Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2480)

Vierailija
1641/2480 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh...

Minähän se kirjotin 9.30

Kauppalistaa mietin samalla ja nimi unehtu. Löysin kirpputorilta hienot pitkät puikot, just mitä tarvin.

Terveisin Doris

Vierailija
1642/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doris täällä (taas):

Haluatteko kuulla viimeöisen uneni? Ei se mitään, kerron sen silti :)

Olin käymässä entisessä työpaikassani, joku esitteli vanhoja, arkistoituja äänilevyjä (?), mappeja yms. Siellä seassa oli siisti tyhjä kirjekuori, minun nimeni päällä. Samassa kasassa oli saman firman kirje minulle. Se oli allekirjoitettu kustannussopimus kirjoittamastani romaanista, vain minun allekirjoitukseni puuttui. Päiväys viime vuoden marraskuu.

Minähän 'riemastuin', kuljin sihteerin luota toisen luo: K U K A on avannut kirjeeni? M I K S I  sitä ei ole toimitettu minulle? En suuttumukseltani saanut luettua, kauanko sopimus on voimassa... mitään tietoa kirjan sisällöstä ei unessani selvinnyt... heräsin vihaisena, kunnes tajusin, että unta vain.

Ymmärrätte varmaan, että 'elokuvissa' olin taas viime yönäkin. Eikä tämä ollut ainoa yön uni :),  puoliso aina ihmettelee uniani, kun hän ei useinkaan näe. Tai muista.

En tiedä unta vai totta, loistavat revontulet oli yöllä :)

Tämmöisillä tarinoilla tällä erää

Terveisin Doris

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipäivää.

Kiva lukia sun unia Doris. Itekki heräsin pahalla päällä, ku näin unta, että leikkelin vaatteista matonkutteita ja leikkasin myös ihanan, oikein kauniista ja hyvästä kankaasta mulle vartavasta tehdyn vihreän mekon myös viipaleiksi. Olin itelleni niin vihanen ku heräsin, kunnes tajusin, että eihän mulloo koskaan semmosta mekkua ollukkaan. :) Soon ihmeellistä, miten todentuntosia unet voivat olla.

Nukuin pätkisä. Nyt väsyttää. Alan pötköttelemään.

Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia

Vierailija
1644/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta kuuluu: Joka uskoo uniaan, se pelkää pirujaan.😂

Vierailija
1645/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaposki Doris: hiki ja helle, kannoin pihasaunaan puut, laskin kaivosta vettä, että puhistuu... mullon kohvit termarissa ja voikkaleivät, nautin ulkona ja kuuntelen Goodbye Yellow Brick Road

Hauska oli siunki uni, tahi siis kauhia, Sofia

Kirjotankoha mie liikaa, ko täält kaikkoaa muut???

Vierailija
1646/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän  se vain on, että edes jotkut kirjoittavat, että pysyy ketju virkeänä.

Vierailija
1647/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eloisuus on hyvvää virkistystä. Mitä se haittaa mite paljo kirjottaa. Oon tottunt panemaa sanoja peräkkäi siit sit tätä kirjaa syntyy iha,  ku kirjailijat ja vaik  Kalle Päätalo on kirjottant. Luen innokkaast kaik kirjotukset ja oon saant hyvvii vinkkejä.

Tännää aloin kokkeilemmaa luonnon värejä. Keitin kananmunat punasipulin kuorilla. Miust sellaset kokkeilut on hauskoja. Niistä tuli vaaleita oikei vaaleita okran värisii. Ois kokkeiltava jollakii muulla luonnon tuotteella, et saisin vähä kontrastii ja ilosta värrii kevvääsee..

Oottako värjänneet kananmunnii? Mistä kuorista sais erilaista värrii, ei huolis heti laittaa kuoria kompostiin.

Luin kirjaa ja siin sanottii aika suoraa murheelliselle mite tää elämä sujjuu. Kevään valoa oli jo ilmassa, ja antoi minulle toivoa elää eteenpäin kuolemaa kohti. Näi puoli en oo ajatelt asjoita ja vähä järkytyin.

T. Saiko

Vierailija
1648/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko

Mie värjäsin lankaa keltasipulin kuorilla, tee kiinnittää värin.

Sama mustikoilla, siit tul nättiä, ihan kanervankukan väristä. Keräsin siis mustikoita syysmyöhällä, kun olivat jo pehminneet.

Kananmunia en oo värjänny, tuost kyläkaupasta ko munnii ostaa, ni usiast osa on ruskeita.

Mie ostin ison valikoiman puuvärikyniä, en oo lootaa edes avannu... vois pääsiäiseks väritellä munnii. Olikos teill semmosta tappaa? Myö lapsen kirjotettii nimetki niihin. Jokahine sai omasa. Ostin jo meil koristeeks kaks suklaamunnaa.

Terveisin Doris

Vierailija
1649/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Saiko ja Doris, onpa kiva, että teette pääsiäiskoristeluja. Oon itekki ylleesä laittanu pääsiäiskoristeita ja ostanu tulppaaneja, joskus narsisseja. Tänä vuonna koristelen vähemmän. Aikonaan toki lasten kans maalattiin kananmunia ja laitettiin raeruohoa kasvamaan ja tipuja ja suklaamunia sinne ruohoastiaan. Vaihoin aina pääsiäisverhokki keittiöön.

Alako kovasti kiinnostaa, minkä kirjan Saiko oot lukenu. Ja ymmärsinkö oikein, ettet oo koskaan juuri miettiny tulevaa kuolemaasi? Me monesti sanotaan illalla miehen kans, että taas ollaan päivän verran lähempänä kuolemaa. Oon miettiny kuolemaa lapsesta asti tosi palijo, ku oon menettäny niin valtavasti lähheisiä jo pienestä alakaen. Oon ollu myös ite muutaman kerran tilanteesa, josa oon ollu varma, että kuolen ja lähellä soon ollukki. Uskon, että kuoleman jäläkeen alakaa parempi ja helepompi aika, eli en sitä pelekää, mutta toivon, ettei se tuu liian aikasin.

Nyt tiskaamaan. Lepposaa iltaa teille kaikille. :) Sofia

https://kotiliesi.fi/awpo/img/2011/03/rairuoho-1.jpg?s=51cc1d51bf2fdb4b…

Vierailija
1650/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat tiput, kiitos niistä. Ostin myös tuollasii tipuja ja laitan ne pöyvvälle seisomaa. Miusta pääsiäinen, unohtamatta pääsiäisen merkitystä, on värien aikaa ja saap heittää kaik tummat ajatukset pois.  Mustikanvarvut alkaat jo kukkimaa maljakossa, ovat nii kauniita puuvartisii. Justii se puuvarsi on nii kaunis.

Meen koristelemmaa tännää  pihatuijjan ja astiatuijan myös. Laitan eri värisiä muovisia munia oksille, et on värikästä. Näi oon tehnt monena vuotena. Pienemp tuija, sissääkäynnin vieressä  saap pienii munnii ja isomp tuija saap isot munat. Ne ovat oikei kauniita, viime vuonna myrsky lennätti munia ympär tonttii, sen takia laitan muovisii. Nii ja pääsiäisliina, sellane miulla nyt on. Sofialla saattais olla mahollisuus laittaa pääsiäisliinoista esimerkkejä. Iha sen takia, ku lapseen ollessa äit laitto ain paperiset pääsiäisliinat. Sit laitan puukuvia ikkunaa roikkumaa, nekkii ovat kevvään olosia.

Värit ja ihanat värit, sekä  värikynät ja vesivärit, akryylivärit myös voi sitä kauneutta. Juu miulla on myös värikynnii kaikkii kauniita värejä, mut nekkii ovat käyttämättä. Mut ilo on kuitekii, ku miulla niitä on.

Ai millasta teetä sie laitoit kiinnittämmissee? Miulla ois kankaita, eri kokosii, mut en taho niitä padassa ruveta laittamaa. Minkä aikaa teellä kiinnittämine pittää värit? Keitit sie ne langat siin veessä, vai käypiks haalia ves?

Miun kirja sattu vaa kättee monen muun joukosta. Antti Tuuri, Alkemistit-maallinen rakkaus. Nimi on hieman hämäävä, eikä kirjassa ole mittää rummaa. Kun morsian kuoli, ni mies tällasen lauseen tuskan hellittämiseksi sanoi. Se on ainoa lause, mikä minnuu oikei kovast kosketti, kirjan viimeisemmillä sivuilla. Ajattelen kuolemaa ja joskus soitan virsiä ja sit taas voimakasta muuta musiikkia tai tanssimusiikkia. Sinne suuntaa tää ihmisen elämä on menossa, mut pittää hehhä paras elämä täst mis nyt ollaa.

Eile käin ostamassa mausteita, mies tahtoo itse tehhä kebappia ja gyrosta, niihi tarvitaan voimakkaampaa maustetta.

Eile laitettii naudanlihasta hampurilaisia. Meitä nuorettaa, ku myö kaks kokkeillaa nuorison ruokaa,

Meil on tapana sannoo, et huomenna on uus päivä.

T. Saiko

Vierailija
1651/2480 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siit on jo aikaa, ko värjäykset tein. Jostain luvin sillon, et parin teepussin liotus litraan kiehuvaa  vettä. Sit laitoin sipulinkuoret/mustikat, sekottelin ja sai jäähtyä. En ossaa sannoo, kauanko väri kestää, kyllhä se pikkuhiljaa haalistuu. Värjäsin valkosta seiska veikkaa ja perus kalastajanlankaa, jonku verkkokassin kans värjäsin, missähän lienee...

Doris

Hyvää yötä, onni myötä

Vierailija
1652/2480 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siit on jo aikaa, ko värjäykset tein. Jostain luvin sillon, et parin teepussin liotus litraan kiehuvaa  vettä. Sit laitoin sipulinkuoret/mustikat, sekottelin ja sai jäähtyä. En ossaa sannoo, kauanko väri kestää, kyllhä se pikkuhiljaa haalistuu. Värjäsin valkosta seiska veikkaa ja perus kalastajanlankaa, jonku verkkokassin kans värjäsin, missähän lienee...

Doris

Hyvää yötä, onni myötä

Ai nii, nyt muistin: hyvin pit langat huuhella, ettei ennää värrii irronnu, sit mie kieputin ne tyhjien pullojen ympärille kuivummaa, ei siis ollu isoja määriä... jotenki sit jäi koko innostus.

Tännää mie teen pizzaa (taas), jäi juustoraastetta ja tonnikallaa, taitaa olla ananastakkii. Puoliso tullee isolt kirkolt. Ai että, miun sormia 'syyhyttää' uuet pontsosuunnitelmat, meinaan monivärisen seuraavaks. Joitain perusmalleja joulun myyjäisiin meinasin tehhä. Nyt pittää vuan suaha tää tillaustyö enste. Kesäll jääp kutomiset, syksyllä taas into herrää...

Nuista silmäjutuista ootte paljon kirjottant. Eilennä tuli uutisis, että jo nuorilla on paljon kuivasilmäisyyttä. Ruu'un tuijottelu! Tullee olemaan vanhana tosi iso ongelma.

Huomeniss on auringonpimennys, osittainen. Puolen päivän maissa. Pittää varoa, ettei katsele taivaalle.

Olenkos mie kertonu jo merisuolakikan? Lasipurkin tai pullon pohjalle par senttii merisuolaa ja vettä sen verta, et suola peittyy. Haihtuessa reunoihin alkaa kertyä 'huurretta', vettä lisätään tarpeen mukkaa. Purkeist tullee nättejä tuikkukynttilöille, pullot on nättiä muuten vaan.

Pikasest pit, pitkäst tulliit

Terveisin Doris

Vierailija
1654/2480 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulle tulee keväistä riemua, ku aurinko paistaa. Hain oksii ja laitoin ne ikkunalle maljakkoon ja ripustin muovisii pääsiäismunnii. On raikkaan näköstä. Miu mies katsahti vaa ja sano, et meil on varmast kellarissa aidompia munnii. No en lähe sinne komuammaa ja etsimää nää riittää hyvi. Ostin narsisseja ja niis on terälehet valkoset ja sisus oranssine, sellasii muistan kauan sitten nähneeni. Nyt on pääasiassa pelkkiä keltasia saatavilla. Kauniita nekkii ovat. Innostuin nii, et päätin mennä puutarhalle ja katson jos puutarhuril ois miulle kukkalaatikoihe laitettavvaa. Askarteluvinkit ovat tervetulleita.

Kysynkii het, et mikä sen taitolajin nim on, jossa värilliselle kartongille mallin mukkaa leikataa oikei erikoisterävällä veitsellä kuvioita. Miul on sellane kukkakori ja se on keltane. Sellasen tahtosin itse tehhä ja laittaa ikkunaan. Ne olliit 90-luvulla muodissa. Sit tehtii myös reijittäjällä reikii. Se leikkaamine  vaatii kärsivällisyyttä.

Tää pit tulla kertomaa, ku väreistä ol muutekii ja pääsiäistipuista juttuu.

T. Saiko

Vierailija
1655/2480 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savuntuoksuista huomenta :)

Pihasaunassa oli ihanat löylyt, hyvin veti molemmat piisit, vaikka kylmillään oli koko talven. Yleensä 8n joulusauna, mutta oltiinkin evakossa vesiasian takia. Grilli meillä on vanha kaivonrengas, makkaranpaiston jälkeen laitoin pudonneita oksia palamaan, olivat vähän kosteita ja siitä tuli sankka savu. Saunan jälkeen kostein hiuksin kohentelin nuotiota, siitäpä tarttui savuntuoksu hiuksiin.

Haettiin maakellarista viimeinen puolukkapurkki. Uutta satoa odotellessa...

Menen katsomaan tänään 100l Sahtia, Sysmään olisin mennyt, mutta oli loppuunmyyty, ymmärrettävästi. 

Ihana musiikki soi radiossa. Paljon Tapani Kansaa. Ja vanhoja tunteellisia, tuovat muistoja mieleen

Sä luota päivään nousevaan

Terveisin Doris

Vierailija
1656/2480 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännää pit nousta aikasee ylös, mut täs mie vasta juon kahvii. On ilo, kun ilta on valosamp. Eilekii olin pimiää saakka ulkoon puuhastelemassa ja pihhaa lakasin ja valmistelin kukka-astioita kevvään kukille - päätin, et en laita nii paljoo, mut en malta.

Oikei vartavasten kuuntelin levyraatii muutaman kerran. Uutta musiikkii, ei nii pahhaa, mut ei hyvvääkää. Mainitsit Tapani Kansan ja lisäks miul ajatuksissa muut entiset hyvät laulajat. Mikä ihme siin ääntämisessä nykyää, ku se ei minnuu miellytä. Sanat, yksittäiset sanat töksähtäät ja ääni tulee joko kurkusta tai sit liikaa kolahtaen eestä hampaihen takkaa. En ossaa selittää, ku oon vaa kuuntelija. Ääni ei oo soinvaa ja siit puuttuu kokonaa tunne. Tunne sen biisin tekköö. Kirosanat siel välis ei se sallane oo kaunista. Ajattelenks mie väärin, ku tuntuu pahalta korviin.

Mite ymmärrätte biisit ja musiikin täl modernilla tasolla?

Vierailija
1657/2480 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko kirjotti. Musiikista.

Vierailija
1658/2480 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikolle kiitokset siitä sideharsoideasta. Oon pitäny sitä öisin silimieni päällä. Teipattuna ohimoihin kiinni. On helepottanu silimen kuivuutta. Toivottavasti Vuapukka sullaki ois jo parempi tilanne silimien kans.

En juuri kuuntele uuempaa musiikkia. Radiosta kuuluu välillä kasari, välillä nostalgia, joskus klassista.

Ihana, että oot Doris päässy mökkisaunaan pitkästä aikaa.

Täälon ollu kevväine päivä, yli 10 lämmintä, lunta vielä pihalla ihan reilusti. Pitäs käyä ostamasa ainaki 6 x 25 kg puutarhakalakkia. Sitte saaki kävellä tarkasti tontin läpi, että tullee laitettua pari nyrkillistä kalakkia joka neliölle.

Kerrothan Doris, oliko hyvä leffa. finnkino.fi/event/304895/title/100_litraa_sahtia/

Mukavaa illanjatkua ja alakavvaa uutta viikkua kaikille. :) Sofia

https://pbs.twimg.com/media/GM3CAhZWAAAkJAC.jpg

Vierailija
1659/2480 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"100 litraa sahtia on maailman sahtipääkaupunki Sysmään sijoittuva komedia, jossa siskokset Pirkko (Elina Knihtilä) ja Taina (Pirjo Lonka) ovat jatkaneet sukunsa pitkää perinnettä sahdin valmistajina. Kylällä jokainen haluaa osansa maineikkaasta juomasta, vaikka maksukykyä ei aina löytyisikään."

"Yllättäen kotikonnuille tekee paluun sisarustrion kolmas - Päivi (Ria Kataja), ja tilaa siskoiltaan häihinsä ei enempää eikä vähempää kuin sata litraa sahtia. Pirkko ja Taina panevat tuumasta toimeen täydellisen satsin valmistamiseksi. Pelissä on sekä perhesuhteet että maine. Prosessiin kuuluva maistelu kuitenkin venähtää, ja Sysmän kulta hulahtaa kokonaisuudessaan itse panijoiden sekä kyläläisten kitusiin. Pian häihin on enää alle kaksi vuorokautta aikaa, ja siskosten on keksittävä keino miten toimittaa juhliin luvatut sahdit. Alkaa taistelu aikaa vastaan, ja tilanteen korjaamiseksi käytetään kaikki mahdolliset keinot."

https://www.episodi.fi/elokuvat/100-litraa-sahtia/

Vierailija
1660/2480 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doris pikaiseen:

Tykkäsin leffasta, tuttuja maisemia, draamaa naurun takana... en kerro enempää, jos joku menee katsomaan. Katsomossa oli 90% ikäihmisiä, pelkäsin etukäteen liian roisia kieltä, turhaan. Hipihiljainen oli sali

Nyt lähdetään viemään puolison autoa korjaamolle, joku jarruvika

Maanantai, mahdollisuuksien päivä

Onkan kellot käännetty?