Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2480)
Heipä hei vuan kaikile,
Miula on semmonen geelipakkaus, jota lämmitin kuumassa veissä. Laitoin sen pyyhkkeen sissään ja pijin sitä silimilä. En mie sit osana mittää tehä silimile, eli " lypssee", niinku oli ohjeissa kirjotettu. Sit mie katoin videon, ni joha alako onnisttuu. En kylläkään huomana mittää irttoovan, mutta ehkä pittää uuvellee ja usseimmi tuota tehä.
Ei oo muute silimät kuitenkkaa vuotanneet tällä viikola. Jos lie ollu joku muu syy kysseesä viimme viikola, ku oli ku ois itkenä. Silimät vuoti nii paljo.
Ikävvii on kaikki kiputilat ja ne viepi kyllä mielalloo matalaksi. Voimmii siulle Sofia ja toivon, että kipu hellittää.
Tännää on näköjää maitolasi-ilima.
Tiisttaipäivä jatkot vuan kaikile!
Auratraktori herätti tiistaiaamuun, nyt naapuri harjaa rappujaan. Ennusteen mukaan kaks senttiä lunta, tuli varmaan kymmenen. Nätti on sää ja vaimeat liikenteen äänet.
Eilennä oli hieno ohjelma kakkosella, kuuluisa säveltäjä sairastu ALS:iin, tauti eteni nopeasti ja kivut oli kauhiat. Ihmisen oikeudesta kuolemaan oli ohjelman sisältö. Ykkösellä MOT käsitteli lasten itsemurhia, se jäi katsomatta eilen. Vakavia aiheita. Elämä on.
Mullon pontson koontivaihe menossa: ei ole kuin kaksi samanlaista kappaletta, mutta teettää 'blondilla' töitä, että osuu kohdalleen oikeat ja nurjat puolet...
Laiskottaa...
Ehkä kaupoille huomenna...
Lokoisaa tiistaita
Doris
Ai nii:
Tuol toisessa ketjussa joku taas manasi, miksi ihmeessä se epäkiinnostava ketju on koko ajan esillä, kuka nostaa keskustelua?
Tätä en jaksa ymmärtää. Joku näkee otsikon, mikä ei yhtään kiinnosta, avaa sen ja vielä kommentoi... :( ne ketjut on esillä, missä eniten kommentoidaan, niin yksinkertaista.
Minä ohittaisin semmoiset 'tylsät' ketjut hymähtäen :)
Niin erilaisia ollaan...
Doris
Iltapäivää aurinkoisesta säästä.
Oli ilo lukia Tilo sun matkoista asioita. Ihan ku itekki ois pienelle matkalle päässy. Ja sama homma muittenki teijän kans, eli on kiva, ku kirjotatte vaikka arjenki asioista, niin soon mukavaa vaihtelua itelle niitä lukia.
Onnittelut Dorikselle uuvesta telkusta ja sun miehelle kans. :) Meillon kaks telkkua, mutta toisen digiboxi ei ennää oo ajanmukane, mutta voi sillä kattua ne tallennetut ohelmat. Pitäs ostaa uus boxi, jotta vois tallentaa ohelmia.
Remppaa tehhään täälä taas. Jo kolome vuotta sitte oltiin laittamasa talua myyntiin, jolloin rempattiin tämä myyntikuntoon, maalattiin mm. valakonen takka uuvestaan. Ja taas isäntä alako maalaamaan takkaa valakoseksi, ku siihen on tullu pieniä jäläkiä ja nokiaki pikkusen luukun alle. Ensin laitettiin suojateipit. Aina autan rempasa. Suunnilleen puoliksi tehhään, ku ite teen alakuvalamistelut ja loppusiivoukset ja mies välillä varsinaisen työn. Työlistasa on nyt 36 hommaa kevvääksi. Neljä on vasta tehty. Lista ei sisällä siivouksia eikä kaikkia pihatöitä.
Voi kunpa tämä kesä ois se, että päästäs helepompaan kottiin. Täälön aiempi omistaja teheny semmosia ratkasuja, mitkä ovat työläitä pittää kunnosa, kuten vaikka tuo takkapinta, jos sitä vertaa monneen muuhun liukaspintaseen takkaan, jotka voi vaan pyyhkästä puhtaaksi tai tummempaan, josei kaikki näy. Valakoseen ja mattaseen pintaaan jos mennee jottain sotkua ja alakaa sitä pesemään pois, niin olipa pesuaine mitä tahasa, niin ei pinta lähe täysin valakosen puhtaaksi.
Se ALS -sairaus on hirveä. Monta dokkaria ollaan aiheesta katottu. Voimia kaikille, jotka ovat sen kohalleen tai läheiselleen joutuneet ottamaan vastaan.
Vuapukka, olit kekseliäs, ku käytitki geelipusseja silmien suhteen. Ei oo mullakaan silimien hieronta/lypsäminen tuottanu tulosta. Kerrothan meille, jos keksit jonku helepotuksen kuiviin silmiisi. En löytäny ite videota ohojeeksi. Viime yönäki tarttu toisen silimän luomi verkkokalavoon kiinni, vaikka olin laittanu sen vaseliinipohojasen voiteen silimiini.
Tuosoli vielä yks juttu aiheesta: https://seura.fi/terveys/10-kysymysta/mista-apua-kuiviin-silmiin-lue-er…
Ku puhutaan, että tämon vaihtari-ikästen naisten vaiva, niin onko sillä mittään tekemistä sen kans, käyttääkö hormonihoitua vai ei? Siis oisko hoito hyväksi vai huonoksi silimien suhteen...
Saiko, olikohan niin, että sullon ihan hyväsä kunnosa silimät, ei kutia ei kirvele, ja Tilolla tais olla kans.
Mullon kanafileet uunisa. Lähen nyt tekkeen sallaattia.
Toivotan kaikille ilua ja valua tähän ja tuleviin päiviin. :) Sofia https://www.hyvantuulenpuoti.fi/images/products_webp/Ystavanpaivakortti…
Tänään meillä herkuteltiin paistetulla kalalla.
Silmät on sitä myöte kunnossa, molempii silmii kaihileikkaus ja toisee on tehty laserointi. Nään kauas ilman laseja ja lähelle sit vähä appuu +1.5. Ei miulla silmät vuuvvaa oikeestaa muullo ku keväällä koivun siitepölystä. Joinakii vuosiin ei oo olt mittää haittaa koivusta. Muistan, et sillo ku on olt oikei paljo stressii joihenkii asjoihe selviimisest tai surua, ni sillo on vuotaneet silmät herkiämättä. Aattelen, et vois olla miulla stressistä johtuvaa nyt ku en laita silmiin mittää meikkii. Saap sit nähhä jos silmäsyöpä tullee, mut kirurgi sai silmäluomesta ihosyövän kokonaa pois. Kontrolleissa käyn ihon takia.
Mite mahtanee olla hormonihoitojen kanssa. En oo itsellein koskaa hyväksynt hormoonihoitoja ees näi jälkeepäi, aattelen, et luonnollisest mie vanhenen. Miulle tuli, oli ja meni vaihevuuvvet, eikä minnuu hikkoilu tai naaman punaseks menemine haitant sen enempää. Yöllä oli nukkumine huonoo, mut ain ajattelin, et" viime yönä tulin tansseista tai iltaa istumasta kaveriporukan kanssa". Sillokii meni aika aamupuoleen yötä ja jaksoin käyvvä töissä, ei mikkää haitant ku hauskaa oli.
On Sofian listassa monta asjaa. Onks ne pienii vai suurii? Ruumiinvoimien käyttö on kaikkein raskain ja sellane mis käet on ylempään ku olkapäät, monta asjaa oon jättänt ja ajatelt, ettei niitä kukkaa muu nää ku mie itse.
Fashy kuumavesipulloja käytän, miulla ei oo olt ongelmaa niihe kanssa millokaa. Jyväpussit ja kirsikansiemenpussit tuntuut sikäli ankalilt, et pelkään niihe syttyvän mikrossa palamaa, kerra olnii kuivaa, ku en laittan vettä astiassa mukkaan.
Doris, teit sie talvipontson vai kesäpontson. Neulomalla taisit tehhä? Langat on aika kalliita. Voi sentää minkä tyhmyyvven tein viime kesän. Myin lankakeriä oikei hyvvää laatuu iha pilkkahinnalla. Nyt taas harmittaa mitä oon tehnt. Ei siin muuta, mut se rouva on nii vaatimattoman olone, mut ku vietii häne kottiisa langat, hää itse ol pyörällä liikkeellä, ni häne mieheese kerto, et ol ikkääse olt isojen laivojen merikapteeni. Pilkkahintaan oisin mieluummi jollekkii toisenlaiselle myynt langat, joka ei iha nii vauras ois olt. No ei auta.
Ajattelin Sofia jos hankit jonkun myötäilevän pehmusteen patjan päälle. Saisit paremmi nukuttuu, jos ois siun selän ja painon mukkaa valmistettu. Miulla oli kokeilussa joskus, enne miun omatekosta bonnell kehikkoo, firmasta sellane, mikä ol muovissa, ja sen piti myös olla muovin sisällä hygienisistä syistä varsinkin.
Tilo, hieno matkakertomus ja nii eksoottisesta maasta, siis meijjän luontoon nähden ja kulttuuri myös. Kerkesit teettää pitkiksiä itelleis, se oli hienoa, ku iha sait omien mittojen mukkaa. Ne lennot, ne lennot, on siulla ollut pitkä matka.
Vuapukalla vauhtia kotitesteihin, onkoha mite tarkkoja, jos on virhearvioo kovast paljo. En tunne niitä, mut ajattelin vaa. Yksityisellä teettäissä verikokkeita, miulla ol D-vit. ja B12, oli aika kallista, ku lääkär osas ilma tuloksii sannoo, et ota d-vit ja b12 siu iässä niitä tarvitaa.
Pitsaa en oo ostant, ku rupesin tekemää vanhanajan lämpösii voileipiä. Ne maistuut ku laitan raikasta ananasta mukkaan.
T. Saiko
Huommenet torsttaille
Tuossa on se video, josta otin oppini lypsämiseen.
Tänä uamana tuas on silimät vuotanneet enemmän ku minnää muuna uamuna tällä viikola. Pittännöö ruveta iha siännöllisesti hautomaan ja lypsämmään silimiä.
Eile ku liikuttii sattumalta polliisilaitokse lähistölä, ni käyttiin sit sielä passiassiin takkii. Kyllä meitä nauratti sen virkkailijan kansa ne kuvat, ku kerroin hällekkii sen kuvanottotarinan. Ens viikola mää tiijä suahhaa passit. Myö valtuutettii vanahin poika ne noutammaa, ku itehä myö ei suatas niitä muuvalta ku polliisilaitokselta, ku meilä ei ou ku vanahentunneet passit. Jatkossa, jos on elonpäivvii vielä, pittää yrittee uussii passi ajoissa, ni on pikkuse yksinkertasemppoo.
Nii, se ferritiinitestihä näyttää vuan sitä toista viivvoo, jos ferritiini on yli 30. En mie tuoho luota. Käyn sit työtervveyvven puolela kontrollissa elokuussa, ni ei tarvvii ite makssoo tuotakkaa. Sit ku oon eläkkeelä, ni pittää käyvvä niissä Puhtin testilöissä Mehiläiselä vaikkapa kerra vuuvessa.
Mukavvoo päivee kaikile!
Saiko
Harmi, että langoistasi luovuit, etkö tee enää lainkaan käsitöitä? Mie tein kaks pontsoa, toinen on ohuest merinovillalangasta, sinapinkeltainen. Toinen on paksumpaa 80% villalankaa, vyötteessä lukee väri khaki, mikä ei kyl minust kuvaa oikeaa väriää, on tumman maitokaakao.
Tuoho paksumpaan tein vielä kauluksen, omin päin ja ohjein. Se on siis talvikäyttöön. Sain jo tutulta kaupan kassalta kehut, itekki olen tyytyväinen.
Myö ollaa taas maailman onnellisin kansa, 8. vuosi peräkkäin.
Ja kevätpäiväntasaus -> jippii, valon määrä vaan lisääntyy...
Doris
Iltaa, ja lämmin kiitos Vuapukka tuosta silimien lypsyvideosta. Soli tärkiä. Siinä tosiaan lypsettiin silimäluomia. Ei tullut itellä mieleenkään, että niin voimakkaasti silimäluomia vois venytellä. Ja vennyyhän tuosa ihoki, eli onko muutaman viikon hoijon jäläkeen luomet lurpsahtanneet, hmm... Aion mahollisesti itekki tuota kokkeilla, mutta hellävarasemmilla otteilla. Toivottavasti saat avun. Meillon vähä erilainen pulma. Sun silimät valluu ja mun silimät on nii rutikuivat, ettei ne valu koskaan, ellen itke, ja itken todella harvoin. OIs hyvä itkiä usiammin, niin kehosta vappautus stressiä pois.
Saiko kiitos patjavihjeestä. Oon itekki sitä kehoa myötäilevvää patjaa kokkeillu. Soli muuten ihana, mutta aivan järkyttävän kuuma, ku uppos liikaa patjaan. Ei siinä kestäny olla paria tuntia pitempään. Mies ei sitäkään aikaa.
Nämä meijän listatut työt ovat enimmäkseen semmosia muutamien tuntien hommia, mutta jotku sitte isompia. Esim. keittiön seinien maalausta, silikonien vaihtua. Pihalla huvimajan katto pitäs korjata ja talon katto tarkistaa ja tarvittaisa vaihtaa sinne tiiliä. Ylleesä 1-2 mennee talaven aikana rikki. Varaston ja autotallin inventaario, kierrätystä ja kaatopaikkakuormaa, pihakivetyksen osittaista ylösnostua ja suoristusta. Terassilautojen pesu ja öljyämine sekä terassiaitausten maalaus. Jäteastian pesu ja bioastian tyhyjennys ja pesu. Pensaitten siirtua. Iv-laite kesäkuntoon, eli vaihetaan se joku osa ja suodattimet. Siis vaikka ja mitä hommaa, joiten nyt ees muistakkaan, ku ei oo lista eesä. Ja toki sitte lisäksi mattopesut, ikkunoitten pesut, hautojen laitto, pihahommat. Voi jestamandeera.
Heräsin eilen aamulla 5:50. Sen jäläkeen oon nukkunu 1,5 tuntia, eli koko viime yön valavoin. Aamulla sain siis vähä nukuttua 9-10:30. Mullon ollu vuosikymmenä tämä unettomuus ja myös nukahtamisen vaikeus. Syyt ovat moninaiset, kuten ne vaihtarit ja erilaiset kivut. Usseimmite mulla mennee tunti, enne ku pääsen unneen. Mies nukahtaa monesti 5-10 minnuutisa.
Mun yks sukulainen on 86-vuotias nainen ja hällon vieläki joka ilta kuumia aaltoja. Onneksi hällon monet muut ikävät oireet helepottanneet, kuten kovat lihas- ja nivelkivut, pis...tulehukset, sydämen rytmihäiriöt sekä migreeni, joka monilla pahenee vaihtareitten myötä, sano neurologi.
Pittääpä itekki tarkistaa, millon meillä mennee passit umpeen, nii on sitte helepompi ne ite noutaa edellisten passien kans.
Doris, ihana ku kerroit nuita hyviä uutisia. ;)
Huomenna onkin jo perjantai. Hyvää viikonloppua teille kaikille! :) Sofia
https://hausk.in/img/normal/20180907/FA1/20180907.jpg
Sofia, miten ois jos pyytäisit krooniseen unettomuuteen tpletin muodossa apua. Mie en nuku toisinaa enne kello kolmee, vaik sanon, et se miulle sopis, ei se oo hyväks ruuansulatuksellekkaan. Kokkeilisit tsopikloonia, sitä miulla jo 15 vuotta ja hyvä ku lääkär äkkäs sitä miulle antaa. Ei tult ennää mittää nukkumisest. Se ol miulle iha suurin ilo ku sain vihdoinkii unest kiinni. Toisinaa tarvitsen toisinaa en, jos oon oikei hermostunt ni puol taplettii.
Onks teil toisilla unta antavii lääkkeitä?
T. Saiko
Hei tuas
Uskallankoha mie kehhuu, mite hyvin mie nukun. Ylleesä, ku on kehunu, ni heti seurraavana yönä mie en sit suakkaa unta. No mänkköön. Myö männään puol yheksä uutisten alettuu makkuuhuonneessee ja katottaa sit ne uutiset. Jos ei oo uutisissa mittää kiinnostavvoo, myö katottaa sit jottai tallennettuu ohjelmmoo. Minnuu rupevvaa nukuttammaa heti, ku kello löyp 21.00. Sit mie vuan sanon, mie ruppeen nyt nukkummaa ja sanon hyvät yöt. Ei mää viittä minnuuttii, ku mie oon unessa. Ylleesä nukun koko yön, vähinttää puol viittee, joskus jopa yli viitteenkkii. Tämä sama unirytmi miula on pyhänä ja arkena.
Asijantuntijoihen mielestä ei pitäs ennee makkuuhuonneessa kahttoo telekkarrii, eikä puhelinta, mutta ei tuo oo minnuu ainakkaa haitana. Tietennii, jos on sattunu jottai huolta aiheuttavvoo, ni se suattaa valavottoo, mutta kaike kaikkiaa mie nukun tosi hyvin. Tai jos herevvää yölä johonnii iännnee, ni sit suattaa kaikki pahat assiit hiippii miellee ja sit ei meinnoo millää suaha unta.
Joskus oon kesälä ottana allergialiäkkeen, ku itikat on syönneet ja kutina on kauhhee. Sit mie vasta nukunkkii sikkeesti ja hyvin.
Hyvvee viikonvaihetta kaikile!
Vuapukka,
Ko sieki kehuit, ni mieki kehun: n y k y ä ä n nukun tosi hyvin. Unettomuuest mie olen kyl kärsint sillon kiireisinä työvuosina. Ja stressiähä se toi, ko menin nukkumaaki sillä mielell, jotta jossen taaskaa saa unta. Yöllä kaikk on nii pal mustempaaki.
Hyvä keino miul on kirjan lukemine. Kyl joskus telkkaaki katon tai saatan puhelinta selata... :(
Ja jos joku teist luulee minnuu ahkeraks, pois se miusta. Oon huomant, et mie kirjotan tän ahkerammin sillon, ko on jottai hommaa menoss. Ko laiskottaa, ni laiskottaa nii mahottomast, ettei toinna kirjottammaakaa...
Nyt siis sämpylätaikina nousoo, pitäs siivota nurkkia, ko yövieras tullee. Huomenis on ne pilkkikisat, mihi mennää. On paripilkki. Mie olen puolison kans pari: jousimies ja neitsykäinen. Pit keksii hassu nimi, ko paras nimi palkittaa. Sitä voittoo tavottelen, kaloist viis. Paljon kertyy kyläläissii, mökkiläissii. Makkaraa paistettaa kans rannass. Aurinkoiselt vaikuttaa sää.
Oikei mukavata viikonloppuu kaikill
Doris
Hyvä ku saatta unest kii. On nii vaikia ruveta säännöllisseen aikaan eli ihmisten aikaan nukkumaa. Enne pit yrittää, ku töihe ol säännölliset mentävä. No pois sellane ajatus, siit on jo aikaa.
Ku käyn puolen yön jälkee nukkumaa ja siks ku uni ei aikasemmi tule ja luen enne nukkumista. Ois nii kauhiaa herätä kello puol viis tai viieltä. Verenpaineen mittaan ain illalla.
Mitä työ nii aikaee teettä aamulla? Mie en voi kupeksii nii aikasee ylhäällä. Iso kuppi kahvia täytyy saaha heti aamusta, et saan veren kiertämään. Tännää tein petissä voimisteluliikkeitä ja pääsin paremmi jaloillein.
Jos jouvvuttais kylässä nukkumaa, ni ois se hankalaa. Muutekii ollaan yleensä tutuilla teillä autolla liikkeellä ja syväntalven aikaan ei yleensä pimiällä ajeltu vierailla paikkakunnilla. Tää on sitä vanhaks tulemista kerrassaa.
Kauppoihe ku lähetää ni kello on ainakii 11 ja sit takasii tullessa kohta kaks tai enemmä. Varsinaine lämmin ruoka on sit vast illansuussa.
Vai on teillä hauskaa tiijjossa, pilkkikisat.
T. Saiko
kunha ei tulis tyhjää tillaa tänne alapuolelle.
Kirjotin pitkän viestin. Se meni moderaattoreille tarkistettavaksi. Yritin julukasta sen uuvestaan, ku otin siitä kopion. Ei auttanu, taas meni tarkistukseen. Pittää tutkia, mikä sana siinon liikaa... S
Hei ystävät. Kokkeilenpa laittaa viestiäni osisa. Edellistä ossaa ei hyväksyny jatkoon.
Tännään piti olla siivouspäivä, mutta siirsin sen huomiselle, koska nyt on pää niin kipiä. Sunnuntaina tai maanantaina saattaa tulla vieraita. Toivon, etteivät he tulisi, vaikka mukavia ovatkin. En jaksaisi passata ja seurustella.
Meillon vielä kaks yksinäistä sukulaista, joitten k.pesät jäävät meijän huoleksi, jos he lähtevät täältä ennen meitä. Toinen assuu yksin isosa hometalosa. Kaikki mennee käytännösä kaatopaikalle. Hää ei usko, että hänen talosa on homevaurioinen, vaikka hommeenhaju on ihan hurja. Toinen yksinäinen assuu pienesä ja siistisä kojisa asuntoyhtiösä, mutta hälläki on palijo tavaraa, ku on semmonen keräilijä luonteeltaan. Hirvittää, miten me nuista töistä selevitään, jos ei ite ensin täältä lähetä. He ovat molemmat meitä vanhempia. Mitään isoa perintöä ei olla saamasa heiltä, mutta toivottavasti edes sen verran, että hometalon purku tullee katettua.
Oon jaksanu olla aika myönteinen ihimine. Siton moni ihimetellykki, ku tietävät elämäni asioista.Oon huomannu viime aikoina, että katkeruus on alakanu hiipiä mieleeni. Haluaisin kirjottaa tänne ilosia asioita, mutta nyt niitei oo riittävästi mielen päällä.
Toivotan kaikille mukavaa viikonloppua. :) Sofia
Heips ystävät.
Kiitos Saiko, mutten uskalla unettavia valamisteita käyttää. Zyrtekki on auttanu, ku harvon sitä ottaa. Se tosin väsyttää seuraavanaki päivänä.
Oon tosi ilone, että oot saanu Saiko avun nukkumisseen. Ihana, että myös Doris ja Vuapukka saavat nukkua hyvin. Soon valtavan iso asia elämäsä, nukkuuko hyvin vai huonosti. Päivät ovat palijo parempia hyvin nukutun yön jäläkeen ja myös terveys säilyy parempana.
Doris, piän peukkuja, että pilikkikisat mennee toivomallanne tavalla hyvin. :) Ihana, ku ootta kaikki muut kirjottajat sosiaalisia. Oisinpa itekki, niin elämä ois palijo mukavampaa. Ootko sinäki Vuapukka sosiaalinen? Joskus jotkut omakotitalossa asuvat, kuten meki, eivät halua muuttaa rivariin, ku ovat introvertteja luonteeltaan.
Jatkuu
Meille on käyny kaks kertaa niin, että joku on tullu sissään luvatta. Tuttu ja ihan mukava mies, mutta kuitenki huonosti käyttäyty, ku ei soittanu ovikellua tai koputtanu. Puhuimme mieheni kans keittiösä omia asioita ja tämä mies kuuli kaiken. Jäi vähä ikävä olo siitä. Onko teillä päivälläki kodin ovet lukosa?
Pitäs syyä jottain, mutta ei nyt ruoka maistu. Ehkä syön appelsiinin.
Ilua ja valua teille kaikille! :) Sofia
Se jäi kirjottamatta, että oon ollu lapsesta asti vastuunkantaja enkä ennää jaksaisi. Oon koko elämäni eläny muita varten ja muista huolehtien. Oon saanu siitä iloa. Ennää ku ei jaksa, nii en tiiä, miten tätä elämää pitäs ellää. Tiiän vaan, että väsyttää joka päivä enkä tiiä, mistä revin voimat kaikkeen kodin myyntiin ja uuden etsintään - ku neki on mun vastuulla.
Ootteko teki tuommosia? Monet meijän ikäluokan naiset ovat, ku ollaan kilteiksi kasvatettuja. Sofia
Voi Sofia miten siulla on raskas olo, vaik jossai vaiheessa se helpottaa ku asjat saat järjestyksee. Taitaa tulla huolehtimista toine toiseese jälkee. Oot varmast uupunt ja liia vähä nukkunt, se on nii raskasta. Tiiän kyl ja yhä on sellasii aikoja, etten saa nukuttuu.
Aattelen, et onks siun iha tarkkaa nyt viikonlopuks siivottava. Kyllä vieraat näkkööt, et teil on tip top koti ja arvostaat sitä. Ussei on nii, et itse on itsellee liia tiukka kaikessa ja sit alkaa uupumaa. Onneks siulla ei viel oo niitä perintöjuttuja näihe sukulaisii kanssa, jos vaik ois viel paljo aikaa ennen kuin alkaat väsymää. Hometalot tai muute maatuneelta tuntuvat talot ilman muuta männööt purkkuun, Irtaimistoo ei voi ottaa paljookaa. Koko talo sit vaa puskurilla ja annatta urakan tehtäväks.
Täytyy antaa itselleen aikaa palautumisseen. Sofialla on se perfektionismi hyvi tiukassa, eikä siitä voi poiketa. Miulla on sellane hompsimine, mut siivoon kyllä, mut en liian säännöllisest. Oon oppint poikkeamaan suunnitelmista.
Siut varmaakii tunnetaa vahvana Sofiana, joka on kaikille avuksi, ni sit aina saat tehtäväkseis organisoinnin ja nuo paperasjat. Hyvi kunnioitettavvaa ku oot jaksant tehhä ja ottaa asjoista selvän ja olla aina toisille avuksi. Ihmiset vaa ei ymmärrä, et joskus siihe kaikkeen vässyy ja tahtois olla se oma introvertti henkilö, joka tarvitsee myösaikaa itselleen.
Jospa tää naapur ei nii saant selvää tei yksityisist asjoist, tuskin vartavasten kuuntelemassa toisten juttuja.
Meillä pietää ovet lukossa ja kuletaa yleensä avvainen kanssa. Mut sen puolen ovi on auki mil puolel millokii ollaa jotakii tekemässä. Muute tahtoisin pittää ulko-oven auki, mut joku kattoremontin tekijä tai mitä niitä myyjii käyp. Kyn ne sissää pyrkiit, ain tulevat terassille mikä on iha kuin joku oleskelutila. Mie heti vaadin henkilökortin ja sit viel henkilöllisyystodistuksen, jotkut pötkiit pakkoon siltä seisomalta. Sanon ain, et hyö ovat miu yksityisellä alueella ku terassille tulevat. Sukkelaa kyl lähtevät pois.
T. Saiko
En tunne zyrtekkii, millane unilääke se on. Ajattelin, et jos et oo koskaa kokkeilt tsopikloonii, ni ei siitä haittaa oo jos joskus tasottaa ommaa unensaantia. Näi mie ajattelen, mut tiiän, et monet, jotka ei millokaa oo olleet unenpuutteessa tuomitsevat heti unensaantiin tarvittavan tapletin, ei niihe koukkuu jää.
En tiiä mikä siulla on syynä, ettet voi uniappuu ottaa.
Tää on miun kokemus. Viel miul pää toimii.
T. Saiko
Jos Vuapukka sullon ylimääräinen puuvillainen pääpanta, niin siitä voi ratkoa vähän saumaa ja laittaa sinne kauran tai vehnän jyviä, niin siten on valmis oma lämpötyyny. :) S