUS JA LAHJA. Kannattaa tarkkaan miettiä antaako elinikäisen hallintaoikeuden esim lapsilleen vai määräaikaisen , esim 5 Tai 10 vuotta. Täytyy ottaa myös huomioon , että onko lapset täysikäisiä vai alaikäisiä. Siin on omat sääntönsä. Verottajalta kysyen olen saanut hyvää tietoa soittamalla sinne.
Kannattaa myös miettiä tarkkaan, mitä kaikkea voi tulla eteen , jos omistusoikeus on useammalla lapsella.Paljon kiitokdia hyvästä vastauksesta. Osaatko vielä sanoa, että kun 20000 euroa voi periä verottomasti, niin kun sekä isälläni on metsätila, että äidillä, niin jos poikani perisivät ennakkoon molemmilta 20 000 edestä metsää, eli kumpikin poika papaltaan 20 000 edestä ja mummultaan 20 000 edestä, niin meneekö veroa kun perinnönantajat ovat eri ihmisiä?
Ennakkoperinnöstä menee lahjaveroasteikon mukaisesti verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
Jos minä haluaisin antaa lahjan sijaan ennakkoperinnön, niin antaisin paperit kaikille (oletetuille) osakkaille ja jättäisin ne vielä perunkirjoituksen yhteydessä avattavaan tallelokeroon.
luku
Ennakkoperinnöstä
1
Mitä perittävä eläessään on antanut rintaperilliselle, on ennakkona vähennettävä tämän perinnöstä, ellei muuta ole määrätty tai olosuhteisiin katsoen otaksuttava tarkoitetun.Eli aina voidaan otaksua, että lahjaa ei tarkoitettu ennakkoperinnöksi (ellei lahjan antaja ole niin tyhmä, että vaatii lahjakirjaan maininnan että tämä on ennakkoperintöä)
Voidaan muuta otaksua, mutta hyvät pitää olla perusteet. Kyse voi olla esim. siitä, että kaikille rintaperillisille on annettu yhtä suuri lahja.
Ja jos lahjana annettun ennakkoperinnön arvo ylittää sen 4999 niin sitten taas maksetaan veroa. Ei siinä paljoa voi kiemurrella.
Vierailija kirjoitti:
Silloin muut perilliset käytännössä luovuttaisivat heille kuuluvaa omaisuutta sille, joka on saanut lahjan.
Kuuluvaa ja kuuluvaa. Lahjan saanut voi todeta, että faija kyllä sanoi että lahja ei ole mitään ennakkoperintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
luku
Ennakkoperinnöstä
1
Ja jos lahjana annettun ennakkoperinnön arvo ylittää sen 4999 niin sitten taas maksetaan veroa. Ei siinä paljoa voi kiemurrella.
Niin siksi on tyhmyyttä merkitä perukirjaan mitään ennakkoperintöjä.
Eli mökkiä ja metsää ei voikaan antaa ennakkoperintönä pojille, vaan vain lahjana, koska meitä rintaperillisiä on elossa. Me rintaperilliset olisimme valmiita luopumaan omasta perinnöstämme näiden osalta... tilan halkominen tai jakaminen tulee liian kalliiksi, jotta voisi osina lahjoittaa ilman lahjaveroja... ilmeisesti pitää lahjoittaa yhteisenä ja laittaa rasitteena minun hallintaoikeus, joka vähentää verotusarvoa. ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaja kirjoitti:
luku
Ennakkoperinnöstä
1
Niin siksi on tyhmyyttä merkitä perukirjaan mitään ennakkoperintöjä.
Niin ja jos arvo on yli 4999, perukirjaan merkitsemättä jättäminen on rikos ja loukkaa tietenkin muiden perijien tasavertaista kohtelua.
En ole asiantuntija, mutta voisiko tässä tapauksessa tehdä niin, että jätetään yksi sukupolvi välistä, ja pojat perivät isovanhemmat suoraan, jolloin jää yksi sukupolvi perintöveroa maksamatta.
Ja jos pätäkkää kerran on, voisiko palkata juristin neuvomaan, saa varmaan parempi neuvoja kuin täältä.
Vierailija kirjoitti:
En ole asiantuntija, mutta voisiko tässä tapauksessa tehdä niin, että jätetään yksi sukupolvi välistä, ja pojat perivät isovanhemmat suoraan, jolloin jää yksi sukupolvi perintöveroa maksamatta.
Ja jos pätäkkää kerran on, voisiko palkata juristin neuvomaan, saa varmaan parempi neuvoja kuin täältä.
Tässä mietin miten selvitään mahdollisimman pienillä veroilla. On tässä veroja maksettu jo niin hirveästi, että nyt pitää harkita tarkkaan. Soitin jo verotoimistoon, mutta siellä virkailija sanoi, ettei heillä ole oikeutta neuvoa miten selviää pienimmillä veroilla. Sanoi näin, vaikken edes kysynyt asiaa... Hain myös kirjastosta kirjan aiheesta. Nyt ilmeisesti on on niin, että jos äitini antaa hallintaoikeuden minulle, niin sekin on lahja, josta menee verot. Plääh! Kun ottaa itse selvää asioista, ei tarvitse maksaa edes lakiasiantuntijalle.
Täällä näyttää menevän useimmilla puurot ja vellit sekaisin. Vanhukset ovat antaneet kiinteää omaisuutta lahjana lapsenlapsilleen . Lahjakirjassa on merkintä , TÄMÄ LAHJA EI OLE ENNAKKOPERINTÖÄ.
Lahjan saajan on 3 kk sisällä tehtävä lahjaveroilmoitus , josta seuraa lahjavero( kts lahjaverolaskurista paljonko).
Sillä ei ole mitään merkitystä lahjaveroon, onko se ennakkoperintöä vai ei. Se lahjavero on aina sama.
Kilautappa ap uudelleen sinne verottajalla ( on hajautettu ja kuka vaan ympäri Suomea voi olla vastausvuorossa). Esitä selvä kysymys tyyliin näin: milla täällä hei, miten on ,jos äitini lahjoittaa minun kolmikymppisille lapsilleni talon , ja minulle tulee siitä hallintaoikeus ja lapsilleni omistusoikeus, niin tarviiko mun maksaa siitä jotain lahjaveroa.
Kun niille antaa selvän esimerkin ja kysymyksen ,niin siihen he vastaavat varmasti oikein.
Joissakin isommissa kaupungeissa on kirkon diagonian kautta ilmaista SUULLISTA asianajoneuvontaa. Ota selvää onko teidän kaupungissa ap.
Vierailija kirjoitti:
Täällä näyttää menevän useimmilla puurot ja vellit sekaisin. Vanhukset ovat antaneet kiinteää omaisuutta lahjana lapsenlapsilleen . Lahjakirjassa on merkintä , TÄMÄ LAHJA EI OLE ENNAKKOPERINTÖÄ.
Lahjan saajan on 3 kk sisällä tehtävä lahjaveroilmoitus , josta seuraa lahjavero( kts lahjaverolaskurista paljonko).
Sillä ei ole mitään merkitystä lahjaveroon, onko se ennakkoperintöä vai ei. Se lahjavero on aina sama.Kilautappa ap uudelleen sinne verottajalla ( on hajautettu ja kuka vaan ympäri Suomea voi olla vastausvuorossa). Esitä selvä kysymys tyyliin näin: milla täällä hei, miten on ,jos äitini lahjoittaa minun kolmikymppisille lapsilleni talon , ja minulle tulee siitä hallintaoikeus ja lapsilleni omistusoikeus, niin tarviiko mun maksaa siitä jotain lahjaveroa.
Kun niille antaa selvän esimerkin ja kysymyksen ,niin siihen he vastaavat varmasti oikein.
Joissakin isommissa kaupungeissa on kirkon diagonian kautta ilmaista SUULLISTA asianajoneuvontaa. Ota selvää onko teidän kaupungissa ap.
Kiitos vinkistä. Nyt hoksasin, että ammattiliittoni etuihin kuuluu lakineuvontaa. Pitää tarkistaa onko siellä näihin asioista mahdollisuus kysyä.
Sukupolven yli ei kannata hypätä jos tilalla on metsää. Se kasvaa kokoajan ja arvo suurenee ja näin ollen verojen määrä myös. Lisäksi mitä nuorempi on hallintaoikeuden saaja, sitäsuurempi vähennys arvosta tehdään.