Miksi koiranomistajat luulee että on ok tuoda koira mukanaan kyläilemään?
Olen itse allerginen koiralle. Omistan kissan, joka on jo iäkäs ja enimmäkseen nukkuu. Miksi veljeni, tytärpuoleni, ex-miniäni ja yksi kaverini, muutamia mainitakseni, kuvittelevat että koiransa voi ilman muuta tulla meille kotiin tai mökille? En minäkään tuo kissaa mukanani kylään ja ehdota että eikö toi sun koira/kanilintu/vauva/ voi olla ulkona tai toisessa huoneessa tai mitä kaikkea pöhköä tässä on kuultu. Nuorempana kissani piti kyllä puolensa, mutta nyt vanha kissarouva pelkää jo kuistin lintujakin, enkä todella laita häntä ulos sateeseen kun en itsekään halua koiran hilsettä huusholliin.
Ja miksei nää tyypit muka edes muista etten niitä koiria tänne tahdo?
Kommentit (95)
Olet ilmeisesti jo päästänyt sukua koirien kanssa sisälle joten sitten on jälkikäteen hankalampi alkaa kieltämään mutta tietysti sen voit nytkin tehdä. Vierailut sitten sen takia voivat harventua mutta jos se ei sinua haittaa niin siitä vain. Muuten kummaa porukkaa. Aina pitäisi kysyä että sopiiko ja jos ei niin joko hommaa koiran vahdin tai sitten jättää käynnin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen miten tää mun alotus on nyt taas täällä, paitsi alkupään vastauksia lukuunottamatta iso osa vastauksista on hävinnyt/vaihtunut?
Joka tapauksessa siis, en ole koiranvihaaja. Mutta en halua koiran epiteeliä tilaan jossa elän. Pystyn vierailemaan koirahuushollissa kun ylilääkitsen itseni valmiiksi. Kissaystävälleni lienen velkaa hyvän ja rauhallisen vanhuuden omassa kodissa ilman koiria. Kolme aloituksessa mainittua läheistäni siis ei ollut mitään kertonut koiran hankkimisesta kyläilystä sovittaessa. Että semmoiset yllätyskyläilyt. Ja veljen perhe on nähtävästi tyhmiä, kun heille ei mene millään päähän, että edelleenkään koira ei ole tervetullut (koira tykkää kyllä minusta aina kun siellä ollaan, ja tykkäisi tietysti meilläkin).
En siis itse tehnyt uutta aloitusta. Mutta huomasin sen kyllä välillä hävinneen. Ihmeelliset ovat vauvapalstan ilmiöt.
ap
Miksi sitten kutsut edes koiran omistajia tai koiran kanssa koskaan tekemisissä olleita luoksesi, jos et halua epiteeliä sinne? Minun koirani nukkuu sylissäni, neuletakkini mytyssä, matkalaukussani, sängyssäni, kiinni hiuksissani. Kuvitteletko, ettei mukanani tule epiteelejä?
Jos kissasi pelkää näitä epiteeleljä, niin joku käytösterapia tai vaikka psyykelääke voi auttaa tuollaiseen pelkoon.
No sinussa ei ehkä kuitenkaan ole niin paljon koiran epiteeliä kuin koirassasi. Imuroin kun olet lähtenyt.
Ja kissani ei tiedä epiteeleistä mitään. Se on eläin, joka on tottunut pitämään kotia ja mökkiä omana reviirinään, ei jakamaan sitä toisten eläinten kanssa. Se on vanha ja jo hidas liikkeissään, ja se pelkää koiria.
Oletko muka eläinrakas? Tai yleensä millään tavalla myötätuntoinen tai ystävällinen muille kuin omalle koirallesi?
En päästäisi koiraa omaan kotiini ollenkaan, koska kissani ei ole tottunut. On jo vanha kissa enkä halua että joutuu stressaamaan, kotini on myös kissani koti ja ainoa turvapaikka.
Ei koiria voi työpaikallekaan ottaa, kummasti ne pärjää silti vaikka työpäivä on perinteisesti sen 8h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen miten tää mun alotus on nyt taas täällä, paitsi alkupään vastauksia lukuunottamatta iso osa vastauksista on hävinnyt/vaihtunut?
Joka tapauksessa siis, en ole koiranvihaaja. Mutta en halua koiran epiteeliä tilaan jossa elän. Pystyn vierailemaan koirahuushollissa kun ylilääkitsen itseni valmiiksi. Kissaystävälleni lienen velkaa hyvän ja rauhallisen vanhuuden omassa kodissa ilman koiria. Kolme aloituksessa mainittua läheistäni siis ei ollut mitään kertonut koiran hankkimisesta kyläilystä sovittaessa. Että semmoiset yllätyskyläilyt. Ja veljen perhe on nähtävästi tyhmiä, kun heille ei mene millään päähän, että edelleenkään koira ei ole tervetullut (koira tykkää kyllä minusta aina kun siellä ollaan, ja tykkäisi tietysti meilläkin).
En siis itse tehnyt uutta aloitusta. Mutta huomasin sen kyllä välillä hävinneen. Ihmeelliset ovat vauvapalstan ilmiöt.
ap
Sinulla on siis kolme läheistä perhettä, joista et edes tiennyt, että perheeseen kuuluu koira? Läheisiä todella!
Aloituksessa mainituista kolmesta läheisestä ex-miniääni en ollut tavannut kolmeen vuoteen, kun hän lapsia hakiessaan tuli sisälle viikko aiemmin hankkimansa pennun kanssa.
Kaverini voi olla läheiseni, vaikka en häntä tapaa kuin kesäisin. Hänellä oli koira ollut jo kuukausia, ei vaan ollut tullut puheeksi. Kyseessä oli hänen tyttärensä hankkima ja sitten elämäntilanteen muuttuessa hylkäämä koira, joka nykyisin siis on kaverini koira.
Ja tytärpuoltani tapaan useinkin, mutta hänkin katsoi asiakseen tuoda pennun yllätyskylään. Kerta jäi ainoaksi, emmekä myöskään hänen pettymyksekseen ole ottanut koiraa hoitoon, kuten hän oli tykönään itsekseen suunnitellut.
Veljeni perhe on varmaan paukapäitä, kuten jo totesinkin, kun eivät opi.
Ap
Koiraa, kissaa tai mitä tahansa eläintä hankkiessa tulisi tietysti ottaa huomioon ja muistaa, että lemmikki rajaa sosiaalista ja muuta toimintaa. Kovin allerginen ei ehkä enää tosiaan voi lemmikinomistajaa tavata kuin jossain ulkona, joskus ei lääkkeetkään auta. Vierailuille ei lemmikkiä yleensä viedä, jos ei asiasta ole sovittu. Lemmikki vanhenee, minkä jälkeen jopa hoitopaikkaan tottunutta lemmikkiä voi olla vaikea jättää minnekään esim matkan ajaksi.
Luulisi, että lemmikki-ihmiset osais kunnioittaa edes toisten lemmikkiä, jos eivät ihmisistä välitä. No, ehkä koiranomistajista löytyy ne kaikkein pölöimmät, samanlaisia ajattelemattomia leuhottajia kuin koiransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun vieraat ei kysy voivatko tuoda lemmikin mukaan? En veisi koiraani kenenkään luokse kysymättä, saati veisi jos henkilö ois allerginen!!
Koira on perheenjäsen ja menee random-ihmisten edelle.
Sitten sen random-ihmisen kotiin ei mennä. Onko selvä?
Ei me väkisin mennäkään, mutta koira on oletusarvoisesti mukana. Ja tulee sisälle jos asukas ei saa suutaan auki. Koira nyt on kuitenkin sisäsiisti eläin, niin ei se ketään haittaakaan - kerran tosin lurautti pissat perhetutun kukkaruukkuun :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulevat niin pitkän matkan päästä ettei koiran kotiin jättäminen onnistu? Mökeillä usein myös kyläillään niin pitkästi grillailuineen ja saunomisineen ettei koiraa voi jättää niin pitkäksi aikaa kotiin.
Koirille on olemassa koirahoitoloita. Meidän koira viedään matkojen ajaksi sinne. En halua myöskään omaa kotiini vierasta koiraa.
Ainoa koirakyläilypaikka on anopin kotin, johon koira otetaan mukaan hänen erillisestä pyynnöstään.Me emme vie koiraa hoitolaan, kuten emme vie muitakaan perheenjäseniä. Esim. parin viikon lomahoito useammalta koiralta maksaa muutaman tuhat euroa, eikä ole takeita, että koira siellä viihtyy. Me matkustamme aina kotimaassa ja lähimaissa ulkomaillakin niin, että koirat mukana. Baltiassa ja Keski-Euroopassa saavat tulla mukaan ravintoloihin ja kauppoihinkin. Suomi on vihamielinen maa. Kaikkea mahdollista vihataan, mutta ihan rauhassa. En tule lapsi / koira / ihmisi / kasvisyöjä / sekasyöjä / homo / hetero / yms -vihaajien luokse kylään. Voidaan nähdä vaikka ravintolassa, jonne koirat saavat tulla mukaan.
Sulla mahtaa olla sosiaalisesti aika rajottunut elämä.
Ei mulla ole yksikään ystävä tai sukulainen koskaan tullut koiransa kanssa kylään, ei ole edes kysynyt saako tulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulevat niin pitkän matkan päästä ettei koiran kotiin jättäminen onnistu? Mökeillä usein myös kyläillään niin pitkästi grillailuineen ja saunomisineen ettei koiraa voi jättää niin pitkäksi aikaa kotiin.
Sitten ei vierailla tai ajoitetaan vierailut niin, että koira pärjää sen pari tuntia yksin.
No varmaan siksi, että ei kai kukaan pyydä koiraperhettä kylään, ainakaan pitkän matkan päähän tai yöksi, jos ei koiraa saa ottaa mukaan? Mihin se sitten laitettaisiin.
En minä ainakaan ota mitään luottokorttilainaa koirahoitolaa varten vaan siksi, että menisin kylään jollekin.
Ette taida olla kovin hyviä kavereita, jos toinen ei edes tiedä, että olet allerginen. Kuka kusuu kotiinsa tuollaisia puolituttavia ylipäätänsä?
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi, että ei kai kukaan pyydä koiraperhettä kylään, ainakaan pitkän matkan päähän tai yöksi, jos ei koiraa saa ottaa mukaan? Mihin se sitten laitettaisiin.
En minä ainakaan ota mitään luottokorttilainaa koirahoitolaa varten vaan siksi, että menisin kylään jollekin.
Sitten et vieraile. Niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla on varaa eläinlääkärikuluihin? Ruokaan? Koirahoitolamaksut ovat pientä niihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vinkkinä että kannattaisi hommata varahoitopaikka ihan senkin takia että jos vaikka joudutte yllättäen sairaalaan ym niin olisi joku paikka mihin laittaa koira.
Me ollaan hoidettu naapurin koiria jo kolme päivää kun naapuri sairaalassa. Käydään ruokkimassa ja lenkkeilyttämässä koirat. Mutta meille sisälle en anna kenenkään tuoda koiraansa. Pihalle voi kyllä tuoda koiran kyläilemään.
Vierailija kirjoitti:
Markkinoilla on kaikenlaisia hoitopaikkoja myös koirille tarjolla pariksi päiväksi. Ei ole mikään ongelma jättää sitä koiraa sellaiseen.
Meidän kylällä oli avoimetovet. Hesalaiset turistit ja hesalaiset mökkiläiset tunkeutuu tälle kylälle joka kesä... Noh, koko päivä meni siinä, kun junteille kaupungin neideille sain opettaa, että vaikka meillä on avoimetovet, niin se ei tarkoita sitä, että kaupunkiakat saisi tuoda koiransa meidän asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun vieraat ei kysy voivatko tuoda lemmikin mukaan? En veisi koiraani kenenkään luokse kysymättä, saati veisi jos henkilö ois allerginen!!
Koira on perheenjäsen ja menee random-ihmisten edelle.
Sitten sen random-ihmisen kotiin ei mennä. Onko selvä?
Ei me väkisin mennäkään, mutta koira on oletusarvoisesti mukana. Ja tulee sisälle jos asukas ei saa suutaan auki. Koira nyt on kuitenkin sisäsiisti eläin, niin ei se ketään haittaakaan - kerran tosin lurautti pissat perhetutun kukkaruukkuun :D
Oletusarvoisesti kukaan ei raahaa lemmikkejä toisen kotiin kysymättä etukäteen lupaa. Todella törkeää olettaa että kaikki haluavat ottaa koiran vieraakseen. Toki kertoo todella paljon koiran omistajasta ja hänen tyhmyydestään ja itsekkyydestään jos toimii näin.
Minä olen ilmoittanut, että koiravieraat eivät meille voi tulla.
Minun tupa, minun lupa.
Opettele aasi yhdyssanat kirjoittamaan oikein, olet moukka.