Uusi YEL ehdotus
Jos tuo toteutetaan, niin työttömyys Suomessa hyppää reilusti korkeammalle. Itsekin lopettaisin heti ja marssisin työkkäriin. Nipinnapin nykykuluilla hengissä pysyviä pienyrityksiä on maa täynnä. Vain idiootti siirtäisi nuo ihmiset kertaheitolla kortistoon.
Kommentit (89)
Yhden miehen IT hommat ainakin menis hieman haastavaksi jos YEL menisi alan keskiansion mukaan automaattisesti. Se voi toki olla mitä tällä haetaankin, eihän sitä nyt teknojättejä kukaan yksittäinen osaaja saa haastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse idiootti kun haluaa maksaa yrittäjien eläkkeet, kuin yrittäjät maksaisivat itse eläkkeensä.
Mitäs jos lukisit ihan huolella ja miettien uudestaan.
Ja työkkärissä nuo kaikki pienyrittäjät vasta kalliiksi tulisivatkin.
Höpöhöpö. Suurin osa yrityksistä kaatuu heti alkuunsa ja YEL-kulut ovat pientä siinä.
Miltä tuntuu olla yritysjohtajien puudeli?
Eikö se ole väärin että yrittäjän tulot esim. asumistukea haettaessa määritellä maksetun YELin mukaan
Vierailija kirjoitti:
Yhden miehen IT hommat ainakin menis hieman haastavaksi jos YEL menisi alan keskiansion mukaan automaattisesti. Se voi toki olla mitä tällä haetaankin, eihän sitä nyt teknojättejä kukaan yksittäinen osaaja saa haastaa.
Tulorajat tarkistetaan. esimerkiksi 24 000 euron YEL-vuosityötulosta vuosimaksu oli 5 760 euroa (kuukausimaksuna 480 euroa) ja eläkekarttuma 30 euroa kuussa (vuositasolla 360 euroa).
Jo nykyään yrittäjät maksavat eläkemaksua enemmän kuin työsuhteessa olevat työntekijät mutta silti työntekijän eläke on isompi kuin yrittäjän.
Minä lopetan ainakin ja siirryn kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Jo nykyään yrittäjät maksavat eläkemaksua enemmän kuin työsuhteessa olevat työntekijät mutta silti työntekijän eläke on isompi kuin yrittäjän.
Työsuhteessa oleva työntekijä maksaa osan ja palkanmaksaja toisen osan. Kerrotko vielä paljon tässä on eroa yrittäjään?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole väärin että yrittäjän tulot esim. asumistukea haettaessa määritellä maksetun YELin mukaan
Onhan se erikoista. Itse ansaitsin toiminimellä 45 000 € vuodessa ja sain samaan aikaan täysin laillisesti 399 €/kk asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse idiootti kun haluaa maksaa yrittäjien eläkkeet, kuin yrittäjät maksaisivat itse eläkkeensä.
Mitäs jos lukisit ihan huolella ja miettien uudestaan.
Ja työkkärissä nuo kaikki pienyrittäjät vasta kalliiksi tulisivatkin.
Höpöhöpö. Suurin osa yrityksistä kaatuu heti alkuunsa ja YEL-kulut ovat pientä siinä.
Miltä tuntuu olla yritysjohtajien puudeli?
nimim AY-mafian hyödyllinen idiootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se erikoista. Itse ansaitsin toiminimellä 45 000 € vuodessa ja sain samaan aikaan täysin laillisesti 399 €/kk asumistukea.
Näin se vaan menee. Minäkin mielelläni nostan minimi YEL maksuilla asumistukea :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsuhteessa oleva työntekijä maksaa osan ja palkanmaksaja toisen osan. Kerrotko vielä paljon tässä on eroa yrittäjään?
Näinhän se asia menee mutta koska vain euroilla on merkitystä niin totuus on että yrittäjän maksuun paljon suurempi kuin työntekijän maksu molemmat osuudet yhteensä. Näin asia on jo nyt ennen tätä muutosta.
Loppuu myös meidän perheessä yrittäminen, jos YEL muuttuu kaavaillun mukaiseksi. Nyt voi nostaa kohtuullista palkkaa, mutta jos YEL maksua menee kuussa esim. 500 € enemmän, niin on jo järkevämpää mennä toiselle töihin. Ja lisähyötynä tulisi pidettyä palkallinen vuosilomakin.
Etuuksia ei ole nostettu pienestä YELsta huolimatta, kun palkkaa nostetaan riittävästi kattamaan elämiskulut. Työtapaturmasta johtuneen sairasloman korvaus pienen YEL-maksun mukaan tuli testattua ja vähän hän se oli...
Lähes jokainen yksinyrittäjä tulee lopettamaan.
Eläkeyhtiöt tarvitsee huonon taloudenpitonsa vuoksi jostain äkkiä 100 miljoonaa €. Lisäksi hallitus ja EK haluaa eroon pienyrittäjistä. 2 kärpästä yhdellä iskulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se asia menee mutta koska vain euroilla on merkitystä niin totuus on että yrittäjän maksuun paljon suurempi kuin työntekijän maksu molemmat osuudet yhteensä. Näin asia on jo nyt ennen tätä muutosta.
Yksityisyrittäjänä maksat molemmat osuudet itse. Työntekijänä maksat yhden osuuden itse ja yrittäjä toisen. Työntekijän kokonaiskustannuksiin lasketaan molemmat osuudet. Maksaako esim. yksityisyrittäjä enemmän eläkemaksuja kuin työntekijän kustannukset ovat?
Mun isä on yrittäjä. Mun isoisä samoin. Molempien sanoma ollut, että yrittäminen ei Suomessa nykytilanteessa enää kannata.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä on yrittäjä. Mun isoisä samoin. Molempien sanoma ollut, että yrittäminen ei Suomessa nykytilanteessa enää kannata.
Mun isä oli työntekijä. Mun isoisä samoin. Molempien sanoma ollut, että työnteko ei Suomessa nykytilanteessa enää kannata.
Tämän "uudistuksen" perussyy on se, YEL-eläkkeitä ei rahastoida kuten muita työeläkkeitä ja ne katetaan ns. "kädestä suuhun" eli joka vuosi maksetuilla YEL-maksuilla, puuttuvan osuuden maksaa valtio. Vuonna 2010 valtio joutui maksamaan vain vajaat 100 miljoona YEL-eläkkeitä ja nykyään kun suuret ikäluokat (joissa paljon yrittäjiä) ovat jääneet eläkkeelle ja ikäluokat pienentyneet (=> vähemmän yrittäjiä), niin valtionosuus YEL-eläkkeistä on kasvanut noin 400 miljoonaan. Nyt halutaan, että sellaisetkin yrittäjät, jotka eivät oikeastaan tienaa paljoakaan, joutuvat maksamaan kuitenkin korkean YEL-eläkemaksun.
Vierailija kirjoitti:
Tämän "uudistuksen" perussyy on se, YEL-eläkkeitä ei rahastoida kuten muita työeläkkeitä ja ne katetaan ns. "kädestä suuhun" eli joka vuosi maksetuilla YEL-maksuilla, puuttuvan osuuden maksaa valtio. Vuonna 2010 valtio joutui maksamaan vain vajaat 100 miljoona YEL-eläkkeitä ja nykyään kun suuret ikäluokat (joissa paljon yrittäjiä) ovat jääneet eläkkeelle ja ikäluokat pienentyneet (=> vähemmän yrittäjiä), niin valtionosuus YEL-eläkkeistä on kasvanut noin 400 miljoonaan. Nyt halutaan, että sellaisetkin yrittäjät, jotka eivät oikeastaan tienaa paljoakaan, joutuvat maksamaan kuitenkin korkean YEL-eläkemaksun.
Samalla säästetään kun asumistuki kusetus loppuu yrittäjien osalta
On aika erikoinen ehdotus tämä. Voi kuvitella kuinka paljon pieniä yrityksiä kaatuu ja lopetetaan. Jos eläkeyhtiöt saa pienenkään mahdollisuuden arvioida tulot, nehän arvioi ylätappiin ja laskut lähti. Maksa tai tee konkurssi, helppoa.