Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2475)

Vierailija
881/2475 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://images.cdn.yle.fi/image/upload/ar_1.781737208366394,c_fill,g_fa…

Unohin kysyä, oottako nähäneet tänä vuonna vielä elosalamia? Mei olla vielä. Noon näyttäviä pimiäsä. :) Sofia

Vierailija
882/2475 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa, lyhyesti.

Kaupungin valot estävät tehokkaasti niin revontulten kuin tähdenlentojenkin näkymisen. Ei ole kyllä näkynyt elosalamiakaan.

Koronarokotukset alkavat pian. Nyt jo me  yli 80-vuotiaat saamme varata aikoja. Minua informoitiin tänään asiasta. Hain valmiiksi puhelinnumeron ja soitan heti huomenna. Ajattelin varman päälle, että en tee juttua netissä vaan soittamalla, koska siihenkin kehotetaan. Kaksihan meitä on.

Oletteko aikeissa ottaa rokotteita? Influenssapiikin aika on sitten myöhemmin eri kerralla.

Ulkomaalaiset kriketinpelaajat hiljenivät juuri läheisellä kentällä. Jospa minäkin kokeilen mennä ajoissa maate.

Hyvää loppuviikkoa kaikille!

T. Tilo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/2475 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen jatkoa...

Soitin tänä aamuna. Soitto meni takaisinsoittopalveluun. Varauduin odottamaan soittoa joskus ensi viikolla. Toisin kävi. Puhelu tuli jo puolen tunnin kuluttua. Muistin kiittää hyvästä palvelusta. Se tahtoo usein unohtua. Nyt on ajat varattu ja sain vielä  valita, ettei tarvinnut mennä aamukahdeksalta. Hyvä Pirha!

T. Tilo

Vierailija
884/2475 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

En ite ota rokotteita, ku en ylleesä missään juuri käy eikä mieskään kovin palijo. Nyt on ollu vähä poikkeuksellisesti menemisiä. Toivotaan, ettei se apinarokko leviä Suomeen asti, muita pöpöjähän täällä kierteleeki. Pittää tarvittaesa pittää kasvomaskeja päällä syksymmällä ja talavella.

Hienoa, että Tilo kerroit kiitokset tk-henkilölle. Heillon aika raskasta työssään, ku monet ihimiset saattavat purkaa heihin pahhaa oluaan, ku tk-palavelut on nii heikentynneet. Ystävällisten asiakkaitten kohtaamisesta he saavat voimia työhösä.

Kiirettä pitelee ja ens viikollaki on tekemistä ja menemisiä ja vieraitaki tullee. Pallailen myöhemmin.

Kaikkea hyvvää kaikille! :) Sofia

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRFaLc7kEaVumdxsV3…

Vierailija
885/2475 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
886/2475 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin iloksein isännän suuren kompostilaatikon takanta karviaispensaita. Ol viel nimlaputkii säilyneet, vuosii sitte olin niitä ostant. Eivät  viihtyneet sellasessa ahtauves, Istutin heijjät, punaset ja hinnonmäen vaaleat valosaan paikkaan. Ei tarvint hankkii uusii. Oon nii innostunt syysleimusta. Aion hankkii syksyllä  erilaisii värejä ja matalampaa mallii myös. Kallionauhusta siihe hei joukkoon myös. Hienot artikkelit laitoit Sofia. Kiinnostavvaa luettavvaa ja kuvat ja asetelmat. Nii nää kesäkukat joutuut siirtymää syksyn tieltä.

Influenssarokotusta ei olla millokaa otettu. Koronakokotus otetaa nykyää kerra vuotee ja se on syksymmällä ajankohtainen.  Meil on jo seitsemäs rokotus tulollaa. En mitekää haluais olla kuumeessa ja lihassäryssä ja muute huonovointine.  Syksy ja talvi on haasteelline kulkutauteinee. Myö ei oleskella isoissa ihmisjoukoissa, vaik tartunnat saattaat tulla iha lähipiiristä.

Hyvvää elokuun viikkoo. Illat alkaat pimenemmää.

T. Saiko

-Vuapukka-
887/2475 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvee päivvee vuan pitkästä aikkoo.  Mie oun ottana kaikki koronapiikit, mitä on ollu tarjola.  Siitä huolimata viimme kevväänä iski korona. Tiesinhä mie sen, et ei se ou 100-rosenttinen suoja, vaikka niitä piikkijä ottaakkii.

Koko alakuviikon olj kurkkuu kaivana ja sit keskiviikkona alako kylymämmää hitosti. Hamppaat  kalis yhttee nii, et luulin niihe puttoova tai ainakkii paikkoje irttoova. Mänin koottii vällyje vällii.  Kuumetta olj 39. Ei ollu töihi mänijäks sillä viikola.

No sit lauvvantaina arvelin, et tien huviksen koronatestin, ku kuapissa sattu olemmaa yks testi. Pikkuse pyörräytin sitä testitikkuu nenässä ja sit tein ne tarvittavat toimet. Puotin kolme tippoo siihe testilokerroo.  Ei keriny ku värjjäyttyy se lukukohta, ni olj kaks viivvoo testissä. 

Sekkii tuli totistettuu, et ei sitä testitikkuu ois tarvina työnnellä sinne helekati syväle ja kivuttoo immeissii turhhaa.  Kenen lie ollu keksintö, että sillee ottivat ne testit.

Tauti loppu, haju- ja makuaisti olivat muutama viiko poissa, armoto väsymys olj, mutta parin kuukkauven  piästä kunto olj jo kohillaa.

Tämmöne sairrauskertomus tähä keskiviikkoo.  Hyvvee loppukessee vuan kaikile!

Vierailija
888/2475 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoista iltapäivää kaikille.

Onko teillä muilla jo syksyn tuntua pihamaalla? Meillon alakanu jo tulla ruskaa pensaisiin ja nuo pimiät illatki tuo vähä syksyn tuntua.

Kiva, että Saiko löysit "piilottamasi" karviaispensaat. Oliko ne hyvin menestynneet sielä kompostin takana? Meki saatiin karviaiset kerättyä viime viikonloppuna pakkaseen.

Niitä syysleimujahan on monia erilaisia. Kauniita kukkia ovat neki. https://www.viherpeukalot.fi/images/products/55540_prlist.jpg Sinoot oikia kukkatäti - kaikella ystävällisyyellä sanottuna. <3

Saiko, minäkään en oo ottanu koskaan influenssarokotusta. En taija ottaa koronarokotustakaan tänä syksynä. Kahesti oon jo koronan sairastanu. Toivottavasti ei tarttis ennää sitä sairastaa. Mullaki meni haju- ja makuaisti pitemmäksi aikaa, niinku sullaki Vuapukka. Aika kova tauti se oli, yli kaks viikkua kesti kuumekki. Kiva, että sait Vuapukka ittes kuntoon muutamasa kuukauesa koronan jäläkeen, ku joillekiha on jääny niitä jäläkivaikutuksia. Aika hauskastikki kuvasti tauin oireita:) Ja sammaa mieltä oon, että ihan liian syvälle sen testitikun virallinen hoitoväki ruukaa pukata.

Meille tullee vieraita perjantaina ja ovat ehkä yötäki, joten pittää alakaa siivoilemmaan talua ja hankkimaan syömisiä. Pallailen sitte asiaan, ku vieraat on lähteny. Tosin on alakuviikostaki kiireitä.

Sohovan ostua mietitään. Jotku firmat onneksi valamistavat nahkasohovatki ns. ylijäämänahoista, ettei tartte mittään luontokappaleita saattaa päiviltä minkään sohovan takia. Semmonen ehkä ostetaan, jos sopiva malli ja väri löytyy.

Asuntoasiat ei oo eenneet mihinkään. Pariki perhettä on ollu talostamma kiinnostunneita, vaikkei talo oo ees myynnisä, mutta ku meillei oo itellä paikka minne mennä, niin ei sitä voi kaupantekkoon alakaa. Yks tuttu rouva muutti kaksiosta kaksioon 83-vuotiaana. Hää käytti muuttomiehiä apuna, mutta silti oli lähes puoli vuotta muuton jäläkeen ihan uuvuksissa, ku muuttohommat ovat nii raskaita. Ensin pakkaat ja kuletat ja sitte avvaat ja etit tavaroille uuvet paikat. Oli hää ite saanu verhokki ripustettua, mutta oli  kuulemma kovasti pelottanu, ettei tipu jakkaralta huimauksen vuoksi. Vanahana kaikki on haasteellisempaa.

Sanoko vanaha kansa niin, että jos on palijo marjoja pihilajasa, niin sitte tullee vähäluminen talavi, ku pihilaja ei jaksa kahta raskasta kuormaa kantaa samana vuonna?

Mutta nytpä toivotan kaikille mukavaa loppuviikkua ja viikonloppua. :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSwpridUPYTWAPLiEj…

Vierailija
889/2475 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on taas elokuu vierähtänt. Mitäs teille Murteelan lukijoille kuuluu? On nii kuuma päivä olt, mut mei pihas tuuli melkoisest ja myö oltii pientä askaretta  tekemässä. Laitettii uus lämpömittar ikkunanpielee, sellane vanhanaikane. Jos näi kuumaa jatkuu, ni täytyy sille laittaa päivänvarjo kuumimmaks aikaa päivästä.

Syysleimuista katkoin kukkineita pienii oksii, ettei siemenii nii muodostuis, saattaat viel käyvvä tekemää lehtihankaan pientä uutta kukkavartta. Kokkeilen vaan. Alppiruusut miu kiusaks kasvaat taas uutta vartta. Leikkaan ne maata myöte ketjusahalla, yhen vaa jätän kasvamaa. Tätä tää olemine on. Hiekkatie kasvaa isoja heinätupsuja ja rikkaruohoo. On siihe ens vuonna laitettava estomatto ja hiekka päälle. En mie jaksa ennää hakulla pihatietä puhistaa. Naapurin puihe oksii yletettii vähä leikata. Katolta se käis paremmi päinsä, mut en mie taijja sinne kiivetä. Oon kuitekii tyytyväine, et ollaa saatu ees vähä niitä poistettuu itse.

Terveisii vaa ja kuulumissii varttuillaa teilt toisilt. Sofia on vieraihe kanssa touhunt viime aikoina. Vierailulla käytii myökii, muutama tunti oltii, ol oikei mukava sukulaisii tavata.

Iltaa ja nukkukaa rauhallisest.

T. Saiko

Vierailija
890/2475 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipäivää täältä aurinkoisesta kelistä.

Mittari näyttää varjosalla puolella pihhaa + 18 astetta, joten meillei oo kuuma, kuten Saiko teillä on. Palijoko teillon ulukona lämmintä päiväsaikaan? Meilläki on vanahanaikane mittari.

Meillei alppiruusu taija ennää lähtä elloon, mutta oon vaan tyytyväinen, nii ei tarvi sitä ennää hoitaa. En aio ostaa niitä ennää. Nuo oli yli 10 vuotta vanahoja. En tiiä, minkä ikäseksi ne ellää. En löytäny tietua netistäkkään. Kuinka vanahoja Saiko teijän alppiruusut ovat?

Meillon ollu tosiaan kiirettä ja vieraitaki kävi parina päivänä. Sohovaostoksillaki oon käyny, mutta jäi sohova ostamatta, ku oli niin sutkin olonen myyjä, epäkohteliaski. Toisen liikkeen myyjä oli oikein mukava, mutta heillei ollu sopivaa sohovaa.

Kovasti ois pihatöitä tulosa. Pensaitten siirtelyä kans. Meillon jo pensaisa ruskaa ja osa lehistäki irronnu. Onko teillä muilla?

Vatta mullon edelleen kipiä joka päivä ja ruokatorvitulehuskaan ei tunnu paranevan. Mitähän tästä seuraa. Pittääkö alakaa kuolinsiivousta tekemään ihan kunnolla. Voi tätä elämää.

Nyt lähen tekkeen ruokaa.

Toivottelen kaikille mukavaa viikon jatkua! :) Sofia https://cdn.shopify.com/s/files/1/1897/2471/files/Kukkaniitty_480x480.j…

Vierailija
891/2475 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20C on miulle hyvä lämpö, eile ol 22 astetta - siis ulkoon. Tännää laitan kanankoivet uuniin ja taas lämpiää keittiö enemmä mitä olis tarvis. Tää vuos on olt yhtä pöllyy ja pauketta, ku naapuris kahe puole rakentaat. Porraavat jatkuvast sunnuntaisi myös. Ulkomaalaisii työntekijöitä ovat äänest päätelle.

Alppiruusut on olleet 30 vuotta penkissä. Viimisiin vuosiin oon rankasti niitä leikant ja ain uuvvestaa alkaat kasvamaa. Yhe harvinaisen jätän, se ei oo kyent kasvamaa  nii laihassa maassa ja iha varjossa  ilma lannotusta.

Jospa menisit laajempii tutkimuksii. Jos siihe ruokatorvee liittyy viel jotakii muuta vaivaa. Mistä luin palleatyrän aiheuttamista vaivoista.

Aikasemmi ol puhetta punkeista ja ampiaisista, joita mie en ossaa pelätä- Kauhu ja pelko on sepsiksestä eli verenmyrkytyksestä ja siitä, mistä sen voip saaha. Puita sahataa ja pinotaa ja risuja siirrellää ja poltetaa. Siel kasoissa saattaa olla hiirenkakkoja, jotka pahimmillaa pienee haavaa jouduttuaan aiheuttaat hirmusta tuhhoo ihmisessä. Tälläset pelot miulla on. Isännällä on raapimii millo mistäkii eikä välitä mittää. Oon itse hyvi varovaine metsist ja pihasta saatuhe raapimiin.

Tännää oltiii kaupoissa. Tyynyä etsin sopivaista delux malli on miulla  vaa sitä mallii en oo löytänt. Niissäkii on erilaista täytettä ja hintaerot on suurii. ja se mukavuus on erilainen.

Kaunista päivää ja kukkaketo on oikei kaunis.

T. Saiko

Vierailija
892/2475 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia

Oon täsä ollu herreillä viiestä asti. Miehellä on vatsatauti kestäny jo nelijä päivää, joten ei oo hällä häävi olo ja itelläki huoli hänestä, ku ei taija olla kyse tarttuvasta tauista, vaan jostain muusta. Ei meinaa mennä lääkäriin. Ymmärrän sen, ku itekkään en oo kovin helepolla lääkäriin menosa.

Teillä onki Saiko vanaha alppiruusu. Me karsitaan jatkosa palijo pois kaikkia kasveja, jotta päästään helepommalla, jos täsä siis ees asutaan pitkään, ku eihän sitä koskaan elämäsä tiiä, mitä tapahtuu. Vähä liikaa on ollu haasteita viime aikoina. Ollaan kumpiki väsyneitä, mutta pittää yrittää uskua, että kaikki vielä kääntyy hyväksi tai ees vähä helepommaksi.

Täälön ollu hilijasta. Mietin kaikkia teitä kirjottajia, että mitähän teille kuuluu - toivottavasti hyvvää kaikille. Käykää kirjottamasa joskus, ku hyvin jaksatte tai jos haluatte, ku eihän tämä pakollista oo.

Ilua ja voimia kaikille elämään. <3 Sofia 564https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Double-alaska…

Vierailija
893/2475 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iha on lääkärasjat samoin kuin meillä. Isännällä pitkään jatkunut yskä ja aamulla kakistelloo limmaa, ei ees polta. Tei isännällä on vatsatauti ja mei isäntä havaitsi verta ulosteessa, mut vähättelee pikku jutuksi. Näi suoraa kirjoitan. Säikähin ihan hirmusesti, mut ei vaa meinaa mennä tutkimuksiin. Täytyy pakottaa ei muu auta. Joutuu viel varttumaa millo saap ajan.

Yritä vaa saaha isäntä tutkimuksiin. Mikä siinä oikein on, ku omista vaivoista ei kyetä kertomaa lääkärille enneku on iha pakko. Meen (kyl hää hyväksyy sen) aina isännän  kanssaan vastaanotolle, et kuulen mist on kyse.

Saatii itse suurimmat  talon päälle tulleet isot oksat ja rungot teleskooppisahalla sahattuu. Oksat roikkuit tammenterhojen painosta sopivasti. Löyty edullinen 5 metrinen teleskooppisaha Puuilosta ja toimii hyvi, vaik makso vaa 30 euroo.

Tääl on sakia aamusumu ensimmäistä kertaa. Se on vahva merkki syksyyn siirtymisestä. Kukkalaatikoista tyhjensin kaik kesäkukat. On helpottava olo.

Hyvvää torstain alkua.

T. Saiko

Vierailija
894/2475 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtu mainita, et tuttavat olliit laivareissulla ja saivat koronan siltä reissulta. Toiset tutut ovat myös kurkkutauvvissa ja toine heist on kuumeisessa tauvvissa. Tää vaa tuli mielee, ku meil ei ees kovi motaa tuttavaa ole. Nyt ne syksyy kohe alkaat mokomat tauvvit.

Yritettää selviytyy. Taietaa  ottaa maski käyttöön. Isäntä ei varmaankaan suostu käyttämää.

T. Saiko

Vierailija
895/2475 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on menny muutama viikko kun tänne aloin kuikistelemaan.Syys kiireitä se on ollu.Meillä marjat aivan tuossa takapihalla.Olenkin hakenu monena päivänä vain yhden poimurin marjoja ja sitten perkannu ja pakastanu tai ollaa syöty puuron kanssa.Alkaa olla pakastimet täynnä.Komeita sieniäkin siellä kasvaa,mutta ite en ole koskaan tykänny niistä.Isäntä poimi ennen ja tykkäsi syödäkin niitä.No ,tuli sitten kihti hänelle ja sienet näyttää olevan niitä ruokia joita ei suositella syödä.Jäi sitten se ruokailukin.

Vähäksi on nämä hommat jääneet.Koko kesän olen urakoinu yhtä sängyn peitettä.Vuosia sitten aloin virkkaamaan lappuja sitä varten .On ollu tauolla pitkää.Nyt alkaa olla liki 300 lappua virkattuna.Että pikkuhilijaa taitaa tuokin rojegti valmistua.

Pientä terveys remppaa taas meillä ollu,mutta siihenkin näöttääpi tottuvan.Outtaapi että vieläkö sitä uutta vaevaa löytyypi.Tännään taas   traficom sivuilla kävin ensikerran elläessäni.Tuommosia ensikerranelläessäni tehtäviä on ollu aevan riittämiin.vieläsitä näöttää vanhanakin oppivan uusia tehtäviä.Kun ei vielä kehtaa olla apuakaan vaella .Oon sen verran vanha ja jääräpää.Mutta terkkuja kaekille että,voekahan hyvin.

Vierailija
896/2475 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Almastiina sen tällä kirjoitteli.

Vierailija
897/2475 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

Päällimmäisenä tuli mieleen kirjoituksianne lukiessani, että koettakaa nyt ihmeessä saada ne  miehenne ja itsennekin tutkimuksiin. Ei toki kaikkien oireiden tarvitse vakavaan sairauteen viitata, mutta eikö epävarmuus ole myös paha olotila? Meillä ikäihmisillä jos kenellä pitää olla oikeus samoihin asioihin kuin nuoremmillakin, vaikkei ehkä herkästi olla aikoja varailemassa. Minulla kyllä kesti kaksi vuotta takuta ennen kuin pääsin selkäydinkanavan avarrusleikkaukseen, mutta kyllä esim. vatsaoireista luulisi pääsevän nopeasti tutkimuksiin.

Olen aina ollut myötämielinen rokotuksille. Otin Pneumokokkirokotteenkin muutama vuosi sitten. Influenssapiikin olen saanut jo yli 20 kertaa, enkä ole tautia saanut sinä aikana.  Viimeisestä influenssasta on kauan. Sen muistan, että kuume kesti viikon ja sitten tulikin keuhkoputkentulehdus ja antibioottikuurin paikka. 

Nyt ei runosuoni syki, joten en  ala vääntää väkisin vaan toivottelen vain hyvää alkavaa syyskuuta kaikille!

T. Tilo

Vierailija
898/2475 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantai-iltaa.

Jotenki huojentavvaaki, ku kerroit Saiko lääkäriinmenon vaikeuesta miehesi kohalla. Jotku ihimiset ovat ihan käsittämättömän jääräpäisiä ja mun mies kuuluu siihen ryhymään, vaikka muuten onki oikein hyvä mies.

Tilo oot, oikiasa siinä, että pitäs mennä ajjoisa lääkäriin, mutta ku ite oon laukannu esim. vattani kans lääkärisä lapsesta asti, eikä sielä oo koskaan mittään ns vakavaa ollu, vaikka joskus on melekein vattahaava ollukki, niin ei ne lääkärit ala millekkään. Sanovat vaan, että joskus ne on nii vaikeita tuo vattavaivat. Monneen kertaan mut on tähystetty ala- ja yläkautta. Refluksia on ja muutaki ja vielä ne ruoka-aineallergiat päälle. Meen sitte yksityiselle, jos alakaa mennä oireet ihan hirveiksi. Nyt on se ruokatorvitulehus alakanu onneksi rauhottua. Seki mullon ollu monesti.

Mies on ollu ikäsä aika terve - onneksi niin. Hää ei usko millään, että hällä vois olla mittään vakavaa, vaan suuttuu mulle, jos semmosta puhun, vaikka puhusin kuinka nätisti, ja joskus oon yrittäny puhua vihasestikki ja vaativasti, mutta se vasta huono idea oliki. Kova on huoli miehen puolesta, ku ei tiietä, mikä vatasa vaivaa, ja varmasti Saiko sullaki on samalla lailla kova huoli miehestäsi. Toivottavasti pian seleviäis eikä ois mittään vakavaa.

Kiva, että Almastiina sinäki kävit kertomasa kuulumisia. Siitä sun peitteestä tullee varmaan ihana. Oot kyllä reipas virkkaamaan. :)

Jatkuu... :) Sofia

Vierailija
899/2475 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jatkan kirjottamista ehkä huomena tai lähipäivinä, ku huomena tulleeki vieraita.

Mukavaa huomena alakavvaa syyskuuta kaikille! :) Sofia

https://blogi.foreca.fi/wp-content/uploads/2018/10/Ruska-768x438.jpg

Vierailija
900/2475 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko, minä kirjotin vähä ajattelemattomasti. Tarkotin, että on sikäli huojentavvaa, että sinä varmasti ymmärrät, misä tilanteesa minä tämä rakkaan, mutta jääräpäisen ukkelini kans oon. Ja varmasti Suomesa on palijo ihimisiä, joillon samanlainen tilanne kotona. He onnekkaat, jotka eivät oo joutuneet lääkärillä juuri koskaan käymään ovat monesti samoja, joitten on tosi vaikia lääkärille lähtä tai uskua, että heilläki vois olla jottain sairautta, lievempää tai vakavampaa. Lääkärille lähtemisseenki pittää joittenki kai oppia. Ite oon täysin kyllästyny siihen hommaan, ja tiiän ottavani riskin, ku saatan katella vaivojani liian pitkään. Viimesen kahen vuojen aikana oon kolome kertaa ottanu vatan vuoksi lääkäriin yhteyttä, mutta ei soo tuottanu tutkimuksia.

Voimia, palijo terveyttä sekä hyvvää mieltä toivon teille ja ihan kaikille.Toivottavasti ei kulukutauitkaan kovin leviäis tulevana syksynä ja talavena.

Lämpimin aatoksin <3 Sofia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi